Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé?

Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé?

Michal Rybka

Michal Rybka

28. 9. 2018 03:00 149

Seznam kapitol

1. Exkluzivní ekosystém 2. Zcela exkluzivní ekosystém 3. „Tvorba problémů, jejichž řešení zaplatí zákazník“ 4. Vysoké investice pro vstup do výroby
5. Když schází konkurence 6. Umělá prémiovost 7. Co to znamená pro zákazníky Apple?

Obecné směřování elektroniky je jasné: S postupem času přináší stále vyšší výkony a lepší vlastnosti za stále menší peníze. Některé firmy se ale rozhodly postavit proti proudu dějin a chovat se spíš jako Oktoberfest: S každou další generací zaplatíte víc peněz

Reklama

Ano, mluvím hlavně o firmě Apple a jejím více než nenápadném zdražování špičkových modelů. S každou další generací je jejich nejlepší model iPhonu s cenou o něco dál a dál. Loni překročili třicet tisíc korun, letos už čtyřicet tisíc – a navíc už v balení ani nenajdete adaptér na 3,5mm jack. Svou cenovou politikou tak v podstatě míří proti většině výrobců – a jenom Samsung se je snaží stopovat.

Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé?
i Zdroj: PCTuning.cz

Zdražování Applu má svoji logiku. Mají velkou bázi fanoušků, kteří jsou ochotní zaplatit prakticky cokoliv – a s rostoucí cenou navíc roste prestiž značky před těmi, kteří považují cenu jako kvalitu produktu samu o sobě. Nejde o to, co doopravdy umí – je to drahé, a proto to každý nemá. A protože to každý nemá, stává se z toho svého druhu symbol, každý vidí, že na to máte.

Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé?
i Zdroj: PCTuning.cz

Obecný princip říká, že s tím, že něco vyrábíme ve velkém rozsahu, klesá i cena. Projevuje se to dlouhodobě i krátkodobě, v cyklu jediného produktu: Zpočátku se nabízí jen omezené množství zařízení, kupují je „early adopters“, což jsou lidé, kteří si klidně připlatí. S rostoucí dostupností a konkurencí cena obvykle postupně klesá, až se dostaneme do fáze výprodeje, kde se dá koupit se slevou. Pokud ale po produktu stále existuje poptávka, může se na konci stát, že s rostoucí nedostupností produktu cena zase poroste. Ale není to tak obvyklé – a pokud zarputile nesetrváváte na daném produktu, většinou se s finálním růstem cen nesetkáte.

Obecně ale ceny technologií klesají. S každou další generací je litografie menší, u čipů se vejde více hradel na stejnou plochu, potřebuje pro provoz méně energie, z jednoho waferu lze vyrobit více kusů. S tím, jak je elektronika běžnější a jak se jí vyrábí více kusů, by její cena měla klesat. A skutečně: Pokud na trh mohou vstoupit noví hráči, cena skutečně klesá. Stačí se podívat na androidí telefony: Ty opravdu drahé, tak zvané vlajkové lodě, se předhánějí v parametrech, v možnostech a ve funkcích. Přichází ale mnoho hráčů, kteří nabízí podobné vlastnosti za zlomek ceny – a tím vytváří nemalý tlak na pořadí prodaných telefonů.

Jak se ale postavit záplavě čínských firem, které zavalují trh levnými a výkonnými zařízeními? Jak v tomto vodopádu technologií plout proti proudu a naopak úspěšně navyšovat cenu?

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama