Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Rozumná rozhodnutí aneb historie hardwarových omylů
Rozumná rozhodnutí aneb historie hardwarových omylů
autor: Michal Rybka , publikováno 19.10.2019
Seznam kapitol
1. Zmenšíme to
2. Co nejlevněji
3. Kompatibilní
4. Národní počítače
5. Dnes výhoda, zítra problém
Rozumná rozhodnutí aneb historie hardwarových omylů

Všichni ta rčení známe: Cesta do pekla je lemována dobrými úmysly a katastrofa je většinou sekvence naprosto rozumných rozhodnutí. Platí to i při vývoji hardwaru, kde se několikrát staly katastrofy, které dnes jen těžko pochopíme.


„To, co je dnes výhodou, může být problém zítřka“

Velmi zvláštním rysem konstrukcí 70. a 80. let byla snaha zařídit hodně možností s minimem hardwaru. To vedlo ke strojům jako Commodore Amiga 500 (1987), které obsahovaly velmi pokročilý čipset schopný akcelerovat stroj a nabídnout mu při rozumné ceně opravdu pokročilé vlastnosti. Čipset OCS obsahoval tři hlavní koprocesory: Agnus, která prováděla paměťové operace, Denise, což byl grafický čip a Paulu, audiočip, řešící také vstupy a výstupy. Tento čipset postavil Amigu 500 výrazně nad úroveň soudobých PC, kde při nižší ceně nabízel kvalitnější hry a pokročilý operační systém s preemptivním multitaskingem.

To, co bylo velkou výhodou pro jednu generaci Amig, se ale ukázalo jako zatracený limit, když přišla další generace. OCS čipset přímo přistupoval jenom k 512 KB RAM, kterou sdílel s procesorem, což bylo jednak méně flexibilní, než by bylo vhodné – a pak to procesor také zpomalovalo. Rozšiřující paměť nebyla pro čipset viditelná a nazývala se Fast RAM, protože se ní procesor mohl pracovat rychle, sdílená paměť se jmenovala Chip RAM. To za prvé komplikovalo vývoj softwaru a za druhé limitovalo vývoj možností Amigy.

Commodore to řešil po svém. Za prvé – vytvořil inovovanou verzi čipsetu ECS, který dovolil Agnus a Denise adresovat až 2 MB RAM a za druhé, začal vyvíjet další čipsety, z nichž se rozšíření dočkala jenom AGA v poslední generaci Amig. Ukazovalo se však, že původně velmi efektivní návrh se začal plést do cesty ve chvíli, kdy se Amigy osazovaly akcelerátory – a hlavně byl tam zásadní problém s videopamětí, kterou Denisa řešila jako planární, tedy jednotlivé barevné složky měly vlastní mapy. To bylo výhodné pro některé typy grafických aplikací a her, ale zatraceně nevýhodné u 3D her. Zatímco PC zapisovalo pixel jednou operací, zde se to muselo dělat pro každou bitplane zvlášť – a to byl problém. Tento design zároveň značně komplikoval nárůst rozlišení grafiky.

PC tento problém řešilo modularitou: Vyndali jste starou videokartu a dali novou, na ní byla vlastní videopaměť i akcelerátor: Celou architekturu grafiky jste prostě vyměnili najednou. Denisa ale byla natrvrdo součástí základní desky a nešlo ji obejít. A tak se to, co Amigu zlevňovalo a zlepšovalo její výkon, nakonec stalo zdrojem problémů: I Commodore při vývoji dalších čipsetů zjistil, že se v podstatě musí rozhodnout mezi kompatibilitou anebo budoucností, protože museli koncept planární grafiky opustit. To, co kdysi vypadalo jako geniální nápad, se spolu se snahou zajistit rozumnou kompatibilitu stalo doslova mlýnským kolem na krku, který Commodoru v devadesátých letech opravdu nepomohl.

Toto nejsou ani zdaleka všechny problémy, na které můžeme narazit. Jsou to ale problémy typické a řekl bych varovné – každý z nich vznikl jako racionální rozhodnutí, které mělo ve své době perfektní smysl. To ale, samo o sobě, nestačí – někdy se prostě přiřítí budoucnost a smete vše staré, co bylo. Majitelé počítačů Apple by mohli vyprávět – vedle nich je PC dokonalou oázou zpětné kompatibility. Ale o tom a o dalších potížích až někdy jindy.

 

 

 

 

 

 



Tagy: commodore  amiga  atari  ZX spectrum  historie  iq 151  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
19.10.2019 16:13:51   62.245.97.xxx 1190
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
19.10.2019 16:21:21   62.245.97.xxx 862
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.10.2019 11:53:17   194.213.41.xxx 72
vem si prášek a neobtěžuj normální lidi.. dík
19.10.2019 16:15:47   62.245.97.xxx 568
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
19.10.2019 23:40:24   62.245.97.xxx 544
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
20.10.2019 07:22:19   93.91.150.xxx 1916
To víš, naštval jsi linuxáky. Přitom s tou podporou máš pravdu. Mě třeba z linuxu kdysi hodně dávno vyléčily snahy o připojení smb do MS domény. Ptal jsem se na mnoha fórech, jak na to, a získal jsem desítky vzteklých odpovědí, ať si laskavě přečtu manuál. Jo, ten jsem mohl číst třeba tisíckrát, když tam bylo jen napsané, že to možná za určitých podmínek jde - byl samozřejmě k verzi dva roky staré a novější neexistoval. Ty dva řádky do ini souboru, co tam byly stručně popsány, nefungovaly. Nikdo z těch linuxových machrů se neobtěžoval dát mi pětiřádkový návod nebo dvouřádkový příklad - ale vynadali mi všichni.
20.10.2019 08:04:18   109.81.212.xxx 151
Tak jestli stále hledáš tak je to (třeba v Thunaru v příkazové řádce):
smb://ip.adresa.stroje.ms/c$ (kdy c$ je disk).

tedy většinou:
smb://192.168.x.x/c$

Tu reputaci v linux fórech bohužel udělali hejna neznalých uživatelů, většinou s Ubuntu distribucí na stroji, kteří tam jen zabíjeli čas a prudili ostatní (což ostatně bohužel trvá dodnes). Prošel jsem ti tím stejným, nicméně jsem se nenechal odradit a místo diskuzních fór pořídil o'reilly a našel si, co potřeboval.
21.10.2019 06:41:23   77.48.44.xxx 73
Pokud to ovšem funguje takhle, tak se nějaké větší šíření Linuxu opravdu nedá očekávat.
21.10.2019 08:14:12   109.81.212.xxx 61
Není na tom nic zvláštního, je to stejné jako připojení síťového disku ve Windows.

Po prvním zavedení stačí dát uložit přihlašovací údaje a není potřeba to už nikdy řešit, systém si vzdálený disk připojí sám.
21.10.2019 11:47:45   77.48.44.xxx 12
Já jsem měl na mysli tu reputaci na fórech, ne to připojení disku...
21.10.2019 09:29:38   93.91.150.xxx 24
To je už dávno pasé, ale chtěl jsem vyzkoušet nejen přístup z windows na linuxový sdílený disk (to dnes umí každý domácí router), ale i řízení přístupových práv k tomu disku microsoftí doménou (Active directory). Tenkrát jsem se dočetl, že to umí vytvořit i řadič Active directory cca na úrovni NT4. Ale nerozchodil jsem z toho nic.
Dnes mě to už dávno nesvrbí, užívám si zasloužené penze...
23.10.2019 22:24:59   86.49.3.xxx 02
kamo, tak tohle neda 99% lidi na planete linux je k smichu, dokud budou odpovedi takovy, tak se nic nezmeni.


chapu, chces edukovat lidi aby byli jakoze chytrejsi, ale to se pletes, jen je otravujes neschopnosti udelat to normalni a pochopitelny.

to je problem ajtaku, ze si myslej ze to je jednoduchy, ale neni.
20.10.2019 08:08:15   84.42.139.xxx 51
Kde je? Ani slovo?!?
20.10.2019 08:11:17   212.79.110.xxx 182
Dobry clanek, Rybka nikdy nezklame ;) Z tech pocitacu pamatuji hodne z nich ale jak bylo psano. V roce 1989 jsem diky rodicum a jejich penezence prisel na 286 vyrabenou v JZD Slusovice. Ale funguje dodnes.
20.10.2019 08:59:02   88.102.102.xxx 52
Mně by se líbila Amiga1200 se současným HW z Pc. Něco na urovni i5+RTX2060+500G SSD
20.10.2019 12:59:08   37.48.50.xxx 24
Co emulátor? Dnes tam chodí vše.
20.10.2019 18:26:39   94.242.92.xxx 37
To ano, ale tam je to jako se vším. Plebs tleská, že to funguje, no a znalec si stěžuje, že to neběží tak, jako na skutečném HW.

A pokud se bavíme o emulaci videoher, tak plno jich bylo dělaných pro CRT a konzolové hry pro CRT při 50hz nebo 60hz (PAL vs NTSC). A prostě na LCD už to není ono.

Ale jak jsem řekl, plebs tleská, znalec si stěžuje.
23.10.2019 22:25:54   86.49.3.xxx 00
nemas amigu doma? lamo
21.10.2019 15:22:29   88.102.102.xxx 11
Jakej emulátor? i5 a RTX2060? K čemu by to bylo dobré?
21.10.2019 06:57:07   109.107.210.xxx 22
Klidně si ji můžeš nainstalovat, existuje projekt AROS, který je s Amigou víceméně kompatibilní, a to i binárně (co se pamatuju, obsahuje emulátor MC68k). Ale asi budeš zklamán. Ten systém, byť ve své době byl extrémně kvalitní, už dnes jak ergonomicky, tak vizuálně nestačí.

http://aros.sourceforge.net/cs/
21.10.2019 07:13:32   109.107.210.xxx 61
Ony ty bitplány byly geniální... pro hry ve 2D, kde se tím dalo dělat extrémní množství efektů při dechberoucí efektivitě a rychlosti. Jenže pak přišel Doom ve 3D a bylo vymalováno... Amigisti ještě vymýšleli různé převodníky chunky2planar, ale na zastarávání platformy jako takové (on v té době Intel taky doslova nasadil forsáž ve výkonu nových procesorů) se tím už nic nezměnilo.
21.10.2019 19:43:50   37.48.30.xxx 11
Souhlas. Amiga 500 byla fenomenální a předběhla dobu.

Ale nesouhlasím s Rybkovým závěrem, že Amiga skončila kvůli zastaralé koncepci. To IMHO není pravda. Nic nebránilo použít grafickou kartu z PC a přepínat mezi nimi jako to umí notebooky. Amiga začala jako Start-up tvořený inženýry a pod Commodorem umřela kvůli kravaťákům na pomalý vývoj. PC prostě každý rok zvýšilo výkon CPU i GPU dvojnásobně. Amiga dojela na neschopnost zmigrovat na jiný CPU, tako to udělal Apple.
22.10.2019 10:50:40   109.107.210.xxx 11
Ten problém byl, že Commodore měl Amigu jako dojnou krávu a inovoval až když musel. Měli luxusní startovní pozici, v době uvedení (1984/1985) to byl zdaleka nejvýkonnější osobní/domácí počítač na trhu. Jenže namísto investic a rozvíjení platformy Commodore zkoušel prorazit na trhu PC.
Amiga by si se 68K nebo PPC vystačila až někdy do roku 2005, za předpokladu, že by někdo soustavně pracoval na modularitě systému, což nebyl ten případ. Místo toho se tlačily a prodávaly nejvíce "chlebníky" (čili A500/600/1200) a potom "pizzaboxy" (A3000), rozumný formát měla až A4000, ale ta stála ranec a navíc přišla pozdě. Není divu, že pak karet bylo málo a byly příšerně drahé, když ten trh byl tak maličký. Nadto OS s přílišným rozšiřováním moc nepočítal a bylo vidět, že podpora je tam naroubovaná trochu na sílu a zahrnuje pouze prostředí AmigaOS.
23.10.2019 07:47:03   88.212.37.xxx 00
Ale kto by stale kupoval tie moduly?

To uz radsej mohli naportovat AmigaOS na x86 procesor a stare programy mohli emulovat alebo predavat PCI kartu s 68k procesorom, na ktorej by bezali. Proste kupis PC, nainstalujes AmigaOS a ak by to bezalo prilis psomalene, tak kupis PCI kartu, na ktorej nativne bezi to, co by bolo spomalene v emulacii.
23.10.2019 10:12:09   109.107.210.xxx 00
K tomu dvě věci:
1. Amiga byla jako klasický HC bezvětrákové řešení, což PC nikdy nebylo.

2. emulace 68k by byla to nejmenší, problém byl v těch zákaznických čipech.
21.10.2019 22:19:23   185.47.220.xxx 30
Tak zrovna to 16 kB ZX Spectrum lze těžko označit za chybu. S možností upgrade na plných 48 kB se počítalo od začátku, kity pro domácí upgrade se běžně prodávaly a výrobce to oficiálně nabízel jako servis.
23.10.2019 23:21:17   86.49.3.xxx 39
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

110 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 50.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.