Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel? | Kapitola 2
Seznam kapitol
Apple představil nový Mac Pro, mašinu, kterou můžete vybavit až 28jádrovým CPU, 1,5 TB RAM a čtyřmi grafikami Vega II. Takové dělo je určeno pro práci s videem a pro tvorbu počítačové grafiky – podobně, jako tomu bylo u počítačů SGI. Proč vlastně tento titán počítačové grafiky zmizel?
Ale nepředbíhejme. Šéfové SGI pochopili, že pokud budou ve 3D grafice nejlepší, můžou prodávat hardware za exkluzivní ceny. A skutečně – šlo o velmi drahý hardware, kde jen ty opravdu základní modely stály méně než deset tisíc USD, ale u vylepšených verzí jste se hravě dostali na více než sto tisíc USD za kus (tehdejších dolarů, ne těch dnešních). SGI se stala skutečným „Applem pro práci s grafikou“ – a aby si náskok udrželi, tlačili vývoj stále dál. A dařilo se, poptávka po grafických pracovních stanicích byla taková, že se obrat SGI zvýšil ze 167 milionů USD v roce 1988 na více než miliardu v roce 1993.
S příchodem devadesátých let firma MIPS oznámila první 64bitový procesor MIPS R4000. Tento procesor byl nejenom velice výkonný, ale obsahoval i matematický akcelerátor, což byla pro 3D grafiku zásadní inovace. Procesory MIPS se ale příliš neprodávaly – a tak firmu v roce 1992 SGI koupilo, aby si zajistilo přísun dostatečného množství procesorů pro svoje stanice. Partnerství trvalo skoro deset let a SGI získávalo nové a výkonnější generace procesorů MIPS, aby nakonec kapitulovalo před Intelem a oznámilo přechod na Itanium.
Na začátku 90. let ale všechno vypadalo skvěle. Počítačová grafika se objevovala ve filmech už v 80. letech, ale opravdový zlom přišel s Jurassic Parkem (1993). Na dnešní poměry jde o grafiku, kterou očekáváme v moderních hrách, ale v první polovině 90. let to bylo naprosté zjevení. Naprosté, bezkonkurenční. Celý proces video syntézy hraného filmu a 3D renderované grafiky ukazuje krátký film, demonstrující scény s živými herci a postupný proces integrace renderované grafiky do původního záznamu. Je to fascinující proces, který mimochodem ukazuje, že práce s komplexními 3D modely nebyla nic svižného ani pro výkonné pracovní stanice své doby.
Snažil jsem se dohledat přesné informace o tom, jak se Jurassic Park renderoval – podle všeho šlo o přibližně sto sesíťovaných pracovních stanic SGI IRIS 4D, které pomohly ILM (Industrual Light and Magic) vyrenderovat realistické dinosaury. Film obsahuje jenom část renderovaných scén, z větší části se používají modely, ale grafika zapadá do filmu tak realisticky, že je uvěřitelná.
V té době byl SGI „na vrcholu světa“. Společnost nabízela několik řad grafických stanic, od výkonných serverů řady SGI Onyx po zjednodušené SGI Indy, dokonce pomáhala Nintendu s vývojem 64bitového procesoru, který se stal základem Nintenda 64. Pracovní stanice SGI složily jako vývojový kit pro Nintendo 64, tvořily také předrenderovanou grafiku pro Super Maria 64. Lidé, seznámení s IRIXem si všimli, že i 3D menu Super Maria 64 se hodně podobá 3D menu pro demo aplikaci SGI!