Atari Video Computer System (VCS): první slavná herní konzole | Kapitola 5
Seznam kapitol
Historie zná mnoho herních konzolí a jejich soubojů. Můžeme být fanoušky Playstation, nebo XBoxu, ale na začátku celé éry konzolí existovala jedna, která se stala přímo jejich symbolem. Ne, nebyla první, ale byla jednoznačně nejslavnější a vyráběla se po 14 let. Minimálně svou neuvěřitelnou životností může směle konkurovat svým nástupcům.
VCS přichází
Warner měl s Atari velké plány a v průběhu roku 1977 byl připraven do firmy investovat 120 milionu dolarů. Bylo absolutně nutné, aby připravovaný projekt přelomové herní konzoly byl zdárně dovršen a pro vánoční sezónu mělo být vyrobeno 400 000 kusů. Neskutečné množství, vždyť konkurenční Channel F prodal něco přes polovinu této cifry za celý rok!
Dokončení prototypu bylo jen první fází tohoto závodu s časem. Musela se navrhnout a vyrobit skříň, později přezdívaná „Heavy Sixer“. „Sixer“ bylo odvozeno od počtu šesti ovládacích přepínačů na čelní straně. No a náznak váhy skříně byl zcela na místě. Marketing firmy totiž dospěl k závěru, že lidé, kteří si něco takového koupí za nějakých 200 babek, budou chtít mít pocit, že kupují kvalitu. No a kvalita, to znamená větší váhu. Právě proto byla spodní část skříně z tlustého polystyrenu, což následně sice ztížilo montáž, ale určitě zapůsobilo na mnoho budoucích kupujících. Váha se nedala přehlédnout.
Jakkoliv v tomto ohledu Atari na zákaznících nešetřilo, v jiných oblastech se zkoumal každý dolar, zda je investován smysluplně. Během přezkoumávání designu se například přišlo na fakt, že zabudovat do skříně reproduktory a zesilovač znamená úplně zbytečný cenový nárůst o 10 dolarů. Proč tedy místo toho nevyvést zvukový výstup přes modulátor do televize? Atari VCS bylo první herní konzolí, která něco takového realizovala, přičemž ještě několik let mnohé počítačové platformy stále pípaly skrze nekvalitní reproduktorky ve svých skříních.
Velmi důležité také bylo, s jakými herními moduly bude konzole prodávaná. Právě Channel F měl v tomto ohledu solidní problém, protože ačkoliv celkový počet her pro tuto platformu dosáhl 27 (a k tomu byly dvě zabudované), v roce 1976 v době vydání si zájemci mohli přikoupit pouze tři další hry. To nebylo mnoho.
Atari VCS nemělo mít zabudovanou žádnou hru, nicméně dodávaný modul Combat (založený na úspěšné videohře Tank) nabízel celkem 27 variant, což Atari velmi velkoryse označilo za 27 různých her. Mimochodem, zásuvný modul měl kapacitu 4 kB a byla to maximální kapacita, kterou konzole umožňovala. I to ukazuje programátorské mistrovství.