Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Seznamování se s IT tehdy a dnes: Změnilo se něco?
Seznamování se s IT tehdy a dnes: Změnilo se něco?
autor: Michal Rybka , publikováno 19.10.2018
Seznamování se s IT tehdy a dnes: Změnilo se něco?

Na posledním Bytefestu přišla na řadu otázka: Jak se liší seznamování se s technologiemi dnes od toho, jak se to dělo v minulosti? Ubývá lidí, kteří technice opravdu rozumí a přibývá prostých konzumentů? Zajímá mladé už jen youtube a instagram? Oproti minulosti jsou vidět velké rozdíly, ale je těžko říct, jestli je to lepší a nebo horší. Je to jiné.


Obecně dnes se dítě dostane dřív do kontaktu s tabletem anebo telefonem dříve než s počítačem – a od toho se odvíjí začátky. Je pravda, že dnes je podstatně jednodušší ovládat elektroniku bez jakýchkoliv znalostí o její funkci, je daleko jednodušší stát se pouhým konzumentem. Dnešní dítě dostane svůj první smartphone – a aniž by kdy pochopil, jak to vlastně funguje, může se stát instagramovou hvězdou, bloggerem anebo youtuberem. Tajemství algoritmů a automatizace mu může klidně zůstat skryto navěky.

Seznamování se s IT tehdy a dnes: Změnilo se něco?

Při debatě na posledním Bytefestu padla otázka, zda zjednodušení techniky vlastně neodrazuje mládež od snahy pochopit, jak to celé funguje a zda si tedy neničíme budoucí technologické kádry. Na první pohled to tak vypadat může, protože dnes vlastně dítě nic nenutí do toho, aby pochopilo principy a základy. Že jednoduše přejde k sociálním blbostem frajeřinám.

Jenomže takhle to není. Jak jsem napsal na samotném začátku, už na počátku osmibitové revoluce se o počítače zajímal jenom málokdo. Většina mládeže se zajímala o diskotéky, muziku, svůj společenský status mezi vrstevníky a o příležitostný sex, když náhoda a spolužačka dala. A to se vůbec nezměnilo, jenom se to dnes řeší přes sociální sítě. Dřív jste si rozbili ciferník, dnes se točí diss videa na YouTube. Tahle kategorie lidí se nezajímala o techniku tehdy a nezajímá se o ni ani dnes. Sloužila pro ně a nadále slouží jen jako nástroj pro získání společenského statusu a nějakého toho sexu – stejně jako tomu bylo dříve.

Technicky způsobilá mládež je jiná. Baví ji oživovat věci a vnutit jim svoji vůli. Jedna věc je mít hračku, která má zábavné funkce, ale věc zcela jiná ji naučit ji něco nového. Anebo sestavit něco jiného. Osobně vidím základní rozdíl oproti minulosti v tom, že je mnohem jednodušší získat robotické stavebnice, jako je Lego Mindstorms EV3 – a začít z něj stavět roboty. A nepochybujte o tom, že se z něj dají postavit i velmi složité věci!

Za mého mládí existovaly středoškolské programátorské soutěže, máme je i dnes. Dříve se ale psal kód a řešilo se to korespondenčně, zatímco dnes se středoškoláci mohou zúčastnit například Robosoutěže, kterou pořádá ČVUT v Praze. Studenti dostanou k řešení problém – a mají za úkol navrhnout, postavit a naprogramovat robota, který ji co nejlépe vyřeší. A je to nejenom sranda, je to docela náročná sranda.  ČVUT pořádá dokonce i kroužky a workshopy, které se týkají programování a návrhu robotů.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
84 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 39.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.