f-e-a-r-prvni-pohled-na-hororovou-akci
Hry Článek F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci

F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci | Kapitola 2

Jiří Šolek

Jiří Šolek

11. 8. 2005 01:00 184

Seznam kapitol

1. F.E.A.R. - první dojmy 2. F.E.A.R. - první pohled na výkon

Strach – základní lidská emoce. Zvládáte jej dobře? Nebojíte se občas u televize, rádia nebo počítače? Není vám příjemný pohled na krev, zvuk dětského pláče nebo vás snad děsí tma? F.E.A.R. si s vámi rád pohraje. První pohled na velmi slibnou hororovou akci, která se objeví na pultech obchodů koncem roku.

Reklama

Měřit výkony ve hře která projde do svého vydání ještě určitým vývojem a různými optimalizacemi je značně problematické. Společnosti ATi a nVidia ještě jistě zapracují na tom, aby hra běžela na kartách s ovladači Catalyst a ForceWare co možná nejrychleji a byla prosta chybného zobrazování. Pro základní informaci o hardwarové náročnosti jsem vytvořil nepříliš přesnou metodiku (měření celého dema) přes program Fraps a zanesl výsledky průměrného FPS do grafů. Zjištění je ovšem docela šokující, neboť dnešní grafické karty stojící těsně pod Olympem na němž trůní GeForce 7800GTX (nejvýkonnější karta současnosti) jsou schopné podat dobrý výkon pouze do rozlišení 1280x960 (bohužel 1280x1024 pro LCD není zatím přítomno).

F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci
i Zdroj: PCTuning.cz

Maximální detaily ve hře F.E.A.R. dostanou na kolena všechny grafické karty v rozlišení 1600x1200. To však ještě není pro grafické karty pravý očistec, ten přijde se zapnutím soft shadows. Technika pro přirozenější zobrazování stínů (na základě shadow maps, které jsou aplikovány pod různými úhly na zdroj světla), která se postará o to, aby stíny neměly ostré hrany a vypadaly přirozeně. Tato "featurka" bude s příchodem nových enginů běžná, ale zatím si ji pro její dopad na výkon může dopřát zapnout málokdo.

F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci
i Zdroj: PCTuning.cz

Zapnutí vyhlazování posune všechny karty opět k hranici hratelnosti hry (40FPS) a dnes velmi slušná karta GeForce 6600GT dostává stejně jako v předchozím případě (bez vyhlazování) slušný výprask. Samozřejmě, že hra bude hratelná i na kartách typu Radeon 9800Pro či už zmiňovaná GeForce 6600GT, ale budete se muset spokojit s mnohem nižšími detaily.

F.E.A.R. - první pohled na hororovou akci
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud zapneme již výše zmiňovanou "featuru" zvanou soft shadows, tak se nám FPS povážlivě propadne až na hranici hratelnosti už v rozlišení 1024x768. Vše svým způsobem připomíná Doom 3, kde podle prvních preview byl výkon na kartách tehdejších generací velmi slabý. Bohužel výpočty fyziky a umělé inteligence nepřátel si ukousnou opravdu velký kus procesorového času, což jsem si na vlastní kůži vyzkoušel při výměně Athlonu FX-55 za AMD X2 3800+ (2.0GHz), které díky tomu, že hra není dělaná pro víceprocesorové systémy mělo výkon jednojádrového kolegy s ratingem 3200+ (2.0GHz). Hra byla o poznání línější a FPS rozhodně často padalo pod hranici hratelnosti (zvlášť scéna při přestřelce s 6 vojáky v místnosti s regály).

Prorokuji, že než se rok nakloní a my se setkáme s novými hrami a předzvěstí Unreal Tournamentu 2007, budeme všichni škemrat po Ježíškovi nějaký ten nový kousek hardware, abychom si opět (asi už po sté) vylepšili své "železo", které je staré už v momentě kdy si ho koupíme. Bohužel nezastavitelný kolotoč marketingu v oblasti IT tomu tak chce a nám se zbývá pouze přizpůsobit nebo spadnout do undergroundu.

Demo

 si můžete stáhnout přes tento link.

První
Poslední
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama