Hate: Jak se fanoušci GoT vzbouřili a navrhli si lepší konec
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Hate: Jak se fanoušci GoT vzbouřili a navrhli si lepší konec

Hate: Jak se fanoušci GoT vzbouřili a navrhli si lepší konec | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

12. 7. 2019 03:00 43

Seznam kapitol

1. Hejtů jako nikdy dřív 2. Problém s poslední sezónou je objektivní 3. Kritici jsou racionální a změny jsou rozumné 4. Jaké zákony budování příběhu seriál porušil? 5. Třeba se poučí

V posledním měsíci jsem se na YouTube setkal doslova se záplavou nenávisti. Nešlo o nenávist motivovanou politicky, ale vyslovenou explozí nenávisti k poslední sezóně seriálu Game of Thrones. Či přesněji řečeno, proti jejím scénáristům, Davidu Benioffovi a Danielu Weissovi, kterým fanoušci seriálu nemohou přijít na jméno.

Reklama

1) Problém s poslední sezónou je objektivní.

Nejde jenom o to, kolik lidí vám říká, že jste to podělali, ale taky kteří lidé to říkají a jak to vysvětlují. K závěru seriálu jsou nejvstřícnější většinou prostí diváci, očekávající nenáročnou show, zatímco kritičnost roste s tím, jak moc velcí fanoušci seriálu sezónu kritizují. I ti, kteří sledovali show jen v televizi, konstatují, že jim věci nedávají smysl, že je to napsané příliš rychle a nelogicky. Nejde o nijak minoritní názor, velmi dobře to ukazuje Metacritic, který ukazuje kardinální rozdíl mezi hodnoceními kritiků a diváků.

Víte, když už i Scientific American rozebírá, proč jste to podělali, tak víte, že jste to podělali. SciAm se zabývá jednou ze změn, ke které došlo během sedmé sezóny, totiž ze změny sociologického pohledu při tvorbě scénáře na psychologický. Zjednodušeně řečeno – zatímco George R.R. Martin popisuje svoje postavy v kontextu jejich pozice a role ve fiktivní společnosti, Benioff a Weiss to kompletně opustili a zaměřili se jenom na psychologii jednotlivých postav. Každá z postav se začíná chovat tak trochu jako autista, mizí sociální inteligence a předvídavost – a výsledek působí hloupě.

2) Čím více jste sérii milovali, tím více jste z jejího konce na prášky.

Osmá sezóna je extrémně rychlá a spousta věcí se tak děje tak nějak náhodou, aby se klíčoví protagonisté setkali a něco udělali. Efekt dominuje nad logikou. Původní budování děje bylo pomalé, ale propracované, osmá série působí jako zkratka. Ve videu Behind the Scenes autoři scénáře vysvětlují některá svoje rozhodnutí – a oh boy, měli radši mlčet, protože některá z nich jsou tak hloupá, že si z nich kritici dělají legraci pořád dokola. „Daenerys nějak zapomněla na flotilu“ - je fakt lepší neříct nic, než takovou kardinální pitomost.

Fanoušci vytýkají naprostou neuvěřitelnost děje, nekonzistenci vlastností a chování. Věci mají náhodné vlastnosti, jednou se Škorpiony trefí na dálku, jindy mine jejich salva zblízka, Noční král trefí draka, který je daleko, ale mine toho, který je blízko – kritici to doslova popsali jako „plot armor“, „dějovou zbroj“ čili „má to takové vlastnosti, které potřebuje děj“. Postavy se už samy nepohybují v dějové aréně, je to spíš takový orloj, který je strká na místo, kde je scénáristé mít chtějí. A scénáristé mylně usoudili, že jádro show je v překvapení, v šoku, takže vymýšlejí naprosto bizarní zvraty, i když předchozí sezóny jasně ukazují, že osud postav je daný jejich rozhodnutími.

3) Kritici show se v ní vyznají velmi podrobně – a poukazují, kde se co podělalo.

S tím, jak jsem poslouchal kritiky, mě zaujalo, že bývají tím ostřejší, čím více se ve show vyznají – oni doslova citují pasáže z minulých sérií, které ukazují, co se vynechalo anebo úplně změnilo. V mnoha případech jsem měl pocit, že největší chyba scénáristů byla v tom, že alespoň nekonzultovali s lidmi, kteří mají celý tento svět detailně nastudovaný – a to včetně knižních předloh. Znalosti mnoha fanoušků sahají daleko za hranice toho, co ukazuje seriál, oni si ze zmínek, poznámek a výroků sestavili celou mapu světa a diskutují témata, která jsou v knihách jenom naznačena. A jdou na to téměř vědecky!

Běžnému divákovi přijde výrazně odlišná osmá série – ta je výrazně kritizována. Ti, kteří se show zabývají detailně, kritizují už sedmou sérii, ve které se objevují nekonzistence a nelogická rozhodnutí, protože tam scénáristé opustili existující knižní materiál. To ale není nic proti fanouškům, kteří dohledávají zdroje problémů – a to až do první sezóny. Ano, do té první. Ukazuje se totiž, že pokud se scénáristé rozhodnou měnit nějaké věci na začátku, mohou mít nepředvídatelné důsledky později. Seriál například vynechal po první sezóně postavu Jenye Poole, takže ta později v seriálu chybí a v jejím osudu ji zastupuje Sansa Stark. Podobná rozhodnutí, motivovaná podle všeho z praktických výrobních důvodů, vedou k narůstajícím změnám, protože jedna změna vede k další a tím se ke konci knihy a seriál oddalují.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama