Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Nemáte slovo aneb stojí nám slovo vůbec za to?
Nemáte slovo aneb stojí nám slovo vůbec za to?
autor: Michal Rybka , publikováno 29.2.2020
Nemáte slovo aneb stojí nám slovo vůbec za to?

Občas se mě lidé ptají, jestli si opravdu vážně myslím, že svoboda slova má být absolutní. Ano. Absolutní svoboda slova přináší řadu problémů – ale cenzura je z dlouhodobého hlediska mnohonásobně horší. Ve čtvrtek 27. února jsem byl pozván do pořadu „Máte slovo“, kde se měla probírat kontroverze kolem knihy „Jedovatá houba“.


Pan Bartošek a pan Tomský nejsou jediní, kteří vidí spásu mravnosti v zákazech a cenzuře závadové literatury. Myslí si to i egyptští islamističtí právníci, kteří před deseti lety žádali zákaz Tisíce a jedné jako „obscénní“.

Přesto, když Tisíc a jednu čtu, tak jasně vidím, jak skrz ní probublaly velmi staré příběhy až do moderní literatury. Motivy, které v ní jsou, najdeme u Giovanniho Boccaccia, Williama Beckforda, Wilhelma Hauffa, Oscara Wildea, Umberta Eca, Jana Wericha anebo Bohumila Hrabala. Celou dobu své existence je to dílo kontroverzní, dost možná nejdéle fungující v ilegalitě – ale zároveň nesmírně inspirativní pro další a další generace.

Tohle mi táhlo hlavou, když jsem pozoroval muže, hájící Dobro a Pravdu tím, že zavedou zákazy, tresty a postihy. Klasické totalitní uvažování – které ale nakonec nefungovalo v žádné totalitě: Katolické, islámské, carské, nacistické ani komunistické.

Naše společnost je unikátní tím, že se snaží být svobodná, protože ve svobodné společnosti myšlenky putují a konfrontují se mezi sebou. To je základem kreativity a myšlenkové produktivity. Pokaždé, když se intelektuální otěže uvolnily – za hellénistických Ptolemaiovců, v abbásovském Baghdádu, renesační Itálii anebo s pádem evropských absolutismů – se kreativita rozjela. Cenzura a ničení knih přinesly vždy jen dobu temna.

V možnosti konfrontovat neomezeně informace je naše síla. Pokud se pokusíme vybudovat demokratistickou totalitu, tedy něco, co vypadá jako demokracie, ale o vážných věcech budou rozhodovat jen elity a přístup k informacím bude vyhrazen jen pro elity, nic nevyřešíme, jenom pod kreativitou zase podřízneme větev – jak se to v minulosti stalo už tolikrát.



Tagy: svoboda slova  cenzura  dokument  historie  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
29.2.2020 21:42:05   109.81.208.xxx 3017
Výhodou demokracie je, že si každý může dělat/říkat co chce. Nevýhodou demokracie je, že si každý může dělat/říkat co chce.

Stejně tak: Výhodou demokracie je, že může každý podnikat. Nevýhodou demokracie je, že může každý podnikat.

"Pokud chápu jeho businessplán správně, tak za levno přeloží text, který se dá stejně dohledat zdarma na webu a nejsou k tomu práva, vydá to a potom na něj upozorní aktivisty, kteří spustí alarm a udělají mu tak velmi účinné promo zdarma."

A proč ne, Alza (pro kterou pracujete) to dělá stejně. Vědomě poruší nařízení o zavřené prodejně ve svátek, média jí udělají obří promo a ten milion pokuty co Alze hrozí, zaplatí značky, co tam dodávají. Alza si dobře spočítala, že milion pokuta vs XX milionů zisku za den, se vyplatí.
29.2.2020 21:54:20   217.195.175.xxx 1724
Kvůli tomu, že Alza.cz porušuje tento totalitní zákon u ní nakupuji. A celoročně...
29.2.2020 23:06:59   86.49.75.xxx 489
"Výhodou demokracie je, že si každý může dělat/říkat co chce."

Bohuzel, to je velky omyl vetsiny Cechu a nejen jich. NENI TO PRAVDA.

Demokracie definuje rovnost lidi pred zakonem, spravedlnost a ruzne svobody, takze si napriklad muzete delat co chcete, dokud nenarusujete svobody nekoho jineho.
A to je prave to podstatne. Pokud ctu nejakou knihu, tak zjevne nenarusuji svobodu nikoho jineho, pokud zakazuji nekomu cist knihu, tak zjevne narusuji jeho svobodu.

Vy si pletete demokracii s anarchii.
Demokracie je ale nekdy docela slozita. Napriklad, pokud chci jet do Alp na lyzovacku, tak bych mel mit pravo si tam jet, mohu si rict, ze tim preci nemohu narusit nici svobodu. Jenze pokud z Alp pritahnu koronavirus a nakazim tim x dalsich lidi, tak uz svobodu jinych lidi narusim. A samozrejme tedy vyvstane otazka, jestli je demokraticke tam lidi, kteri tam chteji jet pustit nebo ne. A odpoved jednoducha neni, na jednu stranu bude nekomu odepreno lyzovat, na druhou stranu nikoho nenakazi.

Takovyhle sporu existuje v demokracii plno. Napriklad Alza porusi narizeni o zavrene prodejne ve svatek, ale ublizila tim nekomu? Zakaznikovi to nejspis vadit nebude, bude to vadit prodavacovi v Alze, pokud dostane presne podle zakona dvounasobek mzdy za praci ve svatek? To nevim, vetsinou jsem slysel, ze jim spis vadi, kdyz musi byt zavreno a nevydelaji si, ale samozrejme muze existovat nejaky, ktery chtel byt o svatku doma a tomu to vadi.
29.2.2020 23:23:34   109.70.100.xxx 58
Demokracii tady budem kýblovat nejen až dojde na pandemie, ale i na opravdové migrační vlny, čtvrtou průmyslovou revoluci, důchodovou reformu, ekonomickou krizi, kolaps dostupnosti zdravotní péče a služeb, jak je znaly husákovy děti.
1.3.2020 13:42:07   109.81.208.xxx 184
Citace:
Alza porusi narizeni o zavrene prodejne ve svatek, ale ublizila tim nekomu?


Vše obchodům, které zákon dodržují a mají zavřeno. Zůstane-li otevřen jen jeden, potom jdou všichni ten den k němu a porušením zákona získá nevěr výhodu.
2.3.2020 07:07:23   77.48.44.xxx 145
Ale jim přece neublížila ta Alza, ale ten zákon! Lidé si u nás velice často a rádi pletou příčinu s následkem.
1.3.2020 19:25:54   178.255.168.xxx 112
Svoboda projevu je součástí základních lidských práv. Technicky vzato by měla být respektována ve všech zemích co tvrdí, že se řídí onou Všeobecnou deklarací lidských práv.

Samozřejmě, stejně jako s ústavou si s tím vytře prdel každej imbecil co má trochu moci.

Na druhou stranu, lid si volí ko**ty, tak se pak nemůže divit, že dělají ko**tiny.
1.3.2020 21:02:18   85.163.4.xxx 80
vono i Jilkova svym "moderovanim" znemoznovala rozvinute vety a vicemene "diskutovala a napadala" vice nez zbytek diskutujicich...
1.3.2020 22:26:09   109.80.79.xxx 11
A vy ani nevíte, co je to demokracie, a pletete si ji s republikou.
2.3.2020 08:35:14   78.102.88.xxx 123
Zákaz prodeje v soukromém podniku ve svátek není slučitelný s demokracií (s výjimkou stanného práva) Je s podivem, že lidé už si ani neuvědomují rozdíly mezi demokracií a fašistickou totalitou, kam tento zákaz nepochybně patří.
29.2.2020 22:31:34   109.70.100.xxx 184
Demokraticky vládne většina, zbytek trpí krizí pohlavní identity.
1.3.2020 09:03:08   84.242.66.xxx 1442
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
1.3.2020 09:06:32   84.242.66.xxx 1514
Tím samozřejmě nijak nechci pana Rybku omezovat vpublikování svejch konstrukci. Může si svobodně psát co chce. Jen využiju možnost svobodně napsat , že to jsou kraviny.
1.3.2020 14:21:41   185.220.101.xxx 52
Nejni konstrukce jako konstrukce. To si klidně anonymně napiš! Hlavně abys nebyl překvapen, co mimo veřejný kádrový korporátní profil vyjádří podobně volič za plentou.
1.3.2020 19:10:33   84.242.66.xxx 34
Nerozumní nabývají rozumu neštěstím. Tak to bylo, je a bude. Tak prostě probíhá celospolečenská edukace.
1.3.2020 16:12:26   185.192.70.xxx 271
To, že pan Kamas má dost možná pochybné motivy na věci nic nemění.

Mrkněte se alespoň na kus toho pořadu Máte Slovo. Ty hysterické výlevy a argumentační fauly, co P. Jílková vede snad co tři minuty jsou fakt něco.

Vůvec jsem netušil že ČT může být taková žumpa
2.3.2020 07:12:03   77.48.44.xxx 141
Tak to jste se na ČT zřejmě hodně dlouho nedíval, protože je to tam naopak zcela běžné...
2.3.2020 17:57:54   84.242.66.xxx 38
Pořad je konfrontační a je to jediný pořad tohoto druhu na ČT.
Nadruhou stranu, jeho existanci chápu, je určen pro lidi, kteří k přijetí informace potřebují nějaký emoční zážitek.
I když to vypadá nevkusně, je to přeci jenom alespoň nějaký vstupní bod k závažným tématům. Tzn lepší něco než nic.

Paní Jílková v tomhle ohledu dělá záslužnou práci. Myslím, že by to moc lidí nezvládlo.

Koukám na to jen před volbama, abych viděl míru odhodlání různých táboru.
Ale informačně ten můj odkaz na seznam, kde spolu hovoří pan Gál a pan Kamas, je úpolně někde jinde.
4.3.2020 06:30:02   77.48.44.xxx 35
Ano, jeden "jakoby konfrontační" pořad. Ve zbylých se opozice prostě naprosto ignoruje a slouží tedy jenom jako hlásná trouba všemožných levičáckých zmrdů.
1.3.2020 09:57:31   78.102.88.xxx 230
Celý problém je založen na tom, že svoboda slova se vztahuje pouze na slova, ale nikoliv na činy a protože v tom lidé nemají jasno a sklouzávají k pomýlenému přesvědčení "Já bych všechny ty svobody zakázala, tyhlety aféry jenom každého otravují"
Svoboda slova je, když můžete jít na Václavák a recitovat veřejně pasáže z Bible, Komunistického Manifestu, Mein Kampfu, Tóry, Koránu, Mahábháraty a v televizi může jít Česká Soda.
Do svobody slova nepatří praktická aplikace některých výše uvedených myšlenek, jako třeba organizace útoku na Zimní Palác, podpálení Reichstagu, založení Lidových Milic nebo založení Sturmabteilung.
1.3.2020 10:23:56   86.49.10.xxx 911
Pokud chapu Rybkovu argumentaci spravne - "tim ze dostane nacisticky panflet se z nej nacek nestane,proto by to melo byt ok" pokud to tak je, proc by firmy investovaly tolik do reklamy?

Problem je ze ne kazdy je jako Rybka-tomu asi taky neprodam menstruacni vlozky...neni cilovka... kdyby byl ,byl by daleko vic nachylny. Ta bible je taky plna nesmyslu a lide tomu stale veri. Proc? Vetsinou protoze jsou indoktrinovani od mala... coz je mozna dobry duvod zakazat nacistickou detskou knihu ...(nemluve o vydavateli ktery vydelava na rozdmychavani rasizmu)

Kazdopadne dik za clanek. Lepsi nez minule,jen tak dal...
1.3.2020 16:14:58   185.192.70.xxx 252
Problém je, že když přijmete premisu, že některé texty, názory nebo myšlenky je třeba zakázat, tak okamžitě vzniká potřeba aby někdo tedy posuzoval co je ok a co ne.

A to je ohromná moc. S jídlem roste chuť a navíc ten typ lidí co by o takovou práci měl zájem jsou přesně ti úplně poslední kdo by takovou moc měl mít.

Takováto cenzura patří mezi definující prvky totalitních zřízení.
1.3.2020 19:31:54   86.49.10.xxx 411
Tady nejde o to ji zakazat ale nesmet ji propagovat detem ktere nejsou schopny ji posoudit... Antisemicka detska kniha je fakt hnus... navic pak by nekdo mohl rozdmychavat antisemitismus jen aby mel kseft...
2.3.2020 07:14:30   77.48.44.xxx 121
A on ji někdo snad někdo propaguje? Nikdy jsem o ní nic neslyšel, dokud ji nechtěli zakázat, tak kdo ji tady vlastně propaguje?
4.3.2020 21:27:30   86.49.10.xxx 02
Spis dokud ji nekdo znovu nevydal...
1.3.2020 18:43:59   78.102.88.xxx 127
Cenzura dává cenzorům moc a moc korumpuje Už tak stačí, že některá zavedená knihkupectví aktuálně nechtějí prodávat knihy na indexu, který jim tlačí aktivisté z neziskovek. K cenzuře už je jenom malý krůček a nacistická literatura je jakýsi důkaz, že se svobodou slova je to tady ještě v pořádku.
1.3.2020 19:33:12   86.49.10.xxx 416
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
1.3.2020 21:54:42   78.102.88.xxx 163
Obrácená implikace neplatí. Je třeba se více vzdělat v oblasti výrokové logiky.
2.3.2020 08:16:47   78.102.249.xxx 32
2 Mmchk: "Antisemicka detska kniha" ... "antisemickych detskych knizek" ...

Antišemícký knížky? Mužu poprosit o odkaz na to co je to ten antyšemíkysmus? Nikde se mi to nedaří dohledat ...
3.3.2020 13:43:06   205.175.202.xxx 70
Já to chápu tak, že pokud je Vám něco předkládáno, tak Vás to sice ovlivní, nicméně pokud je zároveň něco dalšího cenzurováno, tak nemáte možnost si svobodně zvolit k čemu se přikloníte.

Vesměs Váš příklad je správný - děti jsou v náboženských rodinách indoktrinování od mala. Ale ony rodiny se chovají ve svém vnitru dost cenzorsky také. Dítě si tedy v opravdu tvrdě věřící křesťanské rodině tedy moc vědeckcýh knih nejpíše nepřečte. Obzvláště těch, které by dávaly případně hodně otázek a pochybností.

A to je právě ono. Pokud budete jenom zakazovat, tak vlastně nevíte kde skončit. A utváříte pravdu podle sebe, která ale nemusí být shodná s ostatníma. Pokud ale v tomto necháte svobodu, nakonec se spousta názorů a myšlneke vávrátí navzájem a nebude je potřeba případně ani vůbec řešit.
1.3.2020 10:57:21   81.200.57.xxx 210
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
1.3.2020 19:28:39   178.255.168.xxx 90
Napříč historií je dost těžké najít nějaké opravdu skutečné rozdíly a vývoj ve stranách.

Obvykle je v historii leda rozdíl v kulisách a jak moc se v kterém období politici přetvařují.

Obecně se přetvařují kdykoliv potřebují voliče a nejméně když maj po ruce nějakou tu skoro totalitu (případně jí opravdu mají).

Jinak se nic moc nezměnilo tak od dob starého Egypta. A dál ani nevíme, protože nejsou moc data.
1.3.2020 20:56:41   78.102.210.xxx 30
Přesně... nedávno mě vlastně docela vydělil Shakespeare, jak popisuje politiku před více než čtyřmi sty lety. Nezměnilo se od té doby absolutně nic!
1.3.2020 20:57:07   78.102.210.xxx 00
...vyděsil (překlep).
1.3.2020 22:02:24   82.113.55.xxx 112
neboli kazda kniha, ktera ma v sobe pasaze odporujici zakladnim lidskym pravum (Bibli a Koran nevyjimaje), by mela mit na sobe "Varovani ministra kultury - texty v teto knize jsou zavadne, a mohou vas nakazit , nicmene za sve nasledne ciny si budete tak jako tak nest odpovednost pouze sam.."
2.3.2020 06:09:42   45.82.233.xxx 76
Teda rybba posledni dobou perli, tohle a minulej clanek to je hodne obtizny ctivo pro me Na pctuningu to je trochu mimo misu rekl bych..
8.3.2020 03:07:14   178.209.131.xxx 20
Ctivo je to dobry, jen nechapu, proc k Jilkovy do studia vlastne sel, tam se nic normalniho cekat neda.
2.3.2020 06:52:27   2.247.246.xxx 120
Ktorú verzi knihy "Tisíc a jedna noc (Arabian Nights)" autor myslí ???
Nikde to neuvádza a na internete je milión verzií tejto knihy.
kniha je jendo dvoj troj zvatková?
Prosím uviesť autora, rok vydania, vydavatelstvo, aj verziu vydania, resp prekladu.
Vdaka
2.3.2020 07:17:16   77.48.44.xxx 50
Též bych měl zájem, prosím...
11.3.2020 08:25:51   147.231.236.xxx 20
Referenční edice arabského textu je tzv. Búlacká neboli Káhirská, dvousvazkový arabský text, vydaný v Káhiře v roce 1835 a tzv. Kalkata II, vydána v letech 1839-42. Z těchto vydání vychází většina překladů včetně českého od Felixe Tauera.

Z českých překladů je klíčové osmisvazkové 2. vydání v Československé akademii věd (1958-63), které má rozsáhlý poznámkový aparát a komentáře ke historickému a kulturnímu kontextu. Čtenářsky přijatelnější je pětisvazkové 3. vydání v Odeonu (1973-75), které doplňuje další příběhy z jiných edic textu (zejm. Kalkatského vydání), ale má výrazně zkrácené komentáře a poznámky.
Další české překlady, starší než Tauer, jsou silně výběrové. Všechna novější vydání jsou jen reprinty Tauerova překladu nebo různá převyprávění.

Z anglických překladů lze nejsnáze sehnat klasické překlady od E.W.Lanea nebo od R.F.Burtona. Burton je výrazně erotičtější, nicméně některá vydání jsou dost cenzurována.
2.3.2020 08:53:47   195.218.7.xxx 425
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
2.3.2020 09:18:52   178.17.1.xxx 53
Ana tento nesmysl jsi přišel jak? USA jsou anarchie?
2.3.2020 10:22:43   195.218.7.xxx 54
Ani v USA neni absolutni svoboda slova. Ano, v USA neni trestne popirat holokaust, ale to neznamena, ze tam kdokoliv smi rikal cokoliv.
2.3.2020 12:04:48   178.209.135.xxx 132
Mno sice tam přituhuje, ale zatím platí, že si tam může každý říkat cokoliv, pokud to není nějaký ten hate crime a nebo osobní urážka.

Ten rozdíl mezi osobní a obecnou dehonestací je, a ten například nepochopila ta píča Jílková, že říci, všichni N_o_c_l_a_f_ové jsou zmrdi není osobní vůči tobě, protože ty se musíš do uražené skupiny proaktivně vcítit. Zatímco když napíši že N_o_c_l_a_f je zmrd, je to už osobní úrážka, protože jde přímo na tvou osobu.

V USA není to první žalovatelné, to druhé již ano. A mají to tak v USA správně, protože pokud budeme trestat obecné dehonestace, tak se nemůžeme svobodně bavit, protože se vždycky najde někdo, kdo se do dané skupiny vžije a cítí se uražen.

Proto se pak společenské problémy nemohou řešit a následkem je nástup nějaké entity která následně zavede nějaké to zlo.

Nácky v Říši nestvořil Hitler a nacistická propaganda, ale právě cenzura a bezpráví mířené proti té, tehdy obskurní, skupině, která měla na svém šprochu pravdy trochu.
2.3.2020 13:17:52   195.218.7.xxx 32
Takhle jednoduchy to v USA rozhodne neni. Plus to kulha na obe nohy - protoze zkus rict, ze cernosi jsou podlidi. Uvidime jak ti platna obrana, ze nemuzes za to, ze se nekdo vcitil do toho byt cernoch.

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_free_speech_exceptions
2.3.2020 18:51:30   178.209.135.xxx 31
to záleží jestli ti to vyhodnotí jako hate crime. záleží stát od státu. ale je fajkt že i v usa přituhuje
2.3.2020 12:09:18   178.209.135.xxx 140
Viděl jsem ten kotel a zarazily mně 2 věci

1) Že kotel dnes běží na ČT
2) Že si ČT tak pregnantně porušuje princip objektivity, vyváženosti a nezaujatosti zakotvených nejen v statutu ČT, ale i v zákoně. Proti tomu je i Soukupův škvár vrchol objektivity.

O to více mně překvapilo, že pan Rybka šel do tohoto pořadu. Já měl potíže ho dokoukat a musel jsem si to dát jako studijní závazek.
2.3.2020 13:21:00   82.113.53.xxx 91
A kvůli tomu je třeba bojkotovat koncesionářské poplatky...
2.3.2020 12:10:42   45.82.233.xxx 34
USA jsou ekonomicky otrokarsky system, stejny to je i u nas.
2.3.2020 13:13:21   82.113.53.xxx 65
Já to říkám pořád, že pokud je nacismus a jakékoli jeho projevy, nezákonný, tak by měl být stejně nezákonný i komunismus.

Ten má na svědomí mnohem víc utlačování svobody a mrtvých, než celý nacismus dohromady...

Ale světe div se, za nakreslený hákáč jdete do báně a komunisty máme ve vládě a nikomu to nevadí, přitom je to úplně stejná zločinecká organizace...
2.3.2020 19:46:10   89.190.46.xxx 72
Hm... No jo, s touhle logikou by se měla zakázat i katolická a evangelická církev.

A pojmout to šířeji, tak po feudalismu i kapitalismus, ten už má na svědomí taky "pár" milionů životů.
4.3.2020 06:33:06   77.48.44.xxx 30
No, veřejná propagace jakýchkoliv náboženství určitě ano.
2.3.2020 20:48:25   78.102.88.xxx 32
Komunismus samozřejmě nezákonný je, už pouhý vznik komunistické strany je nezákonný. Naše policie a justice ale proti komunistům nikdy nepůjde, protože jsme udělali v roce 1989 a 1990 vážné chyby.
9.3.2020 10:19:30   217.75.218.xxx 00
To samé říkám pořád... Národní nebo Dělnická strana se musela zrušit, ale červené zlo si tam pořád dřepí a ani si nemusí změnit název... Taky úplně nesouhlasím s Rybkou v tom, že NS systém přinesl více mrtvých, či měl nejdokonalejší prostředky k vyhlazování... Stačí se podívat na třeba gulagy, či jiné "převýchovné tábory"...
3.3.2020 08:16:42   90.182.205.xxx 12
Rybka, urcite jste zvazoval posilat clanky na D-Fense, tam by se hodily lepe nez sem
5.3.2020 07:50:29   62.240.191.xxx 10
To znáte jen PCT a DF?

P.S. DF za články neplatí :-)
3.3.2020 12:58:15   195.113.58.xxx 16
1. Rybka nám sám popisuje mnoho "špatného" a zlého, ale nějak nevidí problém v tom, že pro jeden ze svatých grálů špatnosti a to Alzu, sám pracuje.
2. Rybka již napsal mnoho článků o Applu a jeho ovečkách, ale sám bude tuto firmu podporovat.
3. Knihy sami o sobě jen tak jedince nezmění, resp. pokud není uzavřen a jiný zdroj dat nemá, což většinou i historicky měl. Kniha slouží jen jako podpůrná součást systémů (těch předešlých, minulých a i těch před několika set lety) , je to normální a bude tomu tak vždy, mimo jiné i jako dnes.
4. Vadí mi a kritizuji jací jsou blbci lidé, kteří zadarmo autorovu knihu Jedovatá houba zpropagují a tak není přeci nic lepšího, než se k nim také přidat a ukousnout si také kus propagandistického koláčku.
3.3.2020 12:59:06   195.113.58.xxx 13
4. Vadí mu a kritizuje jací jsou blbci lidé, kteří zadarmo autorovu knihu Jedovatá houba zpropagují a tak není přeci nic lepšího, než se k nim také přidat a ukousnout si také kus propagandistického koláčku.
4.3.2020 06:39:54   77.48.44.xxx 40
Zase si klasicky pletete příčinu s následkem. Jaký propagandistický koláček pan Rybka ukusuje? Můžete to nějak rozvést? Co z toho článku podle vás jako má?
Je to právě naopak, pokud by se nespustila naprosto nesmyslná kritika škváru, o kterém nikdo nikdy neslyšel, nemusel by pan Rybka psát o blbosti kritiků, kteří svou usilovnou snahou o "čistotu mysli národa" (kdepak jsme to slyšeli?) udělali propagaci knihy doslova medvědí službu. Spíš mi to připadá, jako byste byl jeden z těch kritiků, a ani bych se nedivil. Kyselé hrozny.
3.3.2020 20:38:46   86.49.3.xxx 35
ZADNA svoboda slova aktualne NENI. muzete jen mlcet, za kazdej projev mimo hlavni proud vas muze stihat policie.

Svoboda slova BYLA, v 90 letech, to by si nikdo neodvaziol rict ze nemuzete rikat to co rikate i kdyby to bylo ze mainkampf je zajimava kniha a kazdy by si ji mel precist. za to je dneska dozivoti.

dale je tu problem rybky s korporacema. nejjednodussi je pochopit ze globalni korporace jako GAFA+Uber jsou ciste zlo. pak neni treba resit nic jineho, jako nejaky marginalni projevy zla a resit je jednotlive.

zijeme v korporatnim ekonomickym otroctvi, kde uz dnes vam korporaty rikaj ze nedokazete replikovat svuj zivot a tudiz na duchody nebude.

zamestnanci amazonu nemaj ani najidlo, tak fasujou potravinove listky.

ano, mate to levny, nebo zdanlive zadarmo, ale pouzivanim GAFA+U se vzdavate svobody , zivota i budoucnosti.

no a to je problem ktery musi resit dnesni mlada generace, ma to tezsi o to ze my sme mohli hrat punk/metal a bylo nas tezky najit, dneska vasa GAFAU ma pod palcem ve vsem.


1 promile lidi vlastni vsechno na planete a ma k tomu 1 procento poskoku. jde o to jedno promile, pajcto to jsou ty komanci co nam sahali na svobodu, totez.


hlavne mi nepiste ze ted muzeme cestovat, diky
3.3.2020 20:47:12   86.49.3.xxx 02
mimochodem, nejakej vypatlanej banker vytah novou kartu - podle neho mate kupovat/vyuzivat KOMUNITNI bydleni. co to podle nej.


no my z ruska uz to zname, jedna se o to ze CELE RUZNE RODINY bydli v jednom byte. tzn. mate 3+1 mate tam 3 cele rodiny i s prarodici a kuchyn.


ted toma novej nazev, KOMUNITNI bydleni, po SDILENI cehokoli je to pokrok

za sociku jsme se tomu smali, ze tak rusove zijou, ale ted to bude MODERNI
3.3.2020 20:49:51   86.49.3.xxx 01
btw, kdyby nekdo lidem rek ze byty pro cechy budou nedostupny a ze budou jen pro sudky mafiany za naprosto absurdni penize ktery muze davat jen oligarcha a jeho verni, tak nevim jestli by revoluce probehla. kecy o tom ze nejsou byty byly jednim z motoru.

naavic si lidi stezovali ze jim ceskasporitelna za sociku urocila vklady jen 4% a chteli vic
3.3.2020 20:51:45   86.49.3.xxx 00
kua SUDKA-RUSKY

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

151 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 67.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.