Staré hry: Má herní branže i ligu veteránů? | Kapitola 3
Seznam kapitol
Je to otázka, kterou si kladu už velmi dlouho: Má herní branže ligu veteránů? Máme otevřené Muzeum her, i děti hrají na akcích typu Bytefest a pochopitelně potomci fanoušků se také dostanou ke starým konzolím. Platí to ale obecně – anebo vývoj prostě míří vpřed, aby se vlastně nevracel?
Pro: Oficiální retrokonzole
Oficiální retrokonzole existují už dlouhou dobu. Jsou s námi od dob, kdy se objevila první retrománie – jako byl například Commodore 64 zabudovaný do joysticku. Nejnovější verzi podobného emulátoru představuje „The C64 Mini“, což je emulátor v podobě minipočítače, který obsahuje nejenom hry, ale také porty pro USB klávesnici, takže si můžete zaBASICovat, jako by byl rok 1982.
Retrokonzolí je mnoho, v posledních letech mi prošel rukama NES Classic a SNES Classic – v obou případech se přes HDMI připojíte k monitoru nebo televizi, zapojíte ovladač a hrajete. Máme emulátory, které dovolují uložit celý stav virtuálního stroje a tedy vlastně ukládat hry, které ukládat nešlo. Oficiální emulátory jsou udělané kvalitně, jsou povedené a dobré.
A zdá se, že hitem letošních Vánoc bude PlayStation Classic. Tato retrokonzole zajímá už i mladší ročníky.
Proti: Omezenost retrokonzolí
Oficiální retrokonzole vypadají spíš jako „nostalgia item“ než skutečně funkční emulátor. Tak za prvé – typicky jde o zcela uzavřená zařízení, která obsahují jednu sadu her a nazdar. Nemůžete si přidat další, nemůžete je vyměnit – a pozor, někdy si znalci stěžují na to, že jsou použité jiné než klasické hry, že se používají PAL verze her oproti NTSC, tedy mají vyšší rozlišení a nižší framerate. To, co si na normálním emulátoru můžete nakonfigurovat, se tady konfigurovat nedá.
I u emulace slabších systémů se stává, že hostitelský systém nezvládá emulaci v plném výkonu ve všech situacích, takže občas dochází ke zpomalovaní či vizuálním či zvukovým artefaktům. Zatímco u vašeho vlastního emulátoru si můžete vybrat hardware – a klidně sáhnout po přehnaně silném SoC (System on the chip), můžete si být jisti, že v oficiálních emulátorech bude SoC tak slabý, aby to jelo tak akorát. A nezřídka dochází k „optimalizaci“ her tak, aby jely – a to se někdy nepovede. U nové PlayStation Classic je velmi kritizována zvláště implementace Grand Theft Auto, která se podle všeho nepovedla a je jednoduše trhaná.