Dětské kanály na YouTube: Jak sny dětí stvořily zemi monster
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Dětské kanály na YouTube: Jak sny dětí stvořily zemi monster

Dětské kanály na YouTube: Jak sny dětí stvořily zemi monster | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

10. 11. 2017 03:00 18

Seznam kapitol

1. Trochu jiné programování 2. Poptávka po iluzích 3. Od dvou let... 4. Ideální konzument 5. Frozen Elsa & Anna CUT DRESSES! w/ Spiderman... 6. Youtube: chůva zdarma?

Nedávno jsem narazil na pozoruhodný článek Better Filters Can't Cure Youtube's Kids Nightmare, který poukazoval na bizarní kategorii videí cílených specificky na děti. Nebavíme se o animáčích, jako je „Máša a medvěd“, ale o levně dělaných, bizarních věcech, které se snaží pomocí obří dětské populace vyrobit hory views a vydělat majlant.

Reklama

Realisticky, „rodinné komediální seriály“ jako Ženatý se závazky taky nepředstavují modelový příklad, jak prezentovat herce, ale tam šlo čistě o herecký výkon, zatímco u „pranků“ u DaddyOFive to nevypadalo na opravdu strhující herecký výkon dětí, ale na opravdové zneužívání ve jménu views. V případě Mišových šíleností to sice může vypadat jako něco, u čeho se hlavní protagonista baví, jenomže dělá něco, z čeho rozhodně nemá rozum a zadělává si na rizikový osud dětských hvězd – stačí se podívat na Macaulaye Culkina.

 

Tvůrci dětských pořadů ale ušli ještě delší kus cesty, ve kterém se rozhodli neriskovat a založit popularitu svých kanálů na parazitování na jiných brandech. Prostě a jednoduše se rozhodli vykrást Disneyho, Marvel a v podstatě kde koho, aby vytvořili podivné mashupy, ve kterých Elsa z Frozen něco řeší se Spidermanem. Naprosto klasickou záplavu shitu nabízí kanál Webs & Tiaras – Toy Monster Compilations, které vás přesvědčí, že při dobrém zneužití brandu a pár dolarech může miliony views udělat každý. A nepotřebuje na to vůbec žádný talent! Stačí se podívat na naprosto neuvěřitelnou směsku s názvem „Frozen Elsa & Anna CUT DRESSES! w/ Spiderman Joker Princess Belle Ice Cream Spidergirl Superhero Fun“ - je tam všechno včetně v USA vysoce ilegálních Kindervajíček – 45 milionů views.

 

Nejde o to, že tyhle mashupy jsou úplně debilní – marvelovská univerza taky nehýří zrovna inteligencí – ale o to, že se jejich tvůrci pokouší sesbírat co nejvíce výrazných jmen a brandů tak, aby jejich výtvory doporučovaly vyhledávače v Google i YouTube.

Technicky vzato jde vlastně o SEO optimalizaci. Používáte hodně známých slov tak, aby vás vyhledávače doporučily a navedly dětský dav přímo na vaši podomácku splichtěnou produkci. „Hitler UNICORN Stalin Elsa Spiderman Joker Groot Godzilla FUN SURPRISE SUPERHERO with Deadpool PREGNANT Karel IV CANDY Putin Hulk VIDEO“ – no není to paráda? Tohle všechno tam nakydáte jenom proto, abyste oblbli algoritmy vyhledávačů, dostali se na přední místa a nalákali oběti na němá, nedabovaná videa, kde se hodně máchá rukama, aby to děti bavilo.

Je to inteligentní adaptivní chování, které je tlačeno evolučním tlakem od vyhledávačů – a přináší výsledky. Zároveň jde o masivní parazitování na trademarcích velkých firem, takže mi rozum zůstává stát nad tím, že Disney a Marvel nezajdou do Alphabet a nepřesvědčí je, aby byli tak hodní a plošně tenhle Augiášův chlév bizarní mashupové tvorby nevypláchli.

Vážně to nechápu. Klasický pirát, který šíří kvalitní film, do jisté míry prospívá brandu, protože zvětšuje jeho dosah. I když rodič nekoupí dítěti film (protože ho zkopíroval), koupí mu hračku (protože tu si nezkopíruje). Youtubové amatérské mashupy ale představují parazitování na brandu, které ho spíš zesměšňuje a to by mělo podle mého mínění vadit vlastníkům brandu víc. Přesto jsou tyto mashupy obří, mají desítky milionů views – a i když fakticky jejich tvůrci parazitují na velkých společnostech, ty nějak nedělají nic.

A tady se nabízí otázka, proč to YouTube dovolí. Z hlediska výchovného je to toxické, z hlediska autorskoprávního je to přinejmenším velice problematické. Dovoluje to proto, že z jejich hlediska je to okrajový problém? Nebo proto, že jejich cílem je zobrazovat reklamu a jen okrajově se zabývat kontextem, ve kterém je zobrazena?

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama