Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Rimworld – když hratelnost válcuje grafiku
Rimworld – když hratelnost válcuje grafiku
autor: Jan Preclík , publikováno 19.2.2019
Rimworld – když hratelnost válcuje grafiku

Nejlépe hodnocená hra Steamu v roce 2018 opustila po pěti letech v říjnu loňského roku Early Access. Co ale na této jednoduše vzhlížející indie hře vidí jak počítačoví hráči, tak běžní kritici? Tajemství úspěchu projektu jediného vývojáře s vámi rozluštíme v dnešním článku o této poutavé, brutálně propracované postapo strategii.


Na první pohled hra vyvolává dojem klasického indie provedení s nepříliš přitažlivou grafikou. Vizuální zpracování bych nepovažoval za nějaký výraznější nedostatek. Pokud jste zvyklí soudit podle obalu, Rimworld vás na první pohled nikterak neuchvátí. Spíš si řeknete, jak je možné, že má taková blbost tak excelentní hodnocení. Jakmile hru ale začnete hrát, jednoduchá, a přitom roztomilá a poutavá grafika vám začne dávat smysl. Může tedy zkazit první dojem, ale jakmile se do hry zažerete, zvyknete si na ni rychle.

Rimworld – když hratelnost válcuje grafiku

Zásadním nedostatkem hry je chabý tutorial a poměrně komplikované ovládání. Ten vám během deseti minut vysvětlí základní principy ovládání a vysvětlí vám odhadem zhruba setinu ovládacích prvků a statistik, se kterými se setkáte. Během seznamování se tak budete ztrácet a své problémy budete často konzultovat s googlem.

Já jsem například řešil, jak vůbec vyvinout baterie, které by uchovávaly energie, jakým způsobem rekrutovat lidi do svých kolonií, jak obléknout nahého vězně (na co bych skutečně bez pomoci nepřišel) a tak podobně. Hra se vás ve chvíli, kdy AI odhadne, že jste bezradní, snaží navést okénkem s nápovědou v pravém horním rohu, ale rada typu: „Vyrob baterie, abys mohl energii ukládat,“ je vám prd platná ve chvíli, kdy baterie v žádném menu prostě nejsou. Stejně tak mě nenapadne přijít do cely vězně, tam kolonistu svléknout a zajít si pro nové oblečení, aby se následně vězeň oblékl z vlastní vůle. Na tyhle věci prostě po své ose těžko přijdete.

Rimworld – když hratelnost válcuje grafiku

Komplikovanost ovládání a herních prvků je ale pouhým odrazem toho, co všechno je schopna nabídnout. Když se blíží zima, musíte všem ušít teplé oblečení, samozřejmě musíte mít šicí stůl a materiál. Na řeznickém stole naporcujete maso, které pak na kamínkách nebo elektrické plotně uvaříte. Pokud chcete řešit výzkum a dostat se k technologiím, musíte mít vědecký ponk. Kromě toho, že máte silo na potraviny, musíte zajistit v jeho okolí nízkou teplotu, aby se jídlo nekazilo. K tomu použijete klimatizaci. Pokud chcete zpracovávat kámen, musíte se vybavit kamenickým koutkem. Stejné je to s železem – vyrobit tavnou pec. A takových příkladů je mnohem, mnohem víc.

Celý děj a atmosféru při budování nového domova kouzelně vykresluje uklidňující, příjemná, relaxační kytarová hudba. Jestli bych něco kromě hratelnosti měl vyzdvihnout, pak je to právě geniální soundtrack. Zajímavostí je, že před crowdfundingem se na vývoji podíleli právě dva lidé. Tynan, který to celé dal dohromady a jeho parťák, který složil hudbu. Grafika chtěli najmout až na základě Crowdfundingu.

Co nás, kolonisty z české kotliny, rozhodně potěší, je lokalizace drtivé většiny hry do naší mateřštiny. Kromě toho lze hru zapnout i ve 4K a naškálovat si menu dle libosti tak, aby vám pěkně padlo na obrazovku a text byl pro vás dokonale čitelný. Samotnou herní mapu lze pak poměrně dost zoomovacím kolečkem na myši přibližovat a oddalovat.

Rimworld – když hratelnost válcuje grafiku



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
49 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 24.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.