rating-zavadnosti-pocitacovych-her-jeho-vyvoj-a-dnesni-praxe
Hry Článek Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

19. 7. 2007 01:00 49

Seznam kapitol

1. Proč je hodnocení nutné? 2. První pokusy 3. Americká krize a reakce Evropy 4. Další země, kontinenty... a Microsoft 5. Žebříčky hodnocení - ESRB
6. Žebříčky hodnocení - bbfc 7. Žebříčky hodnocení - PEGI 8. Situace v České Republice 9. Výhled do budoucna

Jistě jste to již někdy viděli. AO, 7+, 12+ atd. Takovéto a další podobné značky můžete najít na většině přebalů počítačových her nejen v zahraničí, ale také u nás. Zajímá vás, proč jsou hry klasifikované, kdo a jak je klasifikuje a celá historie ratingu her? Pak je dnešní (a musím podotknout, e velmi rozsáhlý) článek určen právě vám... 

Reklama

V tomto článku bych vás rád seznámil s tím, proč se vůbec hry začaly klasifikovat, kdo a jak to dělá a jaký je postoj samotných vývojářských studií a vydavatelů k této problematice. V žádném případě vám v tomto článku nechci předkládat svůj názor na to, zda jsou nebo nejsou počítačové hry škodlivé na vaše myšlení. V tom mimochodem nemají jasno ani odborníci. Za posledních několik let bylo údajně provedeno až několik tisíc výzkumů na toto téma a každý dopadl jinak. V jednom se můžete dočíst, jak hraní Soldier of Fortune ničí váš mozek a stává se z vás zrůda, v jiném vás naopak přesvědčují, že hraní hry Warcraft 3 má blahodárné až zázračné účinky a pravidelné hraní vám pomáhá s léčbou mnoha poruch a nemocí.

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz


DOOM 3 - hra nevhodná pro mladší 18 let

Než se pustíme do samotného rozebírání hodnocení společností PEGI, ESRB a dalších (to si povíme v dalších kapitolách), bude vhodné si něco povědět o tom, kdy a proč vůbec se počítačové hry začaly "známkovat podle jejich míry škodlivosti vůči společnosti".

Proč?

Když v 70. letech vznikli první "předchůdci" počítačových her jako Pong (1972) nebo Pac-Man (1979) nikoho ani nenapadlo, že by mohl trh s videohrami jednoho dne dorůst takových rozměrů jako dnes. Nikoho tehdy také nenapadlo, že by v budoucnu měla být nutnost udělovat hrám certifikáty podle "vhodnosti pro mladistvé".

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz


Pac-Man

Však to také nebylo nutné až do první poloviny 90. let, kdy v USA hrozil vznik zákona, který by omezil nebo dokonce rovnou zakázal prodej počítačových her zobrazujících násilí. Až v této době vzniká dnes největší společnost hodnotící hry ESRB. PEGI, dnes nejrozšířenější hodnotící systém v Evropě, dokonce vznikl  až na konci roku 2002. První firma, která certifikovala hry podle násilí (bbfc), tak činila pouze jako rozšíření své působnosti při klasifikování násilí ve filmech.

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

Dnes je to však absolutní nutnost. V USA díky ESRB nakonec zákon omezující vývoj a prodej počítačových her nevzniknul a i v Evropě (včetně České Republiky), Austrálii nebo Japonsku místní vlády spoléhají na věrohodnost těchto hodnocení. Hodnocení her od různých společností je tedy výhodné i pro vývojáře a herní vydavatele. Díky ratingovému systému navíc herní vývojáři a vydavatelé jistě ušetřili spoustu peněz za případné soudní spory s rozzlobenými rodiči.

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

Rating jako takový je pak samozřejmě určen pro dospělé, kteří si snadno mohou přečíst, zda hra, kterou chtějí koupit svému desetiletému synovi či vnoučeti je pro něj vhodná či nikoliv. Konečný verdikt je pak samozřejmě jen na nich, ale výzkumy provedené například v USA nebo i Evropě ukazují, že drtivá většina rodičů na tyto doporučení bere ohled. Na rating ESRB například bere ohled 74% amerických rodičů. To se však zdá ESRB málo a tak v červnu tohoto roku rozjela další informační kampaň. Viz naše novinka z počátku června.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama