Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR

Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR | Kapitola 3

Z. Obermaier

Z. Obermaier

6. 4. 2020 03:00 27

Seznam kapitol

1. Valve Index 2. Valve Index - Představení 3. Srovnání s Vive, Vive Pro a Cosmos 4. Instalace Valve Index
5. Kvalita obrazu a dojmy z hraní 6. Hrajeme Half Life: Alyx 7. Závěr

Otestovali jsme pro vás za tři roky pět VR setů: HTC Vive Cosmos, Oculus Rift S, Pimax 4K, Vive i Vive Pro. Největší herní zážitek mého života byl až doteď DOOM VFR. Valve Index jsem si schoval po vydání HL: "Alyx". A je to neskutečná bomba.

Reklama

Srovnání s Vive, Vive Pro a Cosmos

Původní Headset Vive
i Zdroj: PCTuning.cz
Původní Headset Vive

Headset Vive Pro
i Zdroj: PCTuning.cz
Headset Vive Pro

Headset Vive Cosmos
i Zdroj: PCTuning.cz
Headset Vive Cosmos

Headset Valve Index
i Zdroj: PCTuning.cz
Headset Valve Index

Už na první pohled je vidět, že Valve se snažilo jít cestou HTC. Index je kombinace HMD Vive Pro a Cosmos. Nemám jim to za zlé, v tomto směru není mnoho co vymyslet nového. Přední část s LCD je připojena k upínání dvěma klouby, sluchátka jsou součástí hlavového oblouku. Dají se v určitém malém úhlu naklápět. Samotné uchycení na hlavu je solidní, osobně nevidím mezi Vive Pro a Index výraznější rozdíl v komfortu. Problém u '"drátových" HMD je vždy kabel. Musíte s ním neustále počítat a bude vám při hraní vadit. Třeba časem Valve také přinese Wireless sadu, asi záleží na počtech prodejů, zda to bude mít smysl.

Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR
i Zdroj: PCTuning.cz

Valve Index, HTC Vive Cosmos a s Oculus Rift S mají nejpokročilejší LCD displeje. Místo starších AMOLED s Pentile matricí, je HMD vybaveno LCD s plnými RGB pixely. V reálu je ale rozdíl proti Vive Pro téměř nulový, což si ukážeme později. Rozlišení je také v podstatě stejné jako Vive Pro nebo Cosmos. Pro každé oko 1440x1600. Zde jediný Oculus Rift S mírně zaostává.

Frekvence LCD je možné nastavit od 80 do 120 Hz, a tato změna je hodně výrazná. I když se to nemusí na první pohled zdát, zvýšení frekvence na 120 Hz je proti Vive Pro s 90 Hz znát, obraz je plynulejší a tolik neunavuje zrak. Tedy alespoň tak jsem to cítil. Vizuálně to ale nepřináší nic.

POZOR! Mnoho lidí si stěžuje, že přepnutí na vyšší frekvenci obraz než 90 Hz pro ně znamená horší kvalitu obrazu, rozmazání a divné barvy. Ano, může to být tak. Je nutné si uvědomit, že zvýšení frekvence obou LCD zatíží výrazně výše vaše GPU, které nemusí stíhat. Laicky řečeno, vaše GPU je pro toto nastavení slabá. SteamVR aplikace na toto myslí, a vaše GPU si interně testuje. V rámci aplikace proběhne několik testů výkonu GPU a pokud si aplikace myslí, že vaše GPU je slabé. Zapne downsampling. Takže máte sice 120 Hz ale ne tak ostrý obraz, což je k ničemu. Pokud si myslíte, že je vaše GPU silné dost. Existuje na to trik, kdy ručně změníte výkonnostní index vašeho GPU v konfiguračním souboru SteamVR, a nastavíte cílový poměr na celé číslo (ideálně 1.5). Více o tom zde. Tím připomínám, že pro Index potřebujete minimálně RTX 2080 a vyšší.

Valve Index a Half Life: Alyx. Naprostá a totální pecka ve VR
i Zdroj: PCTuning.cz

Další podstatná změna je rozšíření zorného pole o 20 °. To by mělo více eliminovat "Door effect" a zlepšit zážitek ze hry. Osobně mi to vůbec nepřišlo zásadní a nijak jsem to proti Vive Pro nepoznal. Door effect je u Indexu stejný jako u jiných HMD. Nepozoruji žádné velké zlepšení. Hmotnost se proti Vive Pro nikam neposunula, je stejná. Poslední důležitý údaj je cena. Valve Index stojí v celém balení 30 000 Kč. A díky stále horšímu kurzu Koruny to bude za chvíli o pár set nebo tisíc více. Vive Cosmos stojí 21 000 Kč, konkurence Oculus Rift S je za 15 000 Kč. Má ale výrazně horší displeje a další nedostatky. Za mě má smysl jedině Index a Vive Pro, vše ostatní znamená kompromis.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama