Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel?
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel?

Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel? | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

8. 6. 2019 03:00 28

Seznam kapitol

1. SGI – Silicon Graphic, Inc 2. Exkluzivní zboží za exkluzivní ceny 3. Voodoo zabralo 4. Unikátní, divný, prostě jiný 5. Konec dobrých časů 6. Vítězství mas

Apple představil nový Mac Pro, mašinu, kterou můžete vybavit až 28jádrovým CPU, 1,5 TB RAM a čtyřmi grafikami Vega II. Takové dělo je určeno pro práci s videem a pro tvorbu počítačové grafiky – podobně, jako tomu bylo u počítačů SGI. Proč vlastně tento titán počítačové grafiky zmizel?

Reklama

Všechno vypadalo skvěle. James Clark si občas utahoval z jiných firem, například z tehdy upadajícího Apple: „Nedělají nic. Podělali to.“ Skutečně, v té době se Apple nacházel ve svém bezjobsovském nejtemnějším období, zatímco SGI nemělo konkurenci. To se ale v druhé polovině 90. let začalo rychle měnit s příchodem 3D akcelerace pro PC – nejprve přišlo Pentium s integrovanou FPU (1993), potom 3dfx Voodoo (1996) – a pak se objevovaly stále další a další akcelerátory a výkonnější procesory.

A v tu chvíli se kompetitivní výhoda SGI začala otáčet proti SGI. Věc se má tak, že je príma, že máte vlastní technologie, vlastní procesory, vlastní operační systém a vlastní grafické akcelerátory – ale musíte to vyvíjet, a to něco stojí. Výsledný produkt je drahý nejenom kvůli vaší marži, ale také kvůli vysokým nákladům na vývoj software, případně na nákup firem, které pro vás dělají exkluzivní software. A to je zároveň výhoda, ale taky zároveň problém, velký problém.

Stroje SGI měly spoustu výhod, jako NumaLink, vysokorychlostní propojení vyvinuté původně firmou Cray, které dovolovalo stanice SGI spojovat a vytvářet z nich vlastně superpočítač. Byla to vizionářská technologie, první generace z roku 1996 nabízela přenosovou rychlost 1,6 GB/s, ta poslední z roku 2017 dokonce 14,9 GB/s a vytvářet tak virtuální systém s až 64 TB sdílené paměti. Super, to je skvělé – jenomže každá proprietární technologie je nákladná.

A stroje SGI byly komplikované a nákladné. Pan Martin Hoffman nám do muzea věnoval stanici SGI Octane 2 (2003), jednu z posledních s procesorem MIPS – a je to stroj velmi odlišný od PC. Má masivní ocelovou konstrukci, která obsahuje backplane, do kterého jsou připojené funkční moduly – modul zdroje, deska s CPU modulem, deska s grafickými moduly a deska s harddisky. Celé se to otevírá spíš jako minipočítač, dá se to dokonce uzamknout díky ocelovému pásu, který dovoluje stanici přikurtovat anebo zabránit vyklopení předního panelu.

Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel?
i Zdroj: PCTuning.cz
Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Desky s komponentami jsou složité, obsahují komplikovanou řídící logiku a celé je to postavené velmi netradičně – například masivní zdroj nasává vzduch, který tlačí do bočních kompartmentů, tam prochází komínovou konstrukcí s pasivními chladiči, až nakonec prochází obřím pasivním chladičem pro jeden anebo dva procesory MIPS R10000 a uniká ven. Tahle věc není klasicky rozšiřitelná, vyžaduje speciální desky. I když počítač podporuje jeden anebo dva procesory, nelze si koupit jeden a pak přidat druhý, musíte si koupit celý modul buď s jedním a nebo se dvěma procesory. Monitor to potřebuje zvláštní, rovněž klávesnici i myš, i když ty vypadají jako PS/2 standard. Disky se využívají Ultrawide SCSI, samozřejmě ty lepší, desetitisíc- anebo patnácttisícotáčkové. A to není levné, fakt že ne.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama