Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Moderní výuka: Co je za problém se vzděláváním?
Moderní výuka: Co je za problém se vzděláváním?
autor: Michal Rybka , publikováno 4.4.2021
Moderní výuka: Co je za problém se vzděláváním?

Vzdělávání vypadá jednoduše: Základní škola, střední a odborné školy, academia. S vyšším stupněm rostou nároky i množství učiva. Přesto na sebe neustále naráží různé koncepce: Jeden tvrdí, že dvě třetiny populace musí mít vysokou, další se toho stavu děsí. A koncepce se znovu a znovu mění. Proč?


Celá pointa dobrého základu je v tom, že vám řeknou ty důležité věci, které nebudete muset později dohledávat a učit se je dodatečně. Že nebudete nuceni teprve později objevovat, že příklady nemají jen jedno správné řešení, ale může jich být víc, žádné anebo třeba nekonečně mnoho. Že matematika není o sčítání čísel anebo řešení rovnic, ale ukážou vám její architekturu. Že se nebudete učit anatomii na stále stejných, pěkně barevných modelech. Že existují hluboké a důležité vztahy mezi obory, které třeba nemusíte rovnou chápat, ale ony tam prostě jsou – například mezi biologií a architekturou. Že vám vynechali drtivou většinu světové historie a literatury – obecně tu zajímavější část. Že vám předkládají masivně zkrácená a cenzurovaná díla – a ani vám o tom neřekli.

Při absenci solidních základů máte jedince s fragmentárním, anekdotálním vzděláním, kteří si ve své omezenosti myslí, že mají vlastně docela dobrý přehled. Pokud neznáte Ohmův zákon, nechápete údaje na spotřebičích, nechápete záhady ve skříni s jističi a za boha netušíte, proč vám pořád vypadávají. Pak se nedivme, že se na věci dávají značky a obrázky, které náramně připomínají hvězdičky, které jsme dostávali na základce za odměnu. Je to líný ekvivalent štítku, nevyžadující žádné myšlení.

Manfred Spitzer tvrdí, že stroje způsobují digitální demenci. Ne – to naše lenost ji způsobuje. Čím dál tím méně se učíme myslet a čím dál tím více se orientujeme na hotové věci. Nemusíme uvažovat o tom, co se děje, protože ono se to magicky stane. A vlastně se dostáváme do bodu, kde snižujeme i nároky na čtení samotné, vždyť audio a video stačí – a vracíme se tak trochu do starověku, do jeho technomagické podoby, kdy není třeba dřít a učit se, kouzelné věci to udělají za nás.

A tak přichází podivná generace polovzdělanců, kteří se politicky a ideologicky orientují, aniž by chápali fundamenty, na kterých vše stojí. A ti vám pak třeba napíšou aplikaci, jakou máte vodní stopu, tedy kolik pitné vody spotřebovala vaše pizza.

Fór je v tom, že žádnou: Voda ekosystémem obíhá a skončí buď tam anebo tady, žádná hmota ani nevzniká, ani nezaniká. Voda buď projde vaší pizzou, nebo se vypaří z trávy anebo třeba odteče do moře řekou: Zákony zachování hmoty a energie stále platí, i když ekoinženýři vynalézají ekopagandu, kterou zastrašují ty neznalé a cpou do nich svoji ideologii – což je v tomto případě veganství.

Čím méně chápete realitu, vztahy a souvislosti, tím jste lépe ovladatelní. Vědění a vzdělání skutečně osvobozuje – ale jenom to reálné, poctivé a nesimplifikované. Je náročné, není pro každého – a kde kdo ho odmítne, protože ho fakt nepotřebuje. Dobře, proč ne, každý ho opravdu nepotřebuje. Bylo by ale poctivé, aby ten, kdo ho odmítá, alespoň tušil, že jeho představa světa je velice zkreslená.

Bez poctivých fundamentů jste na tom s poznáním asi jako středověký věřící, který se účastní ritu v latině a který nerozumí ani jednomu slovu: Budete mít pocit, že u toho jste a že jste na správné straně, ale ve skutečnosti si s vámi kazatel může dělat co chce, protože ví, že vůbec ničemu ve skutečnosti nerozumíte a musíte dělat jen to, co vám řekne.

 



Tagy: vzdělání  výuka  inkluze  vysoká škola  IT  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
4.4.2021 13:56:52   94.113.66.xxx 2021
Až najdete prvňáčka, který pochopí spíše Peanovy axiomy než to, že jedna a jedna je dva, protože to vidí na prstech, tak dejte vědět.

Do té doby budu tento článek brát spíše jako úsměvné "jak na to". Nepřijde mi, že by tirák musel vědět jak spočítat kvadratickou rovnici, či že za teplo pneumatiky při brždění může Brownův pohyb, protože v tom, že nemá dupat na brzdu při prudkém sešupu s velkým nákladem mu to nijak nepomůže.

A pokud si myslíte, že na základce zvládnete (respektive kdokoliv zvládne) odfiltrovat tiráky od géniů, tak vřele do toho.
4.4.2021 19:27:16   89.177.165.xxx 42
Kdyby se učitel při výkladu občas neuchýlil v matematice, fyzice, nebo třeba biologii k nějaké té "lži dětem" - jak to hezky pojmenovali ve Vědě na Zeměploše - tak dost možná znechutí vzdělání i tomu géniovi.
5.4.2021 19:44:16   109.80.158.xxx 213
se samozřejmě už dávno děje. Nejlepší žáci postupují na osmiletá gymnázia. A to nemluvím o tom, že existují specializované třídy pro velmi nadané děti v 1. až 5. třídě (filtr IQ > 130 ).

Bohužel je těchto tříd málo a tato snaha je potlačována, místo aby se mohutně podporovala.

Pokrok společnosti totiž nevytváří 99% populace, ale právě jen to jedno procento.

A pokud to jedno procento znechutíte a nepodpoříte, tak se vlastní pílí chytí jen zlomky promile. A to je pro udržení znalostní báze málo. Mimo jiné to přesně vykreslují pokračující pád v umístění našich studentů v celosvětových žebříčcích.

Např. předpoklady pro studium VŠ má cca 17% populace a to platí více než 100 let, kdy se tento údaj začal zkoumat. Pokud je dnes na VŠ více procent, tak jen proto, že laťka se drasticky snížila. V podstatě to odpovídá stavu, kdy současný titul Bc. odpovídá úrovní maturitní zkoušky před 20-30 lety.

Váš názor vám neberu, máte na něj právo. Jen upozorňuji, že je zcela mylný. A pokud byste s mým názorem nesouhlasil, zkuste google.
6.4.2021 20:44:55   217.30.66.xxx 100
To je pravda. Studoval jsem Elektrofakultu na ČVUT, poslední rok, kdy se dalo ještě přihlásit na 5,5 leté magisterské studium. Ročník po nás už byl strukturovaný. Říkali nám, že my jsme poslední praví inženýři, kteří tu školu dodělají. Ti po nás už to budou mít mnohem lehčí. Říkali nám, že my jsme poslední, co měli 6 semestrů matematiky, po nás už budou mít jen 4. Nebo v hodně předmětech, že jsme poslední, co se tohle učí, že Ti po nás se už tohle učit nebudou. Hodně to studium zjednodušili, že mít dneska vysokou, je stejné, jako mít maturitu...a to je celkem problém...
4.4.2021 14:38:05   90.177.166.xxx 120
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
4.4.2021 16:19:40   213.195.242.xxx 393
Stroje nezpůsobují digitální demenci, to naše lenost ji způsobuje. - tohle tesat do kamene
4.4.2021 16:29:54   176.62.232.xxx 40
Mám jenom maturitu.... takže má atom v jádru neutrony s protonama a v obalu elektrony nebo ne ? Tohle do mě vtloukali na základce a chtěli to stejně i u maturity.
4.4.2021 17:20:22   78.45.91.xxx 100
Jen ve středoškolském planetárním modelu, aktuálně frčí kvantová fyzika a teorie strun, kde většina věcí jinak.
4.4.2021 17:18:23   78.45.91.xxx 352
- Inkluzivní vzdělávání všichni na jedné hromadě je velmi špatně, optimálních výsledků se dosahuje při rozdělení dětí v ročníku na několik výkonnostních skupin.
- Společenská poptávka po vzdělání je velmi špatná, strašlivý je třeba výuční obor s maturitou, nebo státem vynucená povinnost mít Bc. nebo Ing. nebo Mgr. na místa kde prokazatelně stačí a mnoho let stačila odborná střední škola.
- Společenská poptávka po vzdělání je ještě špatnější, viz obor gender studies plně hrazený státem.

Účastníci výše uvedené strašlivosti poměrně rozumně předkládají teze, že to či ono nepotřebují, neboť je to pravda, oni to opravdu ve svém životě potřebovat nebudou, velmi mnoho z nich se účastní vzdělávacího procesu proti své vůli, neboť jsou k tomu donuceni státem, který si zbytečným studiem vylepšuje statistiky nezaměstnanosti, něco jako umělá zaměstnanost.
4.4.2021 18:44:25   188.75.191.xxx 828
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
4.4.2021 22:29:56   84.19.86.xxx 315
Sorry, ale inkluzivni socialni citeni mohou deti ziskavat v ramci druziny, neni potreba tim brzdit vyuku.
So se tyka statnich gender studii a jinych (vcetne nabozenstvi) - tak s vasim nazorem velice nesouhlasim - proc bych mel ze svych dani platit neco, co neprinasi zadny uzitek, spise naopak? A zaroven - protoze kapri si rybnik sami nikdy nevypusti - tu bude vznikat velke procento absolventu techto oboru, kteri se usidli na vlivnych statnich postech a budou hajit svoji "uzitecnost a dulezitost"..
Na jednu stranu je pekne deti ucit o tom, jak si maji vsichni pomahat, ale na druhou stranu pravda je takova, ze zivot je predevsim boj.. A to se musi naucit taky.. Pokud se jdete uchazet o praci, tak nereknete "Je to je hezke, ze jste mne vybrali, ale tamhleta pani se musi starat o postizeneho potomka, vemte radeji ji.."
4.4.2021 22:49:25   84.242.66.xxx 221
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
5.4.2021 08:38:28   84.19.86.xxx 133
Tak kazdy jednotlivec ma moznost volit politicke strany podle sveho uvazeni. Coz ma zaroven vliv i na budouci rozhodovani ohledne statnich investic. CSSD volit nebudu, protoze prave proto..
Co se tyka boje o praci - stejne jako spolu firmy soutezi, kdo ziska zakazku, tak stejne tak spolu soutezi zamestnanci, kdo bude povysen.. Ano, vyjimky jsou lide jako programatori, vyvojari, vedci atd., kteri jsou pohlceni svoji praci a jako nedostatkove zbozi jsou financne tak jako tak za vodou.. (ostatni musi intrikovat, chodit se sefem na golf, ci se zapojovat do ruznych zbytecnych PR aktivit, kde se mohou prezentovat..)
5.4.2021 05:54:04   188.75.191.xxx 621
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
5.4.2021 08:28:53   84.19.86.xxx 163
Proc by v jedne skole nemohly byt tridy rozdelene podle talentu.. Takze by zaroven existovala trida pro deti, co potrebuji zvysenou pomoc, treba o poctu 5-6 deti, tim padem dostanou vice individualni pece.
Ohledne teplych mist - pointa je v tom, ze nepotrebnych statnich uredniku ma byt co nejmene - problem je, ze kdyz jich je statnich uredniku moc, tak zaroven tvori velkou cast volebni zakladny, ktera se brani zmene, a pujde to smerem k bankrotu, ala Recko.
5.4.2021 10:17:07   188.75.191.xxx 310
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
5.4.2021 11:54:09   84.19.86.xxx 150
A proc by na tech malych skolach nemohla ta trida byt pro vsechny rocniky najednou? Pokud ma ucitel na starost 5-6 zaku, tak klidne muze kazdemu pripravit individualni plan.. (zvlast jak jiz bylo receno v clanku, hodnoti se ucast, nikoliv vysledky).
Porad mi to prijde efektivnejsi, nez kdyz je ve tride 32 deti, ucitelka a dve pomocnice pro dve inkluzivni deti.
Muj syn ma ve tride inkluzivni dite a vnima to jako nespravedlivost - neni to zadny vozickar, za nasich mladych let by byl nazvan "ctyrkarem" - a vidi, ze: a)asistentka mu pri diktatu radi b) Za co by jini dostali ctyrku, on dostane dvojku.
Osobne nechapu, co mu to ma prinest do zivota - leda pravidlo z filmu "Rozpusteny a vypusteny", ze jedni oraji a druzi sklizeji.. Ze az bude drit ve firme, tak stejne povysenej bude syn vlivneho statniho urednika..
5.4.2021 14:14:38   188.75.191.xxx 216
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
5.4.2021 14:17:59   78.45.91.xxx 151
Péče o pomalé žáky fungovala k dokonalosti před inkluzí, ve městě byla jedna zvláštní škola, kde byl personál vzdělaný ve speciální pedagogice a bylo maximálně deset dětí na učitelku, tento přístup umožnil mnohým z nich absolvovat výuční obor bez maturity a zařadit se tak do společnosti. Inkluze tuto možnost pomalým žákům vzala a ještě nas*ala všechny ostatní.
Účelem školy je vzdělávat žáky, rozhlížet se můžeš na rozhledně o víkendech.
5.4.2021 15:11:02   84.19.86.xxx 91
Vidim, ze se muzeme shodnout na tom, ze se neshodneme.. Nevim jak malemu diteti vysvetlite neco tak abstraktniho jako "dostatecny rozhled". Nicmene znamka jako ohodnoceni prace je podle mne velice dobra motivacni vec. A dobre na to pak navazuje vyplatni paska..
Pak je ale samozrejme (protoze dite neni slepe) negativne vnimano, kdyz nekdo jiny za odflaknutou praci dostatene stejne "zaplaceno" jako nekdo, kdo na tom drel. (a v pripade zamestnani je to dobry duvod k tomu se ozvat)..

A co se tyka skol - i drive existovaly jednotridky pro zakladni stupen (viz napr. Krakonos a lyznici), a fungovalo to dobre, proc by to nemohlo fungovat i v tomto pripade..
14.4.2021 09:22:37   109.107.210.xxx 00
Tohle je poměrně nesprávný a jednostranný názor, který akcentuje prospěch jednotlivce.

Nicméně platí, že tříděním dětí do nějakých alfa- beta- gama- atd. skupin docílíš dvou věcí: děti v těch horších skupinách rezignují a přestanou mít "vzor" v těch úspěšnějších (tento model jsme si vyzkoušeli v ZDŠ a osmiletých gymnáziích a ukazuje se, že je špatný). V druhé, lehce extrémní formě se pak dá najít v (mém oblíbeném) díle Aldouse Huxleyho Konec civilisace.

Je to prostě špatně, jakýkoli kastovní systém je špatný a v dlouhodobém horizontu blokuje rozvoj společnosti. Protože třeba takový Albert Einstein by skončil přinejlepším jako Beta minus.

Je také příznačné, že se tyhle pokusy o sociální inženýrství (a buďme objektivní, z obou stran, neboť divoká inkluze, resp. vzdělávání za každou cenu je totéž, jen na druhé straně extrému) opakují se železnou pravidelností, ačkoli již před cca sto lety vyšla díla a práce myslitelů, filozofů (Huxley, Orwell, Bradbury, Wells), kteří mj. stavěli na jiných velikánech, a jejichž podstatou je analýza a předpověď toho, jak se budou chovat lidé (jako skupiny i jednotlivci) v mezních situacích, které "vyplynuly" z nějakého vývoje (jehož kořeny lze vysledovat už dnes). Každý trochu jinak, přesto lze nalézt v jejich dílech spojitost: (ne)ovladatelný dav, problém pozorovatele, který "vystoupil" z dogmatu, a který najednou vidí nikým jiným neviděné nedostatky.
5.4.2021 07:44:59   78.45.91.xxx 182
Vozíčkář je naprosto normální člověk, akorát si s ním nezakopeš fotbal a s autistou se v běžném životě nepotkáš, leda že bys šel dělat ošetřovatele.
Základní školu zavedla Marie-Terezie ne proto aby ses vykecával se spolužáky, ale proto aby ses vzdělával.
Samozřejmě že stát musí platit jenom ty obory, které následně mají společenský smysl a investované obory se státu vrátí zejména pak na daních absolventů. Koníčkovské obory, jako gender studies nechť si studenti platí z vlastní kapsy.
Stát tě samozřejmě nutí mít určité vzdělání na určité pozice, hlavně ve státní správě nebo v organizacích zřizovaných státem, výslovně bývá uveden druh vzdělání.
4.4.2021 22:40:55   84.242.66.xxx 26
SPolečnost je složitější a zabejvá se sama sebou v daleko hlubší míře než kdykoliv předtím. Výsledky se čím dál více hledáný v propojení oborů zdánlivě nesouvisejících (kvantová fyzika vs ornitologie)a hledají se korelace ve věcech co by nikoho ani nenapadlo(mohutné neuronové sítě hledající s využitím vícerozměrových statistik korelace mezi zdánlivě nesourodou hromadou dat, který společnost produkuje).
Myslím,že budo vznikat další nové obory s potenciálem pohoršovat jako gender studie. SPolečnost je bohatá a do čeho investovat prachy , když né do poznání sebe sama.
5.4.2021 09:47:40   84.19.86.xxx 110
Spolecnost je bohata? https://www.verejnydluh.cz/
Vsechno jede na dluh, jeden velky nafukujici se prusvih, ktery jednoho dne praskne.
Az budeme v plusu, tak pak se klidne muzeme bavit, co dal.. Osobne bych radeji videl snizovani vekove hranice pro odchod do duchodu, nez financovani pseudovedeckych oboru..
5.4.2021 09:53:43   84.19.86.xxx 51
a za tu chvilku, co mam stranky verejneho dluhu otevrene, to uz narostlo o milion..
5.4.2021 10:23:11   188.75.191.xxx 38
Naučte se počítat. To, že máme nějaký dluh přeci vůbec neříká nic o tom, jestli jsme v plusu. My totiž máme nejen dluh, ale i nějaká aktiva proti tomu dluhu.
Když si vezmu hypotéku, mám dluh, ale mám i ten barák, co jsem si za ni koupil. A stejně je to i s tím veřejným dluhem. Ty peníze se neztratily, dokonce ani tehdy, když šly na uplácení důchodců nebo státních zaměstnanců.
5.4.2021 12:02:06   84.19.86.xxx 81
Hmm, to bude asi tim, ze ja jsem uz hypoteku doplatil a tim padem mam barak a zadny dluh..
Rozhodne jsem se ale v dobe hypoteky necitil jako v plusu a pokud to slo, tak jsem penize vlozil na rychlejsi umoreni dluhu.
To bude asi vychovou - pro mne je dluh zavazek omezujici svobodu, protoze jsem se vlastne zavazal, ze budu makat tak dlouho, dokud nevydelam ekvivalent pujcene castky + uroky...
5.4.2021 14:06:26   188.75.191.xxx 08
Dluh je záporný majetek a je v pohodě, dokud máte kladného majetku víc.
Když jste měl třeba splacenu půlku hypotéky, měl jste ještě dost velký dluh, ale byl jste bohatší, než někdo, kdo neměl žádný dluh a bydlel v nájmu.
Ten dluh vám pomohl k vlastnímu bydlení. Bez něj byste se na to bydlení pravděpodobně nezmohl, protože cena nemovitostí roste rychleji, než to, kolik jste schopen ušetřit.
5.4.2021 14:22:54   78.45.91.xxx 70
Dluh rozhodně není majetek ty Hurvínku a nemovitosti z nesplácených hypoték se prodávají v dražbě za nechutně nízkou cenu, chudák dlužník dostane z již splacené jistiny obyčejně jenom nějakou almužnu.
5.4.2021 18:07:31   188.75.191.xxx 08
Naučte se číst a pak poučujte.
Jinak jakej chudák dlužník? Myslíte chudáka, co si dobrovolně půjčí a pak odmítá splácet? To není chudák, to je zloděj. Navíc dost hloupej zloděj, který ani není schopen domyslet, jak to skončí.
5.4.2021 19:32:10   78.45.91.xxx 70
Mám to přečteno velmi dobře, když si koupíš nemovitost za peníze z hypotéky, tak je tvá bilance silně záporná a ve výsledku na transakci proděláš klidně 40 % ceny nemovitosti, tuto částku vydělá banka.
Hypotéka je běh na dlouhou trať, klidně 20-25 let, stát se může cokoliv a ne každý insolventní člověk je zločinec co se mu nechce platit. Stává se, že slušní normální lidi nemohou dál splácet a mysleli si, že dostanou zpět celou již splacenou jistinu, ale to se náramně mýlili, většinou je to almužna.
6.4.2021 09:47:39   84.19.86.xxx 50
Presne a takto by mel k dluhu pristupovat i stat - to ze jsou uroky vyhodne (mensi nez inflace, ci dokonce zaporne), jeste neznamena, ze to tak bude naporad..
14.4.2021 10:16:12   109.107.210.xxx 00
těch 40% je za kolik? 25 let?
Při průměrné 3% inflaci ročně jde o znehodnocení původně půjčené částky na nějakých necelých 48%. V takovém případě na tom banka vydělala, ale rozhodně ne 40%! Jde o nějakých 19% z původní částky, tj. 0,7% p.a.
4.4.2021 18:23:36   188.75.191.xxx 1113
Zas mě článek nepřesvědčil, že to autor domýšlí až do konce.
Většina informací v něm je pravdivá. Jen ty závěry už nejsou úplně ono. Jako příklad bych uvedl Ohmův zákon. To je klasická ukázka zákona, který spíš žáky zmate, než aby je něčemu naučil.
Pepíček si změří odpor žárovky, změří napětí tužkové baterky a spočítá si teoretický proud. Pak to zapojí a dojde k naprosto jinému výsledku. A aby ten odlišný výsledek pochopil, musí se mu vysvětlit závislost odporu na teplotě, musí se mu vysvětlit vnitřní odpor zdroje, musí se mu vysvětlit, že ten ampérmetr, co zapojí do obvodu ten obvod taky ovlivňuje a když se k tomu přidá i střídavý proud a fázový posun mezi proudem a napětím, tak nakonec z toho vznikne takovej maglajs, že se v tom naprostá většina žáků ztratí. A teď je otázka, jestli opravdu je správné učit všechny děti Ohmův zákon, anebo je naučit jen obecnou poučku, že čím větší má něco odpor, tím menší proud tím protéká. Ta poučka je totiž intuitivní. Tu děti pochopí. A vůbec nepotřebují vědět, že se to jmenuje Ohmův zákon.
Nebo se mi moc nelíbí ta kritika Basicu. Ano, jsou lidé, co si myslí, že Basic naučil lidi programovat špatně. Ve skutečnosti je ale Basic (ty staré odrůdy, ne třeba Visual Basic) daleko blíže tomu, jak fungují procesory, než nějaké moderní programovací jazyky. Když ukážete strojový kód někomu, kdo umí jen Basic a někomu, kdo umí třeba jen Javu, vsadil bych se, že ten s Basicem ho pochopí daleko rychleji. A zase je tu otázka, jestli učíme programovat lidi proto, aby se živili psaním programů, anebo proto, aby lépe chápali, jak funguje počítač.
4.4.2021 21:29:43   77.92.197.xxx 131
Řekl bych, že není cílem nutně vysvětlit, jak funguje počítač, ale spíš ukázat základy algoritmizace. Z tohoto důvodu se dnes těší ve výuce velké oblibě Python.
4.4.2021 22:37:00   84.19.86.xxx 32
Basic pamatuji - odkazovani na radek je proste spatne, pro vyuku algoritmu je mnohem nazornejsi zavolani (call) nez goto.
4.4.2021 22:59:48   84.242.66.xxx 51
Efektivita abstrakce se učí blbě na jakýmkoliv vyšším programovacím jazyku. Proto by se měl stále učit ASM
5.4.2021 06:05:10   188.75.191.xxx 70
Moc si toho evidentně nepamatujete, když zaměňujete odkazování na řádek s porovnáním call a goto.
Odkazování na řádek totiž v Basicu měly oba tyto příkazy. Jen ten první se nejmenoval call, ale gosub.
Odkazování na řádek je ekvivalent odkazování na adresu v paměti. Tedy přesně to, jak funguje procesor.
A to nemluvím o tom, že to odkazování na řádek mělo něco, co v dnešních jazycích tak jednoduše nenaprogramujete - skok někam na základě výpočtu.
5.4.2021 13:02:38   84.19.86.xxx 31
jj, byl to prvak a basic na IQ-151 a ucitelka se k nicemu vetsimu, nez destiradkove ukazky s pouzitim GOTO, nedostala...
A vlastni experimenty s basicem na ATARI velice rychle pohorely, protoze ukazka nejkratsiho kodu hry v 90% obsahovala prikazy peek a poke, o cemz moje tlusta ucebnice atari basicu stroze informovala, ze se jedna o ulozeni a nacteni registru..
5.4.2021 13:04:47   84.19.86.xxx 41
A u cehoz jsem se presne citil jako ta veverka hledici na jadernou elektrarnu
5.4.2021 13:59:44   188.75.191.xxx 10
No a co je špatného na desetiřádkovém kódu s goto? Podle toho co píšete, tak i to bylo nad vaše schopnosti.
V 10 řádcích naprogramujete většinu základních algoritmů, od řešení kvadratické rovnice, přes hledání prvočísel, až po řazení podle abecedy nebo velikosti.
5.4.2021 15:27:46   84.19.86.xxx 20
Nene, byl to trivialni ucebnicovy priklad na porovnani dvou zadanych cisel..
Co se tyka toho druheho (moje jaderka) - samozrejme ucivo stredni skoly mne nepripravilo na:
10 POKE 66,1:GRAPHICS 8OKE 709,0OKE 710,0OKE 66,0: POKE 623,640KE 53248,42OKE 5326l,3UT#6,1 20 POKE 53278,0:For K=1 To 300:Next K:GRAPHICS 18OKE 53248,0: POSITION 8,5:? #6;CHR$(71-PEEK(53252));"TIA" 30 POKE 708,PEEK(20):GoTo 30

Tohle jsem si proste nijak logicky neprelozil - a v te dobe nebyl internet, abych si mohl najit:
https://www.strotmann.de/~cas/Infothek/MappingTheAtari2/mapping_the_atari.pdf
5.4.2021 18:14:05   188.75.191.xxx 11
Zase špatně. Ten program je samozřejmě naprosto snadno pochopitelný. To, co jste nechápal, nebyl Basic, ale to, co se se na těch adresách v paměti skrývalo a co to měnilo. A to vás logicky nemohla paní učitelka ve škole na IQčku naučit, protože to bylo o tom konkrétním Atari.
6.4.2021 09:52:10   84.19.86.xxx 40
Jasne ze ano, pointa byla o tom, ze jako 14ti lety jsem se na skole seznamil s nejakym zakladni principem programovani, aniz bych vubec byl informovan o tom, ze neco jako adresy v pametech existuji, natoz ze se s nimi da v ramci kodu pracovat.. Proto jsem na to koukal jako puk..
5.4.2021 14:48:59   78.102.64.xxx 10
Nevím jak v kterém Basicu, ale na to se přece dá použít Gosub.
4.4.2021 22:42:35   178.255.168.xxx 02
Problém tam bude spíš v tom, že jediné k čemu by teoreticky šlo využít naučený Basic je v podstatě naučit se vytvořit si programovací jazyk sami. Což bych řekl není moc třeba.

Poslední verze C by mi přišla užitečnější. V podstatě cokoliv "aktuálního".
5.4.2021 06:30:41   188.75.191.xxx 110
Má obhajoba Basicu nebyla o tom, že je to ideální programovací jazyk. Byla spíše o tom, že jeho znalost není nic závadného. Je to trochu jinam zaměřená znalost. Nepomůže tolik v naučení nějakého moderního programovacího jazyka, ale pomůže třeba k lepšímu chápání toho, jak to v počítači funguje.
Naopak, když se někdo naučí nějaký dnešní objektově orientovaný jazyk, tak ta úroveň abstrakce je tak velká, že vůbec netuší, jak to v počítači funguje. A takovýto programátor pak není schopen napsat alespoň trochu optimalizovaný program, protože prostě netuší, co je pro procesor hračka a s čím se pořádně nadře.
4.4.2021 22:05:12   86.49.75.xxx 194
No, fakt je ten, ze me to vzdycky sralo, ze to tak musim napsat a v podstate jsem si vypestoval odpor k uceni a vetsinu veci, ktery umim, jsem se neucil. Coz je paradox, ale proste dokud se neco ucim a nechapu to jako uceni, tak se to naucim, ale jakmile k tomu pristoupim jako k uceni, tak me to okamzite zacne nudit.

A za vsechno tohle muze prave to rozsirovani vyuky, kdy se neco naucite a pak vam reknou, at to zapomenete, ze je to vlastne jinak a ze tamto bylo jenom jako, aby se to v danym veku dalo pochopit a ted uz je to doopravdy a pak postoupite dal a ono se to opakuje, zase to doopravdy je trochu jinak. Udelali mi to ucitele nekolikrat a vysledek byl, ze jsem jim prestal verit, tudiz jsem je prestal poslouchat a ucit se.

Druha stejne debilni vec je, ze po mne chteli, abych se ucil nejakou ptakovinu, ktera me nezajimala a nebyla pro me dulezita. Kdyz jsem se pidil po tom, proc se mam ucit neco co nechci a neni to muj obor zajmu, tak mi rekli, ze tim, ze se naucim nejakou pytlikovinu, potvrzuju, ze jsem schopen se naucit cokoli, ze proste se po mne vlastne nechce, abych se naucil to, co je mym zajmem a co jsem se tam sel ucit, ale abych se naucil neco a tim dal systemu vedet, ze kdyz jsem schopen se naucit tohle, tak urcite budu schopen se naucit i neco jineho.

Nakonec jsem se jim na to vybodnul. Takze souhlasim s Rybkou, ze ten dnesni system vzdelavani je systemem vzdelavani k prumernosti, absolutne neumi podchytit zajem studenta a vyhravaji ti, kteri nevycnivaji z rady.
4.4.2021 22:44:13   178.255.168.xxx 24
Jo, ono se to nezdá, ale motivace je při učení to jediné důležité.

Celkově umím docela dost věcí z hodně odlišných oborů a nic z toho sem se nenaučil ve škole. Leda tak psát všema deseti na QWERTY. To byla tak asi jediná učitečná věc.
5.4.2021 15:22:54   185.220.101.xxx 00
No daj príklad + link
7.4.2021 14:13:43   193.8.87.xxx 90
Víte co je legrační? Přesně tenhle názor jsem míval také. Spousta napoužitelného balastu... Legrační je, že věci, které jsem jako dítě ve škole nenáviděl, mě nyní naprosto fascinují. Například jsem nesnášel Francouzskou revoluci. Nyní tam vidím ohromné množství paralel, které se dnes hodí k pochopení s historií 20. století a dnešní dobou. Řítíme se stále do stejných prů.erů... Baví mě vliv technického pokroku a historie a vliv střelných a palných zbrání. Podobně se starověkýkm Římem, nebo obdobím Britského impéria.

Proto si dovolím tvrdit, že to učivo na základce není nesmysl. Je jen vykládáno bez kontextu a děti nemají šanci pochopit, proč jsou ty informace cenné. No a když se má někdo něco učit a vůbec nechápe proč, dopadne to zle. Jak píše Daemonius výše - důležitá je motivace.
4.4.2021 22:24:07   84.242.66.xxx 71
ještě v mateřským lůnu a pokračuje , hned jak z něj jedinec vyleze. Vzdělávání by mělo především začít vhodnou stimulací mozku od mimina a využít dosažených vědeckých poznatků v tom jak vybudovat efektivně fungujíci mozek.
Základní vzdělávání by se mělo primárně snažit neušlapat v dětech jejich touhu po poznání prakticky všeho, která u nich prokazatelně od narození je.
Jelikož nejde předjímat co človek kdy v životě bude potřebovat. Je podstatne naučit se samotnej postup učení. Tzn jak se efektivně sám něco naučit. A zbytek nechat na mozku samotným.
Kdo se kdy musel opakovaně něco učit, tak zná ten pocit, kdy mozek nakrmíte , ale jste stále v lese, necháte to následně uležet , pak se k tou vrátíte a voalá, nějak si to přebral a co jsem nechápal už chápu, nebo v informacích vidím to co jsem před tím neviděl. Zjednodušeně(funguje to tak vjakýmkoliv věku).
Nejde ani opustit starej dobrej drill, pokud něco chci používat, musím to trénovat dokola a dokola, dokud nebudu vybaven to používat zcela přirozeně jako nástroj k jinému cíli.

Tzn výzvou do budoucna je načil lidi se efektivně učit a připravovat takové podklady, který jim umožní se naučit co aktuálně potřebují. V dnešní době by němělo být problém připravit učební scénáře prakticky pro cokoliv.

Pak už zbývá jen být dostatečně motivován.
Bohuže v tom počátku hrají důležitou roli rodiče, a náš vzdělávací systém počítá s tím,že těch osvícenejch je minimum. Tzn je to celospolečenský úkol tohle vyřešit. Není času nazbyt.
4.4.2021 22:45:17   84.19.86.xxx 70
Vlastne je to smutne cteni o nevyuziti potencialu. Jak system vychovava lidi line myslet, kteri pak budou ve volbach volit jednoducha, hezky vypadajici (ala ta reklama na inkluzi) reseni.. A tim se to hezky zacykli do spiraly. Ano, vzdycky budou ti, co se tomu navzdory podari prorazit a posunou civilizaci zase o kousek dal.. ale skoda tech nevyuzitych moznosti. Proste pokrok se sice neda zastavit, ale ani moc urychlit..
5.4.2021 06:46:17   188.75.191.xxx 43
A není to spíš o tom, že je špatné chápání lidí, k čemu škola má sloužit?
Kdybych to vztáhnul třeba k programování, tak tam bych čekal, že škola člověka naučí syntaxi programovacího jazyka. Ale programovat se musí naučit sám. Stejně tak se v psaní naučí člověk psát písmenka a slova, ale nečeká se, že bude umět psát romány. V hudebce se naučí noty, ale nečeká se, že se stane hudebním skladatelem.
Pokud člověk něco chce, tak musí sám. Školy mu jen rozšiřují obzor, aby viděl, jaké má možnosti.
Většina lidí dneska brblá, že se ve škole učí samé zbytečnosti. A mají pravdu. Ale nechtějí pochopit, že to je záměr, a že to má smysl.
Můžeme debatovat o tom, které zbytečnosti učit a které ne. A v tom je trochu problém, protože učitel často učí celý život totéž. A co mělo smysl před 40 lety, když začínal, nemusí mít už tak velký smysl nyní, když má před důchodem.
5.4.2021 08:49:48   84.19.86.xxx 64
Otazka, zda 9 let vseobecneho uciva neni zbytecne moc dlouha doba.
Pokud nekoho bavi matematika a technika, proc ho zatezovat literaturou. A naopak pokud nekdo chce byt ucitelkou v materske skolce, proc do neho cpat fyziku.. (ze ktere ji stejne v hlave nezustane vubec nic krome odporu)
5.4.2021 09:37:11   88.102.158.xxx 31
Není, jak má vědět co mu jde, když nezkusí ani základy? Základka je všeobecný rozhled, většina dětí ani nevědí co chtějí dělat. Na střední a vysoké zbytečné předměty odpadnou, a ty důležité jdou hodně hloubky.
5.4.2021 09:51:33   84.19.86.xxx 11
Samozrejme ze zaklady jsou dulezite, ale podle mne by to bohate stacilo nacpat do prvniho stupne 1-4 rocnik (mozna 5), a pak uz to zacit tridit.
5.4.2021 10:30:35   188.75.191.xxx 32
Za ty první 4 roky ty děti sotva naučíte číst, psát a počítat. Neviděly základy fyziky, chemie, biologie, ale ani matematiky (do té doby to bylo jen počítání), literatury nebo třeba historie. Ale vy byste už po nich chtěl, aby se rozhodovaly, co chtějí dělat.
5.4.2021 12:05:10   84.19.86.xxx 31
Proto jsem napsal "mozna 5 let".. Coz odpovida i tomu, ze 6 tridou zacinaji gymnazia.
5.4.2021 13:54:21   188.75.191.xxx 11
Celé osmileté gymnázium je jen pokračování toho učení obecných a ukázkových věcí. Nic konkrétního, co by vás v budoucnu živilo, se tam nedozvíte. Je to jen dalších 8 let vybírání si, kam nasměřujete svůj život.
5.4.2021 15:58:30   84.19.86.xxx 51
To sice ano, ale je to odfiltrovane od inkluzivniho balastu (z pohledu IQ - nehovorim o vozickarich) - coz je jen dalsi dukaz toho, ze inkluze nefunguje - jenom misto systemu zakladni/specialni se to preroubovalo na gymnazium/zakladni (s tim, ze to samozrejmne mnohem hure funguje, u nas na zakladce museli slucovat 6 tridy a to co tam zbylo, byla opravdu "kvalita", nekteri rodice radeji sve zaky zacali vozit jinam..
5.4.2021 16:00:14   84.19.86.xxx 00
oprava "sve deti vozit jinam.."
4.4.2021 22:49:11   178.255.168.xxx 81
..ono za tím možná něco bude. Ne, že bych byl konspirátor, ale jednoduché vysvětlení proč metody učení a jejich obsah nemá u nás evoluci, ani revoluci, ale spíš stagnaci je protože se určitým "big picture guys" hodí mít blbé ovladatelné masy a ne další "big picture guys", kteří by byli potencionální konkurencí.

Protože svět je ve skutečnosti džungle a má pořád stejná pravidla, jen se mění kulisy. Ovšem málokomu to docvakne.

V případě docvaknutí je to stejně k ničemu, protože tu má člověk tu zmasážovanou vymytou většinu, která má vážné problémy nejen s kritickým uvažováním, ale jakýmkoliv.

Slovy jedné dívky "Z přemýšlení mě bolí hlava, tak to radši nedělám."
5.4.2021 00:07:25   86.49.75.xxx 30
Anebo slovy jinych klasiku:

"Kdyz nevim, tak premejslim!"

"Proc? Preci kdyz nevim, tak nemusim."

:-)
5.4.2021 06:13:32   81.200.57.xxx 36
Nojo, Komenský...jeden z předchůdců mezináboženského dialogu, co směřoval k překonávání předsudků k Islámu a k postoji tolerance a respektu.
PS: Zdá se, že na to, poznat rozdíl mezi pitnou vodou a vodou, je dneska potřeba asi taky vysoká...ale dostat se z toho oslím můstkem až k "zákonu zachování vody" je teda lvl expert
5.4.2021 15:04:33   78.45.91.xxx 02
Komenský byl v oblasti Islámu velký teoretik naivka, je to proto že byl poměrně chudý, nemohl podniknout zahraniční cestu na blízký východ, kde by byly jeho názory značně korigovány.
6.4.2021 11:56:54   185.47.220.xxx 20
To nemusel ani na Blízký východ, tehdy stačilo zajet někam k Budínu nebo Egeru, protože skoro celé dnešní Maďarsko bylo součástí Osmanské říše. A kdo ví, jestli tam třeba nebyl, když už učil v Uhrách, tak to měl prakticky za rohem.
13.4.2021 16:00:13   89.177.130.xxx 00
Jo jo, do ví, jestli tam třeba nebyl ... :-)

https://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Amos_Komenský#V_Uhrách
6.4.2021 12:56:23   90.182.39.xxx 00
dík
9.4.2021 21:21:55   109.255.54.xxx 12
To je clanek, panecku. Osveta a srozumitelne vysvetleni. Rybka v nejlepsi kondici. Bravo mistre.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

95 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 44.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.