Dětské kanály na YouTube: Jak sny dětí stvořily zemi monster
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Dětské kanály na YouTube: Jak sny dětí stvořily zemi monster

Dětské kanály na YouTube: Jak sny dětí stvořily zemi monster | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

10. 11. 2017 03:00 18

Seznam kapitol

1. Trochu jiné programování 2. Poptávka po iluzích 3. Od dvou let... 4. Ideální konzument 5. Frozen Elsa & Anna CUT DRESSES! w/ Spiderman... 6. Youtube: chůva zdarma?

Nedávno jsem narazil na pozoruhodný článek Better Filters Can't Cure Youtube's Kids Nightmare, který poukazoval na bizarní kategorii videí cílených specificky na děti. Nebavíme se o animáčích, jako je „Máša a medvěd“, ale o levně dělaných, bizarních věcech, které se snaží pomocí obří dětské populace vyrobit hory views a vydělat majlant.

Reklama

Děti typicky sledují obsah pasivně, nepřeskakují reklamy a jsou tedy ideálním reklamním konzumentem. Tvůrci podobného obsahu vytváří něco, co je pro prodej reklamy přímo ideálním nosičem a YouTube tedy nemá zájem proti nim zasahovat.

Ano, možná se bude snažit filtrovat obsah tak, aby byl speciálně targetovaný na děti, což ale z hlediska výchovného není vůbec lepší, naopak je to o poznání horší. Pokud dítěti budete zobrazovat reklamu na střešní krytinu, hrozí rodiči nižší riziko, než když mu budete ukazovat reklamy na nové Ninjago či na skvělé džusíky.

Domény za 99 korun na musí ocenit každé tříleté dítě
i Zdroj: PCTuning.cz
Domény za 99 korun na musí ocenit každé tříleté dítě

Reklama specificky cílená na děti je velké zlo, s čímž bude asi souhlasit každý, kdo někdy viděl, čím je prostřílený blok dětských pořadů během víkendů v televizi. Už několik let jsem to neviděl, ale pamatuji se na nekonečné záplavy reklam na hračky, jejichž jediným účelem je dohnat děcka k hysterii „že to potřebují“.

Cílem této reklamy je naprogramovat děti, aby donutily své rodiče koupit jim to, „co potřebují“. Je to extrémně toxický koncept: Rodič odkládá dítě k dětským pořadům ve víře, že si od potomků odpočine a mezitím je nechá naprogramovat na to, co jim bude muset později koupit, aby si od nich odpočinul. Správné řešení je prostě neexponovat je podobnému materiálu. Problém je v tom, že odložit dítě s tabletem, ať si brouzdá po YouTube, není žádné řešení přesně a právě z tohoto samého důvodu.

Ve skutečnosti je to ale ještě horší. Tvůrci dětských kanálů potřebují děti nalákat přímo k sobě, k čemuž nezřídka zneužívají svoje vlastní děti, které simulují klasický dětský pořad. Děti jsou na YouTube zneužívány často, ať už se podíváme na DaddyOFive s jejich příšernými pranky anebo Mišovy šílenosti, které dělají z nejmladšího člena rodiny osla ve jménu zisků. Překvapivě YouTube nezavedl žádnou politiku, která by zneužívání dětí zabránila, což bylo například u DaddyOFive doslova do nebe volající.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama