Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Ne, hry stále nezpůsobují masakry
Ne, hry stále nezpůsobují masakry
autor: Michal Rybka , publikováno 11.8.2019
Ne, hry stále nezpůsobují masakry

Je to skutečně sisyfovská práce: Je jedno, jak dlouho mluvíte o tom, že hry nevedou k násilí, ale až se zase něco stane, tak s tím opět někdo přijde. Násilí plodí násilí. Násilné hry dělají z lidí násilníky. Co se ve hrách naučíš, při masakru v nákupním centru jako když najdeš. Znova a znova a znova.


Hry se staly jenom peónem v politické hře, stejně jakou jsou peónem v politických hrách i zbraně. Pokud studujete americké statistiky, všimnete si několika fenoménů, které se týkají zločinnosti: Americké státy, které mají liberální zbraňovou legislativu, mají nižší násilnou zločinnost než tam, kde je přísně regulována. Ano, souvisí to jistě i s hustotou zalidnění, protože liberální legislativu mají státy s méně obyvateli. Naopak gangy, která mají velký podíl na zločinnosti, typicky operují ve velkých městech.

Další zajímavý jev, kterého si všimnete, je fakt, že útoky se typicky dějí v místech, kam je zakázáno zbraně nosit. Útočníci to vědí, a proto si specificky vybírají místa, kde je nízká pravděpodobnost, že je někdo zastaví. Řada útočníků byla policii známá – měli duševní problémy, brali drogy anebo se dopouštěli drobné zločinnosti, přesto však nebyli zastaveni a odzbrojeni včas. Psychopatů s opravdu propracovaným plánem najdeme málo – a pokud si plán připraví, nepochybně do něj zahrnou i to, že zaútočí na místě s nízkou pravděpodobností odporu.

Ne, hry stále nezpůsobují masakry

1. září 1939, kolorováno. Hitler hraje své první videohy, kvůli nimž se stal násilnickým a zahájil druhou světovou válku.

V Evropě se, snad nikoliv překvapivě, opakuje stejný, nesmyslný vzorec: Útočník je chycen, často vyhodnocen jako duševně postižený – a zatímco o něj společnost pečuje, skutečný trest dopadne na legální vlastníky, kteří nic neudělali: Jim jsou zabavovány zbraně a uvalovány další a další restrikce. Nedává to smysl, protože další útočník si rozhodně nebude s regulacemi lámat hlavu a – podobně jako Breivik – si připraví akci tak, aby byla efektivní, ne aby byla legální. Tihle lidé plánují překročit hranice zákonů etických i lidských – a pouze využijí a zneužijí pravidla, která dodržují normální lidé.

A pokud jde o hraní – to jim slouží jen na ukrácení času. Můžete být zavření v base a mít tři místnosti pro sebe, knihovnu, DVD – ale běda, jak vám dají na hraní starou konzoli. To si pak můžete stěžovat na nelidské zacházení a porušování svých lidských práv. Proč to nezkusit a nevyužít to, co vám dávají?

Ne, hry stále nezpůsobují masakry

Ne, Breivik to naštěstí nakonec nevyhrál. To je dobře, protože by to byl opravdový výsměch zdravému rozumu.



Tagy: hry  střílečky  fpsů  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
11.8.2019 08:14:16   185.219.166.xxx 151
Až teď jsem si všiml, že v závěrečné scéně Gamechangers se F150 změní na dvojkovou Oktávku
12.8.2019 17:50:34   185.34.33.xxx 633
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.8.2019 08:19:26   62.24.87.xxx 1431
Nemyslím, že cílem terorismu je vždy vyvolat strach. Je to i o tom, že při vývozu demokracie do zahraničí se u toho humanitárního bombardování a osvíceného střílení sem tam zabije někomu celá rodina, přináší to utrpení a podobně. No a pak není motivací vyvolat strach, ale ukázat demokracii, jaké to je přijít o své blízké velmi nesmyslně a tyto zážitky z vývozů demokracie nám oplatit. Čímž to neospravedlňuji, to vůbec. Je to strašná prasárna. Jen objasňuji i jiné motivy.

Článek, jestli za to můžou hry, je moc dlouhý. Logicky myslícím lidem stačí říct, že násilí tu bylo dávno před hrami a tudíž není co řešit. Stejně jako bylo násilí před filmovým průmyslem.

Co se týče držení zbraní, mělo by se možná zauvažovat nad povolení jen k určitým typům. Na obranu přeci stačí pistole 9mm. Ne poloautomatická či automatická útočná puška. Prostě kdyby mi ruplo v bedně a chtěl masově střílet do lidí, asi by mi to šlo hůř, kdybych se legálně dostal jen k pistoli, než když můžu přijít do prodejny a koupit hromadu útočných pušek s prodlouženými zásobníky a podobně.
11.8.2019 10:00:50   213.226.209.xxx 396
- ohledně zbraní se stačí podívat na Švýcarský model "Švýcarsko nemá armádu, ale Švýcarsko je armádou"( vojenské zbraně i střelivo mají zálohy doma)

- tím chci říct, že když je zvrácená a zfanatizovaná společnost(viz. USA), tak žádný zákaz nic nezmění a když je společnost "zdravá", tak klidně může mít každý doma jadernou hlavici(obrazně řečeno) ;)
11.8.2019 10:51:35   79.134.234.xxx 79
Příklad s atomovkou funguje jen do chvíle, kdy tě jí soused k důvěře nenutí, že jo. A pracovat s ideálem společnosti osvícené na úrovni jednotlivce (s hesly rodina, přirozená důvěra, decentralizace) není už ani v USA dávno in, takže myslím vezme za své brzy i v tom Švýcarsku. Zasít nedůvěru mezi sousedy je dětsky snadné. K důvěře se nakonec vzájemně hezky donutíme po vzoru USD a opuštění zlatého standardu.
11.8.2019 11:21:28   213.226.209.xxx 134
- ano i v tom Švýcarsku jsou tlaky(víc jak dekádu) k zfanatizovaní společnosti, ale zatím to jde pomalu a nejpíš tam skončí taky .. ale zatím se v některých ohledech drží, i když na některých frontách pomalu prohrávají ..

- KDE JE TA HRANICE ?
pak si někdo vymyslí, že auta jsou nebezpečná zbraň a další na paškále bude kuchyňský nůž a pak si někdo všimne, že i zuby jsou nebezpečné(to už budou pazourky i kyje zakázané), tak se nejdřív omezí zubní protézy atd. atd.
11.8.2019 12:16:27   185.220.101.xxx 47
Tlaku bezprostředního okolí a obecně většinového virtuálně-rovnostářského kurzu brzy podlehnou, bude zázrak, jestli odolají ještě dvacet let (obměna generací za ty vychované facebookem apod).
S těmi zuby je tu super nápad. Jak jsem ti psal minule o Bradburym, tak zubaři zaonačení po vzoru požárníků z 451°F jsou fakt parádní idea.
Už jen posečkat na nějakou nepříliš velkou globální katastrofu (sluneční erupci), ať se koncentrace moci hezky vybarví.
11.8.2019 11:14:04   90.178.181.xxx 69
Asi je rozdíl, když má každý občan zbraň doma pro případ mobilizace, nebo ji nosí u sebe. Ale je nad slunce jasnější, že si žádný terorista nedovolí zaútočit v zemi, kde se může doslova každý občan bránit střelnou zbraní.
Takže jak již bylo mnohokrát řečeno : střelné zbraně mají lidé po celém světě, pouze v USA je to problém. Tudíž to vypovídá víc o mentalitě lidí a uspořádání věcí v USA než o možnosti vlastnit zbraň.
11.8.2019 16:26:59   199.48.241.xxx 90
Tak kupodivu to teroristi, nebo proste ruzne zivly zkousi i v mistech kde se daji zbrane ocekavat. Jen potom dostanou Darwinovku. Myslim, ze jeden borec ji dostal po pokusu o vyloupeni obchodu se zbranema v Texasu.

Nicmene podobne uspesne pokusy jsou treba beznejsi v Izraeli obvykle od Palestincu. Tam maj ten problem, ze Izraelci jsou dost casto ozbrojeni a oni se snazi obvykle dostat nekoho nozem.

Nekdy se jim nekoho povede dostat, ale takrka vzdy se povede je sundat at uz vcas nebo s minimalnima ztratama.

Myslim, ze problem USA je nizke prumerne IQ v kombinaci se snadno dostupnymi zbranemi.
12.8.2019 06:26:17   85.207.89.xxx 05
Ale pokud se nepletu, střelci jsou primárně velmi mladí nižšího IQ, starých střelců řekněme nad 25-30 moc není (nesleduji moc tuto problematiku)
12.8.2019 09:47:03   89.24.41.xxx 81
1) Počet mrtvých při dopravních nehodách v USA je přes 300.000 /rok.

2) Počet obětí při masovém střílení...kolem 200 /rok?

3) Z toho plyne že za tu svobodu nosit zbraň a chránit rodinu to stojí.

4) USA mají právo nosit zbraň v ústavě. Je to dáno historicky aby se už nikdy nestali kolonií jako když je masakrovali Briti. Proteklo příliš krve aby na tohle zapomněli.

5) Každá totalita odzbrojuje občany, aby se nemohli vzbouřit. Je jedno jestli to byli v ČR komanči řízení z Moskvy, nacisté v Německu, bolševici v Rusku nebo v USA demokrati řízení Sorosem a spol. Dokud mají občané možnost vyjít ozbrojení do ulic, tak neexistuje možnost politiků jednat proti jejich vůli. Tuto výsadu pravé demokracie kromě USA a Švýcarska už moc států nemá.

6) Za svobodu se vždycky platí krví. Nikdo ti nic nedá zadarmo.
12.8.2019 09:24:14   212.67.83.xxx 03
Švýcaři doma nemají munici.
13.8.2019 12:42:22   78.45.162.xxx 30
Proč by Švýcaři měli doma armádní zbraně a neměli do nich munici? To nedává smysl. Můžeš tohle své tvrzení nějak doložit?

Já pátral a krom zmínek o jedné snaze (neúspěšné) omezit držení munice (před více než deseti lety) jsme nic nenašel.
12.8.2019 06:16:00   85.207.89.xxx 42
Tomu se říká "svoboda". Vem si to takhle (přeneseno na zbraně dle tvé mentality). Chceš si koupit nové auto. Zajdeš na úřad pro povolení k nákupu. Nadto se tě zeptají kolikpak najezdíš. Řekneš třeba 10k ročně. Máš manželku a tři děti, a oni ti řeknou: "tady máte povolení (mimochodem zaplatíš za něj) na krásný Škoda Citigo, najezdíte ročně 10k, auto vám stačí a vydrží určitě pár let, nashledanou". Líbilo by se ti to? Pochybuju. A ono koupit tu tvoji útočnou pušku, ano jde to to přes povolení (poloautomat), nebo vyjímku (automat jenže těch vyjímek asi napočítáš na prstech jedný ruky, navíc teďka mají stopku díky hysterii terorismu), no a taky tu máme aspekt že ty útočný pušky stojí peníze, takže hromada stojí taky hromadu peněz.
13.8.2019 18:38:34   109.80.79.xxx 00
Lidské násilí není starší jak lidské hry. Když pomineme násilí pro získání potravy obecně, dá se říct, že hra je součástí programu, jak se vycvičit v násilí. Děti si hrají na vojáčky, kluci se mečují s klacky, vymýšlejí se plány průzkumu nepřátelského území, pasti... Všechny metody, které vás jako dospělé napadnou, jste si cvičili jako děti, sotva jste se o nich doslechli.
Hra jako taková má ale mnohem širší záběr a tréning násilí je jenom její minoritní část.
14.8.2019 19:11:06   62.245.97.xxx 00
Vincetnt Vega - pamatuju si za na Mageu byl idiot se stejnym ID - vytah pistoli na parniku organizovanym serverem a samozreme pak zabava skoncila. jsi to ty? tobe zbrane do ruky v tom pripade nepatri.
11.8.2019 08:24:33   78.45.149.xxx 255
Hezké, ale bohužel bych nesouhlasil s pasáží na straně 2 "...Že jádro zla je skutečně v člověku, ne v tom, co čte a na co se dívá. Zkrátka a dobře – že člověk není produktem okolností, ani maňásek ovládaný propagandou, že se o dobrém a zlém nakonec rozhoduje jen a jenom sám."

Jsem zastáncem tvrzení, že lidská mysl je tvořena jenom skrze DNA a paměť. DNA je dána od začátku, paměť se formuje po celý život skrze vstřebávání okolí a zážitků. Člověk se tak stává opravdu jenom pouhou loutkou okolností. Zatím je ale nad naše síly mysl člověk rozebrat tak, abychom dokázali najít spojitosti, co ho vedlo k jeho přemýšlení a činům.

Z druhé strany mi příjde vtipné, že se otázka násilnosti ve hrách řeší právě hlavně v zemi, která většinu své existence a prosperity postavila na válečných konfliktech.
11.8.2019 09:09:02   207.244.70.xxx 616
Taky mám své chvilky. Eugenikou zdůvodněná vyvolenost Pottera mi s ohledem na cílené publikum prvních dílů notně hýbala žlučí – takže tady bych se zastavil. Hlavně mi jde o věková omezení, myslím si totiž, že člověk získá náhled až věkem a přílišnou liberalizaci v tomhle směru vnímám fakt špatně. Tím nechci říci, že bojovat s tím má valnějšího smyslu, než bojovat s větrnými mlýny, a jen to potvrzuje můj fatalistický pohled na člověka a civilizaci. Člověk má velmi omezené možnosti něco ovlivnit, strháván davem, pudovostí, často marnou snahou začlenit se. Na základní škole, jsem snil o tom jak vykuchám spolužáka, který mě ponížil. A docela dobře si pamatuji pocity zvráceného sebeuspokojení při hraní dema prvního SoF.
11.8.2019 15:50:14   185.220.101.xxx 76
A imo se pachatel nemusí nutně považovat za hrdinu, nebo oběť, aby nemusel projevit lítost a projevoval pouze vztek, nenávist, opovržení, přezíravost a chtěl vykonat neosobní masakr. Jakkoli to bude znít zvráceně, musím se přiklonit v jistém smyslu k Vinceovi, spravedlnost v lidském podání dostává na frak a je přirozené, že čas od času jí někdo reflexivně vystaví ryzí nepokrytý bestiální účet (asi vám o tom ale nebude přednášet a chtít se sáhodlouze vyvinit nějakými pseudomanifesty).
12.8.2019 09:49:39   86.49.226.xxx 17
Ja ti dal lajk, ale zijeme v CR,...diky bohu, pak inteligentnejsi clovek muze ovlivnit celou tupou skupinu, je to to dano tim, ze lide v CR nejsou moc zdatni, ...spolehajise, co jim prijde pod pysk, jako prvoci, laloci, a pod. o tom je bohuzel vetsina CR, ...treba Finsko nebo Svedsko, tam sou lide na jine urovni, ale tady DDDD (uz mam prujem), velmi spatna ceka natura, stydte se cesi
12.8.2019 09:58:15   86.49.226.xxx 20
Malem sem zapomel, dekuji : Michal Rybka pro Inteview, jako vzdy, klasika
11.8.2019 18:08:01   81.200.57.xxx 73
No, je vidět, že jsme se za těch posledních cca 30 let moc daleko neposunuli - dodneška se argumentuje strawmanem, jaká je to hloupost, že červené pixely z Doomu někoho přesvědčí vraždit, hahaha.
Mezitím ale mezi hromadami her, kde vraždíme tlupy skřetů, zombíků a alienů přišlo i pár jiný. A přiznám se, že z celodenní pařby v LoLku, Quake nebo CSku, tj. takové vražduplné odpoledne, jsem měl výrazně jiný pocit, než když jsem měl v GTA5 střelit jediného nevinného policistu. Nebo můžu jen tak popravit kolemjdoucího. Nebo ho strčit pod vlak.
Ne, nezakazoval bych moderní "realistické" hry, ale že mohou narušit duševní vývoj některým jedincům (např. zdrogovaným či dětem), si celkem představit umím.
11.8.2019 19:43:44   77.247.181.xxx 65
Nad příkladem Dooma se můžeme zasmát, ale nad příkladem děvčátka z lepší rodiny s libostí přesvědčeném o vlastní výlučnosti, zbavující se odpovědnosti, i v přímé konfrontaci neschopné sebereflexe, už mrzne úsměv na rtech - nad tímto stereotyp demaskujícím příkladem mé misogynní srdíčko radostně zaplesalo.
12.8.2019 10:43:05   83.208.138.xxx 11
No tak pokud by tomu tak bylo, pak tutově budou největší herní maniaci kántrstrajků 3D_First_Person stříleček určitě hadrničtí magoři z IS, Talibánci a další pošahaní exoti. Akorát pak nechápu, kde by se dostali k pořádným PC, když ten jejich KundAlláh zakazuje cokoliv, co bylo vynalezeno po roce 1500 n.l. a hlavně - kde na tu pařbu, sakra, berou ten čas??
12.8.2019 14:34:26   195.113.59.xxx 10
Tak pouze hry k násilí nevedou a asi ani nikdy nepovedou. Je zapotřebí více vlivů. Každopádně jak je psáno v druhé kapitole, že každý člověk má jádro zla v sobě. To je, takto podané, nesmyslné tvrzení. Člověk, který se narodí v sobě nemá nic a zároveň vše. Resp. nemá v sobě zhola nic, ale je schopný velmi dobře se učit a vstřebávat okolí. V prvních 2 -3 letech se vlastně snaží najít místo ve smečce, v lidské smečce svého nejbližšího okolí. Zde tam můžeme mít klidně tyto dvě varianty (pro zjednodušení):
1. Dítě bude odmalička bito, bude mu odepíráno jídlo a také v případě potřeby "ukojit" svůj strach ze světa u mámy, bude mít smůlu. Z takového dítěte vyroste velmi emočně nestabilní jedinec, který se sice bude umět vyrovnat s emocemi v sobě, ale jenom na nějakou dobu. Rozhodně ne stabilně po dlouhou dobu. Také v něm bude rozvíjen strach a snaha se mu postavit. Bude naučen, že co neuzme hned, už mít nemusí.
2. Dítě bude zažívat opak bodu 1. Zde je tedy jasné, že v takto zjednodušeném případě bude jedinec vyrovnaný a stabilní o desítky % více než v bodě 1.
= V prvních pár letech rodiče a v dalších letech i postupně víc a víc společnost modifikuje daného jedince. V tomto je článek zbytečně moc rozbředlý, protože nemá smysl řešit, co si myslí jiní fanatikové (co chtějí zakázat PC hry) o druzích fanatycich (co konají). To je jasné, že jenom hry z člověka neudělají vraždící mašinu. Tedy udělaly by, ale pouze v případě, že by těm hrám bylo dítě vystaveno od malička stále a stále dokola. Pak to bude z většiny % problém her. Ale tohle není případ, který by se historicky stal a tak jej můžeme odepsat.
12.8.2019 16:08:54   94.242.92.xxx 00
Nechci být sebestředný, ale že bych inspiroval poznámkou u článku o Trumpovi, jak videohry zabíjejí lidi?
13.8.2019 18:40:41   109.80.79.xxx 30
Dobro a zlo je sociální konstrukt zjednodušeného světa pro děti. Dospělý člověk ví, že někdy je potřeba zabít a někdy se musí krást. Jen se to běžně nedělá, protože to není potřeba.
14.8.2019 11:07:34   94.242.92.xxx 30
"Ne, hry stále nezpůsobují masakry" jak toto může být s klidem v nadpisu,zakázal bych je. Auta taky zabíjí,zakázal bych je. Tričke se dá někdo uškrtit,zakázal bych je. Všechny bych zbavil svéprávnosti a zavřel je do blázince. Čistě náhodou není to o povaze člověka co z něj co udělá??
14.8.2019 19:17:41   62.245.97.xxx 10
ja bych zakazal ty internety a mohli bysme se vrazdit jen lokalne.
14.8.2019 19:40:59   62.245.97.xxx 30
po objeveni her propukly masakry. predtim lidi nic nehrali, jen sedeli u ohne velebili moudrost vudcu. kazdy kdo hraje hry bude prevezen do lecebny kde mu odebereme frontalni lalok podle 11/1975 zakona o kukackach.

pak bude konecne dosahnuto toho, ze se lidi nebudou ptat jestli jejich hlas ma sktecne vahu jednoho hlasu. od toho jsou volitele.
14.8.2019 19:44:23   62.245.97.xxx 10
pak jim dame sen - sen ze budou bydlet.


10-15% otroku budeme drzet v karavench, bez lekarske pece, o zubarsky ani nemluvim.

Přeměna bohatství v blahobyt
Spojené státy spadly z loňského 14. místa na 18. pozici. Zpráva uvádí pro tento pokles několik důvodů: „USA zažívají krizi veřejného zdraví, která zahrnuje epidemii obezity, závislost na opiátech a depresivní poruchy.“
14.8.2019 19:45:46   62.245.97.xxx 00
kdyby par sulinu prodalo celou zemi cinanum, kdyby ve state byl prumysl znicen, ani neumej vyrobit auto a outsorsing je super at nejaky obcani pojdou.
14.8.2019 19:47:43   62.245.97.xxx 20
antidepresiva? ty potrebuje cca 60% amiku. a verte ze likvidujou lidskost, protoze oni nemaj na to co mame my - antidepresiva 3 generace.

cpou se neurolem - 1 generace a svinstvo - a jejim vse jedno. Xanax - Neurol - vzpomente si kolik reklamm ve filmech jste na nej videli.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

108 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 50.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.