HTC Vive Pro – Jasně nejlepší set pro Virtuální Realitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek HTC Vive Pro – Jasně nejlepší set pro Virtuální Realitu

HTC Vive Pro – Jasně nejlepší set pro Virtuální Realitu | Kapitola 6

Z. Obermaier

Z. Obermaier

11. 6. 2018 07:00 31

Seznam kapitol

1. HTC Vive Pro 2. HTC Vive Pro – Představení 3. Srovnání Vive a Vive Pro 4. Instalace HTC Vive Pro 5. Software a prostředí
6. Kvalita obrazu Vive Pro a Supersampling 7. Hraní nových her 8. Jak spustit hry pro Oculus na Vive 9. Měření výkonu grafik 10. Závěr

Aktualizováno: HTC minulý měsíc uvedlo vylepšenou verzi HTC Vive s označením HTC Vive Pro, zatím sice jen v podobě nových „brýlí“ neboli HMD, ale i to znamená velký pokrok v kvalitě obrazu a autentičnosti zážitku. Zamrzí ale chybějící zbytek nové sady a hlavně doslova brutální cena. Má cenu si verzi Pro pořídit, nebo raději počkat?

Reklama

Kvalita obrazu Vive Pro a Supersampling

To hlavní, co všechny zajímá, je rozdíl v kvalitě obrazu a her u Vive Pro. Osobně musím říci, že rozdíl v obrazu je veliký, není ohromující, ale je znatelný. Vyšší kvalitu poznáte všude, v prostředí SteamVR, ve hrách, a hlavně ve videích. Možná je to tím, že vývojáři a tvůrci obsahu používají lepší technologie snímání obrazu nebo kvalitnější textury, ale spíše je to lepšími LCD v headsetu. Vive Pro nabízí významně lepší obraz než HTC Vive. Podívejme se na několik srovnání:

Vlevo obraz Vive a napravo Vive Pro (Arizona Sunshine)
i Zdroj: PCTuning.cz
Vlevo obraz Vive a napravo Vive Pro (Arizona Sunshine)

Vlevo Vive a vpravo Vive Pro (theBlu), sledujte logo „M“ na palubě
i Zdroj: PCTuning.cz
Vlevo Vive a vpravo Vive Pro (theBlu), sledujte logo „M“ na palubě

Vlevo Vive a vpravo Vive Pro (The Survival Test)
i Zdroj: PCTuning.cz
Vlevo Vive a vpravo Vive Pro (The Survival Test)

Obraz je viditelně lepší, je detailnější a hrany jsou méně „zubaté“. Už jenom tento pokrok v rozlišení je znatelný a postačí k výrazně lepšímu zážitku z her. My ale můžeme jít dále pomocí metody Supersampling. SteamVR letos na jaře uvedl novou funkci Supersampling přímo do nastavení SteamVR. Ta funguje automaticky, kdy podle výkonu vaší grafiky nastavuje globální rozlišení pro rendering obrazu do brýlí.

Co to je Supersampling: Jednoduše řečeno, jde o metodu vyhlazování obrazu, která počítá obraz ve vyšším rozlišení, než je obrazový výstup. Brýle Vive Pro mají rozlišení 1440 × 1600 pro každé oko, v případě dvojnásobného SuperSamplingu se obraz bude počítat v rozlišení 2880 × 3200 pixelů. Poté se ale opět zmenší na rozlišení displeje. Tato metoda je celkem jednoduchá, ale velmi náročná na grafický výkon.

V praxi to znamená, že pokud máte grafiku na úrovni GeForce GTX 980/GTX 1060 bude se obraz automaticky renderovat v rozlišení 56 procent, což je 1509 × 1676 pro každé oko. Naopak s GeForce GTX 1080 Ti vám automaticky naskočí rozlišení 220 procent, což je 3017 × 3353 pro každé oko. U grafiky Titan V se nastavila jen základní hodnota, ale je možné ji manuálně měnit. Maximální nastavení je 500 procent, což je rozlišení 4508 × 5009 pixelů pro každé oko. To ale bohužel dnešní GPU nezvládnou.

HTC Vive Pro – Jasně nejlepší set pro Virtuální Realitu
i Zdroj: PCTuning.cz

Ještě je nutné říci, že nastavení v aplikaci SteamVR platí jen pro aplikace spouštěné skrze tento systém. Her mimo SteamVR se to netýká, některé ale mají nastavení přímo ve svém menu. U těch, které to nemají, Supersampling nastavit nelze. Her mimo SteamVR je ale celkem málo, nebo mají své volby většinou v menu.

Kromě automatického nastavení je samozřejmě možné měnit hodnoty ručně. Ukazatelem, zdali grafika na nastavenou hodnotu Supersamplingu stačí, je dole v levém rohu barevný pruh, zelený je OK = žádný ztracený snímek, červený je špatný = velké množství vypadlých snímků.

HTC Vive Pro – Jasně nejlepší set pro Virtuální Realitu
i Zdroj: PCTuning.cz

S nastavením si musíte pohrát a zjistit, kolik vaše grafika utáhne v konkrétních hrách, pro každou lze nastavit vlastní hodnotu v menu Applications. S GeForce GTX 1080 Ti si můžete dovolit i celkem vysoké hodnoty, ale záleží na hře. Třeba Skyrim VR končí na nějakých 140 procentech. Titan V nemá problém ani se 180 procenty. To, že vaše grafika nestíhá, poznáte ve VR hře cukáním a neplynulým pohybem, je to velmi rušivé. Podívejme se, co udělá supersampling s obrazem; všechny byly plynule hratelné bez vypadlých snímků:

Vlevo bez SS a vpravo se SS (150 procent)
i Zdroj: PCTuning.cz
Vlevo bez SS a vpravo se SS (150 procent)

Vlevo bez SS vpravo se SS (300 procent)
i Zdroj: PCTuning.cz
Vlevo bez SS vpravo se SS (300 procent)

Vlevo bez SS vpravo se SS (300 procent)
i Zdroj: PCTuning.cz
Vlevo bez SS vpravo se SS (300 procent)

Jistě sami uznáte, že obraz je znatelně lepší ve všech hrách. Obraz je ostřejší, detailnější a vyhlazenější. Hrát bez Supersamplingu by byl na Vive hřích. Významné zlepšení obrazu vás čeká samozřejmě i na původním Vive, nikoliv jen na Vive Pro. Daní za velice povedený obraz jsou vysoké nároky na GPU, bez GeForce GTX 1080 Ti prémiové AAA tituly s vyhlazováním Supersamplingem vůbec nezkoušejte. Na měření výkonu grafik se podíváme v dalších kapitolách.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama