Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR
Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR
autor: Z. Obermaier , publikováno 6.4.2020
Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR

Otestovali jsme pro vás za tři roky pět VR setů: HTC Vive Cosmos, Oculus Rift S, Pimax 4K, Vive i Vive Pro. Největší herní zážitek mého života byl až doteď DOOM VFR. Valve Index jsem si schoval po vydání HL: "Alyx". A je to neskutečná bomba.


Závěr

Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR

Mnozí recenzenti a hráči považují Valve Index za nejlepší VR sadu na trhu. V podstatě se s tím dá souhlasit, pokud zhodnotíme celou sadu, včetně ovladačů a všech aspektů. Když bych měl hodnotit zpracování všech komponent, instalaci hardware, software, pohodlí během hraní, kvalitu obrazu a zvuku, ovladače a jejich ergonomii, tak Valve Index jasně vítězí nade všemi dalšími konkurenty. Neznamená to ale, že nemá své mouchy. Kdybych si měl vybrat jen dle kvality obrazu a pohodlí HMD, vyhraje Vive Pro. Pokud zhodnotím komplet vše, vyhraje Index. Na Indexu jsou nejlepší jeho ovladače, můžete si je třeba koupit k Vive Pro a nemusíte nic dalšího řešit. Ovladače jsou zkrátka skvělé.

Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR

Z čeho jsem trochu zklamán, je malý přínos nových technologických novinek Indexu. Vyšší frekvence LCD panelů nepřináší nic, osobně se mi zdálo, že to méně unavuje oči a prodlužuje jednu hrací session, ale jsem s tímto názorem jeden z mála, většina recenzentů nepoznala žádný rozdíl. To samé platí pro větší zorné pole, rozdíl je sice patrný, je ale tak malý, že nemá na herní zážitek vliv. Určitě je to ale dobrá věc. Pomocí RGB displejů se nepodařilo zcela vymýtit Door effect, naopak použití těchto panelů degraduje kontrast obrazu. Černá není černá, ale spíše šedá. Kdo nemá srovnání, nepozná to. Kdo má k dispozici Vive Pro, jednoznačně rozdíl vidí. Také je škoda, že Valve nezabudovalo do brýlí ventilátor na chlazení obličeje a elektroniky.

Když sečtu všechny pro a proti, jen zopakuji myšlenku ze začátku této kapitoly. Kdybych kupoval nyní highend VR set, a nikdy jsem žádný neměl, tak jedině Valve Index. Jde o moderní platformu se skvělými ovladači a téměř perfektním obrazem. Navíc Valve je snad zárukou dalších AAA her do budoucna, které sednou více právě Indexu. To samé platí i pro upgrade z nějaké starší platformy (Oculus Rift, HTC Vive). I tam je zakoupení HMD a ovladačů od Valve dobrý nápad. Majitelé VIve Pro si mohou koupit jen ovladače a nic jiného nemusí řešit.

Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR

Hra Half Life: Alyx si zaslouží i svůj odstavec v závěru. VR dlouho hledalo takový titul, který by přilákal masy. Existující brutální střílečky nejsou pro každého, a propagace opravdu dobrých VR her je mizerná. Half Life ale zná celá planeta, navíc ti starší jež ho pamatují v čase největší slávy, zamáčknou rádi slzu nostalgie a otevřou peněženky. Tuhle hru chce hrát každý, a já to každému doporučuji. Pokud vám není ve VR zle, půjčujte VR, kupujte VR a hrajte. Nic podobného jste dosud neměli možnost zažít. Je to bombastická záležitost.

Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR

Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR

Half Life: Alyx si zaslouží právem zlatou za totálně skvělý a naprosto převratný herní zážitek. Bomba!

 



Tagy: VR  Virtual Reality  virtuální realita  HTC Vive Pro  Vive Cosmos  VR Steam  Oculus Rift  Valve Index  Hal Life: Alyx  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
6.4.2020 06:20:14   109.80.25.xxx 161
Docela by mě zajímalo, co se myslí tou složitější zárukou v záporech, protože s reklamací u Valve mám teda podstatně lepší zkušenosti, než s reklamacemi jakéhokoli zboží koupeného v ČR. Protože u nás se nestane, že Vám pošlou nové zboží dřív, než jim doručíte reklamovaný kus...
7.4.2020 16:43:06   80.187.80.xxx 11
No bude to slozitejsi, nez to odnest do Alzy, třeba ...
7.4.2020 19:21:11   109.80.25.xxx 13
Obojí má svoje pro a proti. V Alze je velká šance, že ti to jejich technik zamítne a vůbec to nepošlou do Valve. Když reklamuješ u Valve, založíš ticket, cca dva dny se řeší, jestli to nejde "opravit" jinak a když uznají, že ne, pošlou štítek. Vytiskneš, doneseš na nejbližší PPL/DHL, tam ti vygenerují sledovací kod, ten jim napíšeš na support a oni obratem pošlou nový kus, takže do 15ti dnů vyřízeno.
8.4.2020 06:01:02   88.101.229.xxx 21
U Valve je hned uznávají. Do Alzy jsem chodil reklamovat chcípající Gigabyte desku několikrát, nakonec jí vzali ale objevila na e-shopu se slevou.
6.4.2020 06:54:36   78.128.147.xxx 33
Díky za pěknou recenzi.
6.4.2020 07:17:39   217.63.121.xxx 3140
utracet kvuli jedne hre 30tis za set virtualni reality se opravdu vyplati
6.4.2020 07:59:00   109.80.25.xxx 296
Pokud vím, těch her pro VR je více než jedna. To je jako říct, že utrácet za volant od Fanatecu 20 tisíc (a více) se opravdu vyplatí, když na tom budeš hrát jen pár závodních her...
6.4.2020 08:04:37   37.188.155.xxx 271
Každý má priority jinde já třeba jsem schopnej naházet desetitisíce do auta, do PC jenom jednotky tisíc. Někdo jinej to má prostě naopak.
7.4.2020 10:22:00   90.182.39.xxx 130
Hry o kterých vím a kvůli kterým bych si brýle koupil (kdybych na to měl):
Elite Dangerous
Warthunder
Beatsaber
Tak asi i ten HL
ETS2
Skyrim
Distance
A to jde jen o hry, které mám ověřené, znám herní náplň, ale vím, že VR tomu dodá úplně nový rozměr. A třeba ten Elite mám i ověřený. I když jsem jej zkoušel na ubohém Oculusu HD pouhou hodinu, udělalo to i tak skvělé hře mamutí službu.
Hry jsou. Alyx je jen špička ledovce. Ten, kdo nehledá, nic nenajde a bude vždy tvrdit, že nejsou dobré hry.
7.4.2020 16:43:25   80.187.80.xxx 10
Staci vypujcit ...
6.4.2020 12:10:02   77.48.85.xxx 102
Tak jak teda? Je potreba minimalne RTX 2080 a zaroven hra na low vypada skoro jak na ultra a da se plynule hrat i na 2070 ne-li jeste slabsi?
6.4.2020 14:53:11   45.82.233.xxx 517
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
6.4.2020 18:20:11   91.197.118.xxx 81
Už se to moduje. Otázka ale je, jestli to bude mít cenu to hrát vykastrovaný.
6.4.2020 19:29:00   45.82.233.xxx 311
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
7.4.2020 16:44:45   80.187.80.xxx 30
Staci i slabsi, ale jsou i narocnejsi hry nez Alyx a pokud se zapne supersampling, je i 2080 ti malo
6.4.2020 17:38:13   86.49.229.xxx 72
To myslí autor vážně? Ano, je to Source Engine, ale ne ten prehistorický, jde o ten nový, SE 2.

A hra fakt nemá 5-7 hodin, to je absolutní nesmysl. To by hráč musel proběhnout a nikdy nic nehledat. Cca 10 hodin je adekvátních.
6.4.2020 21:07:28   90.180.215.xxx 210
Autor dost strili od oka, ta snobska poznamka, ze se Alyx da hrat rozumne jen na Indexu s RTX2080 je dost mimo - na Riftu S to bezi taky krasne a spolu s RTX 2060 naprosto plynule...
6.4.2020 21:12:08   176.114.244.xxx 111
Tak dohráno! 3700X, 16GB, 5700, Oculus Rift S a musím říct, že to je pecka!! Vše na max, není potřeba 2080ti probůh Steam říká 11 hodin. To ovládání je boží a zárověň nepřenositelné zpět na klasickou myšku a klávesnici, to prostě nepůjde a obávám se, že HL3 bude také VR..Ale je to posun zase dál! nevýhoda je ale, že mě děsně bolí nohy
7.4.2020 07:45:37   78.157.177.xxx 00
Docela by mě zajímalo, jak se v té hře chodí. Myslím pocitově. Na YT jsem viděl systém jakoby teleportace z místa na místo a údajně to bylo zmiňováno jako nejvhodnější. Je tedy možné suplovat klasické WASD pomocí páčky na ovladači a chodit plynule? Jaké máte zkušenosti?
7.4.2020 07:51:29   176.114.244.xxx 30
plynule se to dá samozřejmě také, ale mě z toho bylo docela šoufl, takže jsem volil systém teleportu na krátké vzdálenosti krok sem, krok tam, to plynule ale šlo
7.4.2020 16:46:33   80.187.80.xxx 20
velka většina her na VR pouziva ten teleport, a je to super. V Alyx se da i chodit packama, nebo jen ukazat rukou a jde to automaticky dopředu kam ukazujes. kazdej si najde to svoje.
7.4.2020 22:58:32   213.220.230.xxx 23
Po pravdě ani nevím, jakou verzi Vive jsem to zkoušel, každopádně to bylo vzdáleno od něčeho, co by mě lákalo celé světelné roky. Jak technikou, tak zážitkem. A nejspíš když se tohle (za dalších pár desítek let, když to půjde dosavadní rychlostí) vyřeší, tak mě vůbec nebude lákat za něčím běhat ani v nejlepším VR, pěkně pohodlně si radši posedím klasicky v křesle
8.4.2020 07:22:37   217.197.151.xxx 03
Když se ty ovladače vybijí už po 4 hodinách hraní, jak dlouho se pak nabíjí. Nebo je tam tužkovka baterie? Jak je to řešené? Pokud jsou tam akumulátory napevno, dají se někde sehnat náhradní, až ty integrované za 2 roky pomřou.....
8.4.2020 13:34:03   80.188.135.xxx 00
Zdeněk to snad někde v recenzi psal. Jsou tam tužkovky, AAA myslím.

Rychlost jejich znovunabití záleží na výkonu nabíječky a na jejich kapacitě.
8.4.2020 16:31:24   80.187.104.xxx 50
Nabijeni je cca 1 hodinu, vydrzi 3 hodiny. Baterie není oficialne vymenitelna. Ve Vive je mam 2 roky a jsou stale OK. To vydrzi
9.4.2020 13:31:09   176.114.244.xxx 10
Rift S, nabíjecí baterie, byly plně nabité na začátku, teď po cca 23 hodinách hraní mi začal hlásit Oculus, že pravý ovladač má slabou baterku, takže za mě drží
8.4.2020 16:57:12   77.242.86.xxx 110
Já bych v recenzi zmínil sluchátka Indexu - jsem s nimi velmi spokojený. Kdyby je Valve prodávalo samostatně, hned bych je koupil.

Jinak je v článku pár nepřesností:
- Valve při vývoji indexu nespolupracovalo s HTC, sledovací systém SteamVR Tracking je ve vlastnictví Valve (a je mimochodem volně k použití)
- konektor na kabelu je z čistě bezpečnostních důvodů - aby zatažení za kabel nevyrvalo konektor z počítače
- USB konektor na heasetu není pro nějaké plánované rozšíření přímo od Valve, je určený pro výtvory komunity
- výtrž baterií ovladačů by měla být kolem 7-8h, HTC Vive mělo 4-5h
- šedou místo černé jde částečně řešit snížením jasu displeje (hodí se to třeba pro Elite: Dangerous), ale kontrast je určitě horší než u headsetů s AMOLED displejem
- Half Life: Alyx upravuje ve hře rozlišení dynamicky tak, aby pokud možno zachoval nastavenou obnovovací frekvenci headsetu. Testy výkonu bez vypnutí této funkce nemají moc smysl (jde vypnout jen přes konzoli).

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

57 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 22.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.