Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Práce 2.0 v období moru 2.0
Práce 2.0 v období moru 2.0
autor: Michal Rybka , publikováno 18.10.2020
Práce 2.0 v období moru 2.0

A je to tady. Přichází podzim a ptá se, jak jsme se připravovali během léta na možný návrat Covidu-19. Nijak zvlášť, zdá se. Ještě, že jsme se alespoň částečně naučili nakupovat, učit a pracovat z domova. Možná se nám tyhle zvyky budou v budoucnosti ještě hodit.


Kancelářské superbudovy budou mít problém

Donedávna panovala představa, že každá firma musí mít velké kanceláře, hlavně ty modernistní – open space či dokonce hot desk office, kde kdo dřív přijde, ten si sedne. Práce není možná bez výhledu na jiné pracující pracovníky, hluk a chaos je znakem produktivity a když šéf vidí, že droni buší do klávesnic, má pocit, že něco dělají.

To všechno jsou iluze, samozřejmě. V dobách pandmie se navíc ukazuje, že není lepších prostor na šíření infekce, než je open space. Celé je to ventilované, klimatizované, jeden nešťastník něco dovleče, vykašle to do prostoru – a co neroznosí mezi kolegy sám, to zařídí ventilace.

Jenže nyní se ukazuje, že nepotřebujete mít podobné prostory, že spousta lidí je schopná efektivně pracovat i z domova a moderní komunikační metody vám dovolují konverzovat s ostatními, i když jsou fyzicky úplně jinde. A zatímco některým vyhovuje ruch a drbání u automatu na kafe, jiní – zvláště ti, kteří se dříve stejně izolovali noise cancellingovými sluchátky – pracují lépe z toho prostředí, které si sami vybrali.

Začali to digitální nomádi pracující odkudkoliv, pokračovali v tom lidi, kteří potřebovali home office kvůli rodině – a teď firmy zjišťují, že to nejen funguje, ale ono to je taky provozně levnější. Nepotřebujete gigantické kanceláře, stačí vám podstatně menší coworking, kde se sejdete, pokud to opravdu potřebujete.

Už před Morem 2.0 byla řada obřích kanceláří poloprázdná – zvlášť těch drahých, na divných místech a se špatnými dispozicemi. Byly tak drahé, že si firmy raději stavěly vlastní budovy – a i u nich se ukazuje, že jsou možná až přehnaně velké. Provozovatelé těchto monster možná budou mít podobné problémy, jako když v Americe začala kolabovat obří nákupní centra.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
63 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 27.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.