Dětské kanály na YouTube: Jak sny dětí stvořily zemi monster | Kapitola 6
Seznam kapitol
Nedávno jsem narazil na pozoruhodný článek Better Filters Can't Cure Youtube's Kids Nightmare, který poukazoval na bizarní kategorii videí cílených specificky na děti. Nebavíme se o animáčích, jako je „Máša a medvěd“, ale o levně dělaných, bizarních věcech, které se snaží pomocí obří dětské populace vyrobit hory views a vydělat majlant.
Na jednu stranu jsem přesvědčen o tom, že u videí pro děti by ideálně reklamy zobrazovány být neměly. Dítě není konzument, na to, aby se obchod realizoval, musí vyvinout tlak na rodiče, který je konzument – a to je jednoznačně destruktivní. Reklamy pro děti jsou podle mě toxičtější než reklamy na alkohol či na zbraně.
Na druhé straně tu máme rodiče, kteří si s tím hlavu nelámou a své dítě prostě odloží k tabletu. Vyhovuje jim, že ta věc děcku zpívá místo toho, aby mu zpívali oni. Vyhovuje jim, že děcku vypráví pohádky, místo toho, aby mu je vyprávěli oni. Vyhovuje jim, že s ním tráví čas, který by s ním měli trávit oni. Je fér, aby všechny tyto služby žádali po soukromé firmě zadarmo? Nedává snad smysl, aby zaplatili firmě, která vychovává jejich děti nepřímo přes produkty, které kvůli jejím reklamám budou muset koupit?
Dětské kanály nejsou žádná charita, žádná pozitivní země Teletubbies, je to business. Business, který je pro rodiče drahý proto, že je zdánlivě zdarma. Business, který vytváří bizarní zemi, kde poptávka dětí a pravidla YouTube vede k evoluci monster. Nikdo samotný ta monstra nevytvořil, evolucí jsme si je společně vyvinuli sami.