Jak nás naštvat aneb když na marketingu sněží o něco víc | Kapitola 6
Seznam kapitol
Kdysi mi vysvětlovali, co je znamená židovský výraz chucpe: Je to, jako když se někomu vykadíte na práh a potom zazvoníte a požádáte ho o hajzlpapír. Přicházejí Vánoce – a s nimi marketingové nabídky, nad kterými zůstává rozum stát, protože fakt nevíte, jestli si z vás zrovna nedělají srandu.
Asi jediná firma, kde technici zcela podlehli moci marketingu, je Apple. Když čtete Jobsův životopis – a hlavně ty temnější části, tak pochopíte, že Apple nebyl o technologické inovaci, ale o tvorbě image, marketingové magie – a o tom, že se to muselo udělat tak, jak Jobs chtěl. Stále je to spíš lifestyle než technologická firma, ale jim to funguje. Proto pro ně neplatí běžná pravidla jako pro ostatní firmy a ostatní je marně replikují. Ale je to dost unikátní případ. Apple má unikátní strategii, kterou jednoduše srovnávat s ostatními.
V oblasti technologií se neustále potýkáme s omyly, chybnými předpověďmi a prostým nepochopením budoucnosti. To je něco, co nevyhnutelně patří k pokroku, je to součást technologické evoluce. Něco úplně jiného jsou marketingové kiksy – to by nemělo vyžadovat takový pohled do budoucnosti, takový vhled a vizi. Stačí uvažovat soudně a chápat svoje zákazníky – a nedělat z nich blbce.
A teď promiňte, jdu si užívat svůj dárek od O2 dřív, než mi vyexpiruje pod rukama. A těm, kteří to vymysleli, přeju pod stromečkem spoustu nepadnoucích ponožek, expirovaných dárkových šeků a hlavně kousavé svetry, ty především!