Hlavní stránka Multimédia PC Šťoural PCtuning má 9 let. Co se za tu dobu změnilo?
PCtuning má 9 let. Co se za tu dobu změnilo?
autor: Kwolek Jirka , publikováno 19.6.2007
Seznam kapitol
1. Plíživá revoluce…
2. Internet a Informační Technologie (IT)
3. Příloha 1 - ceník z května 1999
PCtuning má 9 let. Co se za tu dobu změnilo?

Doplněno: Myslíte si, že revoluce se dnes může konat jedině v nějakém státečku v Jižní Americe? Že nemůže probíhat i u nás? Že nikde nic nevidíte? Nenechejte se mýlit, právě teď jsme účastníky jedné poměrně zásadní revoluce (a je na Vás na které straně barikády skončíte)...


Ekonomická „základna“ je na první pohled stále stejná (zboží putuje mezi dodavatelem a zákazníkem stejnými cestami jako dříve), ze související "informační nástavby" ale ve skutečnosti nezůstal kámen na kameni. Dříve tolik důležité známosti, osobní styky, kontakty, kamarádí ale i letáky, katalogy, vizitky, konference, veletrhy nebo časopisy postupně ustupují do pozadí a do hry stále výrazněji vstupuje Internet – a to nejen jako nové komunikační médium, ale zároveň jako samostatný subjekt se stále důležitějším (byť roztříštěným a ne zcela jednotným) vlastním hlasem.

PCtuning má 9 let. Co se za tu dobu změnilo?

Intermezzo: vlastnosti plíživé revoluce je i to, že ji můžete na jejím začátku víceméně bez problémů ignorovat (stejně jako malí kováři v okolí Týnce o zákazníky na své pluhy také nepřišli v prvním roce fungování dílny pana Vejdeka, jen se jim postupně už tak nedařilo jako dříve - to víte, těžké časy).

Tím, že se dnes už vlastně všechno vyřizuje přes Internet, vzniká občas dojem, že doba je stejná jako dříve, jen místo faxů putují světem lépe čitelné e-mailové objednávky, představa, že Internet je vlastně něco jako hooodně vylepšený telefon. Podle tohoto úhlu pohledu, věnovat se důkladněji Internetu, není žádný důvod (na fax se dříve taky nebral zvláštní ohled).

Je překvapivé, že i v oboru IT (informačních technologii) se dodnes setkávám s takovými vedoucími (názor, že lidé z IT musí z principu být velmi progresivní, je hluboce zakořeněný mýtus), kteří stále nevidí a nevěří ve vliv Internetu na svůj byznys. Stále se setkávám s firmami, které se raději drží původních (ale mnohem jednodušších) katalogů, časopisů, vkládaných příloh, prezentací, stánků na veletrzích a rautů pro novináře, než aby se pokusily prezentovat a obhájit své produkty i filozofii na Internetu. Raději jednou za čtvrt roku potisknou tunu papíru a vydají přílohu v celostátním deníku (který čte jen zlomek potenciálních zákazníků a který za tři dny stejně skončí na skládce), než aby investovaly do jediné velké marketingové kampaně na Internetu.

Bez Internetu by osobní počítače, alespoň tak jak je známe dnes, neexistovaly. Nebyl by obrat, prodeje (procesorů, pamětí, disků...), sklady ani zisk, čísla v reportech by se stále jenom červenala. A proč se tedy nic neděje? Je jen ironii osudu jak mnoho práce, za pomalu reagující firmy odvedou drobní internetoví dobrovolníci. Odborné a diskusní servery, fóra a fanouškovské stránky dělají pro „kamenný svět“ více, než si někdy on sám vůbec připouští. Kampaň na Internetu? Dejte pokoj, stále to, přese všechno, docela jde, i když se nedaří jako dříve - nepřipomíná Vám to něco?...

Douška nakonec (pro IT firmy)

Nová Internetová generace (a tím rozhodně nemyslím jen mladé lidi) se dnes už příliš nedá opít marketingovou omáčkou, akčním sloganem a pěkným logem. Stále častěji se ptá „proč“, zajímá ji také, co za inzerovanými technologiemi vězí. Dnes už nestačí razit pouze „brand“, je třeba potenciálním zákazníkům novinky a technologie vysvětlit a dokázat je férově předvést v praxi.

Pokud si myslíte, že to s poptávkou po technických detailech není u zákazníků tak horké, pak zkuste zjistit, co zajímá děti v základní nebo na střední škole – ty často znají více technických detailů o mobilech a jejich praktických vlastnostech, než ti, kteří je jako profíci prodávají u mobilních operátorů.

Dokážete-li firemní technologie náležitě vysvětlit a správně prezentovat (a zákaznici je přijmou za své) získáte neskutečnou tržní výhodu. I když se dostanete s firmou do potíží, nějakou dobu u vás tito fandové-zákazníci zůstanou. Ne kvůli elegantnímu logu, ale proto, že dobře informovaný (a tím pádem spokojený) zákazník šíří vaší firemní filozofii dále (a to je také příčina tzv. flame war v diskusních fórech). Potenciální věrné příznivce dnes neoslovíte pomocí časopisů, nezastihnete je ve velkém počtu ani při volbě královny krásy. I když to jsou třeba fanouškové Formule 1, nebo dokonce sledují „Česko hledá SuperStar“, své pocity a nálady prožívají a rozebírají na Internetu.

P.S.Dnes jsem od jedné firmy, kde jsem s Internetem mnohokrát nepochodil (nemáme rozpočet, neděláme, není... ), obdržel (formou tiskové zprávy doručené mailem) pozvánku na Road-show. Mám ale dojem, že hlavní show se odehrává na zcela jiné (informační) dálnici...



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
476 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 231.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.