Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Quo vadis VR: Opadá třetí vlna virtuální reality?
Quo vadis VR: Opadá třetí vlna virtuální reality?
autor: Michal Rybka , publikováno 29.12.2018
Quo vadis VR: Opadá třetí vlna virtuální reality?

Opravdu si přeji, aby se virtuální realita etablovala a stala se skutečností. Dostali jsme se do bodu, kde jsou headsety dostupné, počítače dost výkonné a máme i software – nic z toho u předchozích verzí VR nebylo. Přesto se zdá, že třetí vlna VR opadá – a to není dobré znamení.


Jaké jsou šance pro VR v roce 2019?

V případě VR technologií nejsem nestranný, opravdu si přeji, aby se VR prosadila. Holodeck, který mě teleportuje doprostřed dění, byl vždycky můj sen.

Racionálně ale musím situaci shrnout tak, že se zdá, že přestože většina výrobců oznámila svoje řešení a má je připravená pro případ, že se z VR stane velká věc, spíše vyčkávají. Zvláště opatrnost Apple je výrazně varovným znamením, ale je hodně výrobců, kteří podpořili Windows Mixed Reality, předvedli svoje králíky v klobouku – ale z toho klobouku je netahají. Ono to totiž není úplně legrace – když se pustíte do sériové výroby, měli byste mít představu, jak se to bude prodávat – a taky představu, z čeho pokryjete ztrátu, pokus se to náhodou prodávat nebude.

Rok 2019 vidím jako rok čekání. Bude se čekat na to, jestli to celé náhodou neumře. Bude se čekat na to, jak se chytne a nebo nechytne Oculus Go, jak se bude dařit PSVR, co se stane na poli VR versus AR. A pak se uvidí, jestli se nové VR produkty začnou prodávat – a nebo se všichni tiše stáhnou zpět, jak se už v minulosti stalo dvakrát.

A pokud se to, nedej bože, opravdu stane, tak jen doufám, že se dožiju čtvrté vlny VR. Stále totiž na domácí holodeck věřím!



Tagy: htc  vive  oculus  rift  psvr  vr  virtuální realita  ar  augmented reality  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
29.12.2018 08:34:38   85.71.114.xxx 144
Já tak nějak doufám, že Valve vydá ty tři slibované VR hry a trošku to zase nakopne. Možná jsem moc naivní, ale v hloubi duše jim pořád věřim, že to bude stát za to.

Jinak už to budou dva roky, co jsem koupil Vive a někdy mi tu jen tak leží i měsíc bez povšimnutí, jindy bych zase hrál celý den.

Těch lepší her je málo. A často mají poměrně krátký příběh s tim, že po dohrání neni moc věcí, které by nutily člověka hrát znovu (Budget Cuts - fakt krásná stealth hra, jenže krátká ). Pak je plno menších titulů, které mají potenciál, dobře se hrají, jenže autor jaksi přestal pracovat na dalších levelech (např. Vanishing Realms).

U MP stříleček jako BAM VR je zase těžký sehnat lidi což je pro mě asi největší "problém". Když jsem kdysi hrál tuhle hru na serveru kde bylo cca 10 lidí, tak jsem se neskutečně bavil. Možná bych měl zkusit i ty ostatní MP střílečky.

Nakonec nejlépe pořád vypadá Skyrim s mody a jediná věc, která VR Skyrim sráží dolů je to konzolové menu hry, které nebylo nic moc na PC a ve VR je to ovládání tragický a neskutečně to kazí dojem ze hry.

Aktuálně jsem začal hrát Prison Boss VR - opravdu zábavná kravinka, dobře se hraje, ale i když mě osobně to dost baví, je to pořád dokola to samé a plno lidí to pak odradí hrát dál.
29.12.2018 10:19:33   93.91.150.xxx 313
Vše je to o ceně a uživatelské přívětivosti.

Aby pro to byl dostatek obsahu, musí si to pořídit větší počet lidí. Aby si to pořídilo větší množství lidí, musí to cenově spadat do mainstreamu. Tedy nemohou za to chtít částky blízko 1000 dolarů a ještě k tomu vyžadovat dodatečný HW na úrovni highend PC, které má jen velmi malá část uživatelů. Finanční dostupnost je základ.

Druhý problém je uživatelská přívětivost. Obecně pokud z toho vedou skoro až kilometry kabelů všemi směry, nebude to pro uživatele příliš lákavé. Od VR si člověk slibuje svobodu a ne pobyt v pavoučí síti.

Podle mne i tato vlna VR skončí neuspěchem. Jednoduše proto, že i když technologie notně pokročily oproti té předchozí v 90. letech, tak stále to není ono. Podle mne to bude chtít dalších cca 20 let vývoje, než to bude plně použitelné a dostupné pro mainstream.
29.12.2018 14:04:41   185.220.101.xxx 721
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
29.12.2018 20:18:18   89.177.228.xxx 111
No nedávno jsem naopak četl článek jednoho z vývojářů Oculus Rift, který na přišel se statistikou, která ukazuje, že se tahle technologie nestane masovkou ani kdyby to lidi dostali zadarmo - jednoduše proto, že technologie samotná má prostě limity, které ji nečiní dostatečně atraktivní pro masy. Lidi prý nechtějí něco nosit na hlavě, stále je zážitek výrazně poznamenán chybějící simulací přetížení, takže vás to o realitě nikdy zcela nepřesvědčí, naopak to při delším (často i kratším) použití vede k nevolnosti a výběr her je tak výrazně omezen jen na ty s fixní kamerou = závodní / letecké simulátory, možná VR architekt. prezentace.
Prostě to není dost dobré a v daném konceptu ani nebude.

Osobně jezdím RBR a to docela "vážně" (online šampionát za tým o reálné ceny atd.), které VR skrz modifikaci podporuje, takže zrovna jsem případ, který by to vyzkoušel, ale jinak opravdu nevím o žádném smysluplném využití a vo vo vo tom to je myslím je.
29.12.2018 20:19:56   89.177.228.xxx 61
Soráč za chyby, opravil bych, ale nejde, snad v roce 2140, nebo na nějakém IT zaměřeném webu...
29.12.2018 20:50:22   185.180.15.xxx 43
Citace:
ale jinak opravdu nevím o žádném smysluplném využití a vo vo vo tom to je myslím je


No ja som odohral už viacero hier vo VR a to vrátane Fallout 4, Skyrim, Resident Evil 7, Gallery, Beat Saber, Borderlands 2, Project Cars a pod. Žiadne iné zariadenie mimo VR headsetov zatiaľ pre mňa nedokázalo vyvolať intenzívnejší zážitok z hrania. A to som niektoré hry ešte stále ani nedohral a viaceré ani nespomenul. Podľa mňa to má využitia v hernom priemysle viac ako dosť. Len to zrejme nebude masovka. Aj keď ktovie. Keď na tom začnú fungovať sociálne siete a bežní ludia budú chcieť byť "cool" a "in", odrazu zistíme, že im mať niečo kvôli tomu na hlave vlastne ani nevadí. :-)
31.12.2018 16:42:21   185.230.125.xxx 10
Už jsem párkrát v diskusích zmiňoval, že mnohem radši mám klasické hry ve 3D na monitoru, než VR, které mě zatím vůbec neoslovuje jak kvůli stále zdaleka neideálním technologiím, tak celému svému konceptu, o kterém píšete, který mi nevyhovuje. A že se to myslím nechytne. Ale vždy jsem byl příznivci VR přesvědčován, že jedině VR je to pravé ořechové
31.12.2018 17:35:01   185.100.87.xxx 10
3D je soudím zajímavé, ale pro vr máš obsah už v podobě 360° fota, které dokáže zprostředkovat např. dojem z výšky nebo prostoru obecně. VR má myslím objektivně větší potenciál zaujmout běžného člověka.
30.12.2018 17:29:40   95.103.146.xxx 20
Z headsetu vedie jeden kábel, ktorý sa dá zavesiť nad hráča, takže o ňom nebude vedieť (a majetnejší si môžu dokúpiť bezdrátový set). Väčší problém vidím vo financiách či nedostatku priestoru v byte, ak chcete 360° hranie a nie len sedieť na stoličke ako pri bežnom monitore.
29.12.2018 10:35:46   37.188.185.xxx 71
Pro me je PSVR mimo moznosti, nemam Playstation a tudiz kupovat vsechno by bylo drahe, na to proste penize nemam. To same plati i o HTC Vive, protoze brejle, ovladace, dohromady to vyjde furt na moc penez. Mobilni VR je leda tak pro srandu z technickeho hlediska.

Takze zbyva Oculus Rift. S tim jsem se mohl dobre seznamit, ma ho kamos. Cena je OK, ale po dukladnem odzkouseni musim jasne konstatovat, ze uhel pohledu, teda to co je videt bez otaceni havou, je nedostacujici. Kamos hraje hlavne zavodni hry s autama a tam je to OK, ale ve spouste jinych her si clovek uvedomuje to omezeni toho co je videt.

Takze pokud VR vlna opadne, mohou si za to vyrobci sami, ze nedokazi predstavit neco, co by melo dobre technicke parametry a nebylo silene drahe.
Osobne jeste cekam na Oculus Quest, kde bych diky moznosti pouziti venku asi odpustil nejake technicke nedodelky, uvidim az to predstavi.
29.12.2018 16:01:42   51.15.205.xxx 419
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
30.12.2018 17:25:32   95.103.146.xxx 12
Oculus nie je o nič lacnejší od Vive, ak tam užívateľ dokupuje tretí senzor, USB rozšírenie do dosky, USB káble a podobne. Navyše, Vive má lepší pozorovací uhol ako Oculus, presnejší tracking, lepšie nastaviteľnú optiku... atď. Ale inak hej, v základe je asi to 150€ lacnejší, ak plánujete hrať hlavne hry v sede alebo nemáte miestnosť pre 360° hry...
31.12.2018 10:33:10   94.242.92.xxx 80
Vím, že tady dostanu hromadu palců dolů, ale co to je moc drahé? Oculust Rift se podává od 13-14 tisíc korun, za to je PSVR + PS4.

K Riftu je třeba dále postavit i počítač, který ten headset bude krmit. Že už počítač máte? To je moc fajn, i tak PSVR vyjde levněji, než pořízení Rift.

Navíc, PSVR + PS4 je to nejdostupnější VR hraní s nejlepší podporou na trhu, a to jsem si PSVR ani nekoupil a nekoupím. PSVR donesete domů, zapojíte, a můžete začít hrát, bez dalšího + Sony má zájem na tom, aby na tom vycházely hry a byly odladěné. Však sám se můžete na youbooku podívat na PSVR hry, které jsou dnes dostupné a co vyjde v roce 2019. Je toho opravdu hodně a funguje to, resp. bude fungovat, tak jak má, bez toho, aby uživatel musel cokoliv řešit.

A závěrem, pokud ani PSVR nezvedne zájem o tuto technologii, tak už nic. Je to plug & play, cenově nedostupnější řešení, velká knihovna plně podporovaných titulů a velká společnost, která za tím stojí a pumpuje do toho peníze.
31.12.2018 15:44:05   185.180.15.xxx 20
Môžem len potvrdiť. Aj napriek tomu, že som bol zvyknutý na prvý HTC Vive, tak som teraz spokojný aj s PSVR. Kvalita obrazu je podobná a základňa hier výborná. Používanie naozaj plug & play. Čo by som ale určite nerobil je, že by som ju kúpil k pôvodnému PS4. Určite to chce PS4 Pro. Na alze je myslím bundle PS4 Pro + PSVR za 680E, čo je myslím v pohode cena.
29.12.2018 11:01:32   185.155.33.xxx 111
Obávám se že to bude jako s 3Dtelevizí, ze začátku je z toho hit jenže pak se to dostane do začarovaného kruhu kdy není co hrát protože to má málo uživatelů a protože to má málo uživatelů tak se vydavatelům nevyplatí investice do nových her.
29.12.2018 12:07:05   93.91.150.xxx 224
3D telky byly mrtvé už od začátku. Hype vznikl pouze díky Avataru a tím to skončilo, protože daná technologie měla velký počet nedostatků.

Velká řada lidí má oční vadu nebo jiný problém, díky kterému 3D obraz buď nevidí nebo trpí závratí či bolestí hlavy.
Navíc i samotná technologie zobrazení byla rozštěpená na aktivní a pasivní. Lidé museli mít na očích brýle, které často nebyly ve 100% stavu. Ideální pak bylo, pokud obraz zakrývat celé zorné pole, což fungovalo především v IMAXu a dejme tomu v kině.
Kromě Avataru pak už moc filmů točených vyloženě ve 3D nebylo a do řady filmů bylo 3D jen naroubováno, výsledky pak byly tristní především ve filmech s množstvím tvavých scén.
Nejhorší pak bylo ale 3D doma na televizi. Jelikož v dané době byly nejvíce populární telky do 50 palců, tak to nebylo o 3D filmu, ale spíš to bylo jako koukat do akvárka. Museli jste mít brýle pro celou rodinu, což v případě aktivních brýlí nebylo zrovna levné a v případě pasivních se vám zase počet řádků smrskl na polovinu, což v době prakticky výhradně FullHD televizí byl taky opruz.

3D bylo mrtvé v podstatě už ve chvíli, kdy se objevilo.
29.12.2018 13:12:05   89.24.32.xxx 43
V současnosti je to s VR těžké. Vysoká cena, hry plné kompromisů a všude kabely. Jenže pořád jsme na začátku této technologie. Co ale může v budoucnu celkem výrazně pomoci je streamování her. Jasně, už slyším, jak někteří namítají, že je to nesmysl kvůli velké odezvě nebo, že ne každý má rychlé připojení. Ano to je pravda, ale doba jde dopředu a s ní i technologie. Docela dobře si dovedu představit, že si jednou koupíme VR headset, ten připojíme k internetu a... To je vše. Tím odpadne cena za nákup adekvátního hardwaru a VR se stane dostupnějším. Navíc by to mohlo mít i pozitivní vliv na vývoj nových headsetů, protože jejich vývojáři by nemuseli brát v potaz výkon PC většiny hráčů a mohli by si dovolit např vyšší rozlišení displejů.
Věřím, že VR hraní budoucnost má, jen si na jeho opravdu zlatou éru budeme muset ještě nějaký ten rok počkat.
29.12.2018 14:59:16   89.102.130.xxx 11
není to jen o nákladech, první videohry byly také drahé a jak se rychle popularizovaly a šířily. Ono stačí málo a celý trend jde do kopru. Možnosti pořád jsou ale nikdy nedosáhne obliby klasických her. Stačí to že části publika se v tom bude dělat špatně nebo to je "příliš nezvyklé" jako v případě více-fps filmů a je z toho jen okrajový přežívající segment, přinejlepším...
29.12.2018 14:52:31   89.102.130.xxx 31
podle mě nikdy nebude masovka, už z principu, není to jako TV či klasické videohry, jednak na to musí být speciální vybavení a prostor a jednak dost lidí to prostě nesnese a raději si sedne ke klasické obrazovce.
Jen zamrzí že nějak zapadávají i potřebnější technologie jako třeba 48fps+ filmy které zazářily ještě méně než nynější VR.
Batohové pc už byl nesmysl od počátku, bylo jasné že jde o sezónní trend který odvane další zima.
29.12.2018 16:57:05   37.187.129.xxx 421
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
29.12.2018 18:04:41   109.81.181.xxx 60
měl jsem týden půčený OculusRift a ačkoliv mám jen grafiku gtx1060 tak jsem byl v celku nadšenej a až budou nejaký peníze tak si to koupím.
Co je na VR v současný době super jsou simulátory.. WarThubder (letadla), Elite Dangerous (vesmír) nebo Project Cars (auta) jsou pro VR suprově připravený a hrát se to dá i několik hodin aniž by se motala hlava.
Manželku zas nadchla nějaká aplikace kde se objevíte na různých památkách po světě a máte prohlídku i s výkladem - je to opravdu jako byste se tam vydali.

Cena by samozřejmě mohla být tak poloviční.. rozlišení jaký to dneska nabízí se sice dá skousnout, ale žádnej zázrak to není. Kvalita optiky u Oculusu by taky snesla vylepšení (ostrý střed, rozostřené kraje)
29.12.2018 18:43:26   159.253.111.xxx 51
No, cena je Oculusu na Alze je momentalne 499 aj s tymi senzormi, to je stale dost, specialne s ohladom na to biedne rozlisenie. Za polovicu by som ale uz rozmyslal.

Inak je velka skoda, ze VR hry nevyuzivaju SLI/multi-GPU, kedze podpora minimalne zo strany Nvidie nato je - a zrovna pre VR by to malo omnoho vacsi vyznam ako klasicke AFR SLI pre normalne hry. Pri VR moze kazda karta renderovat pre jedno oko a kedze obrazky, ktore obe karty renderuju, su prakticky takmer identicke, odpada problem s tym, ze jedna karta caka na druhu a teda odlisnymi frame-casmi a stutteringom... Je jasne, ze dve karty ma len malo ludi, ale to ma pri sucasnych cenach aj VR headset...je to skratka skoda.
30.12.2018 11:40:51   109.81.181.xxx 10
z amazonu se Oculus s ovladacema da objednat za 399€.. ale stejne bych si to predstavoval nizsi..
https://www.amazon.de/OCULUS-Germany-301-00095-01-Oculus-Bundle/dp/B073X8N1YW/ref=ice_ac_b_dpb_twi_gam_1?ie=UTF8&qid=1546169827&sr=8-1&keyword s=oculus+rift
30.12.2018 17:15:19   109.183.193.xxx 01
Hardcore komunita v DCS World, pro který by měla být VR ideální ji pravidelně využívá jen ojediněle a po prvotním nadšení se většina vrací k Track IR.
30.12.2018 20:27:03   185.112.167.xxx 31
1. Je na tom BF, nebo nějaká jiná online FPS střílečka ? Je na tom Wow, nebo jiná mmorpg ?
2. I kdyby byla, mám šanci proti hráčům s myší a klávesnicí ?
3. I kdybych měl, jak dlouho to vydržím mít na kebuli, když průměrnej raid se jde cca 4 hodiny, nebo partie BF je cca 2-3 hodiny ?

No, takže pro mě zcela nezajímavé, nehledě na cenu ( poměr minuta hraní / cena ).
A myslím, že jsem se vyjádřil za 80% hráčů ...
Bohužel, jinak obecně novým technologiím také fandím, ale tohle není pro běžného hráče použitelné.
30.12.2018 21:07:56   176.10.99.xxx 12
Imo běžný hráč tomu jistě příjde taky na chuť, přes chytrofony (Samsung GG). Např. adventuru podobnou Detroit:BC si na tom umím snadno představit a věřím, že na téhle platformě může být podobný typ hry i úspěšnější.
30.12.2018 22:04:17   192.160.102.xxx 01
Licence Dana Browna to jistí (imho).
31.12.2018 08:28:38   212.158.143.xxx 00
Měl jsem od kamaráda půjčený HTC vive a nejlepší použití mi přišlo na různý simulátory, kde člověk sedí v kokpitu a má i příslušné ovladače, ať už automobilový s volantem, nebo letecké s HOTASem. Na automobilové je to super, ale na letecké bych potřebovat vyšší rozlišení, v historických jako rise of flight to snižuje vzdálenost spottingu (nepřátelské letadlo vidím o cca 10s později než u 2k monitoru) v moderních jako DCS world se zase blbě čtou přístroje.
31.12.2018 10:06:22   94.242.92.xxx 10
Nějak mi v tomto článku chybí ohlédnutí za prvními komerčně dostupnými VR headsety. Mnozí místní čtenáři by tam viděli, jak nepraktická VR technologie skutečně je.
31.12.2018 19:30:04   89.177.86.xxx 33
Jak říkam VR a vseobecne hry nemají co nabídnout. Hry jsou pouze hezčí a hezčí, hratelnost to ovsem nenahradí. Jediné co bude a je jedinym logickym krokem pouze drat do "hlavy" chci byt v te hre realne a prozivat okamziky. Nadruhou stranu v tu chvilku pulka lidstva konci, protoze uprk do "nove" reality bude neodolatelny.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

59 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 26.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.