Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Koprocesory jsou mrtvé, ať žije System on a Chip!
Koprocesory jsou mrtvé, ať žije System on a Chip!
autor: Michal Rybka , publikováno 10.4.2021
Koprocesory jsou mrtvé, ať žije System on a Chip!

Ne, nenene: Koprocesory nevymřely, jenom se zmenšily a staly se pouhým funkčním blokem v moderních procesorech. A ty se postupně mění vlastně v celý počítač – a zdá se, že tento trend bude neustále pokračovat.


Evoluce procesorů je tak rychlá, že se zdá, že v budoucnosti nebudou jen iterace „architektura – výrobní proces“, ale že se do toho vloží i „softwarová architektura“, která bude ovlivňovat podobu další generace hardwaru. Nové kodeky a algoritmy přinesou potřebu další specifické akcelerace, která se objeví v nových procesorech – už to nebude jen o tom, že to je „stejné, jen rychlejší“.

Nejde tu jen o to, že roste poptávka po kompaktních strojích, ale i o to, že to prostě obecně dává smysl. Známe celé řady horkých procesorů, které sotva zvládaly to, co měly – a přitom stačí reorganizovat a zoptimalizovat jejich architekturu – a najednou máme něco, co žere mnohem míň a přitom to nabízí větší výkon.

Dedikované akcelerátory tak patrně s časem zůstanou doménou hlavně serverů, kde budou řešit specifické úkoly, i když je možné, že i tam se s časem stanou součástí architektury serverových procesorů. A doba, kdy jsme měli samostatnou kartu se zvukovkou, samostatnou kartu s fyzikálním akcelerátorem a samostatnou grafiku se stane jenom pouhou vzpomínkou.



Tagy: historie  akcelerátory  physx  ageia  creative  sound blaster  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
10.4.2021 19:35:41   89.102.128.xxx 1515
má své limity. Základní funkce ty integrované koprocesory zastanou, ale i ty zvukovky se udržely, nyní mám v PC Creative SB Z, takže rozhodně nezmizely, jen jejich záběr se dost zůžil, integrovaná řešení masám stačí stejně jako různá "šumítka" pro poslech.
10.4.2021 22:45:42   78.45.91.xxx 241
Externí zvukovky se udržely a ještě dlouho udrží hlavně proto, že analogová část z technických důvodů nejde přesunout do procesorů. Co se týká nějakého přesunu výpočtů do zvukovky, tak to je v oblasti zvuku dávno pasé.
11.4.2021 03:25:17   45.82.233.xxx 1314
šumítka jo :-D Dnesni integrovany zvukovky i na obycejnych deskach jsou tak kvalitni ze vazne silne pochybuju ze by to mohl byt kvalitativni problem pro ucho :-D Ze nekdo muze slyset rozdil mezi zvukovkama je mozne, ale je to spis jen tim ze je jinak resena filtracni cast za DA prevodnikem. Pro puristy mate na zakladovce 192khz SPDIF a muze si to prevest na anal DA prevodnikem treba za 100k ;)
11.4.2021 08:13:22   88.212.36.xxx 66
Ja Vám teda neviem, prepojil som reproduktory M-Audio z integrovanej zvukovky na externý Behringer a hneď nabrali novú hĺbku. Podobne slúchadlá Superlux pripojené na externú zvukovku hrajú presnejšie a lepšie ako pri pripojení na internú
11.4.2021 09:44:58   91.197.118.xxx 101
Jenže to asi nemáš zapojený do reproduktoru Genius GX kde prim hraje barevné podsvícení a zvuk je až na třetím místě po kravským vzhledu, jako to má běžnej BFU.
23.4.2021 06:39:28   89.102.196.xxx 00
Jde spíš o to, že jsou mnohem kvalitnější než dřív. Dříve bylo synonymum pro integrovanou zvukovku odpad. Dnes mají skoro všechny stejný codec a jde spíš o robustnost a kvalitu součástek. Ale i tak se povětšinou k nim hodí aktivní reproduktory i když některá se honosí tím, že nadrivuji až 600ohm sluchátka. Nicméně pro pasivní repro nebo sluchátka (zvlášť ta větší s větší impedanci) je vždy externí zesilovač výhodou. Ale když si vezměte, jak velký je například dragonfly Red, tak integrovat toto na desku rozhodně jde... Ale bylo by to akorát dražší.
11.4.2021 10:37:21   89.102.128.xxx 131
zjevně jsi nepochopil. Mínil jsem tím že pro malé repráčky na stole co spíš šumí než hrají je to OK...
12.4.2021 10:55:22   217.30.66.xxx 32
Já jsem před 12 lety vyměnil PC repráky za externí audio interface, nejdřív za M-Audio Fireware Solo, potom za FOCUSRITE Saffire PRO 24, k tomu studiové monitory Yamaha HS 50M se studiovým subwooferem HS10 a naprostá spokojenost...jsem si na to tak zvykl, že pak vždycky když slyším nějaký PC bedny, tak mi to trhá uši, co z toho leze za děsnej zvuk
10.4.2021 19:52:29   188.75.191.xxx 513
Dosud nás v integraci věcí do procesoru omezovala velikost křemíku. S nástupem 3D pouzdření poputuje do jednoho čipu skoro všechno včetně operační paměti a SSDčka.
A výrobci základních desek budou mít po byznysu. Z desek se stanou jen takové dokovací stanice, které tomu procesoru přidají nějaké externí konektory.
10.4.2021 22:24:00   78.45.91.xxx 104
Málokdo si uvědomuje, že jeden historický relikt s koprocesory máme každý u sebe, jsou to současné telefony s ARM. Platforma ARM je přímo designována k tomu, že vlastní procesor je slabý a každý výrobce si k tomu nabastlí svoje koprocesory v rámci SoC, tak jako se to dělá v Kirin, SnapDragon, Exynos, M1 a další. Budoucnost toto nemilosrdně semele také, to co jsme se naučili za posledních 30 let je, že budoucností jsou silné univerzální CPU s velkou hrubou výpočetní silou.
10.4.2021 22:44:37   188.167.252.xxx 218
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.4.2021 02:16:13   109.105.39.xxx 232
M1 Reaálně zase tak silný není. Ono to tak jen vypadá v některých testech. Podle podrobnějších testů, co jsem viděl, už to takový zázrak není. Někde ho poráží APU AMD s polovičním TDP.
10.4.2021 22:51:51   178.255.168.xxx 181
..vzhledem k velikosti CPU a GPU jader dneška, potřebných/nutných pro hraní to nevidím s integrací moc horké.

Nebo spíše naopak, je to horké až moc.

Tohle bude trvat a hodně dlouho, pokud nebude nějaký průlom v poměru velikost/výkon a tedy pravděpodobně v litografii.
11.4.2021 01:33:19   78.45.91.xxx 33
Průlomy máme, ale nemáme fabriky. TSMC letos spouští průlom 4 nm, kde se lze dostat přes 100 mld. tranzistorů na jednom čipu, ale k běžným lidem se to dostane kdoví kdy.
11.4.2021 02:58:10   88.103.226.xxx 70
Křemík -> 4nm a zase jen přidání počtu tranzistorů vidíš jako průlom

Zase jen hrubý výkon + pár % nahuru v Hz...


V tom případě testni v PC HDD sata 2 vs sata 3
Rozdíl nepoznáš... ale SSD to už je jiná básnička...

nanotechnologie křemíku, a tranzistory - jsou důvod proč změny nejsou pomalu ani viditelné...

Koprocesory jsou mrtvé ano.... ale měly by se k tomu přihodilo i tranzistory a křemík... vyždímali jsme i vrstvení (2.5D) i 3D technologii... a změny minimální...

11.4.2021 08:10:47   78.45.91.xxx 03
Vidím že ne všem to došlo, je to průlom který může ukončit externí GPU, na to čekáme asi 25 let.
11.4.2021 11:17:38   89.102.128.xxx 31
průlom je silné slovo jen pokračující evoluce kterou nakoplo AMD svým APU Fusion. Navíc donedávna to hodně brzdila RAM, ale kdy už jsou levné 3,2Ghz paměti se slušnou latencí tak na fHD se na tom dá slušně fungovat už nyní.
S integrací na vrstvené paměti je to určitě zajímavé do nositelných zařízení, ale tam kde je třeba výkon a požadavek na vyměnitelnost jsou specializované karty nenahraditelné.
Navíc u těch SoC zařízení je problém i se software, výrobce pak může diktovat co na tom poběží a uměle omezí starší systémy jako nyní s iGPU pouze na W10. To se může v budoucnu opakovat. Pak ovladače - jak dopadla integrace s KabyLake kdy jde nyní o opuštěný hw bez aktualizací...
11.4.2021 12:10:27   78.45.91.xxx 04
Opak je pravdou, RAM brzdí stále více. Latence u RAM se už desetiletí nedaří dostat pod asi 5 ns a s tím jak roste počet jader, tak zaostalost RAM za CPU se neustále zvyšuje.
11.4.2021 15:29:24   89.102.128.xxx 04
ale pokrok je. S výše taktovanou DDR4 už je to o něčem jiném než DDR2/3. Navíc MS dost vylepšil ve W10 videomanagement.
Řešení s integrovanou HBM vypadá super, jenže ta cena dlouhá léta neklesá a navíc díky současné situaci s nedostatkem zdrojů půjde spíš nahoru.
11.4.2021 19:14:34   78.45.91.xxx 12
Není tomu tak, DD4 je totéž co DDR3 jen to má nižší napětí a vyšší frekvence. Pokrok byl mezi DDR a DDR2 ​a pak mezi DDR2 a DDR3.
17.4.2021 12:22:57   217.30.71.xxx 00
On nebyl ani moc velký rozdíl mezi ddr a ddr2. Na papíře pomalu 100%, ale v reálu tak 10-20%. Prostě pořád platí dostatek paměti, pak dlouho dlouho nic a pak se můžeme bavit o tom, jestli některé běží o trošku rychlejc, nebo maj lepší latence.
11.4.2021 03:30:36   45.82.233.xxx 17
Zadnej zasadni prulom nebude proti tomu jsou fyzikalni zakony, alespon ne na kremiku. Uz prechod na 5nm bude na cene oplatky hodne znat a 3 a 2nm to muze byt az za 5 let v produkci a cena bude silena.
Konzole na to jdou chytre dynamickym rozlisenim, akorat to vypada hnusne ale fps dava i slabsi HW, kdo musi mit 4k nebo vyssi rozliseni a chce FPS holt musi zaplatit raketu, resp. ted spis snizit na FHD / QHD a tise cekat az nejaka takova karta bude ke koupi, resp. ke koupi jsou ale za sezoni super cenu
11.4.2021 05:51:13   88.103.226.xxx 61
Konzole nemění 1max 3 volby HW není u nich takový guláš jako u PC v HW a proto maj i stabilnější SW... díky tomu mohou lépe fungovat... nejsou na práci atd... jsou jednoduší....
11.4.2021 08:40:09   188.75.191.xxx 34
Je zajímavé, jak vás ostatní oplusují za takový nesmysl. V herních konzolích už integrace dávno funguje, takže vaše myšlenka, že totéž nemůže fungovat v počítačích, je úplně mimo.
11.4.2021 02:10:13   109.105.39.xxx 91
Zvukové karty ať už interní či externí mají své místo, ale prakticky jen v profesionálním zpracování zvuku. Jinak je vidět, že zvukovky pro hráče silně upadají a trochu se drží jen ty pro lidi, co žádají Hi-End zvuk. U opravdu kvalitního zvuku to integrovanou formou prostě nejde.
17.4.2021 12:24:28   217.30.71.xxx 00
Se zavřenejma vočima ze zvukovky na desce, kartě jedině do DACu a pak se z toho možná něco vykouzlí.
11.4.2021 08:03:46   183.89.154.xxx 90
A není to jedno? Jestli to bude SoC nebo architektura s koprocesory je mi putna, pokud to nepadá, má slušný výkon a netopí to. Dřív byl výkon problém, byla skoro nutnost každé 2-3 roky měnit počítač. Dneska už tenhle problém nevidím, i počítač ze středního segmentu je výkonově na většinu úloh předimenzovaný. (Samozřejmě pár procent geeků to má jinak).
Výrobci budou samozřejmě každých pár měsíců přicházet s nějakým "revolučním" řešením, ale to je většinou čistý marketing (včetně toho M1). Skutečně revoluční na obzoru jsou kvantové počítače, ale těch pro domácí použití se asi jen tak nedočkáme.
11.4.2021 08:51:48   188.75.191.xxx 52
Řekl bych, že kvantové počítače nejsou na obzoru, ale spíš daleko za obzorem. Ty dnešní kvantové počítače zatím nesahají ani po kotníky prvním relátkovým počítačům z 30. let. Takže za nějakých těch 80-90 let by to mohlo začít být použitelné. Myšleno jako univerzální počítač. Jako jednoúčelové zařízení na řešení konkrétního algoritmu to asi bude použitelné i dříve.
11.4.2021 10:03:58   81.200.57.xxx 22
Asi nejlepší letošní článek. Možná i proto, že se nevěnuje politice.
11.4.2021 10:50:01   89.102.128.xxx 26
jinak, to odříznutí MS od hw bylo dost nečekané a brutální, třeba Creative mělo předtím plánovat stamilionové investice do vývoje nového čipu, jenže když je MS odřízl od přímého přístupu tak se ty investice dost znehodnotily.
Dá se pochybovat že by zrovna ovladače zvukovek způsobovaly četné pády, to spíš díky blbým ovladačům grafiky nebo periferií.
Zrovna přímé akcelerace zvuku je hodně škoda. CPU má sice dost výkonu ale když už tam ta karta je tak proč tu práci zbytečně delegovat na procesor. Podle mě to byl krok zpět, protože co je maximálně univerzální stručně umí všechno ale nic opravdu pořádně
. Maximální integrace má své místo v mobilních zařízeních ale na stolní PC kde je dost místa jak na karty tak na chlazení je to nevhodná idea.
11.4.2021 12:20:58   78.45.91.xxx 82
To se právě pleteš, veškerou práci kterou dělal DSP ve zvukovce lze již dlouho plně nahradit softwarem v CPU se 100 % identickými výsledky, nikdo nepozná jestli tytéž jedničky a nuly jdou z DSP nebo z CPU. A protože od cca Core i3 je zátěž při práci se zvukem marginální, spotřebitelé se vys**** na placení 2000 Kč za zvukový akcelerátor, vystačí si jenom s DAC/ADC.
11.4.2021 15:24:51   89.102.128.xxx 36
přesto se slušně prodávají - není to extra masovka ale své místo mají a kupující mají evidentně opačný názor než ty
11.4.2021 19:17:44   78.45.91.xxx 40
Kolik kupujících si to koupilo kvůli akceleraci zvuku? Odpovím si sám, v ČR se dají spočítat na prstech.
11.4.2021 19:44:22   89.102.128.xxx 06
stovky... A to jen v jednom velkém obchodě od jednoho druhu. Není to moc ale pořád se to vyplatí, jelikož zákazníky si to najde.
Ikdyby se na celou republiku prodaly nějaké 2-3000ks tak to za to bude stát. Ten segment se sice ztenčil ale odepsaný není.
12.4.2021 07:08:21   78.45.91.xxx 30
Pořád jsi to nepochopil, mnoho lidí si to koupilo kvůli lepším DAC/ADC a to samostatné zvukovky budou mít lepší ještě velmi dlouho, ale jen velmi málo si to koupilo kvůli akceleraci zvuku, o čem se tady bavíme už dlouhé dny.
12.4.2021 10:54:00   212.79.110.xxx 51
Děkuji za pěkný článek. Je vidět, že autor nejen prožil, ale zná dobře historii. Dobré počteníčko. PS: Všímáte si jak se při té snaze o SOC řešení zajímavě promíchává RISC a CISC architektura?. ;-)
12.4.2021 13:19:56   193.8.87.xxx 30
To, že CPU pohlcuje postupně vše, je obyčejným důsledkem komplexity. Určité množství komponent (včetně CPU) zkrátka představuje optimální kompromis mezi škálovatelností systému a jeho složitostí. Když se přežene složitost, dopadne to jako s tím Saturnem. Podobnou situaci najdeme i všude jinde - třeba auta kynou na funkcionalitě, a proto je potřba mít množství komponent na udržitelné úrovni a funkcionalita se stěhuje do řídících jednotek, které postupně rostou na složitosti, až je jednou nahradi nějaké servery. Stejné je to u SW (funkce -> knihovny -> různé DEV kity) a všeho ostatního na světě, protože to jinak zkrátka nezvládneme. Limitem je náš mozek, ktrý pak vyšší komplexitu označí za chaos
13.4.2021 11:28:57   86.49.245.xxx 60
Och, úplně jsem zamáčknul slzu. Nahoře článku vyfocená 386 mě vrátila do dětských let. Doteď mám ve skříni komplet funkční 386tkuDX 33MHz (s Turbem 40) 4MB RAM s nainstalovanými WIN95 a s Princem of Persia na ploše :-)
Mimochodem tenkrát ty pípací PC Speakry byly opravdu brutálně hlasitý, že se nějakej spíkr ve Pentiu s tím nemohl ani rovnat :-) Díky za super článek!

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

83 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 39.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.