Freestyle a Reshade: S filtry zdarma za krásnější hry | Kapitola 2
Seznam kapitol
S GeForce GTX 1660 Super Nvidia uvedla i nové ovladače a GeForce Experience s podporou filtrů pro populární open source injektor ReShade, které upravují obraz ve hrách. Podíváme se na ně i na filtr nabízející doplnění „ray tracingu“ do her bez jeho podpory, o kterém jste mohli slyšet před pár dny v souvislosti s Red Dead Redemption 2.
ReShade
Reshade je open source injektor pro hry a video, který umožňuje pokročilé úpravy obrazu s využitím post processingu pomocí shaderů. Reshade najdete na adrese reshade.me.
ReShade může využívat informace o barvě i o hloubce pixelu (ve hrách, které to umožňují, pozor si musíte dávat také u kompetitivních her pro více hráčů, některé změny, které je přes ReShade dělat, jsou považované za cheatování, anti-cheatovací programy jej detekují a za jeho používání můžete dostat ban).
Důvod pro omezení v kompetitivních hrách je jednoduchý, s ReShade si můžete zesvětlit tmavá místa a doostřit obraz a získat tak výhodu proti hráčům, kteří mají hru jen se standardním nastavením.
Na druhou stranu – podobnou výhodu jako při softwarovém zesvětlení obrazu získáte, když večer při hraní zhasnete světlo.
Reshade využívá vlastní programovací jazyk se syntaxí založenou na HLSL a jednotlivé programy pro úpravu obrazu můžete spouštět a nastavovat přímo ze hry pomocí grafického rozhraní ReShade. Kódy pro shadery může vytvářet kdokoliv, vývojáři ReShade dali k dispozici velký balík vlastních shaderů. Po internetu jsou ale roztroušené spousty dalších. Podporuje Direct3D 9, Direct3D 10, Direct3D 11, Diret3D 12 a OpenGL (a experimentálně i Vulkan).
Pomocí shaderů tak můžete do hry přidat efekty, které obvykle najdete v nastavení pod položkou post-processing, pokud to neudělali sami herní vývojáři. A nejde jen o prosté úpravy barevnosti obrazu, do hry lze přidávat i pokročilejší efekty pracující s hloubkou obrazu jako global illumination nebo depth of field. U efektů s využitím hloubky je samozřejmě nutné, aby tuto informaci bylo možné ze hry vydolovat. To zjistíte třeba v seznamu vyzkoušených her, který už čítá téměř osm set titulů. A na stejných stránkách najdete i vyzkoušená nastavení některých filtrů pro jednotlivé hry.
Instalace je jednoduchá, po ní ReShade spustíte a vyberete adresář se spustitelným souborem hry. Program si do něj nakopíruje shadery (do složky reshade-shaders) a konfigurační soubory a přímo ze hry můžete přes klávesovou zkratku (standardně Home) vyvolat OSD, ve kterém můžete zapínat a vypínat jeden nebo více kódů pro úpravu obrazu. I když to není složíté, není to ani úplně intuitivní a občas budete možná muset sáhnout přímo do kódu shaderu a upravit některé parametry.
Jedním ze standardních filtrů z balíku je MXAO, které z informací o hloubce přidává ambient occlusion.
Vlevo obraz bez ReShade, vpravo s MXAO
Kromě standardních shaderů (kolekce je na GitHubu ve dvou mutacích, první je master pro ReShade a druhá upravená pro Nvidii) můžete i přidávat další shadery, které posbíráte někde na internetu.