Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Moderní výuka: Co je za problém se vzděláváním?
Moderní výuka: Co je za problém se vzděláváním?
autor: Michal Rybka , publikováno 4.4.2021
Moderní výuka: Co je za problém se vzděláváním?

Vzdělávání vypadá jednoduše: Základní škola, střední a odborné školy, academia. S vyšším stupněm rostou nároky i množství učiva. Přesto na sebe neustále naráží různé koncepce: Jeden tvrdí, že dvě třetiny populace musí mít vysokou, další se toho stavu děsí. A koncepce se znovu a znovu mění. Proč?


A to nás přivádí ke třetí formě staroegyptského vzdělávání – k hermetickému vzdělávání. Vážně: Pojem hermetika vznikl v Egyptě za ptolemaiovské éry, kdy se Řekové pokoušeli pochopit to, co to Egypťané vlastně dělají – a vytvořili kult Herma Trismegista, což je takový mash-up kultu řeckého boha Herma a egyptského boha moudrosti Thowta. A tam převzali podstatně starší myšlenkový koncept, že některé znalosti jsou pro lid, mlátící kladivem do šutru, nejenže zbytečné, ale vyloženě škodlivé a nebezpečné. A proto jsou tyto informace utajovány a svěřovány pouze mezi zasvěcenci, kteří byli přijati do klubu.

A to nám rovněž zůstalo dodnes. Dnes žijeme v době, kdy se utajuje podstatně méně informací, ale stejně najdeme obory, které vás jen tak k něčemu nepustí. Na Univerzitě Karlově jako student můžete navštěvovat teoreticky jakékoliv přednášky, ale na některé vás bez schválení prostě nepustí: Nemůžete jen tak nakráčet do pitevny, na chemická praktika anebo třeba do psychoterapeutického výcviku. Stejně jako ve starém Egyptě se vyžaduje, aby kandidát o tyto znalosti byl prolustrován, prověřen – a pokud nevyhoví, nebude vpuštěn.

Je spousta znalostí, které jsou považovány za nebezpečné: Jak vařit amfetaminy, jak vyrobit účinný jed, jak oklamat policejní vyšetřovací postupy a tak dále a tak dále. V Egyptě šlo o „hluboké znalosti“ náboženství, mumifikace, kultovní postupy, chrámová tajemství a tak dále – dnes jde spíš o praktické věci.

Jinou kategorií hermetického vzdělávání je to, které vyžaduje prerequisiteria, tedy balík předběžných znalostí, bez kterých budete na výuku zírat jako veverka na jadernou elektrárnu. Tato forma moderní hermetiky, abych tak citoval svého učitele, „šetří čas náš i váš“, protože vy nic nepochopíte – a oni se vám to budou marně pokoušet vysvětlit, zatímco to mohli vysvětlovat někomu, kdo chápe. Princip hermetického zasvěcování ve stupních je ve skutečnosti velice podobný systému vzdělávacích prerequisiterií – ta jsou ovšem racionální.

Zde tedy máme tři staroegyptské vzdělávací systémy, které jsou různé. Původně fungovaly víceméně paralelně, teprve s nástupem osvícenství vznikla představa, že je lze narovnat na sebe, což popravdě úplně nejde, ale od Marie Terezie si hrajeme na to, že jako ano.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
95 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 44.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.