Co nám vlastně Apple dal a co nám vzal? | Kapitola 4
Seznam kapitol
S produkty Apple mám kříž. Někdo mě označuje za jablíčkáře, jiný zase za applefoba – ale pravda je složitější, stejně jako jsou složitější dějiny Apple. S tím, jak se rozvíjel a měnilo se jeho vedení, se měnila i jeho filozofie. Ve skutečnosti se tak díváme na několik různých firem v jedné. Některé z nichž jsou mi bližší a jiné zase vzdálenější.
Kompletně uzavřený design – „všechno je slepené“
Nejzáhadnějším prvkem Apple designu je jeho lepenost. Nejde ani tak o důvod, proč to Apple dělá, ale spíš o to, že jim to prochází. Lepené stroje jsou mnohem hůře opravitelné a cena za jejich opravu roste. Zalepené jsou i věci, které přirozeně stárnou, jako baterie. Ty vám realisticky vydrží tak pět let – a jejich výměna je v podstatě nemožná, takže před sebou máme klasické „kurvítko“, které prý neexistuje.
EU tlačí na ekologii, opravitelnost a podobně – ale toto je design, který míří přímo proti tomu. Argumentace pro lepený design se týká kompaktnosti, vodotěsnosti a toho, že do vnitřku stroje nemá uživatel co strkat pracky, zároveň to ale brání snadnému upgradování, prodloužení životnosti snadnou výměnou baterie či vadných komponent. I při lepení by nemělo být nepřekonatelné mít takový design, který dovoluje snadnou výměnu často poškozených částí, čehož je protipříkladem například iPhone X – prasklý zadní panel se vyměňuje špatně a jde o nákladnou opravdu, i když z hlediska pravděpodobnosti poškození je to exponovaná část a konstrukce by k tomu tedy měla přihlížet.
Neustálý nárůst cen
Neustálý nárůst cen produktů Apple je děsivý. S každým rokem cena stoupá, u iPhone 6 se poprvé dotkla 30 000 korun, což dnes vypadá spíš jako takový dobrý začátek. Na této ceně začíná model iPhone XS se 64 GB, model s 512 GB pak překonává metu 40 000 korun. Nejlevnější XS Max přijde na 33 tisíc, nejdražší je skoro za 44 tisíc. iPad Pro s 1 TB se přehoupl přes 55 tisíc, což je cena za tablet skoro až absurdní. Plus nezapomínejme – jde o zařízení s baterií, která žádá servisní výměnu a servis je tam obecně drahý.
Apple je velmi výnosná firma díky tomu, že si drží zákazníky, kterým nevadí připlatit si. A daří se jim to. Zatímco ostatní firmy bojují v pelotonu kdesi dole a nabízí stále více vlastností za méně peněz, Apple si drží svoji vlastní ligu a tím nějak buduje v ostatních představu, že pokud se i jim podaří vyrábět nóbl hardware se symbolem nadřazenosti, vydělají majlant. Někomu se to částečně daří, například Google u jejich strojů Pixel. Někde to vypadá spíš jako vtip – Microsoft Surface Pro s 1 TB přijde na lidových 80 tisíc korun a já se přiznám, že marně přemýšlím nad tím, proč by někdo něco takového chtěl. Plus: Pokud na tom chcete psát, klávesnice se prodává extra za tři a půl tisíce. To mi subjektivně přijde na kancelářský stroj opravdu dost – ale možná jen díky Applu existuje tato kategorie „exkluzivní elektroniky“.