COPPA: We all live in America a není to zcela wunderbar
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek COPPA: We all live in America a není to zcela wunderbar

COPPA: We all live in America a není to zcela wunderbar | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

23. 11. 2019 12:00 44

Seznam kapitol

1. Povedená COPPA 2. Naše problémy na vaši hlavu 3. Úředník rozhodne 4. Všichni jsme Američani! 5. ...a jeleni se klidně pasou.

Minulý týden YouTube publikoval video o nutnosti nastavit videa tak, aby odpovídala americké legislativě COPPA. Ta zavádí povinnost tvůrců označovat videa tak, aby bylo jasné, zda jsou určena pro děti anebo ne. Vysvětlení toho, proč se to musí dělat, bylo ze strany YouTube poněkud zavádějící. A důsledky pro tvůrce jsou horší, než to vypadá.

Reklama

A jak vůbec přijdeme k tomu, že si máme studovat americkou legislativu? Pokud točíte česká videa česky, tak by asi bylo logické, že nejsou určená pro americké děti, leda že by byl nějaký program pro české děti emigrantů. Ale i tak se na naše tvůrce COPPA vztahuje, máte radost? Kdysi jsme si mysleli, že je internet bez hranic, pak jsme se posmívali, jak si z něj pro sebe vykusuje kus Čína, Rusko a Irán – a hele, dnes jsme všichni Američani!

Zajímavé vyjádření přinesl americký právník Ian Corzine, který se zaměřuje na problematiku sociálních médií. Poměrně obsáhle diskutuje otázky COPPA, hlavně problém s vágností pojmů, které podle něj nebyly stanoveny legislativou, ale administrativou, takže jsou poměrně nepochopitelné a volně vyložitelné. To ohrožuje hlavně tvůrce, jejichž produkci je možné vyložit jako dětskou, ačkoliv je autorem míněná pro dospělé. YouTube může klasifikovat video jako dětské sám, pokud bude tvůrce protestovat, vystaví se rozhodování FTC, což znamená, že o pokutě bude rozhodovat administrativa.

Podle Corzina je na místě vyjádřit protest, který lze zapsat přímo na stránkách FTC. FTC akceptuje připomínky tvůrců, takže je podle mého názoru na místě slušně popsat, v čem tvůrci vidí problém. Já osobně souhlasím s tím, že problém je v nejistotě interpretace obsahu – pokud je nějaký tvůrce orientovaný na starší publikum a v jeho produkci se objeví něco interpretovatelného jako obsah pro děti, nemělo by to tak být podle mě považováno.

Tak například mě baví recenzovat inteligentní hračky a programovatelné roboty, což je obsah, který by mohl být považován za dětský, záleží na tom, jak se to pojme. Ale co například LEGO Mindstorms? To je určeno pro děti od deseti let, takže to potenciálně spadá pod COPPA. Ale budiž, řekněme, že je to výuková hračka a někdo z úředníků přimhouří oko. Co klasické LEGO? Co sběratelské figurky superhrdinů? Co NERF s augmentovanou realitou?

Ta hranice je neostrá – a největší problém je v tom, že kvůli dohodě mezi YouTube a FTC padá zodpovědnost na tvůrce, i když nejde vůbec o vhodnost či nevhodnost jejich obsahu, to je úplně jiný problém. Tvůrci riskují jenom proto, že se YouTube rozhodl ponechat dětské reklamy, ale jen na Made for Kids videích, nechal si bonbóny, ale riziko přenesl na tvůrce. Tohle je jednoduše nefér. V tomto okamžiku probíhá petice za zachování obsahu pro děti na Change.org, kterou můžete také podepsat.

Komentáře pro FTC je možné zapsat na jejich stránky pro vyjádření názoru.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama