Hra Bioshock - výkon a nastavení kvality obrazu | Kapitola 4
Po dlouhém letním, herním "suchu" se právě v těchto dnech dostává na náš trh skutečně šťavnatá odměna za to horké, letní čekání. Přichází unikátní a graficky nádherný Bioshock. Pokud máte odvahu se ponořit pod vodní hladinu, neváhejte ani moment. Jestli vám ale bude vaše "železo" na tuto hru stačit vám povíme právě nyní.
Veškeré testy proběhly hraní asi třiceti minut od počátku hry, veškerý průběh a fps každé konfigurace byl zaznamenán programem Fraps.
Rozdíl mezi hrou v režimu DX9 a DX10 byl nepatrný, karty nVidia zvládají tuto hru víceméně stejně pod DX9 i DX10, s nimi si v obou operačních systémech užijete stejné fps. Menší problém má opět pouze AMD/ATi kde se díky nedoladěným ovladačům počet fps pod DX10 výrazně propadá - podívejte se sami do testu zahraničních kolegů - tady.
Já osobně testoval pouze v DX9, hlavně z důvodu že hra je graficky v obou režimech rovnocenná, a testování pod DX9 je přínosnější - v DX9 bude hru hrát většina lidí.
Jen pro ilustraci se podívejte na záznam hry programem Fraps. Na tomto konkrétním obrázku vidíte test, který proběhl s kartou GeForce 8800GTX a nastavením které je na obrázku vidět. Tento graf odpovídá hodnotám z následujícího grafu, minimální fps je 35, průměrná hodnota 62 a maximum bylo 152 snímků za vteřinu.
Výkonná sestava
Hodnoty snímků za vteřinu hovoří jasně. V tomto vysokém rozlišení a na maximální možné nastavení hry je hra na všech zástupcích high-endu perfektně hratelná. Pouze Radeon zaostává a několikrát během hraní kleslo jeho fps pod hratelnou úroveň. Osobně jsem si toho ale vůbec nevšiml, ale Fraps to zaznamenal nekompromisně. Obecně tvrdím že, se všemi těmito kartami si hru užijete naprosto maximálně při tomto vysokém rozlišení.
Střední sestava
V druhém systému jsem postavil dvě nové grafické karty DX10 proti už staré kartě Radeon X1950XTX. Výsledek byl ale jasný už předem, Radeon je jasným vítězem a pro tuto hru je maximálně dostatečný. Zarážející je jen jeho malý náskok před kartou HD 2600XT, očekával jsem nejméně dvakrát takový. Je vidět že Radeonům staré generace už pomalu dochází dech. V tomto nastavení si hru Bioshock zahrajete na těchto kartách bez "cukání" a naprosto plynule.
Slabý herní stroj (s AGP grafikou)
Na dnes již historickém kousku hardware je hra Bioshock také bez jediného problému plynule hratelná. Samozřejmě je nutné snížit rozlišení a detaily hry, tak jak je řečeno v článku. Pokud vlastníte podobnou sestavu (a vím že, je vás ještě dost) a máte například podobnou grafickou kartu nebo jinou (Radeon X1950Pro AGP) tak se ani vy nemusíte obávat že, vám tato hra nepůjde spustit a nebo že bude nehratelná. Závěrem kapitoly testů je nutné "vystřihnout" tvůrcům poklonu za perfektní optimalizaci a uzpůsobení hry různě výkonným systémům. Primární uzpůsobení pro výkonově slabý Xbox 360 je zde kladně podepsal na nárocích hry pro PC.
Tipy a závěr ...
Kapitola testů je v tomto případě ke všem uživatelům přívětivá. Ať máte jakkoliv výkonný hardware, tak si možnostmi nastavení určitě najdete rovinu hry, kde budete spokojeni. Pro počítače s maximálním výkonem představuje hra grafické "orgie" v rámci možností Unreal 3.0 enginu. Pro ty co mají slabší grafickou kartu hra nabízí mnohá nastavení jak hru uzpůsobit pro tento hardware, ani ti tedy nebudou ošizeni a zklamáni.
Při nižších nastaveních si ale hru velice slušně zahrajete i se slabšími grafickými kartami a proto se nemusíte bát, že vám hra na vašem stávajícím hardware třebas nepojede. Pojede ale bude si muset jemněji pohrát s nastavením a vybalancovat tu rovinu kde bude výkon i grafická stránka pro vás akceptovatelná.
V tabulce se podívejte na všechny letošní ohlášené hry pracující na tomto herním enginu. Pokud budou tvůrci věnovat úsilí optimalizaci jako tomu je u Bioshocku, tak si většinu těchto her zahrajete stejně dobře na různě výkonných počítačích.
Nadcházející Medal Of Honor: Airborne ukazuje solidní optimalizaci a hraje se na většině herních sestav také plynule. Největší "bomby" nás však čekají až později, v podobě her Gears Of War a Stranglehold, které se budou moci hrdě postavit i "trháku" roku, hře Crysis. Demo této velice očekávané hry si budete moci vyzkoušet již v září, a jsem zvědav jak si s ním dnešní hardware poradí.
Na závěr - tipy pro Bioshock
Vypněte Shadow Maps - na hře to nepoznáte, ale fps rapidně poskočí nahoru. Položky které nemají na výsledné fps zásadní vliv: Actor Detail, Force Global Lightning - tuto volbu vypněte z důvodu lepší grafiky, pokud je vypnutá. Na výkon dále nemá zásadní vliv: Distortion, Real Time Reflection, High Detail Post Processing - tyto volby si klidně zkuste zapnout i na slabších grafikách, nemělo by to být poznat na výsledném nižším fps. Největší vliv na fps hry mají volby: Graphics Detail, High Detail Shader, Shadow Maps.
Hra Bioshock oficiálně vyšla s českými titulky 28.8.2007