Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Beat Saber: Jak ve VR vyhrál minimalismus nad experimenty
Beat Saber: Jak ve VR vyhrál minimalismus nad experimenty
autor: Michal Rybka , publikováno 30.6.2019
Beat Saber: Jak ve VR vyhrál minimalismus nad experimenty

V posledním roce se jen dvě české hry dostaly mezi absolutní světovou špičku: Rozsáhlé RPG Kingdom Come Deliverance a minimalistický Beat Saber. Těžko najdeme dva tak rozdílné projekty s tak odlišnou filozofií. Úspěch Kingdom Come se dal vytušit, ale co je za popularitou takové jednoduché hříčky jako Beat Saber?


Vývojáři často mluví o štěstí, zmiňují i čtyřměsíční období, kdy uvažovali o tom, že projekt zruší. Ano, takové krize přicházejí – ale byla by to chyba, velká chyba. První kontakt, okamžitý impulz při prvním setkání s hrou jasně naznačuje, že to je chytlavé i přes relativní jednoduchost. Ta tady funguje, naprosto tu funguje – a získala jim nejenom ocenění a zákazníky, ale také další lidi do týmu, které hra jednoduše pohltila. Tak dobře to funguje: Je to jako magnet.

Kombinace myšlenek, které vedly ke vzniku hry ,může být náhoda, ale úspěch tohoto designu náhoda rozhodně není. Povedlo se dát dohromady ty věci, které fungují – a vynechat věci, které by byly zbytečné. Expanze designu například ve smyslu zhoršení přehlednosti anebo navýšení hardwarových nároků by hře spíš ublížila.

V jednoduchosti je krása. A Beat Saber je přímo učebnicová ukázka efektivní jednoduchosti, kterou by si měl prostudovat každý, kdo má cukání směrem k designu „pejsek a kočička vaří dort“. Samozřejmě, každý vývojář se rozhoduje sám za sebe – ale minimalistické efektivní designy mají tu výhodu, že ilustrují, že to udělat jde, prostě to udělat jde!

Beat Saber: Jak ve VR vyhrál minimalismus nad experimenty



Tagy: vr  virtuální realita  beat saber  ludum dare  indie  early access  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
30.6.2019 11:56:03   213.226.209.xxx 133
to je neduh dnešní doby ..
samá sandbox hra, kde si člověk pomalu může vytřít zadek a cestovat na dlouhé vzdálenosti atd., ale kam se podělo samotné bezprostřední hraní ?
Chceme hrát a nebo se kochat digitálním prostředím i nekonečnými možnostmi, které akorát "užírají" čas ?(to už je fakt lepší si vyrazit do přírody ..)
30.6.2019 15:22:12   192.42.116.xxx 27
Moc dobře si pamatuju, jak jsem byl konsternovaný z prvního Assassin's Creed. Nedokázal jsem té hře porozumět, přestože jsem měl lecco odehráno ve zdánlivě stejném GTA. Asi bych teda rozlišoval jmenovitě. Některé moderní sandboxy jsou nemastné divnohry.
1.7.2019 09:54:36   193.86.4.xxx 00
Ale o prvním assasinu mluvili i vývojáři, že ta hra byla spíš technologický demo, kdy do toho posplácali nějakej děj a šlo to do světa s tím jak se to ujme. Proto je taky tak velkej rozdíl mezi prvním dílem a druhým dílem, kdy už věděli co mají v ruce a co s tím mají dělat.
1.7.2019 12:53:29   185.220.101.xxx 00
Nepřišlo mi, že by se situace nějak zvlášť lepšila, zrovna u Ubi. Přibližně z té doby šlo pak o FarCry 2 a o pozdějších prvních Watch Dogs lze říci něco podobného.
1.7.2019 09:59:44   212.96.178.xxx 42
A ktere GTA mate na mysli? Posledni dily clovek hodinu cumi na nudna videa, nez muze ridit auto a strilet.
A co me dorazilo, jak sla uroven dolu a za vyvrazdeni desitek policistu a obcanu je pokuta pet tisic dolaru a zustava mi vybaveni i penize.
30.6.2019 13:16:23   46.135.76.xxx 23
Beatsaber je moc fajn, dokoupil jsem kvůli němu i další senzor pro oculus a náhradní face insert, protože hrát po někom je trochu ekl :-)

K tomu game designu. Já bych fakt ocenil nějaký další mód. Klidně vydaný jako samostatná hra. Opravdu ale opravdu mám občas místo notiček chuť sekat hlavy, hlavně když se mi nepovede fullcombo protože jsem se zamotal do kabelu.

Takže bych ocenil nějaký další mód kde by buď nabihali zombici nebo drony a šlo o to trefit se kamkoliv s co největší razanci. Prorze mě fakt baví sekat, ale přístup, kdy mám už jen expert a expert+ levely které prostě nedám, protože ani nevidím jaká bude sekvence a po padesátém opakování, kdy se dostanu o takt dal mě to začne štvát a ocenil bych jinou aktivitu. Opět s meči, opět jednoduše, ale už ne na přesnost ale tentokrát na rychlost nebo razanci. Prostě mě láká být chvilku sith lord, když mám ty dva pěkně meče :-)

Fakt nechci aby se z toho stala jiná hra, ale nemožnost změnit aspoň trochu její náplň a chvíli dělat něco jiného mě možná i štve, prorze je to vlastně strašně prázdne. Dáte si kampaň, pak jednotlivé songy, pak dokoupite páčky s dalšími songy a pak začnete modovat....
2.7.2019 09:09:21   81.19.8.xxx 00
Když meče, co takhle Blade and Sorcery?
30.6.2019 14:03:48   173.244.209.xxx 16
Na diskošavle mě neutáhnete, á propos mají tam Michala Davida? Pointu, myslím, naprosto chápu a souhlasím. Problém motion sickness a tvrzení, že vr je především na simulátory za prvé. Ale taky mám rád hry, které dokáží rozvíjet jen omezené množství mechanik, zvláště proto se vracím k emulátorům (platformovkám, shoot'em up-ům). Ludum Dare jsem nikdy nesledoval, ale svého času jsem pozorně sledoval, co leze z DigiPenu. Asi bych vypíchnul dvojici žánrů, kde s tím mám specifické problémy. Jednak je to rpg, které mi nedá spát, dokud neprolezu každý kout a možnost, což se zvrhává ve frustraci a odložení hry. Druhak jsou to imerzní simulace, kde si docela paradoxně řežu ruce a využívám jen omezené (zpravidla stealth) prostředky, přičemž na konci většinou zírám na hromady utilit v inventáři, které jsem odložil na horší časy, a které jsem nakonec masochisticky překonal bez nich, a ne proto, že bych úplně chtěl.
30.6.2019 14:09:37   62.245.97.xxx 711
zabava pro lety decko. uspechj to ma, protoze pro VR vlastne neni zadnej rozumnej obsah.


jako jestli tohle je vrchol VR tak se mi chce plakat. cekam na to uz od devadesatejch a tohle je vysledek?
30.6.2019 19:25:52   85.71.114.xxx 62
Píše člověk, který to nikdy nezkusil a očividně ani nezkusí. Nikdo netvrdí, že je tohle vrchol VR, ale že je to jednoduchá a přesto světově úspěšná hra. Mě taky dřív nebylo jasný, co na BS každý vidí "se tam jen bouchá do kostek, to mě bavit nebude". Pak jsem to koupil začátkem března a už tam mám přes 140 hodin, protože je to neskutečně chytlavá hra a s custom songy to taky dostává uplně jiný rozměr.
30.6.2019 20:55:57   89.103.214.xxx 81
Beat Saber bych rozhodne neshazoval, vzdyt autori nikde netvrdi, ze by to mela byt velka hra, je to "blbost", ale uspesna a neni na tom nic spatneho.

Pravdu ma ale v tom, ze pokud zrovna neni clovek nadsenec do simulaci, tak pro VR neexistuje rozumnej obsah a dost pravdepodobne je i to pricina tak velkeho uspechu s Beat Saber. Jednoduse na VR nic lepsiho neexistuje a to nemuze byt vnimano pro Beat Saber ani jako negativum ani jako positivum, proste to tak je. Autori Beat Saberu nemuzou preci za to, ze na VR neexistuje zadnej velkej obsah.
1.7.2019 14:34:57   46.135.76.xxx 20
Obsahu je celkem dost, ale tak nějak na jedno brdo. Přál bych si aby pokročily ovladače. Ideálně rukavice co by opravdu umožňovala něco uchopit a ne současný systém dvou spouští.
No a s novými headsety se celkem otvírají možnosti co dělat, prorze jak odpadnou senzory a kabel k pc, tak si zahrajeme i nějaké ty pořádné shootery
1.7.2019 15:55:30   85.71.114.xxx 20
Možnost uchopení už tu je - Valve Index Controllers. Dorazily v pátek, pocit je fakt super, bohužel je opravdu málo her, kde to jde reálně využít (pokud vůbec). Krásné bylo demo od Valve, které během pár minut ukáže, jak s ovladači pracovat. Doufám, že je to první náznak nějaké pořádné hry od Valve, kde se naplno využije potenciál těch controllerů
1.7.2019 16:26:41   62.102.148.xxx 00
Nové ovladače od Valve vypadají průlomově, alespoň z dema takový dojem mám. Moc se těším až pro ně někdo vytvoří, nebo upraví rozhraní pro práci s grafikou - využití vidím teda obecně spíše při práci.
2.7.2019 09:05:00   89.187.189.xxx 21
Ja si myslím, že obsahu je na VR dosť. Existuje síce aj kopec balastu, ale je aj veľa dobrého. Len pár takých hier:

- Fallout 4 - https://www.youtube.com/watch?v=KLYC63IlIdg
- Skyrim VR - https://www.youtube.com/watch?v=9bw5B4_QoJM
- Doom VFR - https://www.youtube.com/watch?v=_OT7e8D-FkA
- Hellblade - Seanua's Sacrifice - https://www.youtube.com/watch?v=_sanPP6-pnY
- Lone Echo - https://www.youtube.com/watch?v=bn1Lt1tdz4c
- Serious Sam 3 - https://www.youtube.com/watch?v=m21mKcccAWw
- Talos Principle - https://www.youtube.com/watch?v=Zmc4K8-nEWM
- The Gallery:
- Episode 1 - https://www.youtube.com/watch?v=O8goeaAnIt4
- Episode 2 - https://www.youtube.com/watch?v=DpIcW4o6oJ4
- Arizona Sunshine - https://www.youtube.com/watch?v=v_XQNCO8W3o
- Superhot VR - https://www.youtube.com/watch?v=iIQdbU8vSJc
- Elite Dangerous - https://www.youtube.com/watch?v=xFC8jsprcGU
- The Climb - https://www.youtube.com/watch?v=aAUx5K5tVYU
- Chronos - https://www.youtube.com/watch?v=u47uN544HYQ
- Edge of Nowhere - https://www.youtube.com/watch?v=POHV5K4Iz8U

To je len pár na PC. Ak máte PSVR, tak si môžte zahrať napríklad:
- Resident Evil VII - https://www.youtube.com/watch?v=Akvi5VfDGsk
- The Inpatient - https://www.youtube.com/watch?v=3DOXCGwzymE
- Here they lie - https://www.youtube.com/watch?v=V2uflCbi1HI

Plus sú tu hričky čiste pre zábavu, ktoré by ste inak ako vo VR nehrali, ale za to sú vo VR oveľa lepšia zábava (sem patrí aj spomínaný Beat Saber):
- Astrobot - https://www.youtube.com/watch?v=xPu3xOyUo3I
- Moss - https://www.youtube.com/watch?v=75h1q3ns6cc
- Lucky's Tale - https://www.youtube.com/watch?v=S28idM2GAxA

Ešte aj Tetris má vo VR úplne iný nádych:
- Tetris Effect - https://www.youtube.com/watch?v=vpprwL8w9EU

A to som vybral iba výcuc. Či to niekomu stojí za tie peniaze, je už druhá vec. PSVR je zatiaľ čo sa týka pomeru ceny a dostupného obsahu asi najlepšia. Na HTC Vive si ale zasa vie človek zahrať hry, ktoré na PS nie sú a to aj v lepšej grafickej kvalite. Za to ale stojí viac. Takže tvrdenie, že neexistuje rozumný obsah, nie je pravda. Druhá vec je, či je človek ochotný do toho dať peniaze. To si už musí každý rozmyslieť za seba.
2.7.2019 09:10:16   89.187.189.xxx 00
A to som ešte zabudol na Borderlands 2, ktorý okrem PSVR bude za chvílu aj na PC:

https://www.roadtovr.com/borderlands-2-vr-pc-rating/
2.7.2019 10:26:09   90.182.39.xxx 00
A to nemluvíme o modech. Dá se v tom hrát i WoTko.
30.6.2019 21:25:19   81.161.61.xxx 46
Ceska hra..hmm,mozno ano. Hlavny clovek ktory za hrou stoji je ale slovak Ján Ilavský .
30.6.2019 23:47:46   213.226.209.xxx 41
Urcite ceska a je to jeden z lidi, kteri za hrou stoji
1.7.2019 04:45:29   89.103.214.xxx 86
Zpocatku byl Beat Saber predstavovan jako slovenska hra, ale asi holt ceska je marketingove vyhodnejsi. Proste se s tim Slovaci musi smirit, ze jsme lepsi znacka nez oni.
1.7.2019 00:27:13   86.49.225.xxx 03
Proc , dyt ho tob zivi ,navic vypada skvele a v kondici, yak proc.!
3.7.2019 20:55:01   78.108.97.xxx 10
Pěkný článek (ale hru jsem nehrál, pač nemám VR set). K tomu novému DOOMu - dle mého názoru jsou upgrady zbraní řešeny poměrně jednoduše, prakticky máte na výběr 2 cesty upgrade. Mění se účinnost, ale do značné míry i strategie použití těch zbraní a jejich efekt (+ ke znovuhratelnosti). Není to kdovíjak překombinované, proces probíhá stučně u létacího droida bez zbytečného tlachání. A jede se dál. Minihry nejsou povinné a jsou poměrně stručné.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

41 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 18.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.