Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel?
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel?

Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel? | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

8. 6. 2019 03:00 28

Seznam kapitol

1. SGI – Silicon Graphic, Inc 2. Exkluzivní zboží za exkluzivní ceny 3. Voodoo zabralo 4. Unikátní, divný, prostě jiný 5. Konec dobrých časů 6. Vítězství mas

Apple představil nový Mac Pro, mašinu, kterou můžete vybavit až 28jádrovým CPU, 1,5 TB RAM a čtyřmi grafikami Vega II. Takové dělo je určeno pro práci s videem a pro tvorbu počítačové grafiky – podobně, jako tomu bylo u počítačů SGI. Proč vlastně tento titán počítačové grafiky zmizel?

Reklama

SGI udělala celou řadu chyb – jedna z nich, která se často opakuje, je najmutí Ricka Belluzza, který předtím pracoval pro HP a po roce působení u SGI odešel k Microsoftu. Tento člověk tak nějak standardizoval technologie, kam vkročil – v SGI zahájil přechod od MIPS k Intel Itaniu a od IRIXu k Windows NT, rovněž tak se dohodl s Nvidií a SGI opustila pole vývoje vysoce výkonných grafik.

Pro spoustu fanoušků SGI to byl „Stephen Elop své doby“ – ano, nepochybně zničil unikátní ekosystém SGI a jejich kompetitivní výhodu v tom smyslu, že „nebylo cesty kolem jejich cen“. Je ale otázkou, zda pozice SGI byla dlouhodobě udržitelná, protože svět se dramaticky rozvíjel mimo ně – a zákazníci žádali nejen stroje výkonnější, ale také výrazně levnější.

Je to klasický problém, který nastal u Amigy i u Atari ST: Firma jednoduše není schopna inovovat stejně rychle jako ty, které kolaborují na společném Wintel projektu. Zdá se, že pro přežití není klíčové udržet si vlastní hardware, který je vývojově velmi nákladný – a skutečně, vnitřek počítačů SGI vypadá, že je velice, velice drahý. Klíčové pro přežití je ale udržení si výhody v softwaru – Apple to pochopil, drží si unikátní ekosystém a žije i na poměrně standardních komponentách, zatímco ti výrobci, kteří softwarový systém nekontrolují, obvykle bojují s levnými výrobci na život a na smrt.

Situaci SGI nepomohlo ani to, že svoje zaměstnance platila velmi štědře, že byla vyhlášená nákladnými večírky a ochotou nabízet bonusy i zaměstnancům firem, které odkoupila, jako se stalo například v případě Cray. Pracovníci SGI se viděli jako exkluzivní klub, dárky, které dával marketing, byly zajímavé – například taška pro přenášení počítače Indy obsahovala i míčky na žonglování z jejich reklamy. Někdy byly divné – kupříkladu existovaly zapalovače v podobě stanic Octane, které byly staženy poté, co se ukázalo, že se jejich zdroje v zátěži přehřívají a mohou zahořet.

Technické problémy ale byly běžné u všech firem a SGI se k těm svým stavěla otevřeně – a vadné výrobky vyměňovala. SGI chtěla hodně peněz – i „akademícké slevy“ vypadají šíleně, na druhou stranu byla docela štědrá, klidně rozdala svým zaměstnancům SGI hodinky. Jenomže to byly ty dobré časy.

Špatné časy přišly s tím, jak firma ztratila exkluzivitu pro software jako Maya a začala vyrábět pracovní stanice založené na standardních komponentách a později i standardních motherboardech, které byly v pozdní fázi dokonce prodávány pod názvy jiných výrobců hardware. Po ztrátě exkluzivity už bylo málo důvodů, proč si kupovat SGI – snad s výjimkou podpory a upgradů existujících MIPS stanic. V roce 2009 SGI zbankrotovalo a bylo odkoupeno firmou Rackable Systems, která sama byla o sedm let později odkoupena HP Enterprise. Z SGI tak nakonec zůstala jen patentová firma Graphics Properties Holdings, která se čas od času soudí s výrobci hardware o patentové poplatky.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama