Weaponizace copyrightu aneb když se štít mění v sekyru | Kapitola 6
Seznam kapitol
O tom, že autorské právo je dobrý sluha, ale špatný pán, píšu opakovaně. Psal jsem i o tom, jak se využívá ve své útočné, weaponizované podobě, kdy neslouží k ochraně, ale jako zbraň. Pokud ale můžeme věřit Vulture, tak se Disney rozhodl upgradovat autorské právo doslova na strategickou zbraň.
Tahle věc je prostě špatně – a ve finále to podporuje pirátství, protože když se k něčemu nedostanete legálně, tak je jediná cesta nelegální. Odepření přístupu k obsahu je kopanec konkurenci – ale ve finále to odskáče divák. Pokud by se mělo něco regulovat, tak tohle, protože totální kontrola nad dílem je fakticky monopolem – a ve světě digitální distribuce je odepření přístupu k již publikovanému dílu prostě aktem zvůle. Bylo by daleko logičtější, kdyby vznikla zvláštní kategorie obsahu, ze kterého stále autorům plynou prebendy, stále to není dílo volné, ale už ho není možné používat takovýmto blokačním přístupem – tedy jako zbraň v konkurenčním boji.
Bylo by logické, kdyby něco takového vzniklo, ale historie Disney je historií lobbismu a ohýbání autorského práva ve prospěch jeho držitelů. Přitom je přece jasné, že pokud je dílo třicet, čtyřicet let k dispozici, tak jeho stažení je aktem velmi neobvyklým. Obecně máte problém dostat se k obsahu, který nemá blockbusterový charakter, je to vážně komplikované. Získat věci jako Freddy's Nightmares (1988) anebo The Company of Wolves (1984) není úplně sranda.
Představa, že bychom do kategorie podobných rarit odsunuli i celou produkci 21st Century Fox mě ale doslova uvádí do mrákot. To je špatně, to je neoddiskutovatelně špatně!