Prokletí meče aneb proč nemají hráči rádi šerm?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Prokletí meče aneb proč nemají hráči rádi šerm?

Prokletí meče aneb proč nemají hráči rádi šerm? | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

24. 2. 2018 03:00 74

Seznam kapitol

1. Z bezpečné zóny 2. Pravěké pravidlo 3. Porcujeme katanou 4. Fronta na jatkách
5. Meče lítaj vzduchem 6. Blíže k realitě 7. Když vás nad vodou drží komunita 8. Za čest a slávu

Kingdom Come: Deliverance prodala za týden více než milion kopií. Zdá se, že překonala „prokletí meče“, podivný fenomén, který přináší zmar, zhoubu a zapomnění herním titulům založeným na šermu a dalších formách kontaktního boje. A zvlášť velký problém to bývá u her, které vidíte z vlastního pohledu.

Reklama

Že je šerm u her z vlastního pohledu problém, se ukázalo už na samotném začátku stříleček, kde po megaúspěšném, převratném a legendárním Doomu (1993) následovala jeho fantasy verze Heretic (1994), která ale zdaleka tak úspěšná nebyla. Přitom to byla svého druhu jenom převlečená střílečka s omezeným počtem zbraní, které se ale daly kombinovat se zajímavými powerupy. Kontaktní zbraň tam představovaly rukavice, vysávající životní sílu – které fungovaly zhruba asi jako motorovka v Doomu.

Mnohem delší a vylepšenější byl Hexen: Beyond Heretic (1995), který přinesl podstatně vyvedenější prostředí, možnost používání kouzel, často šílené pasti, ale hlavně tři různé postavy, které se zásadně lišily ve schopnostech. Stále šlo o střílečku, ale každá postava používala nějakou kontaktní zbraň, kterou šlo manou značně vylepšit. Nejvíce zbraní pro boj na dálku měl kouzelník, poměrně vyvážený byl klerik, ale bojovník měl prakticky pouze zbraně pro boj zblízka.  

Bojovník byl sice odolný, ale nebyl příliš oblíbený proto, že bez many nemohl bojovat na dálku prakticky vůbec, což byla ve členitém a docela otevřeném světě Hexena docela velká nevýhoda. Popravdě, závěr hry by se vůbec nedal zvládnout bez upgradu bojovníkových zbraní pro boj na dálku – meč i kladivo fungují bez many, ale jenom s ní naberou ty pořádné grády a umí metat zkázu na dálku. Takže nakonec, i když hrajete s kontaktními zbraněmi, je z toho střílečka, jenom taková hodně fantasy střílečka.

Pokračování obou her, Heretic II (1998) a Hexen 2 (1997), byly založeny na Quake Engine a osobně je považuji za poněkud divná. Celá tahle série je zajímavá tím, že i když některé kusy byly vyloženě výborné (jako první Hexen), dnes už patří mezi zapomenuté tituly. Doomy a Quaky si pamatuje prakticky každý, tohle je ale něco jiného.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama