Co se to děje s elektronikou? Od levné k drahé?
Seznam kapitol
Obecné směřování elektroniky je jasné: S postupem času přináší stále vyšší výkony a lepší vlastnosti za stále menší peníze. Některé firmy se ale rozhodly postavit proti proudu dějin a chovat se spíš jako Oktoberfest: S každou další generací zaplatíte víc peněz
Ano, mluvím hlavně o firmě Apple a jejím více než nenápadném zdražování špičkových modelů. S každou další generací je jejich nejlepší model iPhonu s cenou o něco dál a dál. Loni překročili třicet tisíc korun, letos už čtyřicet tisíc – a navíc už v balení ani nenajdete adaptér na 3,5mm jack. Svou cenovou politikou tak v podstatě míří proti většině výrobců – a jenom Samsung se je snaží stopovat.
Zdražování Applu má svoji logiku. Mají velkou bázi fanoušků, kteří jsou ochotní zaplatit prakticky cokoliv – a s rostoucí cenou navíc roste prestiž značky před těmi, kteří považují cenu jako kvalitu produktu samu o sobě. Nejde o to, co doopravdy umí – je to drahé, a proto to každý nemá. A protože to každý nemá, stává se z toho svého druhu symbol, každý vidí, že na to máte.
Obecný princip říká, že s tím, že něco vyrábíme ve velkém rozsahu, klesá i cena. Projevuje se to dlouhodobě i krátkodobě, v cyklu jediného produktu: Zpočátku se nabízí jen omezené množství zařízení, kupují je „early adopters“, což jsou lidé, kteří si klidně připlatí. S rostoucí dostupností a konkurencí cena obvykle postupně klesá, až se dostaneme do fáze výprodeje, kde se dá koupit se slevou. Pokud ale po produktu stále existuje poptávka, může se na konci stát, že s rostoucí nedostupností produktu cena zase poroste. Ale není to tak obvyklé – a pokud zarputile nesetrváváte na daném produktu, většinou se s finálním růstem cen nesetkáte.
Obecně ale ceny technologií klesají. S každou další generací je litografie menší, u čipů se vejde více hradel na stejnou plochu, potřebuje pro provoz méně energie, z jednoho waferu lze vyrobit více kusů. S tím, jak je elektronika běžnější a jak se jí vyrábí více kusů, by její cena měla klesat. A skutečně: Pokud na trh mohou vstoupit noví hráči, cena skutečně klesá. Stačí se podívat na androidí telefony: Ty opravdu drahé, tak zvané vlajkové lodě, se předhánějí v parametrech, v možnostech a ve funkcích. Přichází ale mnoho hráčů, kteří nabízí podobné vlastnosti za zlomek ceny – a tím vytváří nemalý tlak na pořadí prodaných telefonů.
Jak se ale postavit záplavě čínských firem, které zavalují trh levnými a výkonnými zařízeními? Jak v tomto vodopádu technologií plout proti proudu a naopak úspěšně navyšovat cenu?