Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Balada o žárovce / zářivce / ledce aneb hledání zeleného ráje
Balada o žárovce / zářivce / ledce aneb hledání zeleného ráje
autor: Michal Rybka , publikováno 21.2.2019
Balada o žárovce / zářivce / ledce aneb hledání zeleného ráje

Před deseti lety nastal počátek konce žárovek. Škodily životnímu prostředí, takže se ve velkém začaly nahrazovat ekologickými zářivkami. Jenže zářivky obsahují jedovatou rtuť, která může uniknout. A když máte hodně mrtvých zářivek, máte problém. Takže je nahradíte světelnými zdroji s LED. Jenže když už máte těch mrtvých světel s LED moc...


Osobně mi nepřijde chytré apriori vylučovat jakoukoliv kategorii svítidel, protože každé má svoje výhody a nevýhody. Klasická žárovka je neúsporná, ale hodí se pro aplikace, kde se zužitkuje i její teplo, je netoxická, ve skladu EMP odolná a má prakticky neomezenou skladovací životnost. Kdybych si budoval bunkr pro případ krize, rozhodně bych tam chtěl mít nějaké klasické žárovky. Zářivky jsou skvělé za předpokladu, že si koupíte kvalitní značku (levný šunt dokázal chcípat stejně rychle jako běžné žárovky) a to pro aplikace, kde se večer rozsvítí a ráno se zhasne. Pro tento typ provozu jsou ideální.

Ledky jsou ideální jako malá světla, designová světla a pro situace, kde hrozí mechanické poškození. (Výše uvedená americká studie, kritizující ledky z hlediska rizik při jejich rozbití, měla na mysli hlavně automobilismus, kde celý panel rozšleháte ve vysoké rychlosti – a když to jde dobře, pozametáte to na krajnici.) Ledky jsou praktické, a hlavně v roli malých a úsporných zdrojů světla dnes už nenahraditelné. Ale neřekl bych, že jsou ideální pro všechny možné případy.

Balada o žárovce / zářivce / ledce aneb hledání zeleného ráje

Milé děti, tímto kdysi svítili vaši rodiče. (A na mobilu s českým datovým paušálem bych na to radši moc neklepal, má to 20 mpix a 7,5 MB.)

Skutečný problém, který je třeba řešit, je ochota a schopnost recyklovat. Pokud umíte manipulovat se zářivkami a recyklujete, nepředstavují problém. Důvod, proč se v tak historicky krátkém čase chceme zbavit zářivek, se pravděpodobně týká toho, že se zářivky správně nerecyklují. Některé studie naznačují, že se „správně“ recykluje méně než 10 % zářivek – a zbytek končí ve směsném odpadu, což by se opravdu dít nemělo. Je to ale jednoduché, světlo dosvítilo, rup s tím do kontejneru, ono to nějak dopadne. Pokud se většina zářivek ničí opravdu takhle, dostává se většina v nich obsažené rtuti do ekosystému, což je z kumulativního hlediska problém.

Problém je ale taky v tom, že to zároveň znamená, že i když lidi ví, že by se recyklovat mělo, tak to nedělají. A pokud ignorují jedno pravidlo o recyklaci, budou ignorovat i ta další. To znamená, že i když máte sebeméně toxická zařízení, časem to bude problém, s nárůstem objemu odpadu to prostě začne být problém.

Přitom důsledná recyklace je základ: Dnešní odpad jsou cenné suroviny pro budoucí výrobu. Zákon zachování hmoty stále platí. Celá ekologie je jako had Ouroboros, který sám sebe požírá od ocasu: V ekosystému je odpad jednoho potravou pro jiné. A tohle bychom měli řešit: Jak lépe zpracovávat náš odpad – a pokud to neumíme, přesvědčovat lidi, ať správně recyklují. Místo zákazů a vynuceného přehazování výhybek na nové a lepší technologie zavést pozitivní motivaci, místo ekologických poplatků zavést recyklační odměny.

Zelený ráj nenajdeme tak, že se nějaký komitét usnese, co dalšího se nesmí používat. Vyžaduje to hlavně rozum a soudnost – a místo splašeného vyměňování svítidel spíš řešit racionální a efektivní recyklační program.



Tagy: eu  žárovka  zářivka  ekologie  recyklace  zákaz  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
21.2.2019 18:43:28   213.226.209.xxx 198
osobně bych ty LED tolik nezatracoval běžně k sehnání jsou i 13W ekvivalent 100W žárovek >> osobně kupuji kvalitní ekvivalent 60W žárovek nedegradují tak rychle jako no-name a svítí jak 75W (a 100 W mi už vadí)

to že "topí" je dáno jen a pouze malou plochou SMD LED a vyžaduje to kvalitní materiál i lepší konstrukci (Phillips a hlavně Panasonic atd. mají tohle ošetřené velmi dobře)
21.2.2019 20:54:49   89.176.8.xxx 3715
LED ekvivalentní k žárovkám prakticky nelze sehnat a to v jakémkoli výkonu. Problém je totiž reprodukce barev. Wolframová a halogenová žárovka mají CRI = 100, jsou to plnospektrální světla.

LED se běžně dělají s CRI = 80. To znamená, že vnímání barev pod takovým světlem nebude přirozené a člověka budou bolet oči. Výjimečně lze sehnat LED pásky s CRI = 90 (ovšem často s velmi špatnou reprodukcí červené na úrovni kolem 60), ve formátu E27 takové nejsou skoro nikdy. LED s CRI kolem 95 a více a s dobrou červenou jsou už více méně jen na zakázkovou výrobu nebo ultra drahé (5 metrů za stovky USD na základě (ultra)fialové LED s fosforem, u běžných LED se používá modrá). Za studiovou kvalitu se považuje CRI cca 97+.
21.2.2019 22:27:51   78.45.21.xxx 1719
Jeste by mozna stalo za to zminit, ze bezny LED, jakozto svetlo s omezenym spektrem, nezpusobuje jen bolest oci, ale prispiva i k jejich degradaci, cili zhorseni zraku, pusobi na psychiku cloveka, muze byt podpurny proces pro vznik nekterych chorob, atd..
22.2.2019 05:28:34   89.24.54.xxx 148
Mam LED vsude a negativa nepozoruji ale to bude i tim ze i nejhorsi znackova LEDka nema min jak 80 CRI btw CRI neni jedine kriterium pro kvalitu svetla ;)
22.2.2019 09:05:10   51.68.112.xxx 152
Hlavní kritérium zdroje světla pro domácnost je jeho maximální shoda s přirozeným slunečním světlem. Halogenky na tom v tomto směru jsou velmi dobře, LEDky stále nic moc.
22.2.2019 09:31:58   89.24.54.xxx 113
Jenze prirozene slunecni svetlo taky poskozuje zrak (nektrere vlnove delky zareni jsou skodlivejsi nez druhe atd.) Opravdu nejde takhle generalizovat ..;) a jde i o vykon zarice
Btw..skoro vsichni cumime od narozeni do zarizeni z hroznym CRI posledni generaci se jedna o CCFL,LED atd. Televize monitory zarivky atd. Jsou uplne vsude ....
22.2.2019 10:02:21   185.220.102.xxx 40
Svou roli při tom hraje i zvyk. Moderní LED mě dokáží dnes už i příjemně překvapit, ale při kreslení vnímám malý posun, přestože určitě nemám dokonalý barvocit, volím halogen - jejich choulostivá životnost mi ale dokáže pěkně pít krev. Často se mi stane, že třeba už po měsíci jdu pro novou, repasovanou lampu přitom dokonale udržuju. Mám doma ještě výkonný a docela drahý LED reflektor jako doplněk pro práci, ale v přímém srovnání postrádám popisovanou přirozenost světla, barev.
22.2.2019 10:23:11   89.24.54.xxx 33
"Svou roli při tom hraje i zvyk"
To je urcite pravda vsak bila neni bila i LED reflekory se delaji s CRI 95-97 bez studeneho nebo tepleho svetla ale stejne nejlepsi je denni svetlo
22.2.2019 10:30:16   65.19.167.xxx 01
Denní světlo, samozřejmě, ale ne vždy máš patřičné podmínky. A určitě bychom měli ke zvyku vzít v potaz běžné vady barvocitu u mužské části populace.
22.2.2019 10:50:43   185.100.87.xxx 42
Bavil bych se, kdyby do boje proti LED, jako symbolu patriarchálního útlaku, vytáhly ultrafeministky. Někdo by je měl popostrčit ;)
22.2.2019 12:31:29   51.68.112.xxx 41
Pojmem světlo se označuje elektromagnetické záření vlnové délky 380-760 nm. V tomto pásmu žádné škodlivé záření není
22.2.2019 14:47:51   89.24.54.xxx 13
Napr. I viditelne spektrum zareni se meni na tepelnou energii ...nemusim doufam pokracovat a vysvetlovat negativni vliv takoveho jevu ;)
22.2.2019 19:24:37   78.102.88.xxx 31
Ne, vskutku nepokračuj
22.2.2019 18:04:53   194.228.11.xxx 33
Sluneční světlo poškozuje zrak ze všeho možného světla nejméně. Lidé se pod tímto sluncem vyvíjeli hodně dlouho a jsou tomuto světelnému zdroji plně přizpůsobeni.
To, že k nám proniká více ultrafialového spektra, které nám už škodí můžeme poděkovat průmyslové velkovýrobě.
25.2.2019 07:26:05   165.225.72.xxx 00
Přesně, něco podobného jsem psal níže. Nechápu ty negativní palce. Přitom medicína dokonce zná i léčení světlem. Bio lampy. Není to dvakrát účinné ale prokazatelně to funguje.
21.2.2019 23:14:32   83.208.130.xxx 21
Mam doma dost Panasoniců a pár od Tesly (slovy 3).

Panasonicy drží všechny už asi 3 roky, svítí to perfektně, jen to má negativum v podobě hodně slušné dávky "modrého světla". Lepší jak RedBull.

Předpokládám, že jejich ultra-teplé varianty budou víc ok, mam osobně daylight, když už nic, jsou fakt daylight (akože se v tom dá fotit a fakt to vychází doře).
21.2.2019 23:16:19   83.208.130.xxx 11
Sem zapomněl dopsat ty Tesly. Z hlediska kvality světla absolutně best. Jen nesnáší klasicky cyklus vypnout, zapnout, takže to mám jen tam kde to zapnu a vypnu tak 1x denně. A pohoda.

Jo a Panasonicy nesnáší moc dobře vyšší vlhkost.
22.2.2019 05:25:26   89.24.54.xxx 12
Mám je léta v koupelně a ok
22.2.2019 09:01:21   51.68.112.xxx 131
LED nikdo nezatracuje, zatracují se státní zásahy do prodeje zdrojů světla.
21.2.2019 18:46:31   84.245.120.xxx 1512
Jediné čo som sa z neho dozvedel, že budú zakázané žiarivky. Pozrel som si odkazovanú Tuma reláciu.

Môj názor:
Odkedy sú zakázané žiarovky, nahradili sme pokazené žiarivky žiarovkami. Normálne 60-75-100W.
Kvalita žiaroviek (cena vyššia, životnosť nižšia) i žiariviek šla rapídne dolu. V článku spomínané značkové žiarivky, tak Osram a Philips boli tie najhoršie. Dlhšie vydržali lacné Tesco ako 3x drahšie Osram. Viem to. Robil som si o tom záznam. Na každú som fixou písal kedy som ju namontoval.

LED. Ku ním toľko, že na chodbové osvetlenie namiesto 25W žiarovky sme dali 1,2W LEDku na prvý pohľad so smiešnou sveteľnosťou 110lm. Svetlo je trochu nažtlé, ale keď sa zotmie, zasvieti sa a vypínajú posledký kto ide spať. Svieti tak od 17.00 do 1.00 vkuse. Spotreba 1,2W oproti 25W.

LED, pozerám teraz do monitora. Je podsvietený LED. Mobil, notebook. Podsvietenie LED. Stôl mi osvetľuje LED. Otvorícm chladničku, zas LED. Kvalitné LED len tak niečo nezničí. Aspoň jeden z mojich monitorov má cez 5 rokov, mnohokrát za deň sa vypína, zapína. Intenzita svetla stále tá istá.

Žiarovky sú fajn do pivnice, do vonkajšieho prostredia. Ale ich životnosť je 1000 hodín a menej. Žiarivky žiarovkové značkové sa takmer nevyrábajú. Ich vývoj ukončili veľké firmy dávno. Trubicové sa v domácnostiach okrem tých kuchyňských a do lámp, G23, nepoužívajú.

Pre mňa LED sú super. Tie kvalitné, kde máte na 1W min. 100lm. Nie tie 50-80lm/W ktoré sú lacné, ale zastaralé.

Ekologičnosť LED?
Tak najmä, človek sa musí naučiť, že ak si kúpi modernú kvalitnú LED, ktoré má spotrebu pár W, že už sa nevypína na pár minút.
Do komory žiarovku, ale ak niekto dá 6-8W LED do kuchyne, snáď netreba 50x večer zapínať a vypínať. Nech si svieti. Za 8h to urobí 64W. Za 365 dní 23kW, podľa ceny za kW, ak je 4Kč = 92Kč/rok. 7,7Kč/mesiac. A máte vysvietenú kuchyňu 8h denne.

Pri životnosti 15 000 hodín / (365dní * 8 hodín) máte životnosť 5 rokov. Ak kúpite 30 000 hodinovú, životnosť je 10 rokov.

Mňa by životnosť LED z pohľadu ekológie netrápila. Horšie je to s mobilmi, notebookmi a "gadgetami". Tie vymieňame častejšie ako LED.

Na záver len konštatovanie, mali by zostať dostupné LED a klasické žiarovky. Ako prvé mali zrušiť žiarivky.
Teraz si žiarovky kúpi len ten, kto presne vie na čo ich potrebuje (krátkodobé svietenie, zlé klimatické podmienky, potreba tepla).
LED zlacnili a skvalitnili sa (účinnosť i kvalita svetla).
Žiariviek nebude nikomu ľúto. Halogénových žiaroviek tiež nie.
21.2.2019 22:05:13   90.176.71.xxx 84
12W LED žárovky mi vydrží 2 roky(udávaná životnost 25000h), jdou normálně do koše
26.2.2019 08:23:26   85.163.239.xxx 00
Nebudu odpovídat na vše, ale odpovědi na následující témata:

kvalita OSRAM: OSRAM prodal všechny své továrny na klasické GL žárovky (nechal si pouze automotive) a výrobu kvalitních spirál (které rozhodují o tom, jak dlouho ti žárovka vydrží) v Bruntále utnul a místo toho se tam vyrábějí jističe (takový Joint Venture bývalého finančního ředitele, který z OSRAMu přešel do Letohradu)

žluté LED jsou pravděpodobně příčinou nákupu velmi levného zdroje s nekvalitním Luminoforem, který prostě přestal velmi bruzy Luminoforovat S Osramem, Nichií, Panasonicem, Lumileds, ... LED se ti to nestane.

O ekologii a dalších aspektech jsme se vyjadřoval v jiných příspěvcích.
21.2.2019 21:05:52   185.220.102.xxx 132
Halogenovou žárovku používám dodnes jako hlavní pracovní světlo (jas, teplota barvy; nejsem soustružník), potíž je v tom, že opravdu protivně často s velkými výkyvy v životnosti umírá. Dle použití jsem světla vybavil tu zářivkovými, tu led zdroji, vzácně pak těmi halogenovými. Že by bylo lepší lidi seznamovat s účelností a specifiky toho kterého zdroje, je myslím jasné. Regulace a zákazy jsou řešení, které odráží úpadek myšlení, snahy a zájmu na úrovni jednotlivce.
Pokud dojde k vyhrocení vztahu s Čínou, míním, že žárovky budou docela okrajový, řekněme příslověčně přízemní, problém.
22.2.2019 07:31:24   185.219.167.xxx 924
Normálně smekám klobouk před těmi co to přečetli, já na to nemám. Nemám sílu na to to celé přečíst.
JInak doma jsem si do kuchyně také pořídil LEDky, sedum v řadě bodovek. Dneska to vypadá jako regál se světlama v hornbachu, každá žárovka jiná. koupil jsem nazačátku nějaký drahý MG cosi a po dovu letech postupně všechny odešli. Vždycky jsem je rozebral a vždycky byl spálená jen jedna konkrétní LEDka, takže plánovaná životnost. Zkusil jsem ji přepájet z ostatních, vydrželo to měsíc. Jsou to prostě ku*vy.
22.2.2019 08:22:25   194.228.220.xxx 267
Skvěle popsaná ekoparodie orwellovské EU. Žárovky neměli neekologické vůbec nic, jen víc žraly, musely být odstraněny. Když se šílenci z Německa rozhodli zavřít všechny své jádroelektrárny a pověsit si na kabát medaili ekonároda, musí prostě šetřit kde se dá. Však oni jim čeští gastarbaitři pošlou jadernou elektrárnu od sebe.
22.2.2019 08:23:36   194.228.220.xxx 22
sorry za neměli - neměly
22.2.2019 09:34:18   89.24.54.xxx 23
Zapnu 10x 100W zarovek zere to 1kW zapnu 10x 13W LEDek jaky je rozdil spotreby? Ale v globalu je samozrejne zanedbatelny..
22.2.2019 19:23:03   78.102.210.xxx 42
"Když se šílenci z Německa rozhodli zavřít všechny své jádroelektrárny a pověsit si na kabát medaili ekonároda, musí prostě šetřit kde se dá." - k tomu ještě dodávám: od tohoto rozhodnutí v Německu prudce vzrostla spotřeba uhlí... Proč asi?
22.2.2019 08:28:41   83.208.161.xxx 84
Pro me nejlepsi svetlo jsou halogenky. Mam je vsude, kde travime cas - obyvak, kychyne, loznice, detsky pokoj. LEDky davam na mista, kde mi to je jedno - svetlo pred garazi, predsin apod.
I LEDky s vysokym CRI (90+) pro me maji osklivejsi svetlo nez halogenka - poznam to okamzite a nevyhovuje mi v tom byt, napriklad na cteni me to vylozene vadi...
Nakoupil jsem zasobu halogenek 53 a 77W ve vyprodeji v Kauflandu za skvelou cenu, takze si myslim, ze TCO v porovnani s LEDkama bude ok. Nemluve o tom, ze nahrada malych halogenovych bodovek co mame ve strope v obyvaku (20W) v LED absolutne neexistuje, protoze 2W LED fakt ani nahodou nesviti stejne jako 20W halogenka.
22.2.2019 09:35:32   89.24.54.xxx 92
Bodove svetlo je asi nejhorsi zpusob osvetleni a je jedno jestli halogen nebo LED
22.2.2019 10:54:02   83.208.161.xxx 22
No kdyz mam sit bodovek ve strope a spravne nasmerovany, perfektne mi osvetli celou mistnost kde chci a ne kde svetlo nepotrebuju (nesviti mi na obrazovku atd.). Takze naopak splnuji perfektne co chci.
Plus mam rad vice svetelnych zdroju, takze standardne svitim v rmaci jedne mistnosti na 3-4 mistech a vicebodove svetlo na strope je idealni.
22.2.2019 08:58:22   51.68.112.xxx 329
Zákaz žárovek nemá nic společného s ekologií, ale je to jen a pouze organizovaný zločin několika nadnárodních firem s prorůstáním do státní správy. Žárovky vadily proto, že za asi 100 let jejich výroby se jejich cena snížila natolik, že zisky z jejich výroby byly příliš nízké. Proto je zakázali, aby lidé museli kupovat dražší zářivky a LEDky a tím se jejich zisky zase zvýšily. A protože jsou občané tak hloupí že si to nechali líbit, kartely už zosnovaly řádově větší vývar od roku 2030, kdy se zakáže výroba a prodej automobilů na benzín a naftu.
22.2.2019 11:58:46   90.179.51.xxx 144
Přesně. Je to trochu podobné solárům. Tam jde taky jenom o prachy. Ekologického na tom není nic. Výroba panelu sežere víc energie než za svojí životnost vyrobí. Pak zbude plno odpadu.
22.2.2019 09:58:37   165.225.72.xxx 812
Většina LED žárovek a i jiných svítidel mají jeden velký problem. A sice jsou to čistě bilé LED, nejedná se o složené spektrum světla. Mě jejich světlo vadí a nejsem v tom sám. Pár výrobců dělá RGB žárovky ale fungují jen jako barevné divadlo dokonce na dálkové ovládání. Zeptejte se na problematiku osvětlení akvaristů. Svítidla pro akvaristy stojí i několik tisíc. A jsou složené z různého počtu RGB LED modulů tak aby jednak nádherně hrály všemi barvami rybky, ale hlavně aby jim rostly vodní kytky. Ty pod obyč LED žárvkou zrovna dvakrát dobře nerostou. A jen tak na konec toto všechno se děje hlavně proto aby se dál natahoval kapitalismus, jiný důvod neexistuje. A na zelených aktivistech je krásně vidět jak jsou hloupí a nechají se snadno evropskou unií zmanipulovat úžasnými parametry LEDEK. Bohužel tím jak jsou hloupí jsou pro nás nebezpeční. LEDKY jsou toho důkazem. A například v německu snaha odbourat atomovou energii.
25.2.2019 09:00:13   85.163.239.xxx 30
Čisě bílá LED je totální nesmysl. Bílé světlo (cca 5500K) se dosahuje modrou LEDkou a následným převedením světla na nižší energetickou hladinu pomocí luminoforu. Část modrého světla vždy zůstane. Dnes jsou luminofory na takové úrovni, že dokáží převádět spektrum relativně spojitě a Ra index dnešních LED je vysoko nad hodnotou 90. Jasně, spojitému spektru vyzařování černého tělesa, kterému se blíží klasická žárovka se to nevyrovná nikdy, na druhou stranu je ta klasická žárovka natolik studená, že v ní zastoupení barev s krátkými vlnovými délkami je natolik malé, že se při klasické žárovce v podstatě nedají fotit produktová fota výrobků s modrou nebo fialovou barvou. Existují i žárovky s vyšší teplotou (tyúsicky třeba halogeny), ale ta změna je téměř nevýznamná. Na 5500K prostě žárovku nenadimenzujete, protože při této teplotě neexistuje jediná na zemi známá látka, která by při této teplotě nebyla ve skupenství plynu nebo dokonce plazmy. Wolfram jako kov s nejvyšší teplotou tání prostě taje při standardním tlaku při 3695K. tečka. Uhlík při 3915. Osmium, které se v žárovkách používalo na přelomu 19. a 20. století (známá sleženina Osmium+wolfram = OSRAM) ještě níže.
25.2.2019 14:23:29   165.225.72.xxx 01
Jenže já mluvil o čipu LED a tam je emise světla daná chemickým složením čipu. Nevidím důvod proč by LED nemohla svítit čistě bíle. A tím nemyslím monochromaticky. Já nevím jak u vás, ale já když rozebral LED žárovku tak na mě její čip svítil studeně bile s nádechem modré. Rozhodně nemůžu říct že by svítila modře. Proto jsem psal co jsem psal předtím. Existují RGB LED moduly které kombinací několika barev celkem důstojně imitují složené spektrum světla. V poslední době jsem si v obchodech všiml že se prodává imitace žárovky včetně vlákna které je nahrazeno LED čipy a vydávají pěkné teplé světlo. Rozhodně lepší než klasická LED žárovka.
26.2.2019 08:31:56   85.163.239.xxx 10
Nastudujte si prosím jak dlouho trval vývoj modré LED, která následně umožnila vývoj bílé LED. LED se při výrobě třídí do tzv. BINů a to jak podle své účinosti, tak podle barvy. Vy jste velmi pravděpodobně koupil nějakou levnou LED někde v supermarketu vyrobenou z nějakých BINů, které výrobci zůstali. O barvě světla mě moc poučovat nemusíte. Pracuji jak osvětelný technik a vyhodnocování barvy světelného systému je jednou z mých náplní práce. Pro vyhodnocování barvy světla se nepoužívají pojmy typu nádech, ale jednoznačně vyhodnocení souřadnic v tzv. trichromatickém trojúhelníku. A ž ejste si koupil žárovku, jejíž barva se Vám nelíbila je opravdu možné. Jak jsme psal jinde - hodnoty na krabičce odpovídají realitě u tradičních výrobců - OSRAM, Philips, GE,.... (Podle měření kolegy překvapivě dobře dopadla také nějaká žárovka od reatailového EMOSu) Ti se tomu věnují přes 100 let. Čínští garážmistři Vám na krabičku uvedou cokoliv a hlavně vyrobí cokoliv, hlavně z jakýchkoliv (čti nejlevnějších) součástek. V supermarketu v evropě Vám to pak prodají s opovídající marží.
26.2.2019 08:40:14   85.163.239.xxx 00
Stačí trochu googlit. Třeba zde http://www.odbornecasop isy.cz/svetlo/casopis/tema/novinky-ve-svetelnych-zdrojich-na-veletrhu-light-building-2006--16162 jsme našel 13 let starý článek. Mrkněte na graf číslo 2. O tom, jak Ra index bude LED mít rozhoduje tvar křivky v tomto grafu nazvané fosforence. LED s vysokým Ra jsou dnes samozřejmostí, ale jejich vývoj stál opravdu mnoho peněz. Pamatuji si, když kolega v OSRAMU zkoumal vliv aktinoidů a Lanthanoidů v OSRAMu na barevnou teplotu u výbojek, tak na to měl asi 3 roky, aby z něj vypadla vůbec nějaká zpráva. Nemusím připomínat, že všechny tyto prvky jsou v zemské kůře zastoupeny opravdu sporadicky a stojí neskutečné peníze. ale jak už jsme psal - stačí trochu googlit. Obecné principy jsou na internetu běžně dostupné (přesné recepty luminoforů si samozřejmě firym střeží jako své nejdražší know how)
26.2.2019 10:01:37   165.225.72.xxx 00
Je mi líto že to berete tak vážně. Opravdu nebylo mým záměrem vás jak-koliv poučovat. Jak jste sám napsal jste v oboru znalec. Nehledejte v mém původním příspěvku nějaký hlubší význam. Já reagoval na článek autora. A zároveň se škorpil nad výrobci osvětlení LEDkami. Ve většině případů nestojí kvůli kvalitě součástek za nic pak také tak ve výsledku svítí. Rád se poučím, vy tedy říkáte že když si pořídím bílou LED a neuvažuju ji jako součást osvětlení, tak svítí více méně v celém spektru viditelného světla?
22.2.2019 10:40:21   46.135.94.xxx 66
Na určitých místech jsou klasické žárovky nenahraditelné, např. na WC, v komorách, spížích a pod. Instalace drahých svítidel na těchto místech je ekonomický nesmysl. I po zákazu tady klasické žárovky naštěstí stále jsou v podobě “průmyslových” nebo “otřesuvzdorných” svítidel.
22.2.2019 10:50:24   89.24.54.xxx 11
Ale nesmis zapominat a zhasnout btw on je ekonomicky nesmysl vsude pokud tedy clovek nekupuje levne no-name LEDky ale i tam je to sporne protoze nekdy maji podobnou zivotnost jako zarovky ...
22.2.2019 12:08:05   82.113.53.xxx 123
Co to tady melete, žárovky se pořád prodávají, akorát pod názvem tepelná koule, takže si je kdokoli může koupit a neremcat...

https://www.zbozi.cz/hledani/?q=tepeln%C3%A1%20koule

Hlavně když se podíváte na ty ceny, 100W tepelná koule za 20Kč, tak i když bude žrát těch 100W a vyměním 3 do roka, tak se to sakra vyplatí, oproti drahé zářivce a nebo LED...
22.2.2019 15:27:52   90.179.51.xxx 44
"tepelné koule" máme chodba, WC, kuchyň a v koupelně. Jinak usporné zářivky Philips. Ledky mě nelákají.
22.2.2019 19:36:05   88.102.192.xxx 106
No to záleží jak dlouho s tou 100W budeš denně svítit. Já nedám na LEDky dopustit. A na účtech za elektřinu je to znát. Taková Filament Epistar 8W je super. Dostatek světla, dobrá barva světla a nízká spotřeba. Super.
22.2.2019 22:27:27   176.62.232.xxx 88
Já teda můžu říct že mi praskaly normální žárovky, zářivky to byl průšvih jako noha. Naštěstí si nechávám účtenky a jednu jsem protočil reklamací 3x do 2 let. Byla to malinkatá 20W úsporka co se vždycky po pár měsících utavila.
Ale LEDky mám všude už 5 let a do dneška mi neodešla ani jedna. Určitě nevybíram podle značky, spíš podle akcí v obchodech. Dneska už neni problém 8-11W LEDka do 50 kč... takže sorry to fakt radši tu LEDku než 100W vypalovačku pražící mi na kokos.

Spíš mně mrzí že nezafungoval trh ale až regulace. Kdyby EU nezatrhla žárovky, vývoj by se nehnul a nevěřim, že by dneska LEDky byly jinde než jako kontrolky on/off na spotřebičích. Už úsporky 15-20W měly sakra dlouhou dobu než šly vůbec do prodeje.
25.2.2019 07:34:08   85.163.239.xxx 90
10 let jsme pracoval jako vývojář na klasických žárovkách. Mnou vyvinutými žárovkami svítila v podstatě celá Evropa + Severní Amerika. Nástup ledek mi vzal práci (nebo spíše udělal její podmínky dostatečně neatraktivní na to, abych se odhodlal ke změně). Dnes vyvíjím světlomety do aut. Ano v automobilových světlech, které mají být levné jsou žárovky nezastupitelné. A díky nim můžete jít do obchodu a za pár výplat si koupit Dacci Logan a auto svůj účel splní, to ne že ne. Ale v momentě, kdy jedete autem s adaptivními světlomety vidíte, že se dá řídit mnohem mnohem bezpečněji. Bez LEDek nemožné. Ale na druhou stranu je dnes světlomet složiztější než před 20 lety celé auto. Kdysi jsem byl velkým zastáncem žárovek, ale dnes tíhnu spíš k ledkám. Jinak co se týká led žárovek pro GL osvětlení (to jsou domácnosti, kanceláře atd. a LEDky pro tuhle aplikaci jsou designovány jako zdroje s maximálním poměrem světlný tok/W narozdíl od ledek pro autopoužití, kde je prioritou maximální jas (z důvodu dnešního trendu čím dál menších světel)) pár jsem si jich změřili - osvědčení výrobci jako OSRAM, Philips v podstatě platí, že co na krabičce, to žárovka splňuje. U Ali express žárovek za 2€ platí, že co v inzerátu, to vyděl 2 až 4. U života rovnou 10. ali Express šmejdy mají levné úplně všechno - elektroniku, špatné chlazení a ještě podle mě používají odpadní biny ledek.

A ještě malá nepřesnost v článku - v klasické žárovce byl kromě řeleza skla a wolframu přítomen také molybden - ty podpěrné drátky, sklo se vyrábělo s přídavkem olova a automobilové žárovky, které měly přežít vibrační testy se dlouho dělaly s aditivem Thoria (to je radioaktivní), později byla snaha ho nahradit Rheniem (jedovaté), nakonec se podařilo hraničně splnit požadovanoé prametry obyčejným lehce draslíkem (draslík ve wolframové mikrosruktuře umí potlačovat rekrystalizaci) dopovaným drátem. Ale parametrů radioaktivního thoria už nikdy nebylo dosaženo. Thorium se používalo ještě kolem roku 2010. Takže ona ta ekologie klasických žárovek zase tak happy nebyla. Na druhou stranu musím říct, že za zády jsem těch drátů měl tuny a žádnou rakovinou zatím netrpím. Ty obsahy thoria byly opravdu malé. Ale když se odvážel kamion odpadu nekam na recyklaci do Polska, tak blbě vytřízený odpad z výroby dokázal na celnici spustit pořádný alarm.

Co se týče zářivek, tak ten obsah rtuti byl nakonec naprosto minimální. Zabila je ale snaha dělat je co nejživotnější - což vedlo k dlouhým nabíhacím časům. Pro mě zářivka doma skončila tak 5 let nazpět.
25.2.2019 17:03:43   37.188.247.xxx 32
Zdar,
a ze bys vysvetlil, jak mam tu usporku (zarivku) ekologicky zlikvidovat?

Ja ji proste soupnu do kontaku a je po problemu.

Co mam teda delat?

Bydlim na druhym konci mestske casti nez je sberny dvur, nemam tim smerem vubec cestu a neobetuju kvuli blby usporce minimalne dve hodiny zivota, abych ji mohl vyhodit.

Zkousel jsem ji dat do jineho sberneho dvora mimo bydliste, ktery jsem mel pri ceste, ale chteli za to zaplatit, ze mi tu zarivku vezmou. Zdarma pry jen v miste bydliste.

Jako sorry, ale drahy je to jak prase a jeste mam platit likvidaci? Ani me nehne, kaslu na prirodu a hlavne kaslu na lidi, soupnul jsem ji do kontaku a bylo po problemu. Az mi zacnou odchazet LEDky, tak udelam to same.

Nechapu, proc nemuzou udelat neco podobnyho jako je na baterky, ze se muzou baterky vyhodit do specializovaneho sberneho kontaku, kterej mam 2 minuty od baraku.

K tem halogenkam - maj problem s vysokou vlhkosti, jak je date nekam, kde je vlhko, tak vam za chvili rupnou. Takze taky nesou vsespasny.
25.2.2019 17:57:33   176.62.232.xxx 70
Nevim co řešíš, v každym elektroobchodě je můžeš zadarmo dát do jejich sběrných beden na zářivky. Dělal to tak posledních cca 15 let. Někde je má třeba i Jednota na vesnici.
26.2.2019 23:28:55   37.188.130.xxx 01
Chodim bezne treba do Datartu, je tam bedna na baterky, ale na zarivky ne a pokud si tam nekoupim novou, tak mi starou nevezmou. Nepletes si to?
26.2.2019 07:26:38   78.102.88.xxx 61
Až si půjdeš koupit novou, tak tu vypálenou odevzdáš v prodejně.

Také bys mohl jednou něco udělat pro své zdraví, zvednout se od PC a udělat si procházku do místně příslušného sběrného dvora, prospěje to tobě i životnímu prostředí.
26.2.2019 23:31:35   37.188.130.xxx 02
Pri nakupu pres net to vyresis jak?

Jak pisu, mistne prislusny sberny dvur je natolik z ruky, ze si prochazku ve meste plnem smogu neudelam! Nechapu, proc aspon nemaji povinnost to odebirat zdarma vsechny sberne dvory.
27.2.2019 06:52:08   78.102.88.xxx 51
Jasně, jsi líný jak veš a radši budeš doma sedět u PC a vymýšlet nějaké povinnosti pro ostatní, než abys hejbnul tvou tlustou zadnicí
26.2.2019 10:59:53   81.0.198.xxx 00
S jakými led žárovkami máte dobré zkušenosti? Já jsem spokojený s led žárovkami immax, prodávají se pod značkou ledkov. Jsou levné, výkonné, 15W se vejde do většiny běžných svítidel, neblikají (nemají takový ten efekt zamrzlé vody když pustíte vodu z kohoutku v kuchyni) taky když zapnu průtokový ohřívač tak nijak nereagují na pokles napěti v síti a svítí pořád stejně. Mám je v kuchyni a v koupelně kde mám pohybové čidla takže se zapnou tak 20x za den a zatím v pohodě. Mám je ale teprve 2 roky. Nakupuju je na alfě takové ty v bílé baňce. https://www.alfa.cz/product.php?eid=1051400060000003JHL&Search=led%20immax&SearchType=1 kdysi jsem z aliexpressu koupil ty filament žárovky a to jsou šmejdy s mizernou elektronikou uvnitř. Taky jsem zkoušel ledky z lidlu, zkusil jsem 2 a obě odešly a to jsem je kupoval s ročním rozestupem.
26.2.2019 23:39:59   37.188.130.xxx 00
Mam je z CZC a jsou OK.
Akorat se mi nehodi do kuchyne, protoze maji uhel sviceni jen 170 stupnu a ja tak na cast linky nevidim. V kuchyni mam teda usporku, jenze casto odchazi, protoze v kuchyni furt clovek blika svetlem. Predelavat kuchyn na jiny typ osvetleni se i nechce. Pravda, mohl bych tam mit i topne teleso ala wolframova zarovka, nicmene se to nevyplati. Topna telesa jsou podstatne drazsi nez zarovky ac se jedna o totez a teda se ta usporna zarivka vrati.
26.2.2019 15:30:38   89.176.44.xxx 63
Pokud budeme předpokládat, že energetický mix je 100% hnědého uhlí, tak po dobu životnosti jedné 100W žárovky ho spálíte 60 Kg. Těchto 60 Kg uhí obsahuje cca 3Kg síry a cca 10g těžkých kovů včetně rtuti, olova, arsenu a dalších, které se dostanou z částo do ovzduší a z části do popela. Kromě samotných kovů se uvolní do vzduchu také velké množství jedovatých polyaromatických uhlovodíků a to všechno pravděpodobně někde v okolí samotného spotřebitele (nikoliv v číně). A teď mi pane autore sdělte, nakolik je spalování takového množství uhlí navíc ekologické?
27.2.2019 06:50:13   78.102.88.xxx 22
Trapný pokus o demagogii Jednak dneska mají uhelné elektrárny přísné emisní limity, druhak má LED spotřebu 20 % žárovky, takže taky se kvůli ní taky emitují svinstva i když míň, ale hlavně jsi z důvodu mentální retardace zapomněl na svinstva vzniklé při výrobě a likvidaci LED, které jsou řádově větší než u žárovky.
11.3.2019 11:51:07   89.176.44.xxx 11
Demagogii bych řekl, že tu předvádí někdo úplně jiný. Např. vycházíte z předpokladu že 1ks LED = 1ks žárovky, ale to tak není, protože za dobu životnosti jedné LED nespálíte toho uhlí 60kg, ale nejméně desetkrát tolik, tedy nějakých 600kg s příslušnými důsledky. A víte vy co? Je mi s prominutím úplně u p***le jaké svinstvo vzniká při její výrobě, protože to svinstvo si dělají v číně. Pro mě je důležité co za svinstva se vypouštějí z komínů tady a které musím dýchat já !
1.3.2019 21:30:21   81.200.57.xxx 00
A že ta běžná žárovka praská každý druhý den, takže těch látek můžou být doslova tuny a ne jen metaforicky jako u té zářivky, to je jen detail, jasně
Mimochodem látek, co jsou špatně rozpustné a přesto (a proto?) škodlivé bych teda našel hodně a wolfram není výjimkou, viz třeba https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4579035/
5.3.2019 13:12:44   77.111.247.xxx 00
Jako vždycky, spoléhat na to, že lidi budou dělat dobrovoně něco, co dělat nechtějí, nevede nikam. Buď ať zavedou povinnou zálohu na zářivku, aby je lidi měli motivaci odevzdávat a obchody povinnost recyklovat (což je blbost vzhledem k logistice), anebo ať se grínpisáci smíří s tím, že si občas ulovím ze sportu velrybu.
7.3.2019 11:53:18   193.165.97.xxx 00
ale když jsme vyměnili ve vchodě našeho malého paneláku (4p) všechny chodbové žárovky (60W) za LED, tak jsme už po prvním roce zaplatili o 3500 Kč méně. Jednu ledku jme měnili ještě v záruce (nemají rády časté spínání). Každý rok odejde cca jedna. Tak si to hoďte do kalkulačky, těch 3500 Kč, 12 LED á 60 Kč. Fakt myslíte, že sousedy přesvědčím pro návrat k žárovkám? Ano ekologie je důležitá. Ale proč auta když máme kočáry, proč atomové elektrárny když krb s bukovými poleny je více eko a romantičtější, proč je často levnější vyměnit tiskárnu, než kupovat nové inkousty ... proč :-(

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

142 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 64.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.