Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover BLITZ – konečně reparát
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover BLITZ – konečně reparát
autor: Jan "Fucida" Schrenk , publikováno 9.1.2018
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover BLITZ – konečně reparát

Se sérií IL-2 Šturmovik se kdysi setkal každý virtuální pilot i spousta těch, kteří se drží raději bezpečně na zemi. Kdysi měla tak dominantní postavení, že pozabíjela konkurenci a osud virtuálních letců spojila i s osudem svým. Po deseti letech čekání na jejího nástupce se místo spásy zjevila kastrofa biblických rozměrů. BLITZ to má aspoň trochu napravit.


Letecký park

Za RAF několik subverzí Hurricane Mk.I, Spitfiru Mk.I a Mk.II. Bristol Blenheim a ze stejné stáje pocházející těžký stíhací Beaufighter. Luftwaffe nabízí různé verze Messerschmittů Bf 109 E-1, 3 a 4, opět několik variant Bf 110 C, bombardovací Junkers Ju 87 Stuka, Ju 88 a Heinkel He 111. Italové nasazují bombardovací FIAT BR.20 a stíhací kabriolet G.50.

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover BLITZ – konečně reparát

Pokud je vám období druhé světové války blízké a byli jste zvyklí létat třeba v původním Šturmovikovi, nebo ve WarThunderu, tak tady se připravte na větší výzvu. Oba dva zmíněné simulátory totiž některé věci značně zjednodušují a velmi se to projevuje právě na počátku války. Bf 109 E-1 z počátku války je ve srovnání se svým mladším bratříčkem z jejího konce dosti puristickým zážitkem. Zapomeňte na termostaty regulující chladiče oleje i vody. Už jste na ně zapomněli? To je dobře, pokračujeme dál a zapomeňte i na takovou samozřejmost všech letců Luftwaffe, jako je automatické stavění vrtule. Tady budete přestavovat hezky manuálně…když to příliš pohnojíte, tak pá pá, protože jste právě získali větroně s vrtulí.

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover BLITZ – konečně reparát

Ani u RAF vám nebude úplně do smíchu. Jasně, znalec ví, že každý dobře vychovaný anglický motor téhle éry se při negativním přetížení zahltí a chcípne. Jenže méně legrační je čekání na vynález CSP. Tři písmena značí Constant Speed Proleller, tedy vrtule s konstantními otáčkami. Ten klacek, co měla první britská stíhací letadla před motorem, totiž umožňoval přepnutí pouze do polohy pro vzlet a stoupání a pak pro zbytek. Motor se tak většinu času pohyboval buď v příliš nízkých otáčkách a nepodával tak optimální výkon, nebo naopak v nebezpečně vysokých, kdy hrozilo totéž, co u Luftwaffe, tedy promptní zisk velmi drahého a poměrně obtloustlého větroně.

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover BLITZ – konečně reparát

Samosvorné nádrže, které se při menších poškozeních samy zacelí, nebyly v téhle éře války ještě úplně rozšířené, flambovaní piloti tak nepředstavovali žádnou vzácnost. Mnohem častěji ale končili jako cedník poté, co kulometná dávka pronikla zcela nepancéřovaným kokpitem. Právě Bitvou o Británii totiž končí období, kdy se na pasivní ochranu pilotů a ergonomii řízení příliš nehrálo. O pár měsíců později již stroje nesly nezanedbatelné pancéřové pláty, nádrže tvořily vrstvy pryže-plechu-pryže-plechu-pryže-plechu a pryže a plechu a piloti si užívali komfortu řady automatických systémů.

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover BLITZ – konečně reparát

A právě i nástup těchto technologií si prožijete v tomto simulátoru. Pro fandu do letadel je paráda sledovat, jak se během pár měsíců situace změnila. A to ani nemluvím o tom, že se šílenou rychlostí vyvíjely i taktiky boje, byť u RAF se často jednalo spíše o nacházení slepých uliček.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
51 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 24.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.