Moderní výuka: Co je za problém se vzděláváním?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Moderní výuka: Co je za problém se vzděláváním?

Moderní výuka: Co je za problém se vzděláváním? | Kapitola 7

Michal Rybka

Michal Rybka

4. 4. 2021 03:00 70

Seznam kapitol

1. Nový koncept? 2. Nejlepším z lidí 3. I bez čtení se dá žít 4. Až zbytečně přesné 5. A pro prostý lid škodlivé
6. Odnaučit, co nás naučili 7. Společně ke světlým zítřkům 8. Normální a výběrové 9. Dobrý základ

Vzdělávání vypadá jednoduše: Základní škola, střední a odborné školy, academia. S vyšším stupněm rostou nároky i množství učiva. Přesto na sebe neustále naráží různé koncepce: Jeden tvrdí, že dvě třetiny populace musí mít vysokou, další se toho stavu děsí. A koncepce se znovu a znovu mění. Proč?

Reklama

To samé platí pro absenci fundamentů: Pokud vám například někdo nezmíní Brownův pohyb, nebudete mít základy termodynamiky, nebudete chápat teplotu, tím pádem ani základy chemie a fyziky – a také základy teorie informace, protože o vztahu mezi teplotou a informací se dozvíte až na vysoké škole. Znáte fyzikální základy adiabatických počítačů? Podle mě o tom neslyšela ani valná část lidí, kteří čtou tyto stránky – v zásadě intuitivně tuší, že existuje vztah mezi výpočetní sílou a teplotou, ale neví přesně jak to funguje.

A o tom to je: Přeučovat špatné základy je horší, než se to učit správně. My, protože se držíme zastaralých konceptů, učíme stejnou věc opakovaně, jenom v různých časových řezech: Nejdřív se učíme fyziku na úrovni starověku, pak se dostaneme k osvícenství – a když to půjde hodně dobře, na střední vám řeknou něco málo o fyzice na úrovni přelomu 19. a 20. století. Představte si, jaký maglajz byste měli v hlavě o náboženství, kdyby vás nejdřív učili, že pravdu má klasický hellénský polyteismus, pak by vás přeučili na monoteismus a pak by vás přeučovali na to, že toho o bohu/bozích vlastně nic moc nevíme.

Existuje řada konceptů výuky, dnes se razí sociální, inkluzivní, kde se klade důraz na to, aby si na sebe tak nějak zvykly všechny skupiny obyvatelstva, protože se v tom vidí plus. Tam se ale prakticky instantně projeví rozdíl mezi talentovanými a netalentovanými, přičemž inkluzivní koncept skončí u klasické rychlosti konvoje, kdy se tempo víceméně řídí těmi nejpomalejšími. A protože sociální koncept tvrdí, že nejsou lepší a horší, ale všichni jsou odměňováni za účast, bude to mít dlouhodobě katastrofické důsledky, bude to brzdit talenty a snižovat úroveň vzdělávání. Zní to ale hezky a na animacích to vypadá pěkně.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama