Quo vadis VR: Opadá třetí vlna virtuální reality?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Quo vadis VR: Opadá třetí vlna virtuální reality?

Quo vadis VR: Opadá třetí vlna virtuální reality? | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

29. 12. 2018 03:00 30

Seznam kapitol

1. Šavlový tanec 2. Špatné začátky, špatné konce 3. Je to pořád drahé 4. Zpomaluje vývoj hardwaru...
5. zpomaluje vývoj softwaru 6. Apple váhá 7. Jaké jsou šance pro VR v roce 2019?

Opravdu si přeji, aby se virtuální realita etablovala a stala se skutečností. Dostali jsme se do bodu, kde jsou headsety dostupné, počítače dost výkonné a máme i software – nic z toho u předchozích verzí VR nebylo. Přesto se zdá, že třetí vlna VR opadá – a to není dobré znamení.

Reklama

Zpomalení uvádění nových titulů a datadisků

VR nevlastním z prostorových důvodů – neměl bych to kam dát. Ale i ti, kteří VR a dost místa mají, si stěžují na absenci velkých a zajímavých titulů – z dem a „experiences“ se prostě donekonečna žít nedá. Techradar uvádí seznam nejlepších VR her roku 2018 – a je to celkem smutné čtení. Ne pro náš vývoj, Beat Saber je hned na počátku – ale mnoho her je určeno exkluzivně pro PSVR, což není dobré znamení.

Dobré znamení není ani to, že přes hubenost trhu stále pokračuje vydělení na „multiplatformní“ a „Oculus exkluzivní“ a „HTC exkluzivní“ tituly. Je pecka, že je chválen Robo Recall, End Space a Echo Arena, ale pokud jste investovali do HTC, máte smůlu. Exkluzivita má obvykle za úkol podpořit „vaši“ platformu proti konkurenční, ale to funguje v případě, že tam nějaká reálná konkurence je, což u VR tak nějak jako v zásadě není. PSVR nekonkuruje PC a Oculus exkuzivity spíš virtuální realitu pro PC poškozují tím, že už tak malý trh ještě více štěpí. To skutečně není ani dobré, ani chytré.

Stále máme problémy s pohybem ve VR prostředí, typicky bodují hry, kde stojíte na místě a něco děláte, nebo sedíte a něco řídíte. Případně se mírně hýbete a střílíte, což docela dost omezuje dostupné herní žánry – a to taky není dobře. Za mě jsou nejzajímavější hry, kde řídíte auto anebo pilotujete letadlo, ale těch je pohříchu málo a u her, které už vznikly, byly přibržděny připravované datadisky, protože se prostě neprodalo dost kusů na to, aby to obhájilo vývoj doplňkového obsahu.

PSVR: Důvod k optimismu?

V současné době představuje PlayStation VR neboli PSVR patrně jedinou ucelenou platformu. Sony nabízí headset, konzole i obchod s aplikacemi. Můžete si pořídit VR Aim Controller, se kterým se hrají dobře střílečky jako Until Dawn: Rush of Blood. Tento ucelený set nevyniká výkonem, který je u PC podstatně lepší, ale zase je tu základna kvalitních her, jako je Gran Turismo Sport VR Mode.

A také je tu více než 3 miliony prodaných headsetů v polovině roku, ke konci roku to bude už více, někde mezi 3,5-4 miliony. To už je solidní základna, která dává prostor pro vývojáře. Problém je ale v tom, že PS4 prodala přes 85 milionů kusů, což znamená, že jen zhruba každý dvacátý majitel PS4 má VR headset. A to je celkem nízká penetrace, když si uvědomíme, že ten základní hardware už mají.

Do značné míry je to nejobjektivnější metrika skutečného zájmu o VR. Více než tři miliony majitelů PSVR mě naplňují mírným optimismem, ale jen skutečně velmi mírným, když uvážím penetraci headsetu mezi majiteli konzole. Je to skutečně velmi mírný optimismismus velmi na hraně.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama