O tom, jak (ne)zemřelo PC
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek O tom, jak (ne)zemřelo PC

O tom, jak (ne)zemřelo PC

Michal Rybka

Michal Rybka

7. 3. 2020 03:00 85

Seznam kapitol

1. Smrt platformy 2. Co je PC? 3. Superpočítač anebo terminál? 4. PC už není „osobní“ 5. Architektury se uzavírají 6. Brave New Post-PC World

Jeden ze čtenářů se v diskusi rozhorlil, že „už deset let píši demagogie jako že PC platforma je mrtvá, což se nějak nechce plnit“. Osobní počítače už jsou mrtvé, jenom si toho část lidí zatím ještě nevšimla. Co povídám, někteří lidé nechápou, co vlastně znamená, že je platforma mrtvá.

Reklama

Co to znamená smrt platformy? Smrt neznamená to, že vše bude podobně jako Kartágo zničeno, spáleno, srovnáno se zemí a posypáno solí, aby tam už nikdy nebylo nic. Ne, smrt platformy je celkem nenápadná a prakticky vždy najdeme nějaké přežívající. Ve většině případů se technologie marginalizuje a promění. A i když technologie a její podpora nenávratně skončí, stále ji můžete používat circa 20 let po jejím oficiálním konci.

Co vlastně vůbec znamená smrt? I tak zdánlivě bagatelní věc, jako smrt u člověka, nemá zcela jasnou hranici a její definice se liší. Pohled na to, co je to vlastně život se liší jak na začátku, tak na konci, o čemž se velmi divoce bijí zastánci a odpůrci interupcí v USA, ale také lidi bojující o to, zda má někdo zůstat na přístrojích anebo nemá.

Je mrtvý člověk, jehož vitální orgány selhaly a už ho nejsou schopny udržet? Ten, který přestal dýchat? Ten, kterému přestalo bít srdce? Ten, který prošel mozkovou smrtí a jehož kmenové reflexy jsou nevýbavné? Existuje mnoho hranicí smrti, z nichž ta nejděsivější je asi ta, kterou poznala Amber Volakis, „zabijácká mrcha“, z House M.D. Amber se probere na přístrojích a uvědomí si, že žije jenom kvůli nim a že jakmile ji odpojí, tak je konec. Ona už vlastně je mrtvá, ono to jenom vypadá, že ještě žije – a plně si to uvědomuje, což je příšerné.

A to je přesně ta definice, se kterou pracuji já: Mrtvá je platforma, která je nezvratně za bodem, ze kterého se už nedá vrátit. Tímto bodem už PC prošlo – otázka je kdy a jak vlastně. V balistice je ten bod definovaný jasně: Je to vrchol balistické křivky, kdy přestáváte stoupat a zamíříte směrem k centru společné přitažlivosti. Je to prostá a efektní představa, kterou jistě pochopil i plochozemský výzkumník „Mad“ Mike Hughes: Sice jste ještě ve vzduchu, ale už je konec. Z tohoto pohledu řada lidí považuje za smrt PC rok 2013, kdy prodeje přestaly růst a začaly pravidelně klesat. Svět se stále elektronizuje, lidská populace roste, trh expanduje, ale PC se prodávají stále méně. Je to pohled, který se dá snadno ilustrovat grafem, ale to jsou jenom čísla, ne příčina tohoto jevu.

Na to, abychom pochopili, co a proč se stalo, si nejdřív musíme položit zdánlivě nezákeřnou otázku: Co to vlastně je PC platforma? Podle čeho ji poznáme a jak ji rozlišíme od ostatních? PC, „Personal Computer“, je často definovaný jako „wintel“, otevřená architektura s operačním systémem od Microsoftu a Intel x86 kompatibilním procesorem, což je definice poněkud neohrabaná: Řada osobních počítačů by do ní nepadla z nějakého důvodu. Platforma CP/M sice měla procesor od Intelu (minimum Intel 8080), ale ne OS od Microsoftu.

Pak najdeme stroje s x86 kompatibilním procesorem, na kterém ale nic od Microsoftu nejede – a pak tu máme například počítače od Apple, které vypadají funkčně podobně, ale některé jsou x86 kompatibilní a dovolují chod OS od Microsoftu, ale jejich bratři a sestry nemají ani jedno z toho.

Anebo co takový chromebook? Je to v podstatě terminálové zařízení neschopné provozu systému od Microsoftu, ale koho to zajímá? Je prakticky bezúdržbový a proto je velmi populární na školách v USA. Dnes ale žijeme v ještě zajímavější době – můžete si například pořídit laptop, ve kterém není laptop! Skutečně: Připojíte si k tomu telefon – a máte něco jako laptop, jenomže uvnitř už není vůbec žádný procesor a ani operační systém. Tohle už PC rozhodně není!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama