Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Fallout 4 VR: virtuální realita využitá na maximum
Fallout 4 VR: virtuální realita využitá na maximum
autor: Jan Preclík , publikováno 3.1.2018
Fallout 4 VR: virtuální realita využitá na maximum

Fallout 4 VR je venku a PC Tuning u toho samozřejmě nesmí chybět. V dnešním článku jsme otestovali, jak se port úchvatného postapokalyptického světa povedl, jak věrně v helmě vypadá a jak se ovládá. Krom toho jsme vyzkoušeli i čerstvě dokončený český překlad (i pro běžný Fallout 4) a pokecali s vedoucím týmu překladatelů.


Limity grafického zobrazení

Samozřejmě první věc, kterou uděláte, jakmile hru stáhnete, že ji spustíte. Nic nemodifikujete, prostě si chcete zahrát. A po prvním velikém nadšení vyvztanou první otázky. Proč je ta hra tak rozmazaná? Nešlo by to zaostřit? Jsou tu samozřejmě nějaké limity helmy, ale nemohlo by to vypadat ještě lépe? Na otázky tweaku lze odpovědět dvěma slovy. Ano, šlo. Ovšem ne přímo ve hře, nýbrž modifikací ini souborů.

A proč autoři nevnořili podrobné nastavení grafiky, aby si ji každý mohl nastavit po svém? Odpověď je prostá. Jde o optimalizaci. Bethesda jednoduše naladila vzezření celé hry tak, aby běhala i na těch „slabších“ strojích s Nvidia GTX 1070. Hra je kvůli svému rozsahu a vzhledu samozřejmě brutálně náročná. A to až tak, že když nastavení grafiky přeženete, hra sice vypadá brutálně dobře, dokud je obraz statický nebo se rozhodnete někam jít. Tento screen je vůbec nejkrásnějším z celé recenze díky přestřelenému upscalingu, hra je ale bohužel v této kvalitě totálně nehratelná.

Fallout 4 VR: virtuální realita využitá na maximum

Jakmile nemáte v helmě 90 FPS, připravte si kýbl na zvratky, jelikož následkem trhaného obrazu se dříve nebo později zbavíte veškerého obsahu svého žaludku. Veškeré úpravy vedoucí k ostřejší grafice se tak musí dělat s citem, testování ideální konfigurace zabere spoustu času, i na současných grafikách se však dá lehce vytweakovat. Abychom si ale užili tento titul v plné síle, budeme si muset pár let počkat na příští generace grafik.

Na obhajobu Fallouta musím říct, že grafika VR universa Falloutu nevypadá v základním nastavení vůbec špatně a ti méně nároční hráči si hru užijí se vším všudy. Vzhledem k tomu, že se bavíme o největší sandboxové hře, která kdy byla pro PC VR helmy vytvořena, se dají odpustit sem tam problikávající grafické prvky, jako například kaluže na zemi, výlohy v oknech nebo zábradlí v podzemí Commonwealthu.

Upřímně si myslím, že pokud nejste vybaveni grafikou obdobné třídy jako GTX 1080 a vyšší, nemá smysl si s nastavením grafiky hrát. Na druhou stranu někomu by mohl ostřejší obraz s absencí antialiasingu vyhovovat. Pojďme se tedy podívat na pár fanouškovských modů, které by mohly vizuální zážitek zlepšit.

Zachování plynulých FPS

Důležitá věc na začátek. Abyste změřili, zda jste to s nastavením grafiky nepřehnali, je nutné monitorovat FPS. Hra bohužel nemá vlastní FPS counter, musíte tedy využít SteamVR counter. Ten ukazuje přehledný graf vytížení CPU i GPU. Naleznete jej přímo v nastavení aplikace SteamVR v záložce výkon (tlačítko „zobrazit časování snímků“). Tímto stylem můžete monitorovat fps jak na desktopu, tak s headsetem na hlavě. Zobrazí se pouze, když se „podíváte na hodinky na pravé ruce“, jinak zůstává nevzhledný obdélníček skrytý. 

Fallout 4 VR: virtuální realita využitá na maximum

Tento screenshot byl vytvořen při spuštěné hře v defaultním nastavení. Dokud modrý graf příliš často nepřesahuje žlutý prostor, jste v pohodě a máte stabilní FPS. V momentě, kdy modrá pohltí veškerý žlutý prostor, nízký framerate vám začne hýbat s žaludkem (krom toho, že se obraz začne sekat).

Modifikace – úvod

Při googlení jsem narazil na zajímavého moddera na redditu, který nejenže vytáhl trn z paty majitelům slabších karet devítkových řad grafik od Nvidie, co se výkonu týká, jeho postupy vychvalovali i majitelé silnějších karet s jádrem Pascal kvůli ostřejší grafice. Modder se jmenuje freebowjobs a na konci této kapitoly najdete link přímo na jeho stránku Redditu.

Veškeré níže zmíněné modifikace spočívají v editaci tří souborů nacházejících se v adresáři Dokumenty/My Games/Fallout4VR. Tyto ini soubory se nacházejí i v rootu hry, jejich změna by však nepřinesla žádný efekt. Před jejich úpravou si každopádně udělejte jejich zálohu, abyste se vždy mohli vrátit k základnímu nastavení.

Ze všeho nejdříve se podíváme, jak vypadá screenshot ze hry se základním nastavením. Na screenu je patrné rozmazání keřů. Hlavní příčinou tohoto efektu je antialiasing, který ovšem ruší efekt pixelizace, kvůli kterému celý obraz jinak nepříjemně zrní.

Fallout 4 VR: virtuální realita využitá na maximum

Modifikace souboru Fallout4Custom.ini

V tomto souboru lze snížit nebo úplně vypnout antialiasing. V prvním případě antialiasing úplně vypneme, což má za následek sice zostření, ale zhoršení kvality obrazu kvůli pixelizaci. Na druhou stranu majitelům slabších grafických karet toto nastavení výrazně pomůže ke zvýšení plynulosti. Screenshoty níže byly pořízeny po modifikaci souboru Fallout4Prefs.ini, které se ze zištných důvodů věnuji až úplně naposled.

Zápis v souboru:

[General]
sStartingConsoleCommand=cl off;taa off

[Display]
iLocation X=555
iLocation Y=90

[VRDisplay]
fRenderTargetSizeMultiplier= 1.0

Fallout 4 VR: virtuální realita využitá na maximum

Ve druhém případě antialiasing pouze snížíme, nebudeme ho vypínat zcela. Výsledkem je o něco ostřejší obraz s menší pixelizací, a to zejména v případě vzdálených objektů.

Zápis v souboru:

[General]
sStartingConsoleCommand=cl off

[Display]
iLocation X=555
iLocation Y=90
fTAAPostSharpen=0.675
fTAASharpen=1.0000
fTAAHighFreq=0.8000
fTAALowFreq=0.5000
fTAAPostOverlay=0.675

[VRDisplay]
fRenderTargetSizeMultiplier= 1.0

Fallout 4 VR: virtuální realita využitá na maximum

Co se týká vizuálního pojetí, v případě porovnání všech tří verzí u mne zvítězila modifikace se slabším AA. Je totiž mnohem ostřejší než originál a pixelizace je zřejmá pouze u objektů v dálce.

Nastavení supersamplingu

Supersampling je režim, kdy grafická karta počítá obraz ve vyšším rozlišení, pak jej sníží a pošle do brýlí. Vzhledem k náročnosti si jeho aplikaci tedy mohou dovolit pouze majitelé silnějších grafických karet. V případě použití nastavení s nižším antialiasingem však dokáže lépe vyhladit hrany. Nastavení supersamplingu se dá též měnit v souboru Fallout4Custom.ini přepsáním hodnoty v řádku fRenderTargetSizeMultiplier= 1.0, autor modifikací však doporučuje spíše měnit Supersampling přímo v nastavení SteamVR (záložka vývojář). Otestoval jsem oba případy Supersamplingu a faktem je, že nastavení ve Steamu tolik nezatěžuje grafickou kartu, jako v případě přepsání hodnoty v ini souboru.

Takto vypadá výsledek Supersamplingu 1.5 se sníženým Antialiasingem.

Fallout 4 VR: virtuální realita využitá na maximum

Vzhledem k nízké kvalitě VR snímků to nemusí být na první pohled zjevné, ale Supersampling je skutečně ve hře hodně znát.

Modifikace velikosti hráčovy postavy

V některých případech se může stát, že jste mnohem vyšší, nebo naopak mnohem nižší než ostatní postavy. Pokud s tímto máte problém i vy, připište do souboru Fallout4VRCustom.ini do sekce [VR] řádek fVrScale=80. Číslo 80 se zdá být ideálním nastavením pro osoby vysoké zhruba 168 cm. S tímto číslem si tedy budete muset trochu pohrát, než se dostaví kýžený efekt ideální velikosti.

Modifikace souboru Fallout4Prefs.ini

Nejrozsáhlejší modifikaci jsem si nechával na konec. Dle freebowjobse ten hlavní boost spočívá v modifikaci tohoto souboru. Přepsáním hodnot docílil ořezání stínů, které mají největší vliv na FPS, stejně tak draw distance některých objektů a „pár dalších věcí“. Kompletní modifikaci přeneste pomocí copy & paste do svého souboru:

[Grass]
fGrassStartFadeDistance=1525.0000
fGrassMaxStartFadeDistance=4000.0000
fGrassMinStartFadeDistance=700.0000
[LOD]
fLODFadeOutMultSkyCell=1.0000
fLODFadeOutMultObjects=11.2500
fLODFadeOutMultItems=3.6250
fLODFadeOutMultActors=7.5000
[Display]
fMeshLODLevel2FadeDist=9999999.0000
fMeshLODLevel1FadeDist=9999999.0000
fShadowBiasScale=1.0000
iShadowMapResolution=256
uWorldSpaceUITargetHeight=701
uWorldSpaceUITargetWidth=877
uPipboyTargetHeight=700
uPipboyTargetWidth=876
fBlendSplitDirShadow=100.0000
uiOrthoShadowFilter=3
uiShadowFilter=3
fTessFactorMaxDistanceScale=100.0000
fShadowDistance=500.0000
bForceIgnoreSmoothness=0
fDirShadowDistance=500.0000
flocalShadowMapHalveEveryXUnit=750.0000
fLeafAnimDampenDistEnd=155.0000
fLeafAnimDampenDistStart=90.0000
bSAOEnable=1
fMeshLODFadePercentDefault=1.2000
fMeshLODFadeBoundDefault=256.0000
fMeshLODFadeScalar=1.0000
fMeshLODLevel2FadeTreeDistance=1024.0000
fMeshLODLevel1FadeTreeDistance=1422.0000
fInteriorMeshLODLevel2FadeDist=975.0000
fInteriorMeshLODLevel1FadeDist=1300.0000
bComputeShaderDeferredTiledLighting=1
iDirShadowSplits=4
iMaxFocusShadowsDialogue=4
iMaxFocusShadows=1
sAntiAliasing=TAA
iTiledLightingMinLights=40
iMaxAnisotropy=0
iPresentInterval=1
bTopMostWindow=0
bMaximizeWindow=0
bBorderless=0
bFull Screen=0
iSize H=2058
iSize W=1852
bAllowShadowcasterNPCLights=0
iScreenShotIndex=0
fMaxFocusShadowMapDistance=75.0000
bPrecipitationOcclusion=1
iMaxSkinDecalsPerFrame=8
iMaxDecalsPerFrame=40
[General]
fBrightLightColorB=1.0000
fBrightLightColorG=1.0000
fBrightLightColorR=1.0000
bGamepadEnable=1
bPipboyCompanionEnabled=0
iStoryManagerLoggingEvent=-1
bEnableStoryManagerLogging=0
uGridsToLoad=5
[Pipboy]
fPipboyEffectColorB=0.0900
fPipboyEffectColorG=1.0000
fPipboyEffectColorR=0.0800
[VATS]
fModMenuEffectHighlightPAColorB=0.4100
fModMenuEffectHighlightPAColorG=0.8200
fModMenuEffectHighlightPAColorR=1.0000
fModMenuEffectPAColorB=0.4100
fModMenuEffectPAColorG=0.8200
fModMenuEffectPAColorR=1.0000
fModMenuEffectHighlightColorB=0.0824
fModMenuEffectHighlightColorG=1.0000
fModMenuEffectHighlightColorR=0.0706
fModMenuEffectColorB=0.4200
fModMenuEffectColorG=0.9900
fModMenuEffectColorR=0.4900
[ImageSpace]
bLensFlare=1
bDoDepthOfField=1
bMBEnable=1
[VR]
fVrPAImpactLandingMinFallingDistance=350.0000
bComfortSneak=0
fDirectMovementRadialDeadzoneOuter=0.8000
fDirectMovementRadialDeadzoneInner=0.2000
fDirectMovementSpeedScale=0.8500
fScreenDitheringScale=0.0000
fComfortVignetteTurningScale=1.2000
fComfortVignetteMovementSprintScale=1.0000
fComfortVignetteMovementScale=0.8000
fComfortVignetteOutDelay=0.3500
fComfortVignetteOutSpeed=2.8500
fComfortVignetteInSpeed=2.0000
fComfortVignetteEdgeSharpness=7.0000
fComfortVignetteSize=0.4500
bUseComfortVignetteWhileMoving=0
bVrSwimLimitVelocityToHMD=1
fWandLookAngleSnapAmount=45.0000
bWandLookAngleSnapSmoothing=0
bWandLookAngleSnap=0
bUsingDirectMovement=1
bLeftHandedMode=0
bShowWandActivationPreview=0
fAngleSnapSmoothingSpeed=360.0000
bAttachPipboyToHMD=0
bAlwaysUseProjectedPipboy=1
[Interface]
bDialogueSubtitles=0
bGeneralSubtitles=0
iHUDColorB=21
iHUDColorG=255
iHUDColorR=18
bDialogueCameraEnable=1
bShowCompass=1
uHUDActiveEffectWidget=2
[Controls]
fMouseHeadingSensitivity=0.0300
fGamepadHeadingSensitivity=0.6667
bAlwaysRunByDefault=1
bInvertYValues=0
bGamePadRumble=1
[GamePlay]
iDifficulty=2
bShowFloatingQuestMarkers=0
bShowQuestMarkers=1
[VRInterface]
bHighlightActivatableObjects=0
[VRPipboy]
fPipboyMaxScale=3.0000
[Particles]
iMaxDesired=750
[SaveGame]
fAutosaveEveryXMins=10.0000
[AudioMenu]
fAudioMasterVolume=1.0000
fVal7=1.0000
uID7=0
fVal6=1.0000
uID6=0
fVal5=1.0000
uID5=0
fVal4=0.6500
uID4=138006
fVal3=0.6500
uID3=1007612
fVal2=1.0000
uID2=94881
fVal1=0.6500
uID1=466532
fVal0=0.6500
uID0=554685
[MAIN]
bCrosshairEnabled=1
fHUDOpacity=0.6500
bSaveOnPause=1
bSaveOnTravel=1
bSaveOnWait=1
bSaveOnRest=1
fSkyCellRefFadeDistance=150000.0000
[Water]
bUseWaterDisplacements=1
bUseWaterRefractions=1
bUseWaterReflections=1
bUseWaterDepth=1
[TerrainManager]
fTreeLoadDistance=12500.0000
fBlockMaximumDistance=161232.0000
fBlockLevel2Distance=83232.0000
fBlockLevel1Distance=27876.0000
fBlockLevel0Distance=14336.0000
fSplitDistanceMult=0.7500
bShowLODInEditor=0
[Decals]
uMaxDecals=100

Na redditové stránce freebowjobse jsou kromě výše uvedených i další mody, které by měly zlepšit FPS hry, krom toho je pod jeho tutorialem bohatá diskuze, která též stojí za přečtení. Link rozkliknete zde.

Na závěr této kapitoly bych požádal ty z vás, kteří budou tweaky ať už na slabších či silnějších grafikách testovat, abyste do komentářů pod článek napsali, jak dobře vám hra běhá, případně se podělili o vlastní vychytávky vedoucí ke zlepšení FPS nebo grafiky.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
38 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 18.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.