Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Freestyle a Reshade: S filtry zdarma za krásnější hry
Freestyle a Reshade: S filtry zdarma za krásnější hry
autor: Adam Vágner , publikováno 15.11.2019
Freestyle a Reshade: S filtry zdarma za krásnější hry

S GeForce GTX 1660 Super Nvidia uvedla i nové ovladače a GeForce Experience s podporou filtrů pro populární open source injektor ReShade, které upravují obraz ve hrách. Podíváme se na ně i na filtr nabízející doplnění „ray tracingu“ do her bez jeho podpory, o kterém jste mohli slyšet před pár dny v souvislosti s Red Dead Redemption 2.


ReShade pod Nvidia Freestyle

S uvedením GeForce GTX 1660 Super Nvidia přidala do ovladačů několik užitečných funkcí a do GeForce Experience přidala vedle klasických filtrů pro Freestyle i podporu filtrů napsaných pro ReShade. A to je velké vylepšení, rodina filtrů se z pár desítek oficiálních rozrostla na stovky a další přibývají.

Pro funkci je zapotřebí aktuální verze GeForce Experience (verze 3.20.1.57) a ovladače vydané s uvedením GeForce GTX 1660 Super (verze 440.97) nebo novější. V aktuální verzi GeForce Experience musíte ještě povolit podporu experimentálních funkcí.

Freestyle a Reshade: S filtry zdarma za krásnější hry

Obdobně jako u Freestyle ale u kompetitivních her nemusí fungovat všechny standardní filtry pro ReShade z balíku a vlastní filtry mají dokonce fungovat jenom v případě, že to hra explicitně povolí (i když to možná nebude tak žhavé, pochybuji, že třeba u starého Far Cry 4 právě vlastní filtry někdo řešil, a přesto ve hře fungují). Ale stalo se mi i to, že u Kerbal Space Program, který je na seznamu podporovaných titulů, začalo Freestyle po updatu herního engine hlásit, že jde o nepodporovanou hru.

Hry, ve kterých by měly filtry pro ReShade fungovat, najdete na seznamu her podporovaných aplikací Freestyle označené hvězdičkou.

Jak to zprovoznit?

Zprovoznění je o něco jednodušší než u původního ReShade, ale pořád se to „neudělá samo“. Filtry musíte odněkud stáhnout – buď přímo od Nvidie, nebo z githubu, kde jsou dvě verze – první pro otevřený ReShade a druhá přímo pro Nvidia Freestyle. Filtry pro Nvidia Freestyle jsou vyzkoušené, v balíku navíc najdete dva nové filtry Posterize a Retro Neon (na kterých pracoval Pascal Gilcher zmíněný v kapitolce o Ray Tracingu), pro změnu jich ale oproti standardnímu balíku pár chybí (a neznamená to, že nefungují).

Freestyle a Reshade: S filtry zdarma za krásnější hry

Balík pro Nvidii se od standardních filtrů pro ReShade liší i uspořádáním souborů – u filtrů pro Nvidii jsou shadery i jejich přidružené soubory v tomtéž adresáři.

Máte ovladače DCH?

Postup se mírně liší i v závislosti na tom, jestli instalujete standardní verzi ovladačů, nebo variantu DCH (Declarative Componentized Hardware). Standardní je ta, kterou obvykle ručně stáhnete přímo ze stránek Nvidie, DCH je verze, která se instaluje do Windows sama z internetu (a obvykle je minimálně pár týdnů stará). Pokud máte verzi DCH (to poznáte třeba tak, že vám instalátor ovladačů stažených z GeForce.com vynadá, že nemůže pokračovat), nejjednodušší způsob aktualizace je přes GeForce Experience, které stáhne aktuální verzi ovladačů ve variantě DCH. Komplikovanější způsob je zbavit se ovladačů DCH a nainstalovat klasickou verzi.

Jak se zbavíte ovladačů DCH? Univerzální rada je použít utilitku DDU (Display Driver Uninstaller), ale není to zapotřebí. Stačí si nachystat nové ovladače, zakázat nebo odpojit síť, stávající ovladač odinstalovat a restartovat počítač (odpojení sítě je nutné, jinak se pár sekund po spuštění systému ovladač nacpe do počítače z internetu znovu, a to i když máte zakázanou automatickou instalaci ovladačů). Pokud se ovladač do systému po restartu znovu nacpe z disku, odinstalujte jej přes správce zařízení a zaškrtněte, aby systém při odinstalaci ovladače odstranil.

Freestyle a Reshade: S filtry zdarma za krásnější hry

Pokud se ovladačů zbavíte, už by měla projít i standardní instalace. A můžeme se vrhnout na filtry.

Zálohujte původní soubory!

Než soubory rozbalíte, zálohujte si složku Ansel s původními filtry – standardně je na cestě „C:\Program Files\NVIDIA Corporation\Ansel“. Zálohovat je dobré proto, že budete možná muset obsah složky promáznout, pokud se vám při laborování s filtry v ReShade něco pokazí.

Pokud jste zůstali na ovladačích DCH, jsou filtry pro Freestyle uložené jinde a složku Ansel musíte v adresáři „C:\Program Files\NVIDIA Corporation“ vytvořit ručně.

A teď už stačí shadery pro ReShade stažené z githubu nebo od Nvidie rozbalit do adresáře Ansel.

Když se něco pokazí...

Podpora pro filtry ReShade je prozatím experimentální (ale nedělám si iluze, že by to v plné verzi bylo lepší). Při experimentování se shadery se vám může stát, že se vám ztratí obraz, anebo hra začne padat dřív, než se do nastavení dostanete. U klasického ReShade je náprava jednoduchá, konfigurační soubor ReShade nahradíte jiným. U implementace Nvidie jsem ale přes veškerou snahu nenašel žádné konfigurační soubory ani zápisy do registrů Windows – vypadá to, že si GFE při změně nastavení uleví někam do dočasných souborů a při nejbližší příležitosti nastavení ukládá na cloud.

Když se dostanete do fáze, že se hra seká při startu na černé obrazovce a nemůžete vyvolat OSD, abyste problematické filtry vyházeli pryč, nejsnazší je sáhnout k radikálnímu řešení a promáznout obsah složky „C:\Program Files\NVIDIA Corporation\Ansel“ a zkopírovat do ní původní soubory ze zálohy, kterou jste určitě udělali. Freestyle pak problematické filtry nenajde, když je nenajde, tak je nespustí a hra by měla normálně naběhnout.

To by bylo k instalaci snad vše, pojďme se podívat na samotné filtry.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
17 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 6.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.