Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel?
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel?

Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel? | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

8. 6. 2019 03:00 28

Seznam kapitol

1. SGI – Silicon Graphic, Inc 2. Exkluzivní zboží za exkluzivní ceny 3. Voodoo zabralo 4. Unikátní, divný, prostě jiný 5. Konec dobrých časů 6. Vítězství mas

Apple představil nový Mac Pro, mašinu, kterou můžete vybavit až 28jádrovým CPU, 1,5 TB RAM a čtyřmi grafikami Vega II. Takové dělo je určeno pro práci s videem a pro tvorbu počítačové grafiky – podobně, jako tomu bylo u počítačů SGI. Proč vlastně tento titán počítačové grafiky zmizel?

Reklama

Ale nepředbíhejme. Šéfové SGI pochopili, že pokud budou ve 3D grafice nejlepší, můžou prodávat hardware za exkluzivní ceny. A skutečně – šlo o velmi drahý hardware, kde jen ty opravdu základní modely stály méně než deset tisíc USD, ale u vylepšených verzí jste se hravě dostali na více než sto tisíc USD za kus (tehdejších dolarů, ne těch dnešních). SGI se stala skutečným „Applem pro práci s grafikou“ – a aby si náskok udrželi, tlačili vývoj stále dál. A dařilo se, poptávka po grafických pracovních stanicích byla taková, že se obrat SGI zvýšil ze 167 milionů USD v roce 1988 na více než miliardu v roce 1993.

S příchodem devadesátých let firma MIPS oznámila první 64bitový procesor MIPS R4000. Tento procesor byl nejenom velice výkonný, ale obsahoval i matematický akcelerátor, což byla pro 3D grafiku zásadní inovace. Procesory MIPS se ale příliš neprodávaly – a tak firmu v roce 1992 SGI koupilo, aby si zajistilo přísun dostatečného množství procesorů pro svoje stanice. Partnerství trvalo skoro deset let a SGI získávalo nové a výkonnější generace procesorů MIPS, aby nakonec kapitulovalo před Intelem a oznámilo přechod na Itanium.

Na začátku 90. let ale všechno vypadalo skvěle. Počítačová grafika se objevovala ve filmech už v 80. letech, ale opravdový zlom přišel s Jurassic Parkem (1993). Na dnešní poměry jde o grafiku, kterou očekáváme v moderních hrách, ale v první polovině 90. let to bylo naprosté zjevení. Naprosté, bezkonkurenční. Celý proces video syntézy hraného filmu a 3D renderované grafiky ukazuje krátký film, demonstrující scény s živými herci a postupný proces integrace renderované grafiky do původního záznamu. Je to fascinující proces, který mimochodem ukazuje, že práce s komplexními 3D modely nebyla nic svižného ani pro výkonné pracovní stanice své doby.

Snažil jsem se dohledat přesné informace o tom, jak se Jurassic Park renderoval – podle všeho šlo o přibližně sto sesíťovaných pracovních stanic SGI IRIS 4D, které pomohly ILM (Industrual Light and Magic) vyrenderovat realistické dinosaury. Film obsahuje jenom část renderovaných scén, z větší části se používají modely, ale grafika zapadá do filmu tak realisticky, že je uvěřitelná.

V té době byl SGI „na vrcholu světa“. Společnost nabízela několik řad grafických stanic, od výkonných serverů řady SGI Onyx po zjednodušené SGI Indy, dokonce pomáhala Nintendu s vývojem 64bitového procesoru, který se stal základem Nintenda 64. Pracovní stanice SGI složily jako vývojový kit pro Nintendo 64, tvořily také předrenderovanou grafiku pro Super Maria 64. Lidé, seznámení s IRIXem si všimli, že i 3D menu Super Maria 64 se hodně podobá 3D menu pro demo aplikaci SGI!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama