Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava O ajťácích a lidech aneb proč se správci nebaví s uživateli
O ajťácích a lidech aneb proč se správci nebaví s uživateli
autor: Michal Rybka , publikováno 10.2.2018
O ajťácích a lidech aneb proč se správci nebaví s uživateli

Technologie je z hlediska spotřebitelů dvousečná: Na jednu stranu chceme, aby věci dělaly to, co chceme a ideálně s naším souhlasem, na druhou stranu je velmi složité vysvětlit, na co které volby slouží a co dělají. Zachází to tak daleko, že se často ani výrobci nesnaží nic vysvětlovat a zákazníky nechají tápat. A možná, že to je nevyhnutelné.


S tím, jak se technologie komplikují, pozvolna roste propast mezi uživateli a experty. Ti stále více přestávají s uživateli komunikovat – pamatujete na doby, kdy update od Microsoftu popisovaly, k čemu že vlastně přesně jsou? Dnes to neříkají, protože to je zbytečné, jejich popis je velmi vágní a pokud vás to zajímá, musíte si to dohledat. Nikdo vás neobtěžuje s přesným popisem, jak vaše zařízení funguje a co doopravdy dělá, takže to, že vaše chytrá televize skenuje vaše úložiště a odesílá seznamy toho, co na nich našla někam na server, zjistíte, až když na to někdo přijde, případně vůbec ne, protože to je pro obecná média banalita a dokud takhle neuniknou nahé fotky Emmy Watson, tak je to vůbec nezajímá.

S časem ve mně roste dojem, že ustávající komunikace mezi IT experty a uživateli je motivovaná jednak „snahou mít klid na práci“ a pak filozofií, že „co oči nevidí, toho srdce neželí“. Když vám neřeknou, jak narušují vaše soukromí, tak budete mít iluzi, že ho máte. Když se vás nebudou ptát na to, jestli souhlasíte se změnou nějaké aplikace na jinou, tak si toho třeba nevšimnete. Většina lidí jsou ignoranti a aktivně se o nic nezajímají. Často si nevšimnou ani změny, kterou mají přímo před nosem.

Před lety jsem se pokoušel balit jednu slečnu. Nemohl jsem se dívat na příšerný starý monitor, na kterém si kazila oči – ale věděl jsem, že kdybych jí nabídl nový, tak by ho odmítla. V partyzánské akci jsem jí tedy bez ptaní vyměnil její rozostřenou plečkuO ajťácích a lidech aneb proč se správci nebaví s uživateli za kvalitní EIZO. Věřte tomu nebo ne, změny si všimla až za čtrnáct dní, respektive na změnu ji upozornil za čtrnáct dní jiný člen její rodiny. Je to tak, pro uživatele je pozorovatelnější změna obrázku na desktopu než kompletní výměna hardware.

 

A uvážíme-li, jak málo lidí v IT oddělení dělá, jaké musí řešit problémy – nezřídka se změnami, o kterých je neinformují jiní ajťáci, tak se ani nedivím, že vlastně nemají chuť a energii řešit s uživateli jejich jednotlivé připomínky a komentáře. Možná, že ajťáci, nucení k podpoře uživatelů, trpí stejným pocitem vyhoření, jako mají zdravotní sestry a učitelé, kteří vlastně taky dokolečka vysvětlují to samé. Možná, že je pro ně nejjednodušší prostě se zabarikádovat ve svém grottu a v ideálním případě nevycházet, protože jak praví ajťácké moudro, „šéf, který vás nevidí, je šéf, který vám nezadává zbytečné změny“.

Možná... možná je pro ně komunikace s uživateli ve finále nemožný úkol.



Tagy: support  podpora  uživatelé  administrátoři  it  ajťáci  uživatelé  bfu  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
10.2.2018 18:07:26   84.245.121.xxx 1737
Rydzy ajtak sa nema co zaoberat pouzivatelom ani s nim stracat cas, v korporaciach v ramci IT existuju aj "kvazi" ajtaci resp. to riesia ludia aj z inych oddeleni, kde sa pripravuju e-learningy a ti po zmenach v systeme pripravuju skolenia, dnes uz takmer vyhradne len on-line.

Rydzy ajtak si ma robit svoj job a na ten sa maximalne sustredit, nic ine ho nema zaujimat.

Ale dnes je pojem ajtak dost siroky od kvalitnych borcov programatorov az po poskoka, ktory riesi problemy typu nejde mi klavesnica. Toto je v korporaciach pekne rozdelene, "mozgy" nemaju byt co rusene nejakymi vplyvmi a potreby uzivatelov riesa poskoci, tvorcovia skoleni a e-learningu v spolupraci s HR oddelenim etc.
10.2.2018 20:07:49   78.157.167.xxx 1622
Uživateli není třaba nic vysvětlovat, stačí odeslat odkaz na návod, kde se řeší jeho problém. ;) Výjímkou jsou pohledné slečny, těm se věnuji rád osobně a nezapomenu si říci o odpovídající revanš, to pro případ kdyby si chtěla ze mně nějaké udělat jenom kamaráda. ;)
13.2.2018 01:24:54   89.102.208.xxx 160
Řešení odkazem na návod je spíše utopie. Z mojí zkušenosti to funguje asi takto:

IT oddělení je zpravidla personálně poddimenzované, takže ajťák je otrávený z principu jenom proto, že po něm kdokoli cokoli chce. Nějakým problémem uživatele se vůbec nechce zabývat, protože to v první řadě není jeho problém a jeho osobně se to vlastně nedotýká a nebýt toho otravného uživatele, mohlo to tak klidně zůstat. V druhé řadě existuje spousta netriviálních problémů, na které ani slušný ajťák nezná z hlavy řešení. A než by něco někde hledal, tak raději řekne, že to nejde nebo že to neumí. Uživatel si pak pomyslí něco o neschopném idiotovi a najde si řešení na netu sám, protože je k tomu na rozdíl od ajťáka silně motivován nějakým zvlášť otravným/omezujícím chováním softwaru/hardwaru. Jenže většina netriviálních řešení netriviálních problémů vyžaduje práva a ta má jenom IT. Uživatel tak chtě nechtě musí dojít opět na IT a dožadovat se aplikace řešení svého problému. Tady už jde do tuhého, protože začne být v ohrožení navíc i ajťákovo ego, takže lze očekávat skutečně houževnatý odpor. Ve výsledku to místo deseti minut trvá týden a všichni jsou naštvaní na všechny.
14.2.2018 07:28:54   62.245.97.xxx 30
Poddimenzovani IT je velka bolest ceska. V nemecku to dela deset lidi, u nas to navalej na dva a jeste ho prcaj ze ma malou produktivitu (ktera se v nemecku dela snaze). Pokud takova firma takhle funguje, je cas hledat jine misto, nebat se, a pak nebo v prubehu hledani jim to vmest do tvare.
14.2.2018 13:38:01   80.188.13.xxx 20
Mas pravdu, zamestnavatele sou zvykli na stare casy, platove sem tez sel hodne na horu.
Ale schopny clovek v IT nikdy nema problem najit si praci, jen si rict o adekvatni mzdu, vetsina tech mizeru v podnicich se mi jen vysmala ze 70 procet, ten zvytek kyvnu a byl rad ze tam sem.
10.2.2018 20:14:05   195.122.213.xxx 2380
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
10.2.2018 21:14:33   178.40.128.xxx 267
To je tak: Linux je téměř dokonale zdokumentovaný, jenže právě pro jeho dokonalou dokumentaci a povahu Linuxu "DoDo" to vše znamená, že před začátečníkem stojí halda dokumentace, kterou se musí prokousat. No a spousta lidí prostě hledá zkratku, někoho, kdo jim jejich problém vyřeší za ně. Proto se žádosti ve fórech typu "Ahoj, jsem Pepa Vopršálek, jsem tu novej a potřebuju abyste mi napsali skript na probírku mých superskvělých logů" setkávají (maximálně) s chladným nezájmem.

Linux je svobodný - se vším všudy.
11.2.2018 09:01:26   93.91.150.xxx 382
Nevím, jak je to dnes s dokonalým zdokumentováním linuxu, ale když jsem kdysi potřeboval nakonfigurovat smb server tak, aby spolupracoval s MS doménou, našel jsem jen informaci, že to jde - a nejnovější dokumentace, v tu chvíli šest let stará, o tom nevěděla nic. No a na fóru jsem se (kromě několika vybraných urážek) dozvěděl, že si mám přečíst dokumentaci. Inu, tak jsem prostě přidal další Windows server, protože nějak se to udělat muselo...
11.2.2018 14:58:21   195.122.213.xxx 1027
Zajímavé. Zrovna o Sambě se podrobná dokumentace povalovala na Internetu skoro vždy a já měl dokonce takový komfort, že jsem před lety listoval i v česky psané papírové knize... Knihu si stačilo objednat a dojít pro ni na poštu - žádná "raketová věda".
Buď je vaše zkušenost opravdu hodně stará a pochází z doby, kdy byla podpora NT domén čerstvě naimplementována nebo to prostě bylo mezi klávesnicí a židlí - tak jak je to většinou.
12.2.2018 23:26:47   85.71.139.xxx 101
Takže stačilo, aby někdo k té dokumentaci nasměroval. Jo, to je ten spirit. Napíšeme, jak moc nás mrzí, že lidé nepoužívají linux, pak je kopneme do zadnice, když potřebují pomoct, a pak si stěžujeme, že jejich stížnost není oprávněná. Geniální. A může se zalézt zpět do díry.
10.2.2018 22:31:33   78.102.90.xxx 362
Právě přechod od command-line ke klikacím GUI včetně Windows zpřístupnil počítače široké veřejnosti. Smiř se s tím, že BFU příkazovou řádku nezvládne jinak než CTRL+C a CTRL+V.
11.2.2018 01:04:52   185.220.101.xxx 202
Právě proto je příčina neúspěchu GNU/Linuxu na desktopu někde úplně jinde než v příkazové řádce.

Je ve špatném přizpůsobení původní Unixové "filosofie" tomu, co je ochoten používat průměrný uživatel PC.
11.2.2018 14:39:57   78.102.90.xxx 80
Příčinou neúspěchu GNU/Linux na Desktopu je právě nemožnost odprostit se od Unixu a Unixové filozofie, která má smysl výhradně jen na serverech a mainframech. Nepřekvapí, že Unix vůbec nepočítal s ovládáním jinak než klávesnicí, což BFU skutečně zvládá špatně.
11.2.2018 20:43:34   185.87.185.xxx 52
Nemožné to není. Existuje na to osvědčený recept: Vzít koncepci která funguje a podle ní Linux upravit. Tak vznikl Android. Dotykový smartphone je přitom od Unixu ještě vzdálenější než desktop. Netvrdím, že Android nemá své mouchy, ale uspěl a rozšířil se.
11.2.2018 20:58:42   85.10.50.xxx 00
Takže ruku v ruce s konvertibilními zařízeními, tablety a AiO, jinak skončíš přesně tam, kde jsi začal. Protože desktop je komplexitou (rozhraní) a filozofií koncovému spotřebitelskému pc na hony vzdálený.
11.2.2018 21:32:53   85.10.50.xxx 00
Tedy dnes už to tak je. Pak si ovšem nemůžeš stěžovat na omezené možnosti personalizace a individiualizace os a sw provázaně s hw. Tohle schizma ještě imho ještě dlouho potrvá a nadělá hromady bince (Windows 8, Ubuntu, Apple, herní konzole převlečené za desktop).
11.2.2018 22:00:01   78.102.90.xxx 43
To se dost pleteš, Android znamená nulová interakce uživatele s OS, podobně jako třeba Playstation nebo XBox. Přirovnal bych to k virtualizaci, uživatel virtuální mašiny naprosto nemá šajnu o supervizoru a ani to není žádoucí. Linux je v Androidu zřejmě jenom proto že je zadarmo, jinak by si Google napsal svůj vlastní osekaný OS, tak jako se to v telefonech dělalo deset let dříve.
13.2.2018 04:53:40   51.15.37.xxx 11
Interakce uživatele s OS tam určitě není nulová. Uživatel mění nastavení, vzhled, instaluje aplikace mimo repozitář, může si zálohovat ty nainstalované, s doinstalovaným souborovým manažerem může pracovat se soubory atd. Zkrátka to umí to, co většina uživatelů chce. Android umožňuje výrazně víc svobody než třeba takový WP (resp. UWP), kde by bylo přirovnání ke konzoli na místě. I než jeho vzor iOS (jehož rozšíření pomohl i jailbreak, který tuším už zrušili)

Že lze fungování Androidu přirovnat k virtualizaci, není na závadu - není nikde psáno, že se to tak musí řešit vždy. Ani to, že je Linux základem Androidu pravděpodobně jen proto, že je zadamo. Podstatný je princip nesnažit se o "lidovou tvořivost" ale okopírovat to, co funguje. A to i za cenu ztráty části funkčnosti, která je pro daný účel zbytečná nebo dokonce škodlivá.

To samozřejmě neznamená, že by se měl celý Linux takto upravovat. Bohatě by stačila jedna distribuce, která by si udržela kompatibilitu (na úrovni zdrojáku) s těmi ostatními. Linuxáci používající ostatní distribuce by tím získali více softwaru a lepší podporu hardwaru. Většina uživatelů by pak získala snáze použitelnou alternativu k čím dál méně perspektivnímu systému Windows.
13.2.2018 07:46:50   78.102.90.xxx 21
Uživatel Androidu rozhodně nic takového nedělá, vše co vidí a v čem dělá jsou proprietální Linuxové nativní aplikace. To čemu říká se říká Androidové aplikace, jsou ve skutečnosti pouze datové soubory pro Dalvik virtual machine. I ten souborový manažer nemůže do OS, ale jen tam kde ho Google pustí. Musím trvat na tom, že běžný uživatel Androidu vůbec s Linuxem nepřijde do styku, jeho interakce je nulová.

Správný technický název pro tohle je Embedded OS a je to dost jiné než Desktop OS nebo Server OS.
13.2.2018 18:25:35   185.220.101.xxx 20
Popsal jsem situaci z pohledu uživatele, protože (v tomto případě) on rozhodl o tom, co se rozšíří nebo ne. Z pohledu uživatele je operačním systémem Android (o Linuxu ani nemusí vědět).
Interakce uživatele s Linuxem uvnitř je zprostředkovaná těmi aplikacemi které tvoří "Androidovou nadstavbu". (Např. když uživatel fotí, používá aplikace pro focení linux a jeho ovladač foťáku)
14.2.2018 00:11:04   78.102.90.xxx 00
Vaše pocity nejsou směroplatné Ve skutečnosti uživatel n-e-t-u-š-í co za OS mu tam běží, to je vlastnost základní embedded OS.
14.2.2018 17:36:58   94.142.242.xxx 00
Nazvat to tak klidně lze ale na funkci to nemění nic. Je to zkrátka Linux s nějakou nadstavbou. O rozšíření výsledného produktu rozhodlo provedení nadstavby (tj. obšlehnutí koncepce od iOSu)
11.2.2018 06:55:32   135.245.248.xxx 833
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.2.2018 07:40:47   178.41.240.xxx 196
Ty si sa asi este nepokusal vyriesit nieco v Mac OS, ze? Tak to ti s kludom poviem, ze pristup k cloveku s problemom je rovnaky ako na linux/unix forach, s tym rozdielom, ze ta odkazu na hlupy FAQ so zakladnym popisom funkcie. Ti ludia o prikazovom riadku v zivote nepoculi. Vo vseobecnosti, ak ta poburuje, co Rybka napisal, tak si to nepochopil a zbytocne sa rozculujes.
11.2.2018 08:26:54   135.245.248.xxx 311
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.2.2018 09:03:15   135.245.248.xxx 514
Sorry za dalsi prispevok, az teraz som si uvedomil, ze ta otazka "Ty si sa asi este nepokusal vyriesit nieco v Mac OS, ze?" pravdepodobne mala byt interpretovana ako "Asi si sa este nepokusal nic pytat na MacOs forach?". V takom pripade odpoved znie "Nie, nepokusal. To, co som nasiel na webe mi stacilo na zrealizovanie danej zalezitosti, takze som nemusel otravovat na ziadnom fore so zbytocnymi otazkami."

Samozrejme som nenasiel na zlatom podnose predostrety presny navod na to, co som potreboval, to snad je vidiet z povahy veci co som riesil. Ale nasiel som dost zakladnych informacii na to, aby som si poskladal celkovy obraz a dokazal to zrealizovat.

Verim tomu, ze keby som sa naozaj musel nieco pytat na fore (keby tie informacie najdene na nete na ten celkovy obraz nestacili), tak si najdem vhodne forum a polozim otazku takym sposobom, ze by ma neodpinkali stylom "nastuduj si to", ale snazili by sa mi pomoct.

Ale nerozumiem, ako toto suvisi s tym, ze Rybka vo svojich clankoch coraz viac vari z vody a pise nezmysly. Na prvej stranke skritizuje zjednodusene klikacie rozhranie routra, na druhej stranke potom skritizuje to co bezi pod kapotou (dnes uz v podstate vsetkeho, aj tych routrov), a nakoniec v clanku dojde k zaveru "priepast medzi odbornikmi a beznymi uzivatelmi je fakt velky problem dnesnej doby". LOL

Co ine si ma clovek o tom mysliet, nez ze Rybka tomu v podstate vobec nerozumie, ale mysli si za ano?

Podla mna su jedinym problemom tejto doby prave vselijaki "vsevedkovia", ktori si nevedia priznat, ze na nieco nestacia. Vydatne im v tom pomaha marketing (stylu "kupte si to, vsetko je jednoduche na ovladanie, hlavne si to kupte od nas"), ale to konecne rozhodnutie je na tych ludoch. Ked nevedia, co je router a ako funguje (a ani si to nemienia nastudovat), tak si ho bud nemaju kupovat vobec, alebo si k nemu "kupit" aj cloveka, ktory ho bude obsluhovat. Auto si tiez nekupia bez toho, aby bud mali sami vodicak (ktoreho ziskanie je podmienene istymi vedomostami o tom, ako funguje auto a cestna premavka), alebo si k tomu autu "kupia" aj sofera, nie?
11.2.2018 17:12:55   90.176.243.xxx 54
Asi tak.

Ani na manuálových stránkách není většinou nic moc nesrozumitelného, ba často naopak: některé jsou napsány opravdu výborně.

Háček je v tom, že řada uživatelů si odvykla číst — včetně těch, kteří v 80. a 90. letech s technickou dokumentací pracovali — nebo tomu nikdy nenavykla.

Ale to je vlastně stejný problém jako s informovaností ve společnosti obecně, nakonec to není tak dávno, co jsme tu měli dezinformační kampaně kolem voleb.

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/dezinformace-e-mail-prezident-volby-drahos-zeman_1802090600_ogo
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/auto r-dezinformacniho-textu-oldrich-lukas_1802080615_ogo
11.2.2018 17:50:10   85.10.50.xxx 60
Z vlastní zkušenosti, vlastního příkladu, bych ten problém pojmenoval spíše jako zbrklost, zkratkovitost. Důsledek toho, že si lidé stále více zvykají na instantní řešení (dávkové spustitelné soubory, řešení vše v jednom, na vlastním příkladu špatné návyky z instant messengerů). Řešit s takovými návyky něco skutečně komplexního, co vyžaduje hlubší rozbor je pak kosou na kámen. Návazně je to otázka trpělivosti, která se vytrácí taktéž jakýmsi diktátem doby.
11.2.2018 18:02:31   90.176.243.xxx 20
V podstatě také souhlas, akorát s postupem času je to čím dál tím víc zesilováno s rostoucími nároky. Někdo ztratil trpělivost, ale po mnohem víc lidech se nově chtějí věci, bez nichž se dřív obešli.
11.2.2018 18:12:41   85.10.50.xxx 20
Proto většinou skončím u toho fatalismu a společnost vnímám jako "bordel na kolečkách". Soudržné síly už se dají pojmenovat veskrze ryze negativně, např. strach. Výsledek, svět kolem sebe, vnímám čistě jako dílo prozřetelnosti, případně "haluz". Velmi častá řešení a lepení problémů za pochodu v IT celou věc ve zkratce dokonale ilustrují.
20.2.2018 16:58:59   213.192.2.xxx 00
Strach může soudržnou silou nazvat snad jedině psychopat, nebo někdo kdo v životě nic jiného nepoznal. Strach je destruktivní energie (a kdo nevěří, ať se klidně zeptá svého psychologa), a je to víceméně důsledek toho kde v současnosti jsme, nikoliv příčina.
12.2.2018 17:29:44   128.0.188.xxx 50
Ale prave proto bude Linux zalezitosti par fanatiku co maji haldu volneho casu prokousavat se nekonecnymi manualy a placat se pritom po zadech jak jsou super, zatimco klikaci uzivatel windowsu ma hotovo a uziva si volneho casu.

A vubec podle prislovi : Lina huba hole nestesti ani v Linuxove komunite neplati , odpovi to se tu uz x krat probiralo , pouzij hledat (pricemz temata o nejake veci uz neexistuji) a vubec maji strasne energie odpovedet jak je dotazatel tupi misto toho aby mu napsali odpoved nebo ho odkazali na clanek nebo odpoved , ne to ho radsi ponizuji jaky je hlupak a dotycny udela co vysere se na linux a jde do windows a linuxaci se opet poplacaji po zadech jak mu to nandali noobovi jednomu a jdou si znovu precist jak co nejsloziteji zkopirovat soubor z disku na disk
12.2.2018 19:00:37   90.176.243.xxx 20
Linux je v prvé řadě tvrdý byznys. Laskavý čtenář nechť se podívá, kdo jsou sponzoři Linux Foundation.

Fakticky je na Linuxu a dalších částech open-source ekosystému závislá celá nejen komunikační infrastruktura.
10.2.2018 20:38:05   89.24.51.xxx 253
To co tu Rybka popisuje, jako by popisoval nase IT oddeleni ve spolecnosti, kde pracuju.

Mne by ale nevadilo, kdyby byli ajtaci namysleni nebo nekomunikativni za predpokladu, ze by ty pocitace fungovaly.
Jenze u nas to bohuzel nefunguje, taky aby fungovalo, kdyz je celej firemni system napsanej prasacky v Jave. Takze dochazi k zasekavani pocitacu, k chybam v programech nebo proste program prestane komunikovat, protoze nekde v IT spadnul server.
Jednoduse verim, ze kvalitni ajtak muze byt klidne nekomunikativni, protoze kdyz ty pocitace pobezi jak maji, tak v zasade neni o cem komunikovat.
11.2.2018 19:30:03   86.49.229.xxx 140
Ajtak ≠ SW developer/programator!


Popisujes tu nekolik problemu, a jak to vidim ja, tak slovo ajtak znamena prevazne support pro zakaznika resp. tvou firmu, ten ajtak s tim ze se hardware chova jako auto, kty po case zacnou selhavat/odchazet nejake ty casti.

Druhy problem je co po predchudcich zdedili a musi udrzovat v programech, ktere uz sou ve firme zavedene, tzn ze s tim fyzicky nic nemuze delat, firma s tim SW na tvrdo poci a ver mi, ze nic menit nebude.
11.2.2018 19:34:09   86.49.229.xxx 20
Jeste si dovolim dopnit, ze radeji firma zamestna 4 ajtaky kteri si budou hrat s tim poc. zelezem nez 1 SW developera. Z jejich pohledu je to lepsi volba, kdyz skutecnuch SW developeru je jako safranu.
12.2.2018 20:00:35   37.48.0.xxx 00
Tvou namitku chapu, ale:

Ja furt pisu do firemniho service desku, jak to vsechno stoji za CENZURA, stezuju si na poradach, ze to nefunguje a nekomunikativni ajtak na to rekne, ale dyt je to dobry nebo dyt by to mohlo byt i horsi.

S timhle pristupem IT oddeleni opravdu nekdo tezko presvedci vedeni, ze by se ten prasackej soft mel vymenit za neco robustniho, co bude fungovat.
12.2.2018 23:30:18   85.71.139.xxx 30
Jo, typický problém IT při výběru robustních řešení:
a) Navision
b) SAP
Vítejte v pekle.
13.2.2018 10:46:09   193.86.4.xxx 10
Tak třeba u nás jsme jenom správci HW, SW si vybírala firma, takže uživatelé si mě můžou stěžovat jak chtějí, ale já jim jenom řeknu že jsem tu od toho aby jim fungovalo to, co někdo jinej vybral. Co asi taky udělám s programem kterej dodávala externí firma? Maximálně jim řeknu ať si stěžujou u vedení.
13.2.2018 15:52:47   80.188.13.xxx 00
Firma investovala opravdu nemale penize do SW reseni na ktere si stezujes.
Radeji to ber, jak to je D
10.2.2018 20:57:14   85.10.50.xxx 62
Z lehce upravené perspektivy. Někdy je uživateli, jinak zákazníkovi, skutečně nemožné vyhovět a nelze mu ani vysvětlit, že požaduje něco neuskutečnitelného, případně něco, co dosavadní práci do základů zbourá. Živit se člověk nějak musí a doba nemusí zrovna nahrávat tomu, že si může práci vybírat - tak bychom tady snad měli poděkovat za aktuálně příznivé konstelace, snad vyšší moci, z perspektiv tvůrce. Z opačné perspektivy to samozřejmě může být k vzteku, sám bývám velmi nevděčný zákazník.
Sítě jsou pro mě ryze španělská vesnice, odjakživa, raději na to nesahám (vyjma základních nastavení a hesel), protože to vždycky zesloním. Když se mi něco vzácně povede, je to dílem prozřetelnosti. Práce s příkazovou řádkou mi není úplně cizí, ale občas to bývá dlouhá a tvrdá zkouška.
10.2.2018 22:02:20   62.245.97.xxx 132
nikdo pozadavky uzivatelu neignoruje, ignoruji se jen pozadavky skutecne hloupych lidi co nevi co placaji, tam si nepomuzete protoze jakakoli vase snaha se miji ucinkem.
Skoleni a zpetne pozadavky na vyvoj jsou naprosto esencialani, na skoleni totiz poznate kdo ma potencial a kdo nema, primy pohyb mezi uzivateli je dalsi. Z toho si udelate obrazek kdo ve firme je skutecne klicovy a kdo ma potencial pochopit a pouzivat, a navic, dale sirit nabyte znalosti. Pokud tento kontakt ve vasi firme nikdo nezvlada ( a tim myslim z pohledu IT, protoze nikdy nejsou vsichni BFU skutecne FU), tak mate problem. Je to o komunikaci.
10.2.2018 22:30:01   62.245.97.xxx 410
trochu jsem jeste premyslel o tom co jsem napsal i o clanku a mam jeste jednu vec. Rybka si vlastne stezuje zase na Epl, ze z nej delaj lamu a co se tyce batrek tak vola. Ja moc nechapu proc jako ajtak pouziva Epl, prece smyslem zivota ajtaka je vymacknout z minima maximum a to droidi telefonu splnuji bezezbytku, das si tam romku jakou chces, vyberes si podle potencialu moznych romek, tunis a tunis az to vytunis. Nejaky jailbrejky te netrapej, stejne si tam das co chces, je to tvuj hardware a soft je jen neco co se da poresit. Nekdy muze dojitž i na hrubou silu, kdy proto abys mel co chces se rejpes do zdrojake, do scriptu a ten android si upravis, to je ta svoboda. Tisice telefonu s ruznym HW/SW ktery jsete muzes menit, tak proc plakat nad vymenama baterek v uzavrenym systemu kde cool je vic nez uzitna hodnota?
10.2.2018 23:14:03   85.10.50.xxx 41
Minoritní platforma teoreticky (zjednodušuju) znamená větší bezpečí, menší terč. Je samozřejmě otázkou, jestli to převáží zbylé vlastnosti a přístup - individuálně.
11.2.2018 13:58:15   188.92.8.xxx 192
dělám v IT už asi 15let. Začal jsem u tahání drátů (14dní než mě "povýšili"), přes WiFi spoje, servis u uživatelů doma. Druhý job byla hotlajna pro carmonitoring s tím, že 90% problémů jsem řešil osobně. Tj. od dálkové diagnostiky jednotky v autě, přes průvodcovství uživatele nastavením až po úpravy dat v SQL. A posledních asi 6 let dělám admina. Moje krédo je - IT není od toho, aby se mu lidé-uživatelé přizpůsobovali, IT je od toho, aby lidem pomáhalo.
Takže s lidmi o jejich problémech mluvím, snažím se je naučit správné postupy, nakupuji jim vybavení, které je vhodné pro jejich práci atp. Nikdy se neschovávám za "nejde", či "směrnice říká ...". Vždycky o problému přemýšlím a snažím se najít řešení. Ať přímé, nebo alternativní.
Zní to jako, že dělám jen toho IT poskoka? Jenže mám na starosti i infrastrukturu (nákup, nastavení, provoz), servery, bezpečnost, jednání s dodavateli a hlavně odstraňování problémů s naším ERP a el. výměnou dat s našimi zákazníky po celém světě.
Kdybych každého posílal do háje, protože potřebuju mít klid na napsání konfigurace pro Cisco switch, tak už tam nedělám.
11.2.2018 19:40:06   86.49.229.xxx 40
Co jsem se docetl tak Mr Rybka to myslel globalne, slo vetsinou o support na forech.
11.2.2018 22:11:15   88.101.109.xxx 38
Dneska není problém všechno přemigrovat do cloudu nějaké externí firmě, která na každou maličkost bude vyžadovat ticket a jejich technik bude v rámci SSA dojíždět třeba jen 2x týdně. Takže pokud si firma drží lokální IT, chce od nich taky nějaký servis. Jak tu píše někdo níže, Ajťák není obchoďák, který třeba chodí do práce jen jednou týdně, jenže pak sežene kšeft za X miliónů. Ajťák nepřináší firmě zisk, jen náklady, takže by se měl hodně snažit dokazovat svou užitečnost.

Takže pokud se bavíme o IT jako first nebo second level user supportu, tak si je firma platí právě pro to, aby s usery aktivně komunikovali a řešili jejich problémy na trochu vyšší úrovni komfortu, než by měli přes outsourcing. Něco jiného jsou vyšší levely, co mají na starost správu podnikových systémů, databázový specialisté apod. Ti skutečně nemají moc důvodu s usery komunikovat, pokud nepotřebují přímo diagnostikovat nějaký naléhavý problém. To není o aroganci, to je o tom, že třeba když děláte nad živou databází, tak se musíte hodně soustředit a dát si fakt bacha, aby ten příkaz, co nad ní chcete spustit, udělal co chcete, jen to, co chcete, a nic navíc. A když do toho pořád zvoní telefon, nebo se chodí ptát vedení kvůli nějaké koncepční věci, která vyplývá z politiky bezpečnosti a stejně s tím nikdo nic neudělá, tak to není ideální pro nikoho.

A jinak k tomu Linuxu, já sem dlouhá léta klasický bash opěvoval a i když sem většinou dosáhl toho, co sem chtěl, tak moje skripty nikdy neměly tu eleganci pěti příkazů a dvou regulárních výrazů v pajpě na jedné řádce, jako u některých kolegů. Na druhou stranu, mou doménou jsou spíš MS technologie a od té doby, co Microsoft přišel s PowerShellemm mi celý bash přijde strašně neohrabaný, stejně jako klasická příkazová řádka a dosovské příkazy na Windows. U MS býval problém, že člověk někdy radši něco naklikal, než googloval jaký příkaz a jakou konkrétní syntaxi má použit v baťáku, případně si zase oprašoval znalosti VB. S PS je všechno neskutečně intuitivní a konzistentní napříč všemi produkty. Jakkoli mě MS občas štve, asi jako každýho, tak zrovna tohle se jim hodně povedlo.
14.2.2018 12:55:40   194.228.197.xxx 00
Tady byl protestoval. Pokud IT pracuje správně, tak přináší zisk v úsporách. Například u nás jsme se vyhnuli obrovské spoustě problémů díky tomu, že firma od začátku vsadila na skutečně robustní řešení a propojili jsme fyzicky všechny se všemi.Díky tomu byl třeba přechod na EET jen několik řádků kódu a pár dní testování, ač máme tisíce počítačů nasazeny v prodejním řetězci.
Když se to dělá dobře, přináší to neuvěřitelné úspory. Jen musí management chápat, že občas se musí dělat pro ně neprůhledné kroky (například nákup gatewaye, když ta stará funguje, nákup diskových polí, i když je ještě místa dost, apod.)
12.2.2018 10:15:56   195.39.10.xxx 34
"V poslední době jsem se hrabal v celé řadě moderních bezdrátových routerů. Dobrou zprávou je, že mají už z výroby silná defaultní hesla, i když bezpečnost stále pokulhává u administrativních nastavení, jelikož základní heslo bývá „admin“, případně vůbec nic. Ten, kdo se dostane k routeru jako první, si na něm může páchat zlolajnosti. Naštěstí je vypnutý remote management, jehož zapnutí vyžaduje projít celý instalační proces. Špatnou zprávou je, že když se vydáte do nastavení, najdete klasické na vysvětlivky skoupé rozhraní, které tu s námi je patrně od středověku. Volba – vypnout / zapnout. K čemu to je? Jaké to bude mít důsledky? Je to zásadní, volitelné, zbytečné, ovlivní to bezpečnost anebo výkon? Nevíme."

Je potřeba si uvědomit že na nastavení čehokoliv v IT jsou nutné znalosti. To že si každý kdo donese domů nové PC a při prvním spuštění vyplní pár okének a odkliká další myslí že tomu rozumí je věc jiná.

To že MS dá prvnímu vytvořenému uživateli automaticky admin práva je blbě. To je dobře vymyšlené na linuxu... chceš dělat něco chytřejšího? Vážně? Tak se přihlaš jako uživatel s právy roota...

přičemž právě zde se dostanete k oblíbené hlášce „zkuste to vypnout a zase zapnout

Ano protože než někomu vysvětlím že je kousnutý např. spooler, a jak tu službu z restartuje, tak je jednoduší říct ať to vypne a zapne...

"Odborník, který problém „polopochopil“, obvykle opakuje vysvětlení stejnými slovy a se stejnými příměry, které vykládali jemu. Protože tomu sám úplně nerozumí, není schopen věc popsat jinak"

Tady je spíš otázka jestli když použiji jinou analogii tak jestli se potkám z úspěchem... protože kde nic není ani smrt nebere... Tvrdit že když použiji jiný příměr tak aby to dotyčný pochopil stačí je dost slepé. Protože nic neni černobíle a pokud protistrana to prostě pochopit nechce tak to nepochopí...

Komunikace s uživateli je vždy náročná, jenže si musíš uvědomit že ty lidi třeba neví nic o pc ale mohou být špičky v jiném oboru. A zde je problém pokud budu chtít použít příměr z jejich oboru budu muset oněm něco vědět.. IT ze staré školy jsou Štouralové s velkými všeobecnými znalostmi ale i tak to kolikrát nestačí

Vím o případu, kdy IT oddělení zavedlo nový Office s Ribbonem prostě tak, že začalo rozesílat dokumenty pouze ve formátech, které otevřela nová verze softwaru. Nemělo to žádný jiný důvod než metodu, jak donutit nespolupracující konzervativce k upgradu.

No tak v rámci jedné firmy jim to nasadí snad IT oddělení... A ostatní mají Compatibility Pack
14.2.2018 07:48:34   62.245.97.xxx 01
jasne, proc restartovat sluzby a ztracet cas tim ze to budes vysvetlovat.


Jiste jde to ale proc? az kdyz se to peridodicky opakuje tak pak ano.

Restar resi vse, krome systemu co musi bezet 24/7/365. No ale, tam se zase dostanes do stavu ze 100% je dosazitelne, za 10nasobek ceny co to stalo, 99,9 dosahnes za 8 nasobek etc. a to ty lamy vzdycky prekvapi, ze tech poslednich par desetin procent je nejdrazsich
12.2.2018 19:01:02   78.102.84.xxx 21
Ano, s tím linuxem to je 100% pravda. Není to tak dávno, co jsem potřeboval rozběhat pod linuxem jednu aplikaci a musel jsem 20 minut zjišťovat jaké balíčky potřebuju a z příkazové řádky konfigurovat. Na windows by mi to samé trvalo 20 sekund stylem klik-klik-klik.

A i když to pod tím linuxem dovedu, tak se na to jako end user, co má lepší věci na práci prostě můžu vykašlat... Linux prostě není dobrý systém pro end usera a to se v dohledné době nezmění.
12.2.2018 22:44:59   90.176.243.xxx 11
Ano a ne.

Přiznám se, že na MS Windows jsem už několik vydání v podstatě jenom uživatel, takže když něco nenaklikám v instalátoru, jsem většinou v kelu, ale současně po očku sleduji, jak to dělají profíci – zkoušel jsem se do toho i ponořit, ale z těch různých registrů, divné adresářové struktury, výjimek a změn mezi vydáními, popř. administračních rozhraní (Windows Server) mi jde hlava kolem.

Oproti tomu na GNU/Linuxu má většina věcí nějakou jasnou koncepci, na kterou když si člověk zvykne, dotáhne to hodně daleko.

Jako příklad pro koncového uživatele bych uvedl staré hry. Už se mi stalo, že titul byl vyvinutý pro WinXP, dostal nějaké patche pro jehoVisty a potom smolík-pacholík; ani režim zpětné kompatibility nepomohl. V analogické situaci na GNU/Linuxu jsem prostě binárku spustil v terminálu a jenom jsem četl výstup chybových hlášení a podle toho stahoval závislosti (systémově: správcem balíčků, nanejvýš jsem zamaskoval verzi knihovny). Od toho je jen malý krůček k tcpdump, strace atd. – které jsou docela užitečné do života i nad rámec domácího hraní.

Má to obrovský přesah do vůbec způsobu přemýšlení o práci. Typicky když potřebuju profiltrovat nebo jinak zpracovat nějaká data: jako windowsák jsem hledal nový specializovaný (často pochybný) software a vidím to často kolem sebe, zatímco „unixový“ přístup je zamyslet se, jak to udělat tím, co mám… typicky z toho vyplyne pár jednoduchých zřetězených příkazů.

Zase příklad: tahám videa z YouTube k přehrávání offline, dělám to v řádce pomocí youtube-dl s pár parametry, které si za pár sekund osvěžím v manuálu, zatímco táta si systém zahnojil asi šesti různými klikátky, z nichž půlka nefunguje – nakonec se to radši naučil z té řádky, resp. to má uložené jako skript navázaný na ikonku.
13.2.2018 07:56:40   78.102.90.xxx 11
Adresářová struktura Windows je procházka růžovým sadem oproti Linuxu, kde se třeba dodnes nedohodli kam se budou dávat uživatelské aplikace.
Registry Windows jsou ráj na Zemi oproti Linuxovému peklu s neupřesněným počtem míst pro konfigurační soubory.
Power shell je mírně lepší než linuxový bash.

A youtube-dl je samozřejmě i pro Windows
13.2.2018 11:28:38   194.228.20.xxx 10
To je právě ta kulturní propast. Adresářová struktura na unixových systémech je prostě strom, jehož každý uzel je soubor. Není to několik paralelně existujících struktur (ačkoliv se některé projekty urputně snaží dosavadní stav poslat do kytek). Takže vlastně jediné, co potřebuji znát, je práce se soubory a cestami k nim.

Je sice třeba opruz, že na systémech různých dodavatelů (včetně komerčních unixů) se různé věci jmenují různě, ale nakonec se to principiálně chová plus minus stejně.

Microsoft se snaží se k tomu nějak přiblížit (když už kdysi dávno pohřbil POSIX v řadě NT), aby neupadl do irelevance, odtud jaderné patche pro Hyper-V nebo linuxový subsystém. Do (ne)kvalit výsledků bych tady nerad zabrušoval, protože to je na dlouhé horrorové povídání.
13.2.2018 15:44:03   185.93.3.xxx 01
To se od základu pletete, mnoho "souborů" je nic než brána do paralelně existující struktury, typicky namontovaná USB flash, nebo NFS. Adresářová struktura na Unixech je známá dlouhodobá mizérie a jeden z pokusů jak z toho ven byla písmena A-Z v DOS/Windows, což BFU značně ocenili.
13.2.2018 18:00:20   90.176.243.xxx 01
Adresářová struktura a soubory jsou abstrakce, která skrývá podléhající souborové systémy a zařízení. Podobně se soubory reprezentujícími skoro všechno včetně zařízení.

Právě díky tomu jde velmi elegantně např. připojit obraz optického média do adresáře, na rozdíl od harakiri, které se ještě celkem nedávno muselo provádět na MS Windows (před Win.

Naopak bych řekl, že na unixových systémech ta abstrakce nejde dost daleko (hint: plan9 nebo jinak kultura kolem Smalltalku).
14.2.2018 00:16:22   78.102.90.xxx 04
Žádná abstrakce tam není, jen neumětelismus a diletanství. Adresářová struktura v systému Unix/Linux
je projev nekoncepčního přístupu k věci, omluvitelná pouze tím že vznikla v dobých, kdy se nevědělo nic o PnP, USB atd.

Připojovat obraz média do adresáře nikdo nepotřebuje, kromě diletantů kteří přenášejí Unixové zlozvyky na Windows.
14.2.2018 08:06:53   194.228.20.xxx 30
Teď nevím, jestli nebo ... asi

Trolling každopádně na jedničku.
14.2.2018 07:36:25   62.245.97.xxx 10
Linux je dobry pro megafirmy co si umi zaplatit ty co to umi. Stradne velke firmy vetsinou konci na tom ze si plati jednoho nebo dva typky co Linux umi , draze, a tim jim to davaji sezrat. Zazil jsem nekolik stredne velkych firem co podlehly pocitu ze linux je zadarmo, nasledoval tezky boj kdy platili ty typky a pak presli zase na windows. Stejne jako mnichovska radnice. Nenavazim se do linuxu, jen rikam co jsem videl.
12.2.2018 23:22:39   85.71.139.xxx 231
Zaprvé za to můžou školy. Říkám to pořád. Na základní škole se naučíte číst, psát a počítat. Na střední škole vás naučí pochopit, co čtete a píšete. Na vysoké škole vás naučí kreativně pracovat se svými znalostmi, ale odnaučí vás číst, psát a počítat. A výsledek?
Vysokoškolsky studovaný člověk neumí projít přes upozornění od iexploreru (prosím, neřešte proč iexplorer, nemám tu moc), protože nabídka přijmutí certifikátu a pokračování dál je nabarvena červeně.
Dokonalý firewall. Ale vem to čert. Jsou horší věci.

Typickým problémem uživatelské neukázněnosti je nenahlašování problémů a jejich zapisování do virtuálního seznamu. Řekněme, že na druhé straně budovy něco bouchlo, jakože došel toner nebo tak. Tak jdete s tonerem a fakt spěcháte, protože to je tiskárna u starýho a chce tisknout smlouvy nebo co a šéf IT opravdu trval na tom, že to tam musí být rychle.
Během cesty vás zastaví tři lidé a každý má dva tři požadavky. Když jim nepomůžete, budou vás nenávidět. Když jim řeknete, ať vám napíší email, budou vás nenávidět. Když jim pomůžete, bude vás nenávidět ředitel kvůli zpoždění. Neexistuje správné řešení.

Jsem dobrosrdečný člověk a rád pomůžu. Taky se považuji za technicky relativně zdatného. Například umím sice hnusně, ale funkčně pájet, dokážu smontovat židli či skříň, rozumím počítačům, trochu mobilům...
Jakýkoli požadavek, který se týká nábytku, jde na mě. Proč? Protože jsem jednou pomohl s židlí, kterou slečna nedokázala nastavit. Ta mě samozřejmě pochválila po celém oddělení. Neříkám, že v době krize neskočím do akce a nenahodím pojistky, ale proč to mám řešit v době, když je na technickém oddělení služba?

Ale asi největší hřích, co existuje, je vyrábění práce pro IT ze soukromých zdrojů. Když za mnou přijde člověk s tím, jestli bych se mu mohl podívat na jeho čtrnáct let starý počítač a něco s ním udělal, aby zase fungoval, nemůže přece očekávat nic jiného, než pousmání a poplácání po zádech s blahosklonným "prosím, ne". Pochopím to u člověka, který má nízký plat a snažím se mu pomoct. Nepochopím to u člověka, který má dvakrát větší výplatu jak já a do práce jezdí ve svém BMW, co si koupil za hotové.
Minulý týden jedna kolegyně z fakturačního přinesla tablet, jestli bych s ním nedokázal něco udělat. Mimochodem byl to šunt za sedmnáct stovek a měl rozbitý roh. Ten naštěstí nechtěla vymodelovat, ale ráda by uvolnila paměť v zařízení. 8GB úložiště asi mluví za vše. Tak jsem jí tam našel půl giga zbytečností a odstranil je. Vděk nula, nespokojenost a urazila se, když jsem jí vysvětlil, že tu nejsem pro ni, že jsem náhodou šel kolem přebrat poštu. Za půlhodinovou úpravu dvou tabletů jsem si řekl o cigára, takže předpokládám, že už mě nikdy nebude otravovat se soukromými požadavky, protože bych jí je připomněl a ona by se cítila trapně.

Ale největší zlo kupodivu není práce, ale příbuzní. Z nějakého důvodu si myslí, že dokážete spravit vše od iPhone poslední generace až po CRT televizi. A nejhorší je to, že to posílají dál. Vy jste potom zahlceni nesmyslnými požadavky, jako je oprava cd mechaniky na deset let starém počítači vyrvaná dítětem (vždyť jenom přeskočilo ozubené kolečko, ne?), nebo neustálým zrychlováním počítačů, které jsou strašně zpomalené, i když použili CCleaner. Vlastně si nepamatuji, kdy jsem naposledy řešil čistění počítače jinak, než odinstalací dvou tří souběžných antivirů. A můžete jim to vysvětlovat, vysvětlovat...
Nejvíc mě asi mrzí moji rodiče, kteří si řekli o počítač, tak jsem jim ho složil, a nikdy jej nezapli. Samozřejmě, určitá míra zklamání v životě ajťáka přesáhne mez. Aspoň že moje drahá se toho tolik nebojí :-)
14.2.2018 07:32:32   62.245.97.xxx 21
Lide na druhe strane jsou jen lide. Hledej ty co umi a co jsou schopni pochopit a pouzivat.

Davam ale tisic plusu za to o zakladni skole, kdyz jsem na srazu zakladni skoly rekl ze jediny co jsem si zni odnesl, bylo cist psat a malaou nasobilku + ze ucebnice jsou jen jako zdroj kde vim co je ale nezajima me to, tak jsem dostal strasnej ceres ze prej je zakladka naucila vsechno. No a tam jsme se sekli, protoze jsem sel o kus dal nez co je zakladka.
14.2.2018 07:43:56   62.245.97.xxx 20
jezisi, tohle byl problem v mnoha firmach kde jsem jim dodaval krucialni systemy.

1, nastavte si hodiny kdy muzou uzivatele chodit (neni mozne aby se vsichni jen tak courali a kdyz jste v kodu aby neco mumlali). To vyresilo skoro vsechno, proste prijd kdyz te cekam a nerus.

2, upgrady pro znamy a rodinu - kouknu a vidim, as dve giga pameti na windows deset? das tam 8-16, hotovo.

3, vycisteni tabletu, telefonu, dej to sem, android assistant, vycistit, cau.

4, 14 let stary pocitac, jestli to nejni nejmin dvoujadro tak sbohem. Neni to otom ze lidi by nemeli prachy, kdyz jim reknes ze uz je to mimo tak to pochopi.

5, pokud nedokazes spravit iPhone az po CRT televizi tak jsi mimo proud, pokud to jde tak to das. Nemeli jste elektroniku? Nicmene nekdy se oprava nevyplati, tak proste kouknes a reknes NE.

6, a tim se dostavame k poslednimu bodu nauc se rikat NE NE NE. kdyz to nejde tak NE
14.2.2018 12:16:24   194.228.197.xxx 11
1) Já neřeším organizaci mojí práce, ale neukázněnost druhých. Moje práce je řešit problémy ostatních. Jenže oni s těmi problémy nechodí a hromadí je do doby, kdy jdu okolo. Vůbec jim nedochází, že důvod, proč jsem vůbec vyšel z kanclu, je někdo jiný, a že se prostě po firmě jen tak neprocházím.

2) "A nešlo by to bez peněz?" :-)

3) "Proč je to v angličtině? Já anglicky nerozumím."

4) To souhlasím. Obecně ale uznávám názor, že pokud na tom jde bez trhání přehrát youtube, není důvod to vyhazovat. Samozřejmě, že když na tom někdo chce hrát KCD, tak mu doporučím upgrade, ale když stavím počítač, velmi se zajímám o to, co na něm bude dělat a jakým způsobem jej bude používat.

5) Jsem mimo proud, ano :-). Jak jsem psal, pájet umím, ale škaredě (což znamená jen ty základní věci, jako je konektor nahradit přímým pájením kabelu na desku, nebo jej nahradit, popřípadě přesadit kondíky apod., ale na hloubkovou diagnostiku pal sítě si fakt netroufám.)

6) Jenže když oni tak trpí...
14.2.2018 20:00:08   89.176.154.xxx 20
Bod 6 bych rozsirilil na 6A)

I po znamych chtej za svou praci zaplatit, bud penezma, nebo nejakou brzkou protisluzbou.
A to treba 200 Kc za hodinu s tim, ze jim reknes, ze to pro ne delas s 50% slevou.

Kdyz se budou cukat, tak se jich zepterj, jestli oni pracuji zadarmo.

Samo u rodicu je to neco jineho, ostatni pribuzni holt budou mit narok jen na slevu.
15.2.2018 14:25:12   194.228.197.xxx 00
Většinou fasuju modrý LM. Bartr se blbě daní a navíc státu odvádím vyšší daně
16.2.2018 15:07:34   84.242.67.xxx 00
Já jedu na protislužby, naštěstí kamarádi jsou vesměs povolání, který člověk tu a tam potřebuje (řemeslníci, právníci, lékaři), tak je to k nezaplacení.
16.2.2018 15:11:29   84.242.67.xxx 00
200 za hodinu s 50% sazbou, to je 400 na hodinu komerčně, to jste hodně z levnýho kraje, kde se takhle levně pracuje? Já komerčně mám 750 za hodinu bez DPH + dopravu.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

141 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 64.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.