Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé?

Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé? | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

28. 9. 2018 03:00 149

Seznam kapitol

1. Exkluzivní ekosystém 2. Zcela exkluzivní ekosystém 3. „Tvorba problémů, jejichž řešení zaplatí zákazník“ 4. Vysoké investice pro vstup do výroby
5. Když schází konkurence 6. Umělá prémiovost 7. Co to znamená pro zákazníky Apple?

Obecné směřování elektroniky je jasné: S postupem času přináší stále vyšší výkony a lepší vlastnosti za stále menší peníze. Některé firmy se ale rozhodly postavit proti proudu dějin a chovat se spíš jako Oktoberfest: S každou další generací zaplatíte víc peněz

Reklama

Pokud se chcete pustit do výroby špičkových harddisků, flashdisků anebo pamětí, přijde to na pěkné peníze. Postavit fabriku na podobné věci je nákladné, udává se kupříkladu, že TSMC zaplatilo v roce 2012 za Fab15 na Taiwanu 9,3 miliardy dolarů. To každý v prasátku nenajde – a to se nebavíme o bohatých jedincích, ale bohatých firmách. Cena za špičkové továrny přitom roste, u těch nových se odhaduje investiční náročnost až na 20 miliard dolarů.

Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé?
i Zdroj: PCTuning.cz

V okamžiku, kdy je vstup do oboru tak extrémně kapitálově náročný, zbude na světě jen několik málo továren schopných vyrábět špičkové komponenty. Ano, je to tak: I když žijeme v iluzi technicky nesmírně vyspělého světa, ve skutečnosti v něm ubývá míst, která jsou schopná opravdu náročné komponenty vyrábět. Lokální válka v jihočínském moři by znamenala prakticky stoprocentní výpadek dodávek komponent pro náročná zařízení – a tedy raketový růst jejich ceny.

Ale i v míru mají továrny pouze omezenou kapacitu. O špičkové komponenty se vede soutěž mezi výrobci – a cena tak může růst. Nyní si představte, že při začátcích výroby může být výtěžnost waferů (yield) klidně na úrovni pouhých 30 %. To znamená, že z každých deseti čipů sedm zahodíte a zůstanou tři. V případě, že jsou ve výrobě problémy, znamená to, že výtěžnost poklesne a cena roste. Cena je dána nabídkou a poptávkou – a pokud vám technologické problémy nabídku omezí, ale poptávka zůstává stejná, znamená to, že cena půjde nahoru.

Ekonomická teorie říká, že pokud jde cena nahoru, vstoupí na trh další výrobci, aby vydělali na nedostatku. Jenomže ve chvíli, když cena vstupu dosahuje 20 miliard dolarů a vyžaduje spoustu špičkových specialistů, tak se vstup dalších hráčů velmi, velmi, velmi nepravděpodobný. A pak cena komponent poroste – a s tím i cena výsledných produktů.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama