Windows Vista - výkon ve 3D | Kapitola 2
Seznam kapitol
Mnoho lidí se bojí nástupu Windows Vista a argumentují tím, že systém s 3D GUI musí být pomalejší, než systém se 2D GUI, obzvláště pak ve 3D prostředí. Já však neměl žádné podklady pro to, abych jejich tezi potvrdil nebo naopak vyvrátil. Proto jsem trochu potrápil své připojení k internetu a stáhl několik demoverzí her, na kterých budeme testovat. Srovnáme výkon ve hrách běžících na Windows Vista RC1 5600 (32bit) a na Windows XP Proffesional.
Vzhledem k předpokladu jsem byl na vážkách, jaké herní nastavení zvolit. Nakonec jsem se rozhodl každou hru testovat při dvou nastaveních. První nastavení simuluje skutečné používání grafického subsystému - hry jsem nastavil tak, aby byly hratelné (minimálně 25fps - dáno stavbou lidského oka), ale zároveň pěkné. Relativně vysoké rozlišení, vyhlazování hran, vysoké detaily. V tomto případě by rozdíly neměly být nijak markantní. Pokud se však nejedná o chybu měření, musí se na nejnižších detailech rozdíl mezi systémy zvětšit. Podruhé jsem tedy ve hrách vypnul, co se dalo, a nastavil rozlišení na 640x480. Zkrátka "mňamka". Nyní Vám představím jednotlivé testy a jejich nastavení.
Age Of Empires III Demo - vyřazena, jako jediná nelze na Win Vista nainstalovat (paradoxně z dílny MS)
Need For Speed Most Wanted Demo
Call Of Duty 2 Prerelease Demo
Doom 3 Demo
F.E.A.R.
3D Mark 2001 SE
Nastavení testů
Jednodušší, než popisovat nastavení všech testů je předložit Vám screenshoty nastavení. V dalších kapitolách pak budu rozlišovat testy pomocí označení "nastavení 1" a "nastavení 2", kde první nastavení bude vždy náročnější na HW.
Call Of Duty Demo jsem jako jediné nechal běžet na rozlišení 1280x1024.
Posledním testem byl 3D Mark 2001, který jsem přidal pro kontrolu zbylých výsledků. Jistě se ptáte, proč jsem nasadil tak starý benchmark. Odpověď je jasná - čím více bodů program udělí, tím více budou vidět případné rozdíly mezi systémy. Nastavení tohoto benchmarku jsem neměnil.
Pro zajímavost jsem zahrnul do grafů také hodnoty minimálních a maximálních FPS. Pomůže nám to rozhodnout o stabilitě framerate u jednotlivých her. Pokud bude mít jeden ze systému horší výsledky, budeme schopni říci, zda tento systém má potenciál na vysoký grafický výkon a jeho horší výsledky jsou způsobeny častějším propadem framerate.
Měření se samozřejmě neobešlo bez programu FRAPS.