WSJ točí hloupé recenze, Pewdiepie přednáší filozofii!
i Zdroj: PCTuning.cz
Internet Článek WSJ točí hloupé recenze, Pewdiepie přednáší filozofii!

WSJ točí hloupé recenze, Pewdiepie přednáší filozofii! | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

27. 4. 2019 03:00 23

Seznam kapitol

1. Od ječení k Platónovi 2. Když má sprostý lid přístup ke zdroji 3. Profesionál horší než amatér, amatér lepší než profík 4. Než se medvěd probere... 5. Youtubeři divákům rozumí

Pewdiepie publikoval padesátiminutové video nazvané „Please watch for watch time thanks“, kde rozebírá Platónovu Ústavu. Věnuje se antické politice, filozofii a rozebírá jak Peloponéskou válku, tak i Sókrata a Platóna. Se 3,1 miliony views jde dost možná o nejúspěšnější filozofickou přednášku v dějinách. A určitě je jedna z nejlépe přijatých!

Reklama

Celá tahle věc proběhla tak rychle, že tradiční média v podstatě nestihla zareagovat. Věc se má tak, že selhání byla publikována okamžitě, přes Instagram a Twitter, nešlo se přes tradiční články anebo videa. Celou kauzu v podstatě shrnul ve videu Marques Brownlee – ale to už bylo prakticky hotovo. O co profesionálnější a informativnější video než to od WSJ! Mimochodem – video WSJ je založeno na fotkách Marquese Brownlee a dalších youtube tech recenzentů, takže oni vyhrávají nejen v profesionalitě, ale i v rychlosti.

Plus – osobnost. Projít si novými médii znamená navázat vztah s divákem, což je jev zcela odlišný od intelektuálního elitismu klasické novinařiny. Většina novinářů nejsou milí lidé, jsou sice společenští, ale mají tendenci okolí poněkud přezírat. S tímhle na Youtube daleko nedojdete! Marques Brownlee je se velice příjemně poslouchá, Pewdiepie taky (v momentech kdy nehysterčí). Každý recenzent má svoji vlastní osobnost, Lewis Hilsenteger z Unbox Therapy má takový poněkud přerostle frajerský přístup, Linus Sebastian z Linus Tech Tips je ostrý a pichlavý.

Každý z nich má unikátní styl, zaměřuje se na trochu odlišné aspekty – a to má velký vliv na podobu jejich médií. Trochu se to podobá situaci, kdy si vyberete uměleckého recenzenta ne proto, jak díla hodnotí, ale jaká je jeho osobnost – zda se s ním shodnete anebo ne, zda vám je příjemný a podobně. To jsou strašně podstatné věci – bez osobnosti se v nových médiích neuchytíte, ale klidně můžete vystudovat žurnalistiku a chytit se v tradičních médiích.

Většina tradičních novinářů nová média nezvládne, protože to není jenom o profesi, ale musíte mít „něco navíc“. U videa Joanny Stern WSJ o Samsung Fold najdeme mnoho komentářů kritizujících autorku za „stupidní vtipy“ a „špatné postoje“. Má dost řezavý hlas, působí velmi útočně – a celkově to vypadá, že ji to vlastně moc nebaví a radši by dělala něco jiného. A v tom je problém, protože diváci poznají, že něco děláte proto, že vám to bylo předěleno a podle toho reagují.

Posledním faktorem je autentičnost. Tradiční média nejsou moc autentická, ráda si věci stříhají tak, aby to vyznělo tak, jak chtějí a nezřídka dochází ke kolizi mezi novinářem a lidmi, se kterými točí rozhovory. Někdy to je zábavné, jako u televizních show, kde je úkolem moderátora pobavit, jindy to je až násilné, například když moderátor dotazovaného svými otázkami doslova vleče tam, kde ho chce mít – na to občas narazíme v DVTV. Pak tu máme dokumentární scifi-fantasy Víta Klusáka, což jsou v podstatě jeho autorská díla vydávaná za dokumenty.

Pokud chcete autentický názor, musíte mimo tradiční média. Pokud se díváte na video, které o sobě někdo natočil sám, dost možná tam lže, ale lže sám za sebe. To je autentické. Jak to vyhodnotíte, to je zcela na vás. Je velký rozdíl kupříkladu mezi dokumenty o pornohercích, které natočila Česká televize, které si natočil Blesk anebo Playtvák – a tím, co si natočila Daisy Lee. Tradiční média budou cenzurovat, povedou nás scénářem i střihem tam, kam nás chtějí od začátku dostat. Je to propastný rozdíl oproti tomu, co na sebe řekne pornohvězda sama oproti zkratkovité a senzacechtivé verze bulváru – stačí se podívat na její video „Výhody a nevýhody práce v porno branži“: To video je sice poněkud vulgární, ale taky je překvapivě soudné a kritické.

Autentičnost je u nových médií důležitá, protože každý si tam říká, co chce a jak chce – tedy alespoň prozatím, než nová média přehoblují naši zákonodárci, neboť je k tomu pošťuchují média stará. Autentičnost dává sílu tvůrcům, protože mezi nimi a divákem nejsou scénáristé, manažeři, ředitelé, svačinári, batožinári, cenzoři, poradci a další vrstvy klasických médií, kteří zabraňují autentičnosti a vyrábí neslané nemastné produkty tak nějak pro všechny a zároveň pro nikoho.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama