Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Oculus Rift S: Do virtuální reality snadno a levněji
Oculus Rift S: Do virtuální reality snadno a levněji
autor: Jan "Fucida" Schrenk , publikováno 21.8.2019
Oculus Rift S: Do virtuální reality snadno a levněji

První generace prostředků umožňujících přístup k virtuální realitě širokému publiku se pozvolna odebírá do důchodu a o své místo na výsluní se pere generace druhá. Jak se zadařilo týmu „otců zakladatelů“ z Oculusu s jejich novými brýlemi za čtrnáct tisíc? Přichází vám na mysl, zda ten nesmysl má konečně smysl?


Závěrečné zhodnocení a konkurence

Rift S mě zaujal. Dokonce se nebojím říci, že jsem si ho do jisté míry zamiloval a že se mi s ním jen velmi těžce loučilo. Přesto ale ne tak těžce, abych si ho „za své“ okamžitě pořídil. Prvogenerační konkurence (Pimax 4K, HTC Vive, Oculus Rift) je ale překonána jednoznačně. Dokonce i dosavadní král (HTC Vive Pro) mi přijde prakticky v každém směru slabší. Jasně, HTC umí být Wireless, ale to je mi u stacionárních simulátorů úplně jedno a střílečky „hop sem hop tam“ mi nic neříkají ani s drátem, ani bez něj.

Pokud si navíc připočteme cenu, která startuje na nějakých 13 tisících, dostáváme z mého pohledu vyvážený mix, kterým skoro nemůžete udělat chybu. Samozřejmě ale jako vždy platí, že to chce mít solidní HW (pod GTX 1080 bych raději nechodil), který bude s Oculusem pracovat, jinak zážitek nebude zdaleka tak silný.

Důvody, proč jsem dosud nevytáhl zlatku z prkenice mají dvě jména: Pimax 5K Plus a Valve Index.

Pimax mě zaujal fantastickým FOV, ale bojím se o DPI. Také support ze strany Pimaxu je jednoduše hrozný a já v sobě s takovouto úrovní podpory dosud nenašel odvahu (byť jen) uvažovat o jeho nákupu přímo od výrobce. V ČR ji zatím žádný prodejce na jeho import také nenašel, tak možná Amazon, nebo jiný eshop zasílající z blízkého zahraničí.

Oculus Rift S: Do virtuální reality snadno a levněji

 

Valve přinese sice stále ještě kompromisní FOV a z mého pohledu naprosto zastaralé „základny“, ale zase pravděpodobně zdaleka nejčistější obraz, ze kterého už v podstatě vůbec není patrný Screen Door Effect.

No uvidíme. Tvůrcům Rift S ale tleskám a po opravdu hodně dlouhé době tasím hvězdičku :-).

Oculus Rift S: Do virtuální reality snadno a levněji

Plusy:

  • Výborná cena
  • Solidní obraz
  • Dobrá optika
  • Absence externích senzorů
  • Ergonomie
  • Uživatelská přívětivost

Minusy:

  • Vysoká hmotnost
  • Mizerné odvětrávání
  • Nemožnost mechanicky nastavit vzdálenost očí
  • Slabší podání barev

Orientační cena: 14 000 korun s DPH



Tagy: oculus  rift  oculus rift s  virtuální realita  vr  htc  vive  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
21.8.2019 11:58:25   93.91.153.xxx 411
Integrace nějakých low costů, které má Vám přijde lepší než integrace low costů sluchátek
Hlavní výhodou je u oculusu exkluzivita některých her. Bohužel Oculus se vydal na cestu levného na úkor kvality. Ještě že je tu Valve Index. Sice na to nejsou hry, ale je to o level jinde.

Peněz za dovolenou, kino a třeba i cvičení nikdo nelituje a VR mi přijde srovnatelný zážitek za podobný peníz, který si mužeme pustit denně v teple domova.
21.8.2019 12:45:05   51.15.95.xxx 06
Toho obsahu je ale pořád omezené množství bez ohledu na platformu. Chce to prolomit ledy hlavně u 360° videa (př. s pomocí UE), což ale jen tak nepůjde, když filmová produkce cílí takřka výhradně na klasické plátno.
21.8.2019 14:00:41   62.210.116.xxx 12
Snad facebook protlačí něco pořádného - třeba čtyřicáté výročí vetřelce bylo imho mimořádně promarněnou příležitostí.
Mimochodem nevidím ani hvězdu ani tabulku.
21.8.2019 13:18:13   217.77.161.xxx 10
Dobry den,
proc rikate, ze Rift S je na ukor kvality?

Vzdyt recenze rika, ze jeto kvalitnejsi VR, nez vsechny modely prvni generace, vcetne Vivo.

Snad jen ten Vivo Pro je o neco lepsi (a ma ten bezdrat na par hodin behu)

O Steam Indexu jsem cetl, ze trpi nejakymi obrazovymi vadami a nejakym prehrivam .... ale neznam detaily, uvidime, az se udelaji masove recenze.

Kazpopadne pomer cena/vykon ma Rift S asi nejlepsi.
21.8.2019 13:18:46   217.77.161.xxx 10
Teda ne Vivo, ale Vive
21.8.2019 13:58:37   93.91.153.xxx 02
Proc říkáte, ze Rift S je na úkor kvality?
No protože display má malé rozlišení, ipd nelze hardwarově nastavit. Display má horší podání barev. Zvuk se s CV1 určitě nedá srovnávat. Zvuk byl dříve pro značku Oculus něco důležitého a podávali to jako jednu z hlavních výhod CV1. Dnes - dejte si přes helmu traktory od otíka :-D Je to těžší než CV1. Kamerový systém asi bez problémů jako levné řešení, ale myslím že vive a index to má přesnější rychlejší a méně HW náročnější. Tyhle mínusy mohou za to, že si s tím tolik nebudeme hrát. Pokud chce někdo, aby se mu to válelo za 1/2 roku ve skříni jako PS VR tak proč ne, pokud nejsou peníze ok za dobrý peníz hodně muziky. Ale od nové generace chci něco více a tady se ukazuje, že je to v některých ohledech horší než předešlý produkt? Chcete levné řešení, kupte si Oculus Quest. Chcete si pořádně užít VR počkejte na Valve Index.
21.8.2019 14:12:15   158.69.201.xxx 42
Tak u zvuku se neshodnem, preferuji vlastní sluchátka (dnes už mezi bezdráty konečně i poměrně standardně umožňující odposlech okolí) a dodávaná řešení podporovaná spíše než kvalitou reklamními proklamacemi a nekřesťanskou marží si klidně nech.
21.8.2019 15:12:13   80.188.135.xxx 01
Já tedy taky preferuji vlastní sluchátka .

Nízké rozlišení není až tak šíleně nízké. Valve Index, na který se těším, má rozlišení podobné a DPI bude +/- stejné jako u Rift S (díky vyššímo FOV u Valve).

Jestli jsou senzory rychlejší, nebo pomalejší, než třeba na Vive Pro, tak to posoudit nedokážu - v obou případech jsem neměl nejmenší problém. Vše fungovalo bleskově a necítil jsem nauseu. Jen tedy u Vive to znamená vyřešit problém s umístěním externích senzorů, což je třeba naopak pro mě komplikace nemalá. Pokud má řešení Oculusu v senzorice pohybu nějakou nevýhodu, pak je to hmotnost.

Sám se na Valve Index těším kvůli kvalitě obrazu, resp. kvůli nepatrnému SDE.
21.8.2019 15:17:06   83.208.62.xxx 170
Sorry, omlouvam se, vim, jak je tezke napsat takovy clanek, ale neda mi to. Takze jsem se regnul, abych mohl napsat svuj prvni komentar na pctuning (mmj. registrace na note8 proslo, prihlaseni bez sance - ani v samsungu ani v chrome prohlizeci, na pocitaci prihlaseni v mozile bez sance, na tom samem pc v chromu konecne uspech - to kdyz tak pls predat spravcum webu).

Nyni k clanku - proc tu v sesti kapitolach neni nikde vypsana specikace a chybi napriklad i velice dulezite rozliseni? Jedina zminka o rozliseni je, ze by mohlo byt vyssi. Uz jen tohle konstatovani mi prijde dost v rozporu s tim, ze pak dale ctu "Dokonce i dosavadní král (HTC Vive Pro) mi přijde prakticky v každém směru slabší." V kazdem smeru znamena i horsi rozliseni, coz ale neni pravdou.
Skoda pak prace psat takovy clanek, protoze od nej jdu pryc a nebudu cist cely, protoze kvalita je u me okamzite posramocena. Mozna smula, ze me google rovnou hodil na posledni stranku a zacal jsem tam a tam taky skoncil.
K samotnemu headsetu - to, ze nejde menit vzdalenost cocek, je dle meho nazoru silene minus a uz jen tim se headset silene diskvalifikuje. Prakticky kazdy clovek, se kterym jsem hral VR, si vzdalenost upravoval a kvalita ostrosti je naprosto navazana na to, aby to bylo spravne nastavene.
21.8.2019 15:32:44   80.188.135.xxx 60
Myslím, že není třeba se omlouvat za konstruktivní kritiku. Ty parametry jsem tam dát měl, vypadlo mi to :-/ Ještě článek nechám updatovat. Díky

Na téma vzdálenosti čoček (a ještě latencí) jsem před nedávnem vedl s jedním kamarádem dlouhou a vášnivou diskusi prakticky po celou cestu mezi Salernem a Římem. Shodou okolností patřím mezi tu skupinku lidí s "konfekční vzdáleností očí", takže mě ostrost v tomhle směru netrápí. Ale naprosto chápu, že tohle může být pro řadu lidí významný problém a mrzí mě, že to Rift S neumí - tohle už v důsledku nemůže být tak drahé a třeba řešení, které nabízí Vive Pro je jednoduché a funkční.
21.8.2019 18:28:40   89.176.189.xxx 91
Koukat se na papírové parametry byla vždy chyba. Rift S má LCD displej a ten je ve finále výborný - netrpí totiž screen door efektem. Prostě mřížka není vidět tak, jako na super-duper-hi-res-AMOLED Vive Pro. Prosím vygooglete si "pentile display" a pochopíte proč vyšší rozlišení HTC dává stejný obraz.
Inside out tracking je skvělý - nasadáte brýle a všechno funguje na první dobrou. U HTC vám někdo posune Lighthouse a kalibrace je pryč. A to je důvod, proč už se chystá Vive Cosmos s 6ti kamerami. Tedy +1 oproti Riftu S. A index? Mura effect a overheating - vyšší fov "ředí" pixely na stejnou hodnotu jako Rift S.
22.8.2019 22:44:01   89.103.214.xxx 20
Jeste by me hodne zajimal ten mobilni Oculus Quest, neudelas take recenzi?
23.8.2019 06:46:09   80.188.135.xxx 30
V blízké budoucnosti to s mými recenzemi nebude úplně růžové :-). Čekám každým dnem další přírůstek do rodiny a do toho za pár dní zase začíná škola (zbláznil jsem se a na "ne až tak stará kolena" jsem si přihodil ještě jednu VŠ). Spíš to vidím v nějakém volném víkendu na ten Valve Index a pak asi na dlouho nic.
23.8.2019 14:37:18   93.153.15.xxx 30
Podle fotky ze zkoušení Oculusu, se to tvé paní evidentně líbilo a těhotenství není ani vidět.
Njn, já vím. Tak hodně štěstí.
23.8.2019 08:44:16   178.255.168.xxx 03
Mel jsem DELL Visor,coz je něco podobnyho,nechtel bych to ani zadarmo...
1.Velka hmotnost + jeste kdyz k tomu ma clovek sluchátka,z toho plyne ze headset je nekomfortni i po par desitkach minut,navic jak je to tezky tak to ma tendenci spadávatmnedrzi ve spravna poloze,takze se trochu pohnete a hned mate obraz nakřivo.
2.Kvalita displeju,zabiji to rozliseni + nároky na PC,u WMR problémy - cachrovani s auktualizacema Windows,software nefunguje uplne spolehlive.
3.Zahrivani displejove casti.
4.U vetsiny headsetu se neda nastavit PID - "roztec cocek na vzdalenost mezi očima",takze ja jsem mel obraz lehce rozdvojenej.Takze ty VR headsety trpi porad stejnejma neduhama jako v 90tkach.
24.8.2019 18:24:49   94.242.92.xxx 16
Kdo chce zkusit VR hraní, začne na PSVR a tam taky skončí. PC trh pro VR je kopec peněz a chabá podpora.

PSVR má za sebou Sony, které do toho napumpovalo hromady peněz, a dále vývojáře, kteří pro to vyrobili hromadu her, které opravu fungují. Plug 'n' play. To je prostě něco, co na PC nikdy nebude, i kdyby hořelo.

Nevidím důvod zkoušet VR na PC, když na PS4 je funkční alternativa, která stojí zlomek ceny a má velkou knihovnu plně podporovaných her.
25.8.2019 01:16:29   93.153.15.xxx 30
Tady se bavíme o VR, které může přidat ten důležitý rozměr do několika konkrétních her.
Tedy částečně až okrajově do simulátorů závodních aut, ale hlavně - a v tom je těžiště celé recenze i diskuze, hlavně do leteckých simulátorů.
Takže možnost zahrát si VR hry na PS tady asi zajímá jen málo lidí, protože ten důvod k recenzi není VR jako takové ani touha hrát VR hry jako takové.
26.8.2019 09:58:15   195.122.198.xxx 11
Me spise zaujal Oculust Quest. Koncept vse v brylych bez PC se mne zda jako dobra cesta.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

30 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 13.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.