Weaponizace copyrightu aneb když se štít mění v sekyru
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Weaponizace copyrightu aneb když se štít mění v sekyru

Weaponizace copyrightu aneb když se štít mění v sekyru | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

9. 11. 2019 16:00 22

Seznam kapitol

1. Weaponizace autorského práva 2. Ochranná vazba 3. Merch! 4. 21st Century... mouse 5. Pocit bezpečí a jistoty 6. Filmy v trezoru

O tom, že autorské právo je dobrý sluha, ale špatný pán, píšu opakovaně. Psal jsem i o tom, jak se využívá ve své útočné, weaponizované podobě, kdy neslouží k ochraně, ale jako zbraň. Pokud ale můžeme věřit Vulture, tak se Disney rozhodl upgradovat autorské právo doslova na strategickou zbraň.

Reklama

Základní model, jak to mělo původně fungovat, je tedy jasný: Právo chrání slabšího a menšího tvůrce před mocnějším vydavatelem. Problém je v tom, že majetková práva lze převádět – a o ta jde především. S postupem času se začala kumulovat v rukou organizací, ať už patentových trollů, kteří se víceméně živí vymáháním autorskoprávního výpalného, po velké korporace, které rutinně používají patentová portfolia, aby pokouřili svým konkurentům. Stav, kdy spolu dvě firmy spolupracují a zároveň se soudí přes patentová práva a snaží se vymoci balík peněz anebo získat výhodu tím, že například svému konkurentu zablokují přístup na nějaké trhy, je dnes víceméně běžný. Pěkný a dlouhý seznam patentových válek týkajících se patentů kolem smartphonů najdete například na Wikipedii.

Už jsem také zmiňoval použití patentů jako blokačního nástroje. Pro připomenutí: Talentovaný mladý umělec podepsal exkluzivní vydavatelskou smlouvu na několik CD. Vydavatel ale nemínil vydat ani jedno, pouze použil ten podepsaný papír k tomu, aby pod hrozbou velkého penále nemohl umělec vydávat jinde. Měl totiž v portfoliu podobné umělce a blokací toho nového si ty stávající pouze chránil, zajišťoval, aby nepřišla konkurence.

Něco podobného, ale v dost možná mnohem horším provedení, přichází ze strany Disney. Je to továrna na sny, kupuje je, prodává, buduje parky – a nechá své konzumenty, snílky, po nich putovat i s jejich peněženkami. Je to celkem bezskurpulózní společnost, která je známá tím, že si ohýbá autorské právo ke svému prospěchu – už několikrát prolobovala prodloužená autorskoprávní ochrany Mickey Mouse (o tom více v mém článku Proč od sebe umělci opisují).

Navíc je také známá, že v kreditech svých her běžně neuvádí vývojáře. Vývojové studio Disney Mobile působilo i u nás, terminováno bylo v roce 2014.

Myšák Mickey se s tím fakt nepáře, Disney běžně nakoupí studio, nechá ho pár let vyvíjet a pak ho zlikviduje. Když se dívám na jejich historii, vidíme například Fall Line Studios, to bylo získáno v roce 2006, v roce 2009 sloučeno s Avalanche Software. Ti sami byli získáni v roce 2005 a ukončeni 2016, pak tam je Black Rock Studio (2006–2011), Creature Feep (2009–2015), Junction Point Studios (2007–2013), Propaganda Games (2005–2011) a Wideload Games (2009–2014).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama