Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Ne, hry stále nezpůsobují masakry
Ne, hry stále nezpůsobují masakry
autor: Michal Rybka , publikováno 11.8.2019
Ne, hry stále nezpůsobují masakry

Je to skutečně sisyfovská práce: Je jedno, jak dlouho mluvíte o tom, že hry nevedou k násilí, ale až se zase něco stane, tak s tím opět někdo přijde. Násilí plodí násilí. Násilné hry dělají z lidí násilníky. Co se ve hrách naučíš, při masakru v nákupním centru jako když najdeš. Znova a znova a znova.


Od uvedení Dooma se paralely mezi hrami a skutečným násilím řešily v podstatě neustále. Tak například když vypukla občanská válka v Alžírsku a začalo docházet k masakrům vesničanů motorovými pilami, často to bylo přirovnáváno právě k Doomu, případně k filmu Evil Dead. V podstatě pokaždé, když došlo ke zločinu, který se podobal nějaké hře, se to přetřásalo v médiích. Tak například zde máme zprávu ABC News z roku 2013 o studentovi, který ukradl pickup a „rozhodl se rekonstruovat GTA naživo“.

V roce 2008 proběhl statistický výzkum násilné kriminality mladistvých i dospělých v USA, který ukázal, že od roku 1990 kriminalita poklesla, přestože neustále rostl počet násilných her a také realističnost jejich zobrazení. Další studie se pokoušely najít kauzální vztah mezi hrami a násilím, nicméně se ukázalo, že jediný vztah, který byl nalezen, byl právě ten negativní: Čím víc se hraje, tím méně reálného násilí ve společnosti máme, přičemž je to patrnější u některých forem agrese, jako je třeba šikana. U násilné kriminality mladistvých došlo až k 80% poklesu zločinnosti. Samozřejmě, jde o korelaci, a nikoliv kauzalitu.

Ne, hry stále nezpůsobují masakry

V roce 2002 se prováděla studie o vztahu masových střelců ke hrám – a ukázalo se, že ani zde vztah neexistuje, že střelci trávili s násilným materiálem poměrně málo času. Jejich motivace je tedy jiná. Zdá se, že násilné hry místo vybuzení agresivity vedou ke katarzi, čili hráč se vyřádí ve virtuálním světě, a protože u hry tráví svůj volný čas, má méně času a nutkání páchat skutečné zločiny. To je mechanismus, který pravděpodobně zažil sám každý hráč, i když se někdy pomstil na periferiích.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
108 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 50.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.