Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Když dva dělají totéž: proč vždy nejlepší technologie nevítězí?
Když dva dělají totéž: proč vždy nejlepší technologie nevítězí?
autor: Michal Rybka , publikováno 6.9.2020
Když dva dělají totéž: proč vždy nejlepší technologie nevítězí?

V poslední úvaze se Adam pozastavil nad tím, že preferuji HDMI před DisplayPortem i přes výhody, které proti němu má. Věc se má tak, že úspěšnost technologií neurčují pouze technologické parametry, ale většinou úplně jiné faktory. Nerozhoduje to, která technologie je lepší, ale to, která se rozšíří víc. A to záleží na spoustě věcí.


Vlastnosti versus cena

Obecně není pravda, že by rozhodovala jenom cena. Ne – kdyby to byla pravda, stále by s námi byly tak zvané začátečnické či dětské počítače, které se v devadesátých letech prodávaly za pár švestek.

Existovala třída superosmibitů, které byly navržené pro minimální cenu, nabízené například firmami VTECH anebo Advantech. Šlo o velmi pokročilé osmibity s velkou pamětí ROM a řadou aplikací, od výuky, přes programování, až po word processor a spreadsheet. Dokázaly jet na baterky, dokázaly fungovat i jen se zabudovaným LCD displejem, jejich cena byla skutečně nízká a teoreticky šlo o atraktivní domácí modely.

Teoreticky, protože obvykle neměly připojení pro trvalý záznam dat a také se extrémně těžko rozšiřovaly. Byly to počítače někde mezi „mluvícími hračkami“ a něčím použitelným, což rychle zjistili nejen rodiče, ale také děti. Nechtěl to nikdo: Na hraní to bylo zastaralé a při srovnání ceny a výkonu s obyčejným PC zásadně vítězilo PC, přestože bylo mnohem dražší a na ovládání mnohem komplikovanější.

Lidé je nechtěli proto, že to bylo sice „levné auto, ale jen šlapací auto sotva na zahradu“. Ne, lidi zjistili, že je lepší pořídit si buď konzoli a pořádně hrát – anebo PC a pořádně pracovat. Velmi nízká cena u něčeho, co bylo pod horizontem praktičnosti, neznamenala nic.

Pravda je taková, že civilisté jsou ochotni připlatit si za něco, co má pro ně hodnotu. Může jít o praktičnost, o výkon anebo o design či symbol společenského postavení – nejde jenom o cenu. Ostatně ani staré videorekordéry nebyly levné a představovaly určitý symbol toho, že na to máte, že se vzmůžete víc než jen na televizi.

Zdálo by se, že názor civilistů je nepodstatný, vždyť opravdový profík se zabývá fajnovostmi, vychytávkami a detaily. Jenomže, věřte tomu anebo ne, tyhle detaily nemají fundamentální dopady na vývoj technologií. O tom rozhodují šéfové firem, kteří si vybírají technologie a komponenty a dokážou doslova ohnout vývoj dějin (což opakovaně dokazuje například Apple), potom velcí zákazníci, kteří dělají obrovské objednávky – a potom masa civilistů, která kupuje spotřební elektroniku. A jim jsou detaily technologií úplně skryté, ti si vybírají jen podle praktičnosti.

Spousta hlubokých a detailních náhledů z hlediska technologií vůbec nic neznamená. Špatné produkty zmizí hned, staré chyby budou napraveny, udělají se nové, po jedné várce neúspěšných technologií přijde jiná – a to, co vypadá jako detailní pohled na současnost, se vypaří jako pára nad hrncem. Jsem zvědavý, jak budou stárnout videa, jako jsou ta od Gamers Nexus, jak budou srozumitelná za deset, za dvacet let. Jejich Disappointment Tour 2018 a novější Disappointment Tour 2019 pokrývá největší kiksy tak, jak je viděli v minulých letech. Už pohled dva roky dozadu přináší otázku – a co z toho?

Většina jejich „zklamání“ ani neolizuje paty průšvihům, jako byl Microsoft Kin, pád Blackberry anebo nově kauza Wirecard. Neblíží se tomu ani trochu! Dnes se rozčilujeme nad touhle skříní, tamtou grafikou – ale koho to bude zajímat za 25 let? Jsou to naprosto nepodstatné věci. Profesionálové se nad tím rozčilují, obchodníci to nakonec stejně prodají a civilisté to budou používat, dokud nebudou potřebovat něco jiného. To, že si civilista nakoupil nevýhodně, obvykle ani netuší – a je mu to jedno, pokud to plní to, co potřeboval. V jejich očích vypadají technologie jinak, diametrálně jinak.

Z hlediska dějin technologií jsou přitom opravdu významné jen ty velké trendy. A ty, ve většině případů, nejsou v rukou malých profesionálů ani malých firem. Ty se mohou jen vzepřít a přinést revoluci – anebo přijmout vývoj technologií tak, jak přicházejí.



Tagy: technologie  standardy  evoluce  technologie  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
6.9.2020 21:30:38   89.176.30.xxx 3351
Prvne k HTC:

Opravdu prohralo HTC tim, ze meli spatny marketing??? Opravdu???
NIKOLIV!!!
Prohrali proto, ze jejich vyrobky byli moc drahe. Proc jsem si koupil Samsunga a ne HTC ve stejne kategorii? Protoze me Samsung vysel levneji!

Proc si kamarad koupil Oculus Rift a ne HTC Vive, kdyz pritom VR od HTC je objektivne lepsi? Protoze ho konkurencni VR vyslo levneji.

TAKZE NE MARKETING, ALE NEZVLADNUTA CENA STOJI ZA NEUSPECHEM HTC.

---

Podobne je to s Apple, jejich vyrobky si proste kupuji blbci, Apple ma uspech, protoze to blbcum skryje, ale otazka je, jestli je blbcu dostatek, aby v oboru mohlo soutezit vic firem. Ja verim, ze neni.
A ja chci, aby mi to ukazovalo, co se tam deje a ne nejake obrazky. Proto obrazky BIOSu vypinam, proto me prestal bavit linux ve chvili, kdy boot zacal skryvat. Pamatujete si jeste, jak linux bootoval a vypisoval na obrazovku vsechno co spoustel? To bylo, kdyz neco selhalo, tak jsem hned vedel, co mam opravit. Bohuzel, potom zacali windowsovatet a pred uzivatelem to skryvat.

---

HDMI vs DP je boj, ktery vyhravaji jen vyrobci prislusenstvi.

Jako super, ze mam na grafice 3xDP a 1xHDMI, jenze pripojuju TV pouze s HDMI, pripojuju dva monitory, z nichz jeden ma HDMI a DVI a druhy HDMI a DP, takze ve vysledku potrebuju tak jako tak aspon jeden prevodnik DP-HDMI.

Opravdu vyborne (nasranej jsem jak mraky a je mi jedno, jestli je chyba u DP nebo HDMI).
7.9.2020 09:14:48   95.90.240.xxx 367
K tym obrazkom BIOSu:

Dnes je to uz uplne jedno, pretoze bootovanie je tak super rychle, ze kym sa mi rozsvieti monitor, vidim uz len Windows :-).
7.9.2020 12:22:40   193.86.4.xxx 140
HTC u mě skončilo protože mělo oproti třeba samsungům řady S tragický fotáky. A ještě to nazývali nějak Ultrapixely nebo co. Jo a drahý byly taky.
7.9.2020 12:37:57   109.81.212.xxx 262
2Redmarx:

Můžu se zeptat jaký OS používáš?

Když to vezmu logicky vylučovací metodou:
1. Apple kupují blbci jak píšeš, tj. MacOS nepoužíváš.
2. Linux přestal zobrazovat kernel parametry při bootování a přestal tě bavit jak píšeš, tj. Linux nepoužíváš. Mimochodem mě GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="" funguje stále (debian stable).
3.Protože chceš, aby ti to boot parametry ukazovalo, a vadí ti "windowsovatění", které to před uživatelem skrývá, logicky nepoužíváš WIndows, protože ty to skrývají, tj. Windows nepoužíváš.

Tedy: MacOS, Linux ani Windows jako OS nepoužíváš. Co ti tedy na stroji běží za OS?
8.9.2020 10:44:56   193.86.125.xxx 60
Třeba používá FreeBSD nebo OpenIndiana
9.9.2020 10:52:39   85.163.4.xxx 00
haiku-r1beta2-x86_64-anyboot
8.9.2020 08:12:47   80.95.101.xxx 71
Víš kdo nastavuje cenu produktu? )) Marketingove oddělení :o)))))
8.9.2020 10:43:42   193.86.125.xxx 40
No, po pravdě řečeno, linux žádný boot skrývat nezačal. To tvůrci dister, kteří při startu spustí démona fbsplash nebo plymouth nebo co já vím co ještě. Ovšem - stačí to prostě vypnout a nebo si nainstalovat jiné distro, které nechtěné vlastnosti nemá a nebo distro, které si nainstaluji tak, jak chci já (třeba arch, void nebo třeba gentoo). A nebo, když už jsem u toho, "linux" vůbec nepoužívat a přejít na UNIX (ne, nemyslím macOS), třeba na FreeBSD. U něj ale platí to samé jak jsem psal předtím - nainstaluji si to tak, jak chci já.
6.9.2020 23:56:21   78.45.70.xxx 365
- Firewire zabilo eSata, nikoliv USB. eSata umělo hned od začátku dvojnásobnou rychlost co Firewire 800 a hlavně nebyly potřeba Firewire čipy, eSata se zapojuje přímo do HDD a do příchodu USB 3 bylo eSata nejrychlejší běžně dostupné rozhraní.
- HDMI se dodnes drží proto, že HDMI bylo první tedy si přes něho zapojíte více zařízení a Display Port kromě neplacení licenčních poplatků běžným lidem nepřináší nic navíc, rozhodně ne u 4K.
- Informace v BIOSu o paměti a IRQ zcela jistě netrhaly běžným uživatelům žíly, na to vemte jed, jednoduše čekali až se dole objevil blikající kurzor, napsali t602 nebo m602 a enter. Uživatelská přívětivost stojí na pohodlnosti ovládání, nikoliv na skrývání informací.
- DVD-RAM zemřelo na kombinaci předraženost a pomalost, média byla dost drahá, reálně dosažitelný zápis byl 5x a i čtení pokulhávalo.
7.9.2020 09:20:23   95.90.240.xxx 1214
K HDMI vs. DP:

Bezny gamer potrebuje pouzivat DP, pretoze HDMI vysoke frekvencie pri nativnom rozliseni 2K alebo 4K nestiha.
7.9.2020 09:46:47   213.226.209.xxx 91
? nestíhá
7.9.2020 10:32:08   78.96.125.xxx 115
To má být nějaká provokace HDMI 2.0 umí 4K@60fps, HDMI 2.1 umí 4K@120fps.
7.9.2020 11:11:52   95.90.240.xxx 181
Ziadna provokacia, iba fakty:

Napriklad moj 2K monitor ma takuto specifikaciu:

2560 x 1440 at 144Hz (DisplayPort)
1920 x 1080 at 120Hz (HDMI)
7.9.2020 19:11:17   213.226.209.xxx 96
a to je problém HDMI a nebo tvého monitoru, který to prostě neumí

oficiálně HDMI standard podporuje @120Hz, ale výrobci to obchází a tento limit jde obejít .. viz např. AMD list freesync monitorů a i kdyby to neobcházeli, tak 120Hz je málo ?
7.9.2020 12:46:09   31.30.169.xxx 202
Muj monitor má přes DP 4k@60 a přes HDMI jen 4k@30. Byla totiž doba, kdy ještě HDMI 2.0 neexistovalo, a v té době uměl 4k60 přenést jen DisplayPort...
9.9.2020 18:21:09   93.99.130.xxx 00
1. DVD-RAM ve foťácích byly fakt OK a spolehlivé.
2. DVD-RAM jako nosič dat přepisovatelný měl na kompech strašnou nespolehlivost. Nemluvím o jednom kompu, ale o asi 100 počítačích ve firmě. Velké nadšení a potom zjištění, že náhle ohlášeno "Nelze zapisovat". O data na DVD-RAM se nepřišlo, ale nosič už jen ke čtení nebo přeformátovat. Vše asi v desetině jeho udávané životnosti. Na netu byly různé teorie, ale tak to bylo. Mohli jste kupovat levné, testované DVD-RAM, jiné palírny, nic nepomáhalo. Naštěstí už nastoupily USB externí disky a flešky.
7.9.2020 05:15:29   188.75.191.xxx 254
Já bych řekl, že nejlepší vždy zvítězí. Jen někteří lidé nejsou schopni pochopit, že to jejich kritérium, podle kterého věci hodnotí, není to správné kritérium, které rozhodne o úspěchu na trhu. Mají tendenci koukat jen na technické parametry, případně jsou do toho ochotni zahrnout i cenu. Ale mimo to je tu mraky dalších parametrů.
Je to stejné jako u lidí. Taky ti nejinteligentnější nejsou nejbohatší a naopak. Mensák s IQ 140 se může v životě výrazně hůře prosazovat, než zedník s IQ 90.
7.9.2020 06:36:03   93.91.150.xxx 90
Taky si myslím, že k úspěchu nevede chytrost, ale šikovnost. Ať už v práci, nebo v jednání s lidmi - což je často taky práce.
7.9.2020 06:37:48   77.48.44.xxx 60
Přesně tak, ono co je nejlepší je poměrně subjektivní pojem, a zdaleka to nemusí být zařízení s nejlepšími technickými parametry...
7.9.2020 07:04:30   109.107.210.xxx 331
Jak s Michalem často souhlasím a vážím si jeho úvah jako zajímavého vhledu někoho, kdo si prošel podobnou cestu IT jako já, byť třeba má jiný názor, tak tohle je IMHO celé postavené na tom, že se snaží "přemluvit" ostatní o tom, že má pravdu.

Vezmu to po kapitolách, snad to bude srozumitelnější a čitelnější.

1. DVD-RAM: několik médií doma mám s nejdůležitějšími zálohami. Zatím neznám lepší, levnější a trvanlivější způsob zálohy. Problém je, že většina lidí zálohovat nechce/neumí/nechápe proč by měla. Tj. jedná se o minoritní řešení, navíc technicky poměrně uživatelsky nepřívětivé (několik formátů, nutnost mít mechaniku, verze s caddy, atd.)

2. Firewire vs. USB: Problém byl v tom, že FW bylo sice možná rychlejší, ale nikdy nebylo nepsaným standardem, alespoň u PC (podobnost s Tunderboltem jak vyšitá), a to ani s ohledem na konektory. Počínaje AFAIK Vistou (ale určitě ve W7) navíc MS "zabil" - muselo se poměrně složitě zprovozňovat. A jeho poslední velký problém byl, že se v podstatě nerozšířilo jinam, než do videokamer a jako rozhraní pro úložiště. Problém FW800 a jeho konektorů už byla pak jen labutí píseň. BTW, řadič FW800 někde doma mám - nikdy jsem jej nepoužil.

3. Ondra vs. PMD-85: měl jsem možnost pracovat s oběma. Zatím co Ondra byl ideovým klonem Sinclairu (včetně poměrně omezené portové výbavy), PMD bylo postaveno jako "pracovní" stroj- ovšem klávesnice byly otřesné na obou stranách. Jediný stroj "PMD-kompatibilní", kde klávesnice jakžtakž fungovala, byly Zbrojováčky. Jen dodám, že IQ151 byl otřesný po všech stránkách (klávesnice ještě o třídu horší než co měly Ondra/PMD) a jako jediný použitelný malý/školní socialistický počítač vidím slušovický TNS HC. Ten ale přišel až těsně před revolucí.

4. Ač souhlasím, že zbytečná složitost je problém, tak zrovna uvedený příklad je zcela zavádějící až nesmyslný. Zrovna Apple se svým skrýváním (a omezováním) byl v dobách DOSu a raných Windows tím, kdo byl minorita a rozhodně nevítězil, spíše prohrával. A naopak otevřenost a možnost kontroly byly faktory, které udělaly v té době z PC naprostého hegemona. Applu pomohly dvě věci: příchod iPhonu a přechod na BSD-based OS X. Tyto faktory mu přinesly "šanci" o běžných smrtelníků, kteří si mohli zvolit jeden ekosystém (na bázi iPhonu, nikoli počítače Mac) a možnost jednoduchého přístupu k tunám aplikací a kvalitního kódu z BSD (a částečně Linuxu). Teprve tyto impulsy uvedly zpět jinak obecným lidem zapomenutou platformu Mac.

5. Praktičnost: pokud je problém tahat sebou redukci DP-HDMI, proč není problém sebou (nejen) k Macu tahat redukce USB-ethernet, USB huby, redukce z applího iphone konektoru na "cokoli", redukce z TB na cokoli, resp. rovnou TB/USB "doky" jen proto, že dnešní móda velí mít na notebooku co nejméně konektorů? Já za sebe můžu říct, že miniDP je ideální konektor: je malý a lze z něj vyvést JAKÝKOLI videoport dnes používaný. Navíc
jde o standard, který se prolíná s TB, takže to sedí i na tu pochybnou módu uvedenou výše. Navíc ono to tvrzení "všude je HDMI" je taky trochu diskutabilní. V práci jsme třeba DP-centric a HDMI se nechází snad jen na některých specifických lokacích, jako jsou projektory. A nemusím přemýšlet, jaký HDMI standard zrovna podporuje zobrazovadlo a jaký PC - to platí zejména pro Hires obrazovky a vícemonitorová pracoviště, kde s DP stačí zapojit díky DP MST jeden kabel. Problém DP tkví v tom, že běžní uživatelé jej (na rozdíl od "televizního" HDMI) neznají.
7.9.2020 07:47:33   93.91.150.xxx 200
Z PC udělala IMHO hegemona otevřenost a hlavně rozšiřitelnost/stavebnicovost. Tisíce výrobců do něj mohlo snadno vyrábět rozšiřující desky - a dělali to.
7.9.2020 08:15:33   78.45.70.xxx 70
Ze začátku nejvíc rozšiřitelnost a později reálně fungující mechanismus swapování RAM na HDD, který umožnil nástup grafického rozhraní do každé domácnosti ve formě Windows, to doslova vypálilo rybník konkurenci.
7.9.2020 08:20:23   213.226.209.xxx 120
řekl bych, že hegomenonie byla dvoufázová
- krok 1 univerzální a v té době v podstatě bezlimitní pracovní nástroj

- krok 2 hry a to byl taky hlavní důvod proč se i přes svou vysokou cenu rozšířil "pionýrsky" i v domácnostech (později samozřejmě pomohla i multimediálnost a WoW efekt(hudba, film, fotky, erotika) a každému bylo jedno kolik stojí
7.9.2020 21:15:18   89.177.251.xxx 41
Já bych to ještě rozšířil o to, že spoustu dobrých technologií zabila exklizivita, což například na startu FW v roce 1995 byla skutečnost, že byl první roky své existence vyhrazený pro Apple, který si zadal jeho vývoj. V podstatě ani nebyl zamýšlený pro PC a dostal se tam jen proto, že se našli uživatelé, kteří si pro připojení scaneru, kamery a externího disku nechtěli pořizovat předražený Mac. Ten jim navíc v té době nabízel jen omezenou škálu Applovsky "zkryplených" aplikací, takže by si k němu museli stejně pořídít i PC.
9.9.2020 11:30:02   37.188.164.xxx 12
TYNYTe v dnešní době NAS, flashdisků, a externích disků nevidím důvod proč se zdržovat nějakým vypalováním na dvd-ram. Je ale pravda, že plno lidí na nějaké zálohování kašle, jeden kolega v práci je ale zase extrém - má fotky na NAS a zároveň na flashdisku a ještě vypálené na DVD
9.9.2020 11:49:58   213.226.209.xxx 20
sice už nic nevypaluji, ale data na kterých mi záleží, taky zálohuji vícenásobně
9.9.2020 14:00:57   109.107.210.xxx 42
Takže popořadě:

NAS - náchylné k HW chybám, shořelým diskům a napájecím adaptérům, nebezpečí přepětí při bouřce, mechanické počkození shozením na zem, apod.

Flash - inherentně netrvanlivé médium, které neudrží data déle než několik let, vyžaduje čas od času "občerstvení" nábojů v buňkách. Náchylné na samopoškození při manipulaci s USB. Náchylné na ESD.

Ext. disky - mechanické médium, které nelze skladovat déle než několik let, následně dochází k poškozování ložisek z důvodu nečinnosti. Náchylné na mechanické poškození a ESD.

Abych to shrnul: DVD-RAM (a pro méně důležité zálohy i DVD-R) média mají tu zásadní výhodu, že neobsahují žádné elektronické součástky. Tato velká výhoda stojí za poměrně pomalou a nepohodlnou práci s nejcennějšímí zálohami.
7.9.2020 09:15:40   89.245.149.xxx 110
Po přečtení textu mi pořád nehrajeúspěch typického představitele "Plug and Pray" technologie Bluetooth.
11.9.2020 19:34:11   86.49.227.xxx 10
jj, prvnich nekolik verzi bylo peklo, dneska diky totalnimu zmateni v tom co jaky produkt ma za verzi uz dochazi jen k tomu ze nekdo holt nema bezztratovy zvuk a tak ale ja jsem BT - NENAVIDEL ode dne vydani, to bylo peklo cokoli pripojit , nastavit a aby to i vydrzelo nastavene po tydnu, ajtaci diky tomu vypadali jako total neschopny, ale delali jsme co jsme mohli
7.9.2020 11:57:51   217.30.66.xxx 41
Já doteď používám externí audio interface přes Firewire, protože funguje dobře, tak proč ho měnit
8.9.2020 08:41:31   195.218.7.xxx 70
HTC podle meho zabila i cenova politika a "politika". Muj prvni android byl HTC Desire X - co me ale nasralo bylo, ze ho po jisty dobe odmitli upgrejdovat na vyssi android, protoze pry ma "maly vykon". Pricemz v ty samy dobe uvadeli HW stejny/slabsi pristroje, ktery novejsi android mely.
Takze evidentni ojeb na zakazniky aby si koupili novej telefon + za novy zarizeni si zrovna malo neuctovali.
8.9.2020 16:56:51   95.85.212.xxx 20
Tak ono je to i o tom, že je to prostě nerentabilní. Portace a testování něco stojí a na ukončený model je to čistá ztráta....
11.9.2020 19:38:39   86.49.227.xxx 00
ja sem si myslel ze android je vtip a diky aplikacni podpore symbianu ze to zanikne, a ejhle
8.9.2020 18:33:17   89.190.60.xxx 10
zajímavý byl i souboj ZIP vs. SUPERDISK.

SUPERDISK měl kapacitu 120MB později 240MB.

Mechanika SUPERDISKu dokázala číst i klasické diskety!

Jak tu autor píše, ne vždy je ta lepší technologie přijata
8.9.2020 21:45:22   213.226.209.xxx 32
problém je v tom že obojí bylo hodně drahé s malou kapacitou a přišlo to pozdě = nemělo šanci na úspěch a ani ve firmách se to moc neprosadilo ..


sám jsem měl svého času ZIP a možná se mi ještě ve sklepě válí (pokud jsem ho dávno nevyhodil)
11.9.2020 19:35:56   86.49.227.xxx 00
zipky byly fakt jen pro lidi co do toho byli ochotni nacpat moc penez, bezny paran to nepotreboval. zipek se v nejmenovany firme kde jsem pracoval ale prodalo docela dost, ale vzdy pro profiky, ne nejaky joudy co hrali dooma
8.9.2020 23:55:53   78.45.70.xxx 31
Nebyl zajímavý, manažeři firem s produkty ZIP a LS120 byli v obou táborech vesmírně hloupí. Cenová politika obou firem způsobila, že uživatelé ZIP a LS120 srdečně ignorovali a z nouze používali CD-R, obě zmíněné firmy právem skončily na propadlišti dejin.
9.9.2020 06:36:02   109.107.210.xxx 51
Tady musím trochu nesouhlasit. V oněch dobách byly iomega Bernoulli, později ZIP a JAZ drives jediná alternativa, jak přenášet velké objemy dat. Problémem bylo něco jiného - konektivita (Bernoulláče jen SCSI, ZIPky SCSI/parport (až nakonec přišly IDE verze, ale hodně zprasené) a JAZy zase čistě SCSI) a spolehlivost. To měly Macy, pár Amig a profi PC, avšak drtivá většina uživatelů to neměla jak připojit. LS120 byla okrajovka vždycky a přišla pozdě, ještě později než iomega. Velký problém byla pak spolehlivost a cena médií. Bernoulláče byly sice první, ale taky nejspolehlivější, nicméně poměrně neskladné a drahé. ZIPy trpěly na problémy mechanik a jejich 100M kapacita byla nízká a postupné navyšování až na 250MB přišlo pozdě a rozbilo už tak malou skupinku uživatelů na další, ještě menší skupinky. JAZ pak byl případ sám pro sebe. Vzpomínám na něj jako na rychlé, poměrně spolehlivé, ale vysoce křehké řešení, které vyžadovalo cit, pečlivost a klidné místečko na práci, jinak se děly věci... zato kapacita 1GB postačovala v druhé půlce 90. let k tomu, abyste odnesli celou velkou publikaci na osvit na jediném médiu. V té době se pálení CD-R teprve rozjíždělo, jedno kvalitní médium stálo několik stovek a byl nesmysl plýtvat jím na pomíjivá data, pálení se používalo především k archivaci.
10.9.2020 07:33:35   78.45.70.xxx 40
Bernoulli a JAZ se vůbec nedostaly mezi běžné smrtelníky. Většina běžných lidí přenášela HDD v tašce, frčely interní rámečky na HDD a čekalo se na zlevnění ZIP nebo LS120. To se nikdy nestalo, tak se čas od času HDD vypálil na CD-R, aby se udělalo místo a posléze zlevnění CD-RW mechaniky odeslaly ZIP/LS120 do propadliště dějin.
11.9.2020 02:41:02   93.99.130.xxx 40
90 léta:
1. CD-R pálení absolutně nespolehlivé, jedno CD stálo nad 300 Kč, rychlost pálení 1x nebo 2x = několik hodin
2. ZIP Iomega nejlevnější externí zápis na jednotku paměti (disketa 1,4 MB stála nad 10 Kč, ZIP 100MB za 200 Kč)
3. Byl ještě francouzský výrobce ZIP, jméno si nevzpomenu, až o 30% levnější. Iomega se s ním neúspěšně soudila (narušoval její cenový monopol) a tak ho koupila. Tím zanikl.
9.9.2020 18:14:37   93.99.130.xxx 40
CD-R a ZIP vůbec nelze srovnávat. ZIP byl znovu-přepisovatlný a ve své době neuvěřitelně spolehlivý zápis (90 léta). Při pálení na CD za 300 Kč jsou trpěli několik hodin, jaký bude výsledek (1x nebo 2x rychlost). To byly začátky!
11.9.2020 19:37:37   86.49.227.xxx 20
protoze ty vypalovacky nemely vyrovnavaci cache nebo zoufale male, kazdy CD za ty prachy byla loterie a ve firme byla JEDNA vypalovacka a kolem ni jsme zapalovali svicky do pemntagramu a davali dary satanovi aby to paleni dopadlo.

presto znacne procento byl kiks a tacek
11.9.2020 19:34:44   86.49.227.xxx 00
aco LS-120?
13.9.2020 10:16:59   90.180.243.xxx 01
Tahle uvaha na tema "proč vždy nejlepší technologie nevítězí?"
je klasicka IT urban legend. Problem je totiz v tom slovicku "nejlepsi", ktere je bez obsahu. Muzu zi za nej dosadit vysledek hodnoceni podle libovolneho kriteria (vetsinou podle vlastnich preferenci) a fight muze zacit. Nejvtipnejsi na cele uvaze je, ze v ni autor nevedomky a vytrvale popira prave tu vetu z nadpisu. Takze ano: nejlepsi technoligie vzdy vitezi.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

103 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 49.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.