Nemáte slovo aneb stojí nám slovo vůbec za to?
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Nemáte slovo aneb stojí nám slovo vůbec za to?

Nemáte slovo aneb stojí nám slovo vůbec za to? | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

29. 2. 2020 14:00 63

Seznam kapitol

1. Díra na trhu 2. Veřejnoprávní show 3. Trestat i za držení? 4. Je třeba chránit lid!
5. Ani Bible není košer 6. Překonané texty? 7. Co všechno zakážeme 8. Pro Dobro a Pravdu

Občas se mě lidé ptají, jestli si opravdu vážně myslím, že svoboda slova má být absolutní. Ano. Absolutní svoboda slova přináší řadu problémů – ale cenzura je z dlouhodobého hlediska mnohonásobně horší. Ve čtvrtek 27. února jsem byl pozván do pořadu „Máte slovo“, kde se měla probírat kontroverze kolem knihy „Jedovatá houba“.

Reklama

Totalita nezačíná tím, že někdo napíše knihu, ale tím, že ji někdo zakáže. Argumenty všech totalit jsou stejné: Lidé jsou hloupí, nic nepochopí, je třeba je chránit před jejich omezeností. Je potřeba jim říct, co je správně, nedávat jim věci, které by mohli pochopit špatně a chránit je před zahraničními vlivy, ať už je to „zákaz poslechu zahraničního vysílání“, „štvavá Svobodná Evropa“ anebo „žvásty putinovských kremlobotů“. Zkrátka a dobře začíná představou, že lidi jsou idioti a že je lze snadno naprogramovat. A protože je lze snadno naprogramovat, programovat je smí jen ti hodní, ověření, certifikovaní a oficiální a musí je chránit proti zlým vlivům. A toto, prosím pěkně, je myšlenkové schéma všech totalit. Je univerzální.

Ale dobře. Přistupme na argumentaci pana Tomského, že ho vydávání nacistických knih zraňuje. To je pochopitelné, protože během holocaustu přišel o velkou část rodiny. Židé ovšem nebyli jediní, kteří pod nacisty trpěli, oni metodicky likvidovali všechny nepohodlné: Od českých nacionalistů přes homosexuály, nepoddajné příslušníky církví až po nuceně nasazené, tedy fakticky otroky. Pokud máme zastavit štvavou literaturu, musíme rozsah záběru podstatně rozšířit.

Ve 20. století ale tyto skupiny nebyly jediné, které trpěly anebo zažívaly diskriminaci. Pokud máme bránit nenávisti, musíme tam zahrnou i všechny ostatní směry, otevřeně deklarující nerovnost a diskriminaci. Tím nám do toho automaticky padá komunismus ve všech jeho verzích a variacích – a k tomu jsou dobré důvody, protože v celkovém součtu přes všechny socialistické země (hlavně SSSR a ČLR) byl pravděpodobně vražednější než nacismus. Nacismus byl ve vraždění výkonnější, ale komunismus trval déle, takže měl víc času.

Z nějakého důvodu se nám ale nepodařilo zakázat ani komunisty, ani komunistickou ideologii – a pan Tomský řekl, že to ani nejde. To je ale dost problém, protože komunistické myšlenky se nám vzmáhají, a zatímco hrneček s Mussolinim je fuj, tričko s Che Guevarou je cool, i když to byl také vrah a zločinec. To je dost problém – pokud bojujeme proti nenávisti, musí se tam zahrnout i tohle.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama